KirjasivuBarclay, David & Therese Marie Barclay:UFOs- The Final Answer?Blandford Press 1993. 192 sivua
Tämä kirja on
allekirjoittaneelle vanha tuttu. Olen lukenut sen joskus vuonna 1993 silloin
kuin se ilmestyi ja se on kirjojeni yhteisessä lähdeluettelossa listattu jo
numerolla 9.
Kun kirjojeni yhteisessä
lähdeluettelossa on tätä kirjoittaessa yhteensä 1351 eri lähdettä niin tuo
numero 9 kertoo sen että siitä on todella pitkä aika siitä kuin edellisen
kerran luin tämän kirjan.Â
Syy siihen miksi taas luen tätä
kirjaa on se että edellisellä kerralla en kirjoittanut vielä kirjaesittelyitä.
Tämä kirja liittyy Suomeen
kahdellakin eri tavalla. Ensinnäkin tämä kirja on painettu ja sidottu Suomessa
vaikka ei kerrota kenen toimesta.
Toinen syy on se että samana
vuonna niin Suomessa ilmestyi Kari K. Kuuren, Juhani Kyröläisen, Göte Nymanin
ja Jukka Piiroisen kirja " Katoavatko
 UFOT? "  ja muistan että
jo tuolloin hyvin kauan sitten kiinnitin huomiota siihen että
 " Katoavatko Ufot ?
" - kirja sisällöltään oli hyvin samanlainen kuin tämä Barclayn kirja.
Mielessäni kävi tuolloin että
ovatko " Katoavatko UFOT ? "- kirjan tekijät tutustuneet Barclayn
kirjaan?
Nyt sattuu niin hassusti että
sekä 1993 että nyt niin olin lainannut näitä molempia kirjoja eikä ole käynyt
niin hyvä tuuri että minulla olisi ollut molemmat kirjat kädessäni
samanaikaisesti mutta minulla on sellainen vanha muisto että olisin
kiinnittänyt huomiota siihen että nämä kirjat hyvin pitkälle muistuttavat
toisiaan.
Saattaa tietysti olla että olen
väärässä ja asia olisi helppo katsoa jos molemmat kirjat olisivat
samanaikaisesti kädessäni.
Kun nyt luen uudelleen tätä
Barclayn kirjaa ja tutustun siihen niin ensimmäinen asia johon kiinnitän
huomiota on se että tämä kirja joka on Barclayn toimittama niin sen varsinaiset
kirjoittavat ovat ainakin minulle täysin tuntemattomia.
He eivät ole ainakaan
kansainvälisesti tunnettuja ufoasiantuntijoita ja kun katsoo heistä annettuja
tietoja joita on julkaistu sivulla 7 niin huomaa että monet näistä
kirjoittajista ovat sidoksissa " The UFO Debate " - nimiseen
julkaisuun joka on minulle tuntematon julkaisu sekin.
Ensimmäisen artikkelin tässä
kirjassa on kirjoittanut fil. tri R W. Shillitoe joka on kliininen psykologi ja
hän pohtii sitä että " jos katsotaan niitä vähäisiä todisteita mitä
ufoista on olemassa ". kuten hän asian ilmaisee niin hän ihmettelee sitä
että jotkut tekevät näiden todisteiden perusteella sellaiset johtopäätökset että
ufot ovat todellisia ja toiset taas sen johtopäätöksen ettei ufoissa ole mitään
perää.
Tätä hän ihmettelee kovasti.
Shillitoe huomauttaa kuitenkin että ihmisen luonteessa on sellainen piirre että
hän etsii selityksiä jotka tukee hänen omia käsityksiään asioista huolimatta
siitä että onko kyseessä joku talon investointi tai joku muu asia.
Ne jotka tuntevat mielihyvää
siitä että ufot on olemassa niin he uskovat ufoihin ja päinvastoin.
Shillitoe suhtautuu
negatiivisesti ufojen olemassaoloon ja perustelee käsitystään sillä että ne
eivät noudata tieteen lakeja joka on kyllä käsitys jota toiset asiantuntijat
ovat kumonneet muissa kirjoissa .
Lisäksi Shillitoe huomauttaa
että ufot ovat muuttaneet muotoaan teknisen kehityksen myötä.
Eli ennen nähtiin ilmapalloja
ja ilmalaivoja ja nyt nähdään avaruusaluksia ja tällä tavalla ufojen tekninen
kehitys on noudattanut ihmisen teknistä kehitystä.
Shillitoe huomauttaa myös että
tätä kirja kirjoittaessa niin ei uskottu että elämää olisi muualla avaruudessa
tai että muualla olisi planeettoja jotka olivat tämän kirjan julkaisemisaikaan
vielä löytämättä.
Tai että niissä voisi olla
elämää siinä muodossa kuin me sen tunnemme.
Lisäksi että tällainen elämä
voisi matkustaa valtavia etäisyyksiä avaruudessa.
Tässä on kyllä Shillitoen
käsitys nyt vanhentunut siitä syystä että nykyisin tiedämme että avaruudessa on
paljonkin planeettoja.
Varsin usea tiedemies, esim.
tähtitieteilijä on nykyisin sitä mieltä että elämää on olemassa muualla
avaruudessa, päinvastoin kuin Shillitoe tässä tuo esille.
Ja mitä tuohon matkustamiseen
taas tulee niin senkin asian ovat jotkut nykyajan tiedemiehet kumonneet kun
ovat puhuneet esim. kvanttiteoriasta.
Lisäksi kiinnitän tässä
huomiota siihen että paljon Shillitoe puhuu avaruudesta ja luonnontieteistä
vaikka hän itse on psykologi joten luulisi että hän on hiukan oman
erikoisalansa ulkopuolella.
Esipuheessaan Barclayt
lainaavat J. Allen Hynekia joka totesi että ufoilmiö kokonaisuudessaan on
yllättävän monimutkainen  ja ymmärrettävästi suuri yleisö ei tiedä tästä
mitään..
Kirjan nimestä päätellen sain
sen käsityksen että kyseessä on skeptinen kirja joka suhtautuu
skeptisesti ufoilmiöön ja siksi
yllätyn aika paljon kun luen ensimmäisen jutun tässä kirjassa.
Kyseessä on Arthur Tomlinsonin
kirjoittama luku " Look Back in Astonishment " . TomlinsonÂ
on " tiedemaisteri " ( Bachelor of Science ). Tässä luvussa
hän tekee katsauksen taaksepäin ajassa faarao Tutankhamon III: n saakka joka
näki tulisen ja äänettömän ympyrän taivaalla.
Sen jälkeen hän lainaa
Aleksanteri Suurta joka kun hän oli menossa Intiaan näki ja oli ylittämässä
Jaxartes- jokea näki vuonna 329 e. Kr. kaksi valaisevaa hopeista kilpeä jotka
syöksyivät toistuvasti hänen armeijaa kohti. Seitsemän vuotta myöhemmin ,
vuonna 322 e. Kr. Aleksanteri Suuri näki iso lentävän kilven Tyren luona ja
tällä tavalla Tomlinson tuo esille näitä vanhoja tapauksia ja kirjoittaa esim.
että vuonna 1108 j. Kr kirjoitettiin että nähtiin kaksi kuuta, toinen lännessä
ja toinen idässä.
Tomlinson kertoo myös Kolumbuksesta
joka matkalla Amerikkaan näki toistuvasti kaukana olevan valon. Lisäksi tässä
hiukan yllättäen kylläkin viitataan ns. Dropa- kiviin jotka löydettiin Bayan-
Kara- Ulasta lähellä Kiinan ja Tiibetin rajaa.
Todettakoon tässä
reunahuomautuksena että asiantuntijat ovat todenneet että tämä juttu on varmaan
keksitty mutta kyllä se silti on mukana tässä kirjassa.
Tämän jälkeen mainitaan
Roerichin- havainto Tiibetissä josta on kerrottu jopa allekirjoittaneen
kirjoissakin.
Sitten Tomlingson kertoo vanhan
Atlantisen Vimanoista ja intialaisista Vimanoista ja kertoo että edelleenkin
Intiassa lentokonetta kutsutaan nimellä Vimana.
Sen jälkeen Tomlinson kertoo
ufoista Raamatussa ja mainitsee Blumrichin joka tutki Hesekielin havaintoa.
Tomlinson kirjoittaa sitten
erikseen ufoista joita nähdään vanhoissa uskonnollisisssa maalauksissa ja
luettelee näitä.
Kirjan kolmannessa luvussa Ken
Phillips kertoo tri Alex Keulin n. s. Anamnesis- Protocol- tutkimuksesta joka
tehtiin sekä Itävallassa että Englannissa jossa tutkittiin nimenomaan itse
ufohavaitsijoita eikä uforaportteja.
Tämä tutkimus on varsin
tunnettu ufologiassa ja todettakoon tässä vaan sellaisen tosiasian että
ESP-kokemukset olivat huomattavasti yleisempiä sellaisten ufohavaitsijoiden
keskuudessa jotka olivat havainneet ufoa läheltä.
Ja mitä lähemmältä havainto oli
tehty niin sitä enemmän ESP- kokemuksia havaitsijalla oli.
Tämä on tosiasia jota olen
toistanut omassa kirjassani jo 15 vuotta sitten.
Sen sijaan lukija kohtaa
ongelman sivulla 50 jossa tuodaan esille kaksi hypoteesia.
Nro 1 kertoo juuri sen jonka
juuri äsken sanoin että mitä lähempänä havaitsija on ollut ufoa niin sitä
suurempi mahdollisuuss on että henkilöllä on ollut myös ESP- kokemuksia.
Mutta ainakin allekirjoittanut
kohtaa tässä ongelman siitä syystä että tässä todetaan että
huomattavan suuri osa
ufohavaitsijoista kärsii statusristiriidasta ja kirjassa julkaistaan sitten
luku kuten 3/22 ja itse ymmärrän asian sillä tavalla että 25: stä havaitsijasta
niin ilmeisesti 22, eli suurin osa kärsii statusongelmista.
Mutta kun katsoo sitä taulukkoa
joka on julkaistu edellisillä sivuilla niin huomaa että tutkimusryhmässä on
ollut vain 15 henkilöä ja kontrolliryhmä on ollut 10 henkilöä.
En tiedä mistä tämä 25 henkilöä
nyt sitten yllättäen tulee.  Â
Onko tässä nyt laskettu yhteen
testattavien lukumäärä 15 ja kontrolliryhmän lukumäärä 10? Mutta eihän niin saa
tehdä testissä. Ei se ole tilastotiedettä se sellainen tapa.
Saattaa tietysti olla että
kyseessä on painovirhe. Taulukosta en kuitenkaan löydä vastaavaa lukua vaikka
se tuodaan esille itse tekstissä.
Kirjassa tuodaan sitten esille
myös hypoteesi nro 2 jonka mukaan statusristiriita vaihtelee käänteisesti sen
mukaan miten lähellä havaitsija on ollut ufoa.
Aika yllättävällä tavalla
kirjassa kerrotaan kuitenkin sitten samaan hengenvetoon että tekijät eivät
syvenny tähän hypoteesiin sen kummemmin
Kirjassa todetaan kuitenkin
että ufohavaitsijat ovat ihan oma ryhmänsä yhteiskunnassa nimenomaan noiden
ESP- ansioiden takia. Toisin sanoen ESP- havainnot ja -kokemukset kulkevat käsi
kädessä ufohavaintojen kanssa tämän tutkimuksen kanssa
Phillips kertoo sitten "
Johnin " tarinan ja kertoo että John elämänsä eri vaiheissa on nähnyt
pallosalamoita ja kummituksia ja kokenut OOBE- ilmiöitä.
Tämän jälkeen seuraa otsikko
" The Human witness " .
En ole tässä vaiheessa aivan
varma siitä kuka tämän jutun on kirjoittanut onko se edelleen Phillips vai joku
muu?
Oletan kuitenkin että se on
Phillips ja hän kysyy että " Onko havaitsija itse se puuttuva tekijä
muissa toisenlaisissa ilmiöissä " ?
Tässä kirjoittaja sitten
kritisoi ufotutkijoita siitä että he ovat lakaisseet maton alle nämä
lähituntumatapaukset aikaisempina vuosina syystä tai toisesta.
Phillips sitten puhuu
maavaloista ja tässä löydän varsinaisen virheen kirjasta eli Phillipsin
jutusta.
Eli Phillips viittaa Devereuxin
ja Persingerin tektoniseen stressiteoriaan jonka mukaan syntyy maavaloja ja sen
jälkeen hän kertoo Norjan Hessdalenista ja kertoo että siellä on nähty näitä
valoja vuodesta 1981 alkaen .
Mutta nythän tilanne on se että
eihän Hessdalenin ilmiöt ole kytketty millään tavalla tektoniseen stressiin.
Päinvastoin niin norjalaiset
tutkijat ovat kertoneet että mitään maanjäristyksiä tai vastaavaa ei ole
havaittu Hessdalenissa milloinkaan.Â
Norjalaiset asiantuntijat ovat
sulkeneet pois tämän tektonisen stressiteorian jo aikoja sitten.
Tässä kirjassa sitten
peräänkuulutetaan tieteellistä tutkimusta Hessdalenissa joka kirjan tekemisen
aikoihin ei ollut vielä vireillä.
Mutta nykyisinhän me tiedämme että
tieteellisiä tutkimuksia on tehty Hessdalenissa paljonkin.
Seikka johon kiinnitän huomiota
tässä tekstissä on kuitenkin se että tekijät viittaavat nimenomaan
havaitsijoiden ilmoituksiin joiden mukaan he ovat nähneet ufoja ja sikareita ja
muita mekaanisia laitteita.
Kirjoittaja kysyy että mistä
syystä mikään muinainen sivilisaatio ei ole jatkanut ponnistuksiaan ja
kehittynyt teknisesksi sivilisaatioksi ainakaan meidän tietojen mukaan ja aika
yllättäen tässä niin kirjoittaja toteaa että meidät kontrolloidaan ja
manipuloidaan ja se joka sen tekee on tunnistamaton äly joka provosoi
ihmiskuntaa hyväksymään irrationaaliset ja ankarat uskomussysteemit.
Tässä kirjoittajalla on
ilmeisesti ollut samanlaisia ajatuksia kuin Valleella ja Phillips tuo siten
esille asioita jotka herättävät allekirjoittaneen erityistä huomiota monestakin
syystä.
Hän kertoo kahdesta tapauksesta
joissa näyttää siltä että ufo on reagoinut havaitsijaan.
Ensimmäiinen tapaus on
Lontoosta jossa nainen näki toistuvasti ufon joka lähestyi ja loittoni hänestä
sen mukaan mitä nainen ajatuksissaan pyysi sitä tekemään.
Toinen tapaus on fysiikan
professori Harry Rutledgen tutkimukset Piedmontissa joissa Rutledge totesi että
oli ikäänkuin ufo olisi pannut merkille tutkijoiden aikomukset, äänet ja jopa
ajatukset.
En nyt tässä selosta Rutledgen
ja Piedmontin tutkimuksia sen johdosta että olen jo aikaisemmin kirjoittanut
kirjaesittelyn tuosta kirjasta ja se joka on kiinnostunut siitä voi lukea sen.
Asia joka Phillips kirjoituksen
tässä vaiheessa on erikoisen merkittävää on se että Phillips tuo esille että
tämä tunnistamaton äly tai tunnistamaton tietoisuus keskittyy nimenomaan
yhteiskuntamme henkilöihin jotka ovat alttiita ESP- ilmiölle.
Tämä on Phillipsin toteamus ja
tässä täytyy allekirjoittaneen todeta että Phillips mainitsee myöskin Fatiman
tapauksen Portugalissa vuodelta 1917 ja Fatimahan on esim. allekirjoittaneen
kirjoituksissa viime vuosien aikana noussut esille aivan erikoisella tavalla
josta olen kertonut enemmän muualla.
Kiinnitän tässä myös huomiota
siihen että David Barclay on aikaisemmin vuonna 1987 julkaissut kirjan jonka
nimi on " Fatima- Close Encounter of the Worts Kind ? ".
Joten näyttää siltä että
Phillips on tuonut esille jo vuonna 1987 ja 1993 ajatuksia joita esim. allekirjoittanut
vasta nyt viime vuosien aikana on ryhtynyt omaksumaan ja joille olen löytänyt
tukea Utahin karjatilan tapauksista ja uusista Fatiman tutkimuksista jotka
professori Joaquim Fernandes on julkaissut.
Tästä olen puhunut aikaisemmin
muualla enemmän. Â
Seuraavaksi kirjassa on kappale
jonka on kirjoittanut Robert Moore ja jonka otsikko on
" Science
v. Saucery " .
Kirjan esittelyssä kerrotaan
että Robert Moore on ollut aktiivinen Englannin BUFORAssa vuodesta 1988
lähtien.
Kirjassa ei kuitenkaan ole mitään
mainintaa siitä että Moorella olisi minkään alan koulutus.
Moore aloittaa kirjoituksensa
jutulla jonka otsikko on " Illusion or Reality " ? ja tuo esille että
itse termi " Lentävä lautanen " on väärä siitä syystä että kun
Kenneth Arnold teki havaintonsa vuonna 1947 niin hän ei tarkoittanut että
kohteet joita hän näki olisivat olleet lauatasen muotoisia vaan että ne
lensivät ilmassa samalla tavalla kuin jos " heitetään leipää " veden
pintaa pitkin eli se hyppii ylös ja alas, ylös ja alas.
Tämän ympärille sitten Moore
yrittää tuoda esille että kun ihmiset nykyisin näkevät kiekonmallisia, pyöreitä
ufoja niin se perustuu väärinkäsitykseen. Mielestäni kyllä Moore osuu tässä
harhaan koska se seikka että puhutaan " lentävistä lautasista " niin ei
se minun mielestäni tarkoita sitä että ihmiset keksisivät ufojen muotoja sen
perusteella.
Kyllä kaikki havaitsijat
yksinkertiasesti kertovat mitä ovat nähneet.
Moore kertoo sitten että
englantilaisen BUFORAN tutkimusten mukaan niin on arvioitu että on olemassa 150
eri syytä ja selitystä ihmisten ufohavaintoihin. Eli väärinkäsityksiä,
väärintulkintoja ja tämä lukuhan on varsin suuri.
Moore ei kylläkään tuo esille
kaikki 150 selitysmahdollisuutta tässä jutussaan mutta mainitsee ne tärkeimmät
joihin olemme tietysti tutustuneet jo aikoja sitten.
Nämä ovat:
-lentokone 25%
-tähtitieteellinen 20%
-tulipallo, tms. 10%
-satelliitti 5%
-muu 25%
-huijaus 5%
-subjektiivinen 5%
Nämä tapaukset ovat sellaisia
joissa on pieni omituisuusarvo.
Tämä tilasto jättää 5 %
selittämättä.
Sivulla 70 Moore julkaisee
kaavion jossa on esitetty tapauksia joissa on suuri omituisuusarvo
ja tässä ryhmässä jää 10%
selittämättä, eli kaksi kertaa enemmän kuin edellisessä kaaviossa jossa oli
tapauksia joissa oli pieni omituisuusarvo.
Moore tuo sitten tutkii vähän
näitä selityksiä ja niitä tapauksia jotka ovat jääneet vaille selitystä ja
toteaa ensinnäkin avaruushypoteesista että se on hyvin vaikea jos ottaa
huomioon avaruuden etäisyyksiä.
Sen jälkeen hän sivulla 74
puhuu merkillisistä heijastuksista ( " mirages " ) ja huomauttaa että
nämä saattavat usein aiheuttaa ufohavaintoja .
Tämän jälkeen Moore tuo esille
ionisaatioefektin, että ionisaatio saattaisi aiheuttaa ufohavaintoja mutta hän
ei mainitse tässä McCampbellin tutkimusta ollenkaan.
McCampbellhan julkaisi kirjan
jossa nimenomaan tutki ufojen aiheuttamaa ilmakehän ionisaatiota mutta vaikka
se julkaistiin jo 1973 eli 20 vuotta ennen Barclayn kirjaa niin Moore ei
mainitse sitä lainkaan.
Seuraavaksi Moore ottaa esille
Meadenin plasmapyörreteorian ja selittää yhden sivun verran kuinka se voi
aiheuttaa ufohavaintoja mutta Moore ei tätä kirjoittaessa tietenkään voi tietää
että Meaden luopui itse tästä
teoriastaan myöhemmin.
Tämän jälkeen Moore selostaa
maavaloteoriaa ja viittaa taas Norjan Hessdaleniin ja tektonisiin jännitteisiin
siitä huolimatta että kuten olen itsekin aikaisemmin todennut niin tutkijat
Hessdalenissa ovat todenneet että siellä ei ole mitään maanjäristyksiä tai
tektonisia jännitteitä havaittu.
Lisäksi Moore selostaa lyhyesti
Klassin plasmateorian eikä taas tässä tiedä vielä että myös Klass itse luopui
plasmateoriastaan myöhemmin.
Tämän jälkeen Moore tuo esille
epätavalliset lentokoneet ja kauko- ohjatut koneet ja testikoneet .
Allekirjoittanutta häiritsee
tässä jutussa se epätäsmällisyys jota tulee esille tässä jutussa ja
mainittakoon esimerkkinä että Moore mainitsee tässä kanadalaisen AVRO-
testikoneen josta hän sanoo että se olisi ollut suihkukäyttöinen jota se ei
kylläkään ollenkaan ollut. .
Lisäksi asia joka pistää
allekirjoittaneen silmään on se että Moore jatkuvasti kun hän puhuu USA: n
ilmavoimista käyttää lyhennettä USAAF vaikka se itse asiassa nykyisin on USAF
ja tuo vanha USAAF oli ajankohtainen Roswellin aikaan jolloin ilmavoimat olivat
vielä osa armeijaa ja siitä syystä puhuttiin US Armyn Air Forcesta, eli USAAF,
mutta siitähän on hyvin pitkä aika ja siitähän on luovuttu jo muistaakseni
1940- luvulla ja puhutaan vain USAF: sta eli United States Air Force' sta.
Se seikka että Moore käyttää
tällaista ikivanhaa lyhennettä jatkuvasti on taas osoitus siitä ettei hän tiedä
tarpeeksi asioista. Â
Toinen asia joka pistää silmään
on se että Moore lainaa amerikkalaisen skeptikon James Obergin juttua
Petrozavodskin tapauksesta ja selittää sen pois rakettilaukaisuna vaikka
neuvostoliittolaiset tutkijat, ainakin osa niistä, olivat sitä mieltä että
kyseessä oli kaksi eri tapausta ja se joka pistää silmään tässä on se että
Moore kirjoittaa nimen Petrozavodsk väärin eli Petrozavodski, mistä hän nyt sen
on saanut.
Asia joka erityisesti
kiinnittää allekirjoittaneen huomiota on se että kun Moore puhuu
" subjektiivisista "
syistä ufohavainnoille niin hän tuo esille FPP- teorian ( Fantasiaan
taipuvainen henkilö )Â selityksenä ufohavainnoille ja se on ainakin
allekirjoittaneelle uusi asia koska olen kyllä lukenut selityksiä joiden mukaan
nimenomaan sieppauksia selitetään tällä FPP- tekijällä mutta luulen
että tämä on ensimmäinen kerta kun tämän FPP- tekijän avulla yritetään
selittää varsinaisia ufohavaintoja.
Tämän FPP- tekijän avulla Moore
yrittää selittää niitä havaintoja joita tietyt ihmiset tekevät toistuvasti ja
on sitä mieltä että tämän saattaa selittää näitä havaintoja.
Sen sijaan Moore pohtii sitä
että entäs kun ihmiset tekevät vain yhden havainnon elämänsä aikana niin
sitäkin Moore sitten yrittää selittää otsikon " On- Off- Close Encounters
" avulla eli monimutkaisella aivotoiminnalla. Selitys on liian pitkä
toistettavaksi tässä yhteydessä ja täytyy myöntää että allekirjoittaneen
mielestä tämä Mooren selitys tässä kohdassa on aika omatekoinen eikä hän
mainitse mitään tiedemiestä tai tieteellistä tutkimusta tässä kohdassa.
Ainoa lähde jonka hän mainitsee
tässä yhteydessä on eräs Jenny Randlesin kirja.
Moore sitten sivuaa vaikka ei
puhu siitä suoraan, sieppauksia. Luultavasti han ajattelee niitä kun hän puhuu
puuttuvasta ajasta ja Moore taas ei mainitse että tämä on tekijä joka on
yhteydessä sieppauksiin jossa se on ajankohtainen vaan yrittää selittää tätä
otsikolla
" Anomalous amnesia
"Â eli epätavallinen muistinmenetys ja hän selittää sitä sillä että useinÂ
kun ihmiset ajattelevat jotain epämukavia tai kyllästyttäviä asioita niin he
samanaikaisesti saattavat tehdä jotain muuta aivan automaattisesti
ajattelemattakaan sitä.
Heillä on eräänlainen
autopilotti päällekytkettynä.
Tämä selittää Mooren mukaan
kadonnutta aikaa- tapauksia.
Tässä yhteydessä Moore viittaa
Lawsonin ja McCallin hypnoosikokeeseen jossa testattiin ihmisiä jotka omien
sanojensa mukaan eivät olleet kokeneet sieppauksia.
Tässä allekirjoittanut täytyy
kyllä tehdä kaksi terävää huomautusta ja ensimmäinen on se että Mooren mukaan
niin Lawsonin koe osoitti että testihenkilöt kertoivat samanlaisista
tapauksista kuin n. s. aito ryhmä.
Tämähän ei pidä paikkansa
ollenkaan ja sen tietävät ne henkilöt jotka ovat tutustuneet Lawsonin kokeeseen
tarkemmin.
Lawson itse tuo esille että
erikoisuuksia löytyy ja hän viittasi nimenomaan siihen että tästä testiryhmästä
puuttui täysin se trauma joka oli olemassa aitoja tapauksia kokeneidenÂ
henkilöiden kohdalla.
Tässä joudun myös taas
toteamaan että Moore ei tuo millään tavalla esille että Lawsonin koe liittyi
nimenomaan sieppauksiin vaan Moore käyttää sellaista ilmaisua että se olisi
liittynyt
" ufokokemuksiin "Â
mutta sehän ei ole ollenkaan sama asia.
Moore tekee sitten yhteenvedon
sivulla 90 hypoteesistaan jonka hän kutsuu nimellä " The Mundane-
Synthesistic Hypothesis " ja tällä hypoteesilla hän ajaa takaa että kun
tutkitaan tarkkaan näitä ufohavaintoja ja otetaan huomioon kaikkia
selitysmahdollisuuksia niin kaikkia ufohavaintoja voidaan selittää, myös ne
jotka jäävät tunnistamatta eri tilastoissa kun otetaan huomioon kaikki ne
selitysmahdollisuudet jotka on olemassa.
Moore julkaiseekin sivulla 91Â
kaavion ja allekirjoittanut täytyy kyllä huomauttaa tässä että kun luen sitä tekstiä
joka liitty tuohon kaaviooon niin panen kyllä merkille erikoisuuden eli kuten
todettiin aikaisemmin niin kahdessa havaintoryhmässä joita Moore kutsuu nimellä
 " alhainen omituisuusarvo
" ja " suuri omituisuusarvo " niin edellisessähän oli selittämättä
5 % ja jälkimmäisessä 10 % . Moore tekee tässä kaaviossaan yksinkertaisen
tempun ja hän lyö yhteen nämä eri ryhmien prosenttiluvut 5 % ja 10 % ja toteaa
yksinkertaisesti sitten että 15 % sitten on huijauksia joita ei ole havaittu
aikaisemmin .
Lukija menee kyllä tässä Mooren
" tilastotieteessä " lopullisesti sekaisin seuraavista syistä:
Sivulla 69 julkaistussa "
alhaisen omituisuusarvon " kaaviossa tuodaan esille että tässä ryhmässä on
5 % huijauksia.
Seuraavalla sivulla 70
julkaistussa " korkean omituisuusarvon " kaaviossa tuodaan esille
että tässä tyhmässä on jopa 30 % huijauksia.
Ja sitten sivulla 91
julkaistaan kaavio jossa julkaistaan tuo edellä oleva 5 % ja 10 %
yhteenlaskettuna eli 15%.
Paitsi että kahden eri
populaation prosenttilukuja ei saisi tilastotieteessä laske yhteen tuolla
tavalla niin voidaan kysyä että minne joutui nyt tuo yllämainuttu 30 % ?
Ja mistä tuli tuo 10 % ?
Kun katsoo Mooren kaaviota
sivulla 70 ( " korkea omituisuusarvo " ) niin näkee että siinä on
juuri tuo mainittu 30 %Â mutta myös 10 % " subjektiivisia "
selityksiä.
Ettei vaan Moore ole yrittänyt
harrastaa tilastotiedettä osaamatta sitä?
Moore ei myös millään tavalla
perustele miksi nämä prosenttiluvut olisivat huijauksia vaan ne ovat ihan hänen
oma keksintönsä.
Se että Mooren tapa laskea on
väärä sen voi jokainen todeta jolla on taskulaskin käytössään.
Esim. allekirjoittanut teki
tarkistuslaskelman jossa populaatio oli 567 ja totesin että Mooren tapa lyödä
yhteen näitä prosenttilukuja johti vääristymään joka on kaksinkertainen
verrattuna siihen lukuun jonka saa kun laskee näitä prosenttilukuja
tilastollisesti oikealla tavalla.
Yhteenvetona Mooren
kirjoituksesta sanoisin että se on aika heikko. Moore on epätoivoisesti
yrittänyt keksiä selityksiä ufohavainnoille mutta viittaa teorioihin joiden
esittäjät ovat itse hylänneet niitä myöhemmin, eli Meaden ja Klass.
Moore syyllistyy myös pahaan
laskuvirheeseen loppukaaviossaan plus muita epätäsmällisyyksiä.
Sanoisin kyllä että Mooren
kirjoitus tässä kirjassa on aika heikko.
Kun katsoo kirjan nimeä "
UFOs- The Final Answer ? " niin sanoisin että Mooren juttu ei ainakaan
anna tätä lopullista vastausta ufoilmiölle.
Roger Ford niminen kirjoittaja
on kirjoittanut jutun jonka nimi on " A Secret Never To Be Told? "Â Â
ja vaikka otsikko sitä ei kerro niin kyseessä on ufojen maahansyöksyt joista
hän puhuu ja hän puhuu ensimmäiseksi Tunguskan tapauksesta joka esim.
professori Zigelin mukaan oli avaruusalus ja Tunguskan tapaukselle omistetaan
monta, monta sivua tässä kirjassa.
Sen jälkeen kerrotaan
englantilaisesta huijauksesta jossa löydettiin ufon pienoismalli.
Tämä on yleisesti tunnettu
huijaustapaus.
Tämän jälkeen kerrotaan Maury
Islandin tapauksesta vuodelta 1947 joka on sekin hyvin tunnettu.
Lisäksi Ford ottaa mukaan n. s.
Huippuvuorten tapauksen vuodelta 1955.
Reunahuomautuksena todettakoon
että tämä Huippuvuorten tapaus kummittelee yhä siellä sun täällä mutta
norjalaiset ufotutkijat, eli UFO- Norgen tutkijat ovat tutkineet tapausta
perusteellisesti jo kauan sitten ja julkaisseet raporttinsakin kotisivullaan
jossa se on ollut jo monta vuotta.
Raportissaan norjalaiset
toteavat että kyseessä on täysi huijaus sekin.Â
Kirjan toinen toimittaja eli
Therese Barclay on sitten kirjoittanut kuudennen luvun otsikolla
 " Spaceships That Pass in
the Night "Â ja yllätyksekseni taas kyseinen kirjoitus kallistuu hyvin
pitkälle sille puolelle että ufoja on olemassa ja Therese tuo esille useita
tapauksia omista tutkimuksistaan joissa tavalliset englantilaiset ovat nähneet
jotakin outoa ,esim. eräs nainen joka näki kohteen joka seurasi häntä kotiin
saakka ja vaikka perillä oli kolme samanlaista taloa niin se asettui juuri
hänen kotinsa yläpuolelle.
Eli se osasi valikoida mihin
taloon nainen oli menossa ja tämä on seikka joka aina silloin tällöin on
huomattu ufologiassa eikä kenellekään ole siihen mitään selitystä.
Therese tuo esille useita
englantilaisia tapauksia joille ei ole löydetty mitään selityksiä.
Hän tuo tässä esille nimenomaan
sellaisia tapauksia joissa havaitsija ei ole tahtonut minkäännäköistä
julkisuutta.
He eivät ole ottaneet yhteyttä
mihinkään lehteen tai radioon tai televisioon vaan Therese on saanut kuulla
tapauksista mutkien kautta jonka jälken hän on itse ottanut yhteyttä
havaitsijoihin ja nämä ovat kertoneet tapauksista ja havannoista vasta sen
jälkeen kuin ovat nimenomaan vaatineet ettei heidän nimiään julkaista missään.
Juuri tämä suhtautuminen on
sellainen joka Theresen mielestä antaa painoa havaitsijoille että he kertovat
vasta luottamuksellisesti havannoistaan.
Eräs Theresen tapauksista
liittyy hänen omaan naapuriinsa joka oli töisssä tehtaalla ja kerran tämä
naapuri kahden työtoverin kanssa oli lähdössä tehtaalta työvuoronsa jälkeen kun
he yllättäen havaitsivat yläpuolellaan kolme ufoa.
He siirtyivät ulos autosta
katsomaan niitä jolloin ufot asettuivat jokaisen yläpuolelle ikään kuin
tarkoituksellisesti.
Ufoista ammuttiin valosäteitä
havaitsijoihin.
Havaitsijat ryntäsivät takaisin
tehtaalle ja syöksyivät portinvartijan luokse hänen koppiinsa ja pyysivät häntä
ulos katsomaan.
Portinvartija tulikin ulos
katsomaan ja katsoi niitä valoja jotka vieläkin olivat näkyvissä Â
ja totesi " ettei minulle
tästä makseta "Â ja katsoi hetken valoja jonka jälkeen hän palasi
koppiinsa jolloin myös nämä kolme naista lähtivät suojaan.
Myöhemmin havaitsijat
huomasivat että heiltä oli kadonnut varsin pitkä aika josta he eivät voineet
tehdä tiliä joten Therese tuo esille sen että tapaukseen saattaa hyvinkin
liittyä sieppaus vaikka havaitsijat itse eivät ole tuoneet sitä edes esille
vielä.
Kirjoituksensa lopussa Therese
tuo esille että esim. viittaen juuri niihin tapauksiin joita hän on tuonut
esille juuri tässä kirjassa niin hän on vakuuttunut siitä että ilmakehässämme
liikkuu tuntemattomia kohteita jotka edustavat vierasta älyä .
Theresen mielestä todistukset
puhuvat ihan tarpeeksi sen puolesta.
Todettakoon tässä taas että
eräässä havainnossa josta Therese kertoo jossa oli mukana 7- ja 10- vuotiaat
pojat niin toinen pojista sanoi että ne valot jotka hän näki ufossa olivat
sellaisia ettei hän pystynyt määrittelemään niitä ja tämä on taas uudelleen
seikka jota olen tuonut aikaisemmin esille tässä esittelyssä.
Tämä on toistuva ilmiö
ufohavainnoissa että ne valot jotka ihmiset näkevät ufoissa ovat sellaisia
etteivät havaitsijat ole milloinkaan aikaisemmin nähneet sellaisia.
Therese kertoo myös omasta
havainnostaan josta pulpahtaa esille seikka joka usein havaitaan ufohavaintojen
yhteydessä. Therese ja hänen ystävänsä havaitsivat nummella kolme valoa jotka
leijuivat paikalla kauan ja ne eivät voineet olla tähtiä koska ei vielä ollut
pimeätä eikä kyseessä myöskään voinut olla lentokone.
He olettivat ensin että
kyseessä oli helikopteri mutta mitään ääntä ei kuulunut joten Therese otti
siitä valokuvan .
Therese häämmästyi sitten kun
kuva kehitettiin koska kuvassa ei ollut ollenkaan samanlainen kohde kuin hän
oli nähnyt eli kolme valoa vaan kehitetyssä kuvasa näkyi ufo jossa oli
runsaasti eri valoja.
Tämä on myös ilmiö joka toistuu
ufohavainnoissa eli kamera näkee eri asioita kuin mitä havaitsija näkee omin
silmin.
Joseph Dormer joka on "
tieteen maisteri " on kirjoittanut luvun 7 otsikolla " All In the Eye
of the Beholder " eli suomeksi onko kaikki kiinni ihmisen silmistä.
Hän aloittaa juttunsa
kertomalla että eräs opettaja Rochdalesta Englannista on kertonut.:
Kun hän tuli kotiin koulusta
niin oli hämärää ja hänen äitinsä piti vetää verhot ikkunoiden eteen jolloin
äiti jähmettyi ja pyysi lastaan eli opettajaa tulemaan katsomaan ja he molemmat
näkivät sikarinmuotoisen suuren kohteen taivaalla.
Sikarissa oli viisi suurta
ikkunaa ja se oli pyöristetty molemmista päistään ja ikkunoiden läpi he näkivät
sikarin olentoja joilla oli harmaa/hopeinen avaruuspuku päällään ja jotka
liikkuivat sinne ja tänne.
Molemmat havaitsijat sekä äiti
että lapsi kiinnittivät huomiota vallitsevaan täydelliseen hiljaisuuteen ja
siihen että sikari yllättäen katosi sekä siihen että he molemmat olivat
ikäänkuin lamaantuneita.
Heidän mielestään he olivat
katsoneet tätä kohdetta vain muutama minuutti mutta kun he katsoivat kelloa
niin kokonainen tunti oli kulunut.
Kirjoittaja ryhtyy tässä
vertailemaan ufohavaintoja kummituksiin että niissä on hyvin pitkälle samat
tekijät toiminnassa eli sekä ufo että kummitus saattaa ilmestyä yllättäen, se
häipyy yllättäen ja molemmat ovat useimmiten täysin hiljaa ja havaitsija usein
ikäänkuin lamaantuu.
Lisäksi Dormer kiinnittää
huomiota siihen että sekä ufojen yhteydessä havaitut humanoidit että myös
kummitukset usein kommunikoivat telepaattisesti eikä ääneen.
Dormer tuo tässä myös esille
esimerkin josta olen lukenut myös aikaisemmin muista kirjoista eli vuonna 1972
niin kaksi lasta olivat leikkimässä rautatien penkereellä Englannissa kun he
näkivät lähestyvän junan. Kyseessä oli vanha höyryveturi joka puski eteenpäin
ja josta tuli valtavasti höyryä ja savua.
Lapset siirtyivät sivuun
katsoakseen junaa ja katsoivat kun juna ensin lähestyi ja ohitti heidät ja
sitten häipyi horisontissa.
Mutta kun lapset tulivat kotiin
niin heidän vanhempansa olivat vihaisia koska lasten mielestä he olivat olleet
ulkona vain 30 minuuttia mutta vanhemmat kertoivat että he olivat olleet poissa
kaksi tuntia.
Ja kun lapset kertoivat missä
olivat olleet niin toisen lapsen isä suuttui ja ranakaisi lastaan ja huomautti
että lapsi valehtelee koska mitään junaliikennettä ei ollut olemassa enää
vuosiin tuolla rataosuudella ja lisäksi kiskot oli poistettu.
Dormer huomauttaa tässä että
vaikka kyseessä oli juna niin tämä tapaus muistuttaa hyvin paljon
ufohavaintoa.Â
Lisäksi hän heittää esille
kysymyksen että mitäkähän tapahtui lapsille tuon puuttuvan ajan aikana?
Dormerin mielestä olisi varsin mielenkiintoista hypnotisoida noita lapsia ja
saada kuulla lisätietoja.
Dormer huomauttaa myös siitä
että lasten kertomusten perusteella niin juna oli ollut täysin todellinen ja
fyysinen. He olivat katsoneet sitä läheltä ja nähneet junan kaikki
yksityiskohdat mutta siihen he olivat kuitenkin kiinnittäneet huomiota että se
oli äänetön.
Dormer rinnastaa näiden lasten
kokemusta ufohavaintoihin koska myös ufohavaitsijat väittävät usein kivenkovaa
että ufo oli täysin todellinen, kiinteä ja fyysinen kohde.
Dormer tuo esille myös toisen
esimerkin.
Eräs havaitsija oli vuonna 1989
nähnyt meren yllä Blackpoolissa ufon joka oli hehkuva, puna-oranssinen,
pallomainen ja se joka oli erikoista tässä tapauksessa oli että ufon perään
syksyi Englannin ilmavoimien Tornado- hävittäjä joka lensi erittäin matalalla,
vain 150 metrin korkeudessa.
Tornado- hävittäjän edestä ja
takaa havaitsija näki savua ja teki sen johtopäätöksen että Tornado- hävittäjä
oli lähettänyt ohjuksen ufon perään.
Havaitsija näki myös muita
ihmisiä jotka osoittivat taivaalle..
Merkillistä tässä suhteellisen
tuoreessa tapauksessa oli että  se että tästä huolimatta niin lehdistössä ei
ollut ainuttakaan muuta havaintoa tästä tapauksesta. Ainoastaan tämä havaitsija
yksin on kertonut tapauksesta.
Tämän jälkeen Dormer huomauttaa
että myös tällaisissa havainnoissa joista hän sanoo että ne ovat
hallusinaatioita niin ympäristö saattaa muuttua ja hän kertoo tunnetusta
tapauksesta jolloin kaksi nuorukaista oli nähnyt merkillisiä asioita Mainessa,
USA: ssa vuonna 1975, mm. lehmiä jotka pudistivat päitään.
Dormer muistuttaa myös
kummitustapauksista joissa on nähty kummitus ja samassa huoneessa palava
kynttilä tai avoin ikkuna. Myöhemmin kun on tutkittu asiaa niin on huomauttu
ettei kynttilää ole milloinkaan sytytetty ensimmäistäkään kertaa ja että ikkuna
saattaa olla sellainen ettei sitä ole ollenkaan avattu.
Eli myös ympäristö saattaa
muuttua näiden hallusinaatioiden aikana.
Nimenomaan hallisunaatioista
Dormer tässä puhuukin ja hän käyttää ilmaisua
" metachoric hallucination
" .
( Sanakirjan mukaan sana '
metachoric ' tarkoittaa tilannetta jossa koko ympäristö muuttuu ).
Dormer puhuu jopa "
jaetusta metachoric hallusinaatiosta " jossa havaitsijoita voi olla
useampia.
Dormer sitten viittaa esim.
neitsyt Mariaan ja Pyhään Paavaliin sekä enkeleihin, demoneihin,
lohikäärmeisiin, mustiin koiriin ja Jumaliin ja Jumalattariin muinaiseen aikaan
ja pohtii että onko kyseessä yksi ja sama ilmiö jota havaitsijat ovat
käsittäneet eri aikoina ja eri paikoissa eri tavalla?
Dormer huomauttaa kuitenkin
että usein nämä eri ilmiöt niveltyy toisiinsa ja mainitsee esimerkkinä poliisi
Godfreyn tapauksen Englannissa jolloin Godfrey näki ufossa ison mustan koiran.
Näitä isoja mustia koiriahan on
nähty eri yhteyksissä muulloinkin.
Tämän jälkeen Dormer tuo esille
Persingerin ja hänen tektonisen stressiteoriansa ja transsienttinsa ja antaa
Persingerille aika paljon tilaa ja pohtii että saattaako olla että Persinger on
oikeilla jäljillä.
Tässä täytyy nyt
allekirjoittanut reunahuomautuksena taas ties kuinka monennen kerran
muistuttaa kanadalaisesta ufotutkijasta Rutkowskista.
Kritisoidessaan Persingerin
teoriaa Rutkowski huomautti nimittäin että kun Persinger oli löytänyt selvän
korrelaation tektonisen stressin ja ufohavaintojen välillä ja tekee sen
johtopäätöksen että se on tämä tektoninen stressi joka aiheuttaa näitä
ufohavaintoja niin tämä johtaa hassuun tilanteeseen.
Rutkowski on nimittäin aika
kylmästi todennut että kuten kaikki tiedämme niin 95 % kaikista ufohavainnoista
voidaan selittää tunnetuilla ilmiöillä kuten luonnonilmiöllä tai lentokoneilla,
helikoptereilla, satelliiteilta, tähdillä tai planeetoilla jne.
Rutkowski huomauttaa että
Persinger on nyt tutkimuksestaan löytänyt korrelaation tektonisen stressin ja
lentokoneiden, helikoptereiden, satelliittien jne. välillä.
Lisäksi allekirjottanen pitää
huomauttaa että kun Persingerin mukaan syntyy pietsosähköinen ilmiö niin
tietysti voi heittää esille sen että jos on olemassa oikeita ufoja niin ehkä
niitäkin ympäröi jonkunnäköinen pietsosähköinen kenttä.
Tämän jälkeen Dormer ottaa
esille Meadenin plasmapyörreteorian ja se kyllästyttää kyllä hiukan lukijaa
koska jo aikaisemmi tässä kirjassa niin Robert Mooren kirjoituksessa myös hän
kävi läpi Persingerin ja Meadenin teorioita ja kuten jo aikaisemmin totesin
tässä esittelyssä niin Meadenhan luopui omasta teoriastaan myöhemmin.
Dormer viittaa myös tähän
englantilaiseen Godfreyn tapaukseen josta mainitsin aikaisemmin ja pohtii että
voisiko Meadenin plasmapyörreteoria selittää Godfreyn havaintoa.
Reunahuomautuksena niin
allekirjoittanut taas muistaa sen kuinka Godfrey on näyttänyt ja kertonut
kuinka hänen saappaissaan oli aivan selvät raahausjäljet eli ikään kuin hänet
olisi raahattu takaperin ja saappaat olisivat laahanneet maassa.
Ainakin allekirjoittaneen on
vaikeata ymmärtää miten hallusinaatio voi aiheuttaa tällaiset raahausjäljet.
Dormer palaa siten taas
Persingeriin ja sivulla 149 Dormer oikein paksummalla fontilla huomauttaa että
Persinger on toistanut ufokokemukset laboratoriossaan.
Näin Dormer väittää
kirjoituksessaan ja tässä on kyllä allekirjoittaneen protestoitava sillä olen
nähnyt useitakin dokumenttifilmejä ja nauhoittanutkin niitä jotka on filmattu
Persingerin laboratoriossa. Näissä filmeissä on nimenomaan yritetty toistaa
näitä ufokokemuksia eivätkä ne ole olleet yhdenmukaisia ufokokemusten kanssa.
Mm. eräs sieppausuhri jota
Persinger testasi niin hän totesi nimenomaan että laboratorio- olosuhteissa
hänen kokemuksensa muistuttivat hiukan    sieppauskokemuksia mutta eivät
olleet läheskään samanlaisia.
Esim. englantilainen psykologi
Susan Blackmore on myös ollut koekaniinina Persingerin laboratoriossa mutta ei
hänkään kokenut mitään ufohavaintoa tai sieppausta laboratoriossa.
Dormerin väite tässä että
Persinger on toistanut ufohavainnot laboratoriossaan on siis täysin väärä tai
ainakin kyseenalainen.
Sivulla 150 Dormer tas palaa
siihen että Kenneth Arnoldin havaitsemat kohteet eivät olleet lautasmaisia vaan
puolikuun muotoisia ja että tämä ilmaisu " lentävä lautanen " on
periaatteessa väärä ja Dormer pyörii tämän asian ympärillä vähän aikaan
uudestaan ja on sitä mieltä että tämä sana " lautanen " on syypää
siihen että ihmiset ovat nähneet kiekkomaisia kohteita .
Tästähän voidaan keskustella
pitkäänkin.
Samalla sivulla Dormer taas
palaa Persingerin laboratoriossaan käyttämään kypärään ja on täysin
haltioissaan Persingerin teoriosta ja on sitä mieltä että nämä Persingerin
kokeet ilmeisesti selittävät kaikki ufohavainnot.
Dormer on tässä aivan
ilmeisesti täysin haltioissaan Persingerin teorioista ja toteaa että ilmeisesti
tämä on myös uskontojen synnyn takana, että tällä tavalla myös uskonnot ovat
syntyneet., että tällä tavalla ihmiset ovat nähneet jumalia ja enkeleitä
muinoin.
Tästä huolimatta Dormer pohtii
sitä että miten on voitu nähdä samantapaisia kohteita ympäri maailmaa myöskin
eristyksessä olevissa paikoissa jotka eivät ole olleet yhteydessä toisiinsa
ollenkaan ja joissa ihmiset eivät ole ikinä edes kuulleet Arnoldista ?
Dormer viittaa myös Villas
Boaksen sieppaukseen joka tapahtui 1957 mutta julkaistiin vasta 1964. Ja ennen
vuotta 1964Â oli Barney ja Betty Hill siepattu vuonna 1961 eivätkä he olleet
kuulleetkan Boaksen sieppauksesta siinä vaiheessa.
Miten tämä on mahdollista? Että
samantapaisia kertomuksia tulee esille vaikka ihmiset eivät ole edes kuulleet
toisista tapauksista ?
Dormer siirtyy tässä nyt Rupert
Sheldraken teorioihin ja Sheldrakehan on tuonut esille että eläimillä ja ehkä
ihmisilläkin on olemassa morfogeeninen kenttä ja esimerkkinä tästä voidaan
ottaa suoritettuja rottakokeita.
Kun rotat esim. ovat keksineet
miten selvittää tietyn ongelman niin ne pystyvät siirtämään tämän uuden tiedon
toisille rotille jotka ovat toisella puolella Atlanttia.
Vaikka Sheldrakea on kritisoitu
voimakkaasti niin silti Sheldraken teoria on synnyttänyt suurta mielenkiintoa
ja Dormer tuo tässä esille että ehkä ihmisilläkin on tällainen morfogeeninen
kenttä.
Se jota yksi ihminen kokee
jossain niin toiset saavat siitä jollain tavalla tiedon .
Dormer viittaa tässä myös
niihin merkillisiin synkronisiteetti- tapauksiin joihin usein törmätäänÂ
ufologiassa ja viittaa Adamskin kuolemaan eikä hän tässä tarkoita sitä
tunnettua kontakti- Adamskia vaan englantilaista Adamski- nimistä henkilöä joka
kuoli merkillisissä olosuhteissa Todmordenissa jossa taas poliisikonstaapeli
Godfrey koki sieppauksensa.
Tai sitten joku on kohdannut
muukalaisia Janukselta ja tämä taas sattui yhteen samaan aikaan kuin Arthur
Koestlerin kirja " Janus "Â julkaistiin.
Tai sitten " miniflappi
" Bettyhillillä vuonna 1979 ja tässähän englantilainen paikkakunnan momi
Bettyhill muistuttaa paljon Barney Hillin vaimon Betty Hillin nimeä, vaikkakin
tämän englantilaisen paikkakunnan nimi on kirjoitettu yhdessä sanassa.
Nämähän ovat tyypillisiä
synkronisiteettitapauksia ufologiassa ja Dormer pohtii sitä että onko tämä
Sheldraken morfogeeninen kenttä selitys näihin synkronisiteettiilmiöihin ?
Kirjan 8. luvun on kirjoittanut
kosmologi Charlotte A. O' Conner jonka jutun otsikko on
"
Abduction: an Alien Experience " ?
Kirjoittaessani tämän esittelyn
puhtaaksi niin etsin huvikseni Googlesta tietoja " kosmologi "
Charlotte A. O' Connerista
mutta en löydä mitään sellaisia tietoja, vaan ainoastaan tietoja samannimisestä
muusikosta.
O' Connerin jutun ydin on siinä
että sieppaukset ovat hallusinaatioita ja perustellaakseen milllä tavalla hän
on tullut tähän tulokseen niin hän selostaa tunnetun tapauksen jonka Englannin
TV- yhtiö BBC on lähettänyt ulos vuonna 1982. Kyseessä on " The Story of
Ruth "Â ja tämä Ruthin kertomus on varsin tunnettu parapsykologian
kirjallisuudessa. Kyseinen Ruth näkee kotonaan toistuvasti oman isänsä joka on
hyvin fyysinen olemukseltaan ja kun tämä isän hahmo mm. menee jonkun valon
eteen niin valo kätkeytyy isän taakse. Eli isän hahmo peittää tämän valon.
Nyt tilanne on vaan sellainen
että kyseessä ei ole mikään kummitus vaan Ruthin isän kaksoisolento, eli kuten
saksalaiset sanovat " Doppelgänger " .
Isä oli todistettavasti elossa
ja voi hyvin muualla samalla kuin Ruth näki hänet kotonaan.
Kerran kun tämä englantilainen
Ruth oli Amerikassa käymässä juuri isänsä luona niin hän synnytti
kaksoisolennon omasta miehestään jonka myös isä näki.
Ruth myönsi myöhemmin että
kotonaan kun hänen miehensä on ollut poissa niin hän on kaksi kertaa luonut
miehestä kaksoisolennon jonka kanssa hän on jopa rakastellut ja Ruthin mukaan
tämä rakastelu sujui oikein hyvin.
Tästä O' Conner hyppää sitten
kuuluisaan Villas Boaksen sieppaukseen. Villas Boashan vietiin ufoon jossa hän
rakasteli avaruusnaisen kanssa ja O' Conner tekee tässä sen johtopäätöksen
ettei ole mitenkään mahdotonta että myös Boas on hallusinoinut tämän tapauksenÂ
ja luonut olennon jonka kanssa hän on rakastellut.
Eli että koko tapaus on
lähtöisin Boaksesta itsestään.
O' Connerin jutun alussa hän
kertoo kalifornialaisesta miehestä jonka nimi oli Cecil Michael joka vuonna
1952 näki lentävän lautasen ja siitä sitten seurasi sieppaustapaus ( tai
ainakin he olivat matkalla avaruudessa ) .
O' Conner sitten myös ottaa
huomioon nämä munkkien vanhat succubus ja incubus jotka vierailivat
luostareissa ja pohti että oliko se niin että munkit itse loivat nämäkin.
Tämän jälkeen O'Conner siirtyy
uskontoon ja Neitsyt Maarian ilmestyksiin ja mainitsee esimerkiksi Guadalupen
Neitsyeen mutta tässä kohtaa allekirjoittanut miettii sitä että
tiedossahan on että se viitta
johon Guadalupen Neitsyt ilmestyi niin se viitta on olemassa ja on näytteillä
vielä tänä päivänäkin ja sitä on tutkittu ja todettu että siinä käytetyt
väriaineet ovat selllaisia ettei niitä pystytä tunnistamaan vielä tänä
päivänäkään.
Ja jos tässä nyt puhutaan
hallusinaatiosta vaikka ovatkin itse aiheutettuja tai luotuja niin miten
tällainen hallusinaatio voi synnyttää fyysisen kuvan viittaan ?
O' Connerin jutun ydin on siis
tämä että nämä avaruusalukset ja ufohavainnot ja myös uskonnolliset ilmestykset
ovat meidän itsemme luomia.
Kirjan viimeisimmän luvun, eli
9. luvun, on David Barclay taas kirjoittanut ja otsikko on
" Towards a Full
Explanation "Â eli kohti täydellistä selitystä ja tässä David kertoo että
hän itse kerran koki sellaisen asian että hän oli ulkona seurassa toisten
seurassa jolloin hän kuuli päässään äänen joka sanoi että " takanasi on
ufo " . Hän ei uskonut tätä ääntä vaan pyysi toista paikallaolevaa
kertomaan että onko hänen takanaan todella ufo tai ei .
David näki tämän toisen
henkilön ilmeestä että hänen takanaan todellakin oli jotakin jolloin hän
kääntyi ja näki suuren sikarinmuotoisen kohteen joka näytti siltä että se oli
tehty alumiinista ja lensi hyvin matalalla eikä sillä ollut mikään suuri
nopeus.
David on aina pohtinut että
kuka se oli joka ilmoitti hänelle että hänen takanaan on tämä ufo.
Barclay kiinnittää huomiota
siihen että usein kun tutkitaan ufohavaintoja niin mitä enemmän niitä tutkitaan
niin sitä enemmän monimutkaisemmaksi ne tulee ja sitä enemmän yksityiskohtia
tulee esille ja hän käyttää tässä jopa sanaa " okkultismi " että ufot
liittyvät okkultismiin koska niissä on niin paljon merkillisiä asioita mukana
kuvioissa.
Barclay kiinnittää myös
huomiota siihen että on olemassa yksi punainen lanka näissä ufohavainnoissa tai
lähinnä niissä tapauksissa jolloin havaitsija on ollut yhteydessä ufonauttiin
tai humanoidiin.
Barclay huomauttaa että tämä
punainen lanksa on se että nämä muukalaiset eli humanoidit aina puhuvat
apokalypsista eli siitä että Maata kohtaa valtava katastrofi.
Tämä on tunnusomaista melkein
kaikille kontakteille.
Barclay ottaa nyt esille
tapauksen jossa oli mukana Cynthia Appleton josta kerrotaan Bowenin kirjassa
" The Humanoids " .
Appleton on kertonut siitä että
muukalaiset materialisoituivat heidän omassa huoneessaan ja että ensin he ovat
kuin TV- kuva. Ensin se oli epäselvä ja sitten vähitellen se kirkastui ja tuli
selväksi.
Kontaktin aikana muukalaiset
varoitti Cynthiaa koskettamasta heitä sillä hän katsoi vain projektiota.
Barclay kertoo myös kahdesta
ufotutkijasta Warminsterissa jotka molemmat näkivät ufon mutta merkillistä
kylläkin niin toisella oli kuva ja ääni mutta toinen vaan näki kohteen mutta ei
kuullut mitään.
Eli ensimmäinen havaitsija näki
ja kuuli kohteen mutta toinen vain näki sen.
Barclay huomauttaa tässä että
tilanne on sama kuin hienoviritetään televisiota eli joskus nähdään kuva mutta
ei ääntä ja joskus kuuluu ääntä mutta ei näy kuvaa.
Ja välillä taas saadaan sekä
ääni että kuva.
Barclay viittaa myös Fatiman
ilmestykseen ja toistaa erään tytön sanoja kun hän kuvailee mitä hän näkee ja
Barclay toteaa että on ikäänkuin tyttö yrittäisi kuvailla televisiokuvaa.
Barclay pohtii sen jälkeen että
kuka näitä kuvia eli projetioita lähettää ja toteaa että hänen mielestään
saattaa olla että joku pelaa jonkunlaista peliä kanssamme, että olemme mukana
jonkunlaisessa pelissä ja Barclay tämän jälkeen rupeaa puhumaan virtuaalitodellisuudesta
että onko olemassa mahdollisuus että koko maailma on pelkkä hologrammi, että
kuvittelemme vaan kaikkea.
Barclay viittaa tässä sitten M.
Talbotin kirjaan The Holographic Universe. jossa lainataan
David Bohm- nimistä henkilöä
joka on ollut aikaisemmin Einsteinin suojatti.
Barclay kertoo sitten että jos
katsotaan kuvaa jonka laajuus on 60 astetta niin koemme kuvan kuvana. Mutta jos
kuvaa laajennetaan 80 asteeseen niin on ikäänkuin meidät vedetään sisään kuvaan
ja olemme siinä mukana ja Barclay huomauttaa sitten että jo nyt on olemassa
pelihalleja joissa pelaaja on ikäänkuin mukana pelin todellisuudessa eli
virtuaalitodellisuudessa ja Barclay toteaa että jos kaikki ufohavainnot ja
humanoidihavainnot ovat hologrammeja niin ei ole mikään ihme ettemme ikinä
löydä maahansyöksyneitä ufoja tai saamme ikinä kiinni oikeita humanoideja.
Ne ovat hologrammeja.
Björn Borg, 7.1.2010 |