KirjasivuBattaglia, Debbora (Toim.):E. T. Culture: Anthropology in OuterspacesDuke University Press, Durham, NC 2005. 281 sivua
Fil. tri Christopher F. Roth: ' Missään vaiheessa mikään
merkittävä osa ufoharrastajista, ufotutkijoista, ufouskovaisista, tai edes
sieppausuhreista, ole ollut tekemisissä sellaisten ufokulttien kuin
Laugheadsien, Heaven' s Gaten tai Raelilaisten kanssa, siitä huolimatta että
nämä kultit ovat olleet näkyvästi esillä mediassa, ja siitä huolimatta että
nämä kultit kiehtovat sosiologeja ja uskontotieteilijöitä' .
Olen tätä kirjoittaessa kirjoittanut yli 300 kirjaesittelyä ufokirjoista.
Milloinkaan aikaisemmin minulla ei kuitenkaan ole mennyt sormi suuhun samalla
tavalla kuin tämän antropologien kirjoittaman kirjan kohdalla.
Debbora Battaglia on antropologian
professori Mount Holyoke Collegessa.
Lukiessani Battaglian kirjoituksen jonka otsikko on '
Insider' s Voices in Outerspaces' on minun useaan otteeseen tarkistettava
uudelleen mikä olikaan tämän kirjan nimi ja mihin kirjan aihe liittyy kannessa
olevan tekstin mukaan.
Battaglian kirjoitus on täynnä nimiä ja viittauksia
kirjoihin joita minä en tunne. Ymmärrän vähän ajan kuluttua että Battaglia
viittaakin antropologisiin kirjoihin ja kirjoittajiin.
Aina välillä Battaglia sitten viittaa asioihin jotka hänen
mielestään liittyvät E.T. -ilmiöön, eli filmeihin kuten Independence Day, A. I.
: Artificial Intelligence, Signs, The Day the Earth Stood Still ja The Matrix
ja romaaneihin kuten The Brother from Another Planet.
On aika selvää että Battaglian käsitys tästä alasta perustuu
aika pitkälle näihin filmeihin ja romaaneihin.
Joskus välillä Battaglia mainitsee jonkun ufologiassa tutun
nimen kuten Mack tai Hopkins tai Claude Vorilhon ( jonka nimen Battaglia
kirjoittaa väärin Vorhilon).
Battaglian tähän lukuun liittyvässä 5- sivuisessa lähdeluettelossa
en löydä
montakaan lähdettä jotka liittyisivät ufologian.
Sen sijaan ihmettelen kovasti kun Battaglia ilmoittaa
sivulla 2 olleensa henkilökohtaisesti yhteydessä NICAPin Yksikkö- 3: een. NICAP
kun lopetti toimintansa jo lähes 30 vuotta sitten.
Se mitä kaipaan Battaglian kirjoituksessa on jotakin
konkreettista. Mielestäni Battaglian koko kirjoitus on puhdasta sanahelinää
ilman mitään konkreettista sisältöä.
Christopher F. Roth on antropologian fil. tri Chicagon
yliopistosta ja kirjan ilmestyessä vieraileva apulaisprofessori Northern
Illinoisin yliopistossa.
Rothin kirjoitus on jopa 56- sivuinen ja muistuttaa
Battaglian kirjoitusta siinä että siinä puhutaan erittäin paljon
antropologiasta yleisesti. Erittäin suuri osa Rothin kirjoituksesta liittyy Teosofiaan
ja Blavatskyyn. Roth kertoo kustantaja Ray Palmerista ja Shaver- mysteeristä ja
siirtyy sitä kautta Adamskiin ja muihin kontaktihenkilöihin kuten Hunt
Williamsoniin.
Roth on sitä mieltä että varsinkin 1950- luvun
kontaktihenkilöiden kertomuksissa oli erittäin paljon piirteitä jotka
liittyivät rotuoppiin ( esim. Adamskin pitkä vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen
muukalainen). Rothin mielestä tämä rotuajattelu paistaa läpi monessa
kontaktikertomuksessa.
Adamskin kohdalla Roth erehtyy kun puhuu Hale- observatoriosta.
Observatorion nimi on Mount Palomar ( jossa on Hale- niminen kaukoputki).
Roth sivuaa lyhyesti myös Barney ja Betty Hillin sieppausta
ja toteaa että myös tässä tulee esille Barney ja Bettyn alitajuinen
rotuajattelu kun he kuvailevat ufon miehistöä.
Roth väittää myös että Barneyn ja Bettyn tutkinut lääkäri,
tri Simon, olisi ollut armeijan palveluksessa, mutta tämähän ei pidä ollenkaan
paikkansa.
Myös Rothin kirjoituksessa paistaa allekirjoittaneen
mielestä läpi se että Roth on tutustunut ufoalaan vain pintapuolisesti
kirjallisuuden kautta. Se näkyy m. m. siinä että Rothin mukaan ' Adamski näki
hopeanvärisen sikarin leijuvan yläpuolellaan' ( Eikö asia ollutkin niin että
Adamski kertoi valokuvanneensa ulkona avaruudessa MUSTAA sikaria?),
Roth väittää myös että Frank Scullyn kirja ' Behind the
Flying Saucers ' vuodelta 1950 oli ' ensimmäinen kirja Roswellin
maahansyöksystä' ja tähän väitteeseen on kyllä monella paljonkin sanottavaa.
Roth, kuten Battagliakaan, ei puhu lainkaan ufologian n. s.
peruspylväästä, eli tavallisten ihmisten ufohavainnoista, mutta osaa kuitenkinÂ
erottaa n. s. kulttien jäsenet muista ufoilijoista todetessaan että ' missään
vaiheessa mikään merkittävä osa ufoharrastajista, ufotutkijoista,
ufouskovaisista, tai edes sieppausuhreista, ole ollut tekemisissä sellaisten
ufokulttien kuin Laugheadsien, Heaven' s Gaten tai Raelilaisten kanssa, siitä
huolimatta että nämä kultit ovat olleet näkyvästi esillä mediassa, ja siitä
huolimatta että nämä kultit kiehtovat sosiologeja ja uskontotieteilijöitä' .
Susan Lepselter on sosiaalisen antropologian fil. tri
Texasin yliopistosta
( Austin).
Lepselter on kirjoittanut miltei 20- sivuisen jutun kirjaan.
Tässä jutussa Lepselter kertoo että hän on ollut aikaisemmin pari kuukautta
töissä tarjoilijana Area 51: n kuuluisassa kahvilassa Little Ale Inn' issa.
Lepselterin juttu on lähinnä yleistä höpötystä siitä millaisia ihmisiä hän
tapasi siellä ja eräiden ihmisten suuresta huolesta siitä että ' valtio valvoo
ihmisiä ajokortissa olevan viivakoodin avulla' .
Ufoihin tämä juttu ei liity lainkaan ja on ihmeellistä että
se on päässyt ollenkaan mukaan tähän kirjaan.Â
Battaglia palaa itse taas kirjan sivuille 149- 179 jossa hän
kertoo Rael- liikkeestä ja sen klooniväitteistä.
Allekirjoittaneen mielestä on oikeastaan aika huvittavaa
että Battaglia on tutustunut myös viljakuvioihin Rael- liikkeen kautta ja
kuittaa kaikki viljakuviot tämän perusteella lähinna raelismiin liittyvänä
humpuukina. Battaglia kertoo ' lukeneensa jostakin että näitä kuvioita voi kuka
tahansa valmistaa yksinkertaisilla apuvälineillä ' .
Mizuko Ito on erikoistunut japanilaiseen nuorisokulttuuriin
ja mainittuaan pari uutta japanilaista avaruusfilmiä hän keskittyy kertomaan 20
sivulla joistakin keräilykorteista jotka nykyisin ovat hyvin suosittuja lasten
keskuudessa Japanissa. Allekirjoittaneen on hyvin vaikeata ymmärtää mitä hänen
kirjoituksensa tekee tässä kirjassa.
Richard Doyle on Retoriikan ja Tieteen, Lääketieteen,
Teknologian ja Kulttuurin professori Pennsylvania State- yliopistossa.
Kirjoitettuaan ensin eri asioista kuten globalisaatiosta ja informaatiosta hän
hyppääkin SETIin ja puhuttuaan siitä vähän aikaa hän kertookin sitten nobelisti
Kary Mullisin sieppaustapauksesta jossa Mullis tapasi illalla loistavan
pesukarhun joka tervehti Mullista ja sanoi ' Hyvää iltaa tohtori' . Seuraavaksi
Mullis heräsi seuraavana aamuna ulkosalla ja vaikka oli satanut hänen
vaatteensa olivat kuivat. Mullis oletti että hän oli joutunut sieppauksen
uhriksi.
Toisaalta Doyle tuo esille että
Mullis käytti LSD: tä. Doyle ei vihjaisekaan että Mullis olisi käyttänyt LSD:
tä sieppauskokemuksensa aikana, mutta huomauttaa että New Mexicon yliopiston
professori, lääketieteen tri Rick Strassman, on julkaissut kirjan
" DMT: The Spirit Molecule " jossa hän selostaa
niitä psykedeelisia kokemuksia joita LSD: n käyttäjät kokivat varsinkin
1960luvulla.
Tutkittuaan näitä LSD: n käyttäjiä pitkään Strassman kertoo
olevansa ymmällään monien käyttäjien kertomista tajunnantilamuutoksista joissa
käyttäjät kertomansa mukaan ovat tavanneet olentoja jotka suuresti muistuttavat
humanoideja.
Joseph Dumit on sekä Kalifornian yliopiston ( Davis) että
MIT: in antropologian apulaisprofessori. Tässä kirjassa Dumit julkaisee lyhyen
artikkelin jossa hän siirtyykin lääketieteen puolelle ja julistaa että
sieppaukset ja tapaamiset muukalaisten kanssa johtuvatkin ' kroonisesta
uupumusilmiöstä' ( Chronic Fatigue Syndrome, Myalgic Encephalomyelitis ) .
Dumit on tutustunut nimenomaan televisiosarjaan ' Salaiset
kansiot ' .
Kirjoituksessaan hän lainaa myös paljon kirjailija Elaine
Showalteria joka julkaisi kirjan ' Hystories' jossa Showalter kiinnitti
huomionsa nimenomaan tähän tautiin.
Dumitin mukaan ihmisen pitää taistella aktiivisesti
saadakseen tämän taudin.Â
Kirjaan on liitetty vaikuttavan näköinen 14- sivuinen
lähdeluettelo. Ufologian kannalta suhtaudun kuitenkin erittäin kriittisesti
tähän lähdeluetteloon kahdesta syystä:
Ensinnäkin suurin osa siinä luetellusta kirjallisuudesta
liittyy nimenomaan asioihin jotka eivät liity ufologiaan, vaan todennäköisesti
antropologiaan
( esim. kirjoja Auschwitzista tai Pokemonista).
Toiseksi panen merkille että lähdeluettelossa mainittuja
ufokirjoja ei ole käytetty lähdeaineistona kirjoittajien kirjoituksissa.
Näyttääkin siltä että tämä lähdeluettelo on julkaistu vain jotta tehtäisiin
vaikutus hyväuskoiseen lukijaan.
Luettuani tämän kirjan on pakko katsoa uudestaan ( jälleen )
että mikä olikaan kirjan nimi? Suomeksi se on ' E. T. Kulttuuri. Antropologia
ulkoavaruuksissa' . Tuo nimi ei vielä oikein sano mikä on kirjan sisältö, mutta
kirjan takakannen tekstissä sanotaan nimenomaan että kirja kertoo
muukalaisista, ufohavainnoista ja sieppauksista.
Sitähän se ei tee paljoakaan. Vaikka kirja on painettu jopa
yliopiston kirjapainossa ja kirjoittajina on useita fil. tohtoreita ja
professoreita, niin kyllä tämä kirja on sisällöltään niin heikko että se olisi
saanut jäädä julkaisematta.
Suurin osa kirjasta ei kerro ollenkaan muukalaisista,
ufohavainnoista eikä edes sieppauksista. Kirjassa on valtavan paljon, suoraan
sanottuna, yleistä höpötystä joka liittyy, tai sitten ei liity, antropologiaan.
Varmaa on ettei se liity ainakaan ufologiaan.
Lukijan on täysin turha etsiä tästä kirjasta tietoja
tavallisten kansalaisten lukuisista ufohavainnoista ja kokemuksista. Sen sijaan
kirjoittajat ovat, nähtävästi kirjoituspöytiensä ääressä, tutustuneet
kontaktihenkilöiden julkaisemaan kirjallisuuteen ja avaruusfilmeihin. Siihen se
sitten jääkin.
Tästä kirjasta on turha etsiä tietoja Project Blue Bookista,
Condon- komiteasta, COMETA- raportista jne. , koska kirjoittajat eivät
yksinkertaisesti tunne niitä.
Allekirjoittanut antaa tälle ' tiedemiesten ' kirjoittamalle
kirjalla arvosanan
' ala-arvoinen ' .
Björn Borg, 15.5.2006 |