KirjasivuBryan, C. D. B.:Close Encounters of the Fourth Kind. Alien Abduction and UFOs. Witnesses and Scientists ReportOrion Books Ltd, London 1996. 642 sivua
(Â " Tässä täytyy nyt taas pysähtyä ja miettiä
asioita hiukan. Bryanin kirjan mukaan hän oli keskustellut James Harderin
kanssa isästään ja Harder oli ilmoittanut että Joseph Bryan III oli se CIA: n
agentti joka itse asiassa sai aikaiseksi NICAPin hajoamisen.
Omassa kirjaesittelyssäni Ann Druffelin kirjasta '
Firestorm ' Druffel kertoo että Joseph Bryan III oli se henkilö joka oli
perustanut ja johtanut vuosina 1947- 1953 CIA: n psykologisen sodankäynnin
osastoa. Tämä tuli ilmi vasta kun ufotutkijat löysivät tämän tiedon julkisuuslain
nojalla julkaistuissa asiakirjoissa " ).
Allekirjoittanut on ollut
tietoinen tästä Bryanin kirjasta jo kauan mutta vasta nyt olen saanut sen
käsiini.
Bryanin kirjaa on nimittäin
mainittu muissa kirjoissa aina silloin tällöin.
Ryhtyessäni tutkimaan tätä
kirjaa niin huomaan aika nopeasti että se on julkaistu eri kustantajien
toimesta sillä tavalla että sen nimi on ollut vähän erilainen jokaisella
kustantajalle.
Löydän nimittäin ainakin kolme
eri versiota tämän kirjan nimestä:
A) Close
Encounters of the Fourth Kind: Alien Abduction, UFOs and
        the
Conference at M.I.T. Alfred Knopf 1995.
B) Close
Encounters of the Fourth Kind. A Reporter' s Notebook on Alien Abduction,
UFOs,
        and
the Conference at M. I. T.
C) Close
Encounters of the Fourth Kind. Alien Abduction and UFOs. Witnesses and
Scientists
        Report.
Tässä vaiheessa pitää tietysti
nyt olla hiukan varovainen ja sanoa että oletan että kyseessä
on sama kirja hiukan eri
nimillä.
En pysty luonnollisestikaan
tarkistamaan asiaa koska minulla on vain tämä yksi kirja mutta luulenÂ
kyllä että näin on.
Â
Amerikkalainen teknillinen korkeakoulu Massachusetts
Institute of Technology
( = M. I. T. ) pidetään USA: ssa tekniikan ja tieteen
pyhättönä joka edustaa korkeinta tietoa mitä tekniikan ja fysiikan aloilla voi
olla.
Vuonna 1992 herätti ihmetystä ufologisissa piireissä ja
niiden ulkopuolellakin kun M. I. T. :n fysiikan professori David E. Pritchard
järjesti yhdessä Harvardin yliopiston psykiatrian professorin John Mackin
kanssa viisipäiväisen konferenssin sieppauksista
johon kutsuttiin maailman johtavat sieppausasiantuntijat.
Suomesta oli mukana tri Luukanen- Kilde.
Tilaisuus oli suljettu.
Sinne ei päästetty lehtimiehiä ja myös osallistujien
kontaktit ulkomaailmaan oli tarkasti säännöstelty.
Kokoukseen kutsuttiin kuitenkin kirjailija C. D. B. Bryan
joka on seikka joka on aina ihmetyttänyt allekirjoittanutta sen johdosta että
Bryan ei ole ollut aktiivinen ufoalalla aikaisemmin.
Hän on kyllä kirjoittanut useita kirjoja mutta ei ufokirjoja.
Allekirjoittaneella ei ole tietoa mistä syystä juuri Bryan
kutsuttiin tilaisuuteen.
Bryanin kirja tästä konferenssista julkaistiin sitten vuonna
1995 eli kolme vuotta konferenssin jälkeen.
Allekirjoittanut on kyllä usein kuullut tästä kirjasta ja
nähnyt viittauksia siihen muissa kirjoissa mutta näin kauan on kestänyt
ennenkuin itse olen saanut sen käsiini eli 13 vuotta.
Asia johon tietysti heti kiinnitän huomiotani on tämän
taskukirjan valtava koko eli se on paksu kuin kaksi tiileskiveä ja yhteensä 642
sivua.
Toinen asia johon kiinnitän huomiota kirjan alussa on että
heti ensimmäisillä sivuilla on erään sieppausuhrin kertomus joka täyttää yhden
sivun mutta se jää kesken enkä löydä sille jatkoa kirjasta ainakaan tässä
vaiheessa.
Kyseessä taitaa olla joku kirjapainotekninen virhe.
Ennen konferenssin alkua osallistujat saivat tehtäväkseen
lukea kaksi kirjaa tai kirjoitusta.
Toinen oli tri David Jacobsin kirja ' Secret Life ' ja
toinen oli tri Thomas Bullardin
tutkielma ' On Stolen Time: A Summary of a
Comparative Study of the Abduction Mystery ' .
Tässä päivitetyssä versiossa tuosta kirjoituksesta Bullard
kertoo että hän on tutkinut 309 sieppaustapausta ja näistä oli 76 % sellaisia
että kyseessä oli vain yksi todistaja kun taas 49 tapausta oli sellaisia että
niissä oli kaksi todistajaa ja 12 tapausta jossa mukana oli kolme todistajaa.
Bullard tuo myös tässä esille että merkillistä kylläkin kun
täyttää 30 vuotta niin sieppaukset vähenevät radikaalisti.
Jos joku on selvinnyt ilman sieppausta ja täyttänyt 30
vuotta niin todennäköisyys että hänet siepataan on hyvin minimaalinen jos häntä
ei ole siepattu ennen 30 vuoden ikää.
Paitsi Prichard ja John Mack niin konferenssin ensimmäisenä
päivänä pitivät lyhyitä tai pidempiä puheenvuoroja  CUFOSin johtaja Mark
Rodeghier, Budd Hopkins, ufotutkija Tom Benson New Jerseysta, hypnoterapeutti
Yvonne Smith Kaliforniasta ja Jenny Randles Englannista.
Ruokatauon aikana Bryan menee ravintolaan ja joutuu samaan
pöytään erään pariskunnan kanssa joka kertoo hänelle että he ovat päivittäin
kosketuksessa muukalaisten kanssa ja että muukalaisilla on eräänlainen avaruus-
YK johon kuuluu edustajia monesta maailmasta.
Tämä pariskunta kertoo että he tuntevat nämä muukalaiset
jopa nimeltä ja kertovat tarkkaan päivittäisestä kanssakäymisestään
muukalaisten kanssa.
Bryan poistuu ravintolasta ja miettii itsekseen että
millaiseen seuraan hän on nyt joutunut.
Tässä vaiheessa selviää myöskin mistä syystä tästä kirjasta
on tullut näin paksu eli Bryan kertoo pikkutarkasti kaikista tapaamisista.
Hän selostaa kaikkien esiintyjen pukeutumista ja ulkonäköä
kampausta myöten ja kronikoi tarkkaan missä hän on käynyt ja mitä katuja pitkin
hän käveli, ja mistä kääntyi minnekin ja minkä patsaan ohi hän käveli jne.
Ei ole mikään ihme että kirjasta on tullut näin paksu kun
näin tarkkaan ja yksityiskohtaisesti selostaa kaikki asiat.
Yvonne Smith kertoo sieppausuhrista jota muukalaiset olivat
parantaneet aidsista ja John S. Carpenter Missourista taas kertoo
sieppausuhrista jonka silmä otettiin ulos ufossa ja laitettiin takaisin ja
tämän toimenpiteen ansiosta hän parani merkittävästi värisokeudestaan.
Ensimmäisen konferenssipäivän jälkeen Bryan toteaa että
yksikään esitelmöitsijä ei ole vielä tehnyt häneen tieteellistä vaikutusta vaan
suurin vaikutus on se että kun hän kahvitauon aikana istuu kivipenkillä
korkeakoulun puistossa niin hän joutuu istumaan kahden naisen vieressä jotka
ovat sieppausuhreja ja Bryan panee merkille että molemmat ovat kauhuissaan ja
pelkäävät kuollaakseen mitä he ovat kuulleet päivän aikana.
Heidän kauhunsa oli niin sydäntäsärkevä ja todellinen ja
niin käsinkosketeltava että Bryan pelkää heidän henkisen tasapainonsa puolesta.
Konferenssin toisena päivänä Bryan tapaa David Jacobsin
kahvilla ja heidän seuraansa liittyy myöskin yksi konferenssin rahoittajista,
Robert Bigelow.
Jacobs kertoo vähän lukuja Bryanille ja Jacobsin mukaan
Budd Hopkins on tutkinut 1.500 sieppaustapausta, Jacobs itse on tutkinut 350,
John Carpenter ja John Mack kumpikin ovat tutkineet noin 50 tapausta .
Toisena konferenssipäivänä lääket. tri John G. Miller
esitelmöi.
Miller on laillistettu traumalääkäri Los Angelesista ja hän
kertoo että kun hän on tutustunut näihin sieppaustapauksiin niin hän on pannut
merkille että se lääketiede mitä muukalaiset edustavat ja harrastavat poikkeaa
täysin meidän tuntemastamme lääketieteestä.
Miller ajaa tässä takaa sitä että hän ei usko että
sieppausuhrit muistaisivat esim. omia vanhoja traumaattisia leikkauksiaan tai
muuten toistaisivat esim. lukemaansa lääketieteellisiä menetelmiä nimenomaan
sen takia että tämä muukalaisten lääketiede poikkeaa täysin tuntemastamme.
John Nyman esiintyy myös toisena päivänä ja tuo esille
sellaisen yksityiskohdan johon allekirjoittanutkin on kiinnittänyt huomiota eli
hän viittaa kotieläimiin eli esim. koiriin jotka usein osoittavat traumoja
siinä huoneessa missä sieppaus on tapahtunut.
Koira saattaa kieltäytyä menemästä huoneeseen kokonaan tai
pitkiä aikoja sieppauksen jälkeen.
Budd Hopkins kertoo myös sieppauksista joissa siepattujen
palauttaminen epäonnistuu tavalla tai toisella.
Palautus saattaa tapahtua väärään paikkaan tai joku muu asia
on väärin.
Hopkins kertoo naisesta joka siepattiin kotoaan omasta
makuuhuoneestaan ja palautettiin keskelle metsää melkein 2 km kodistaan.
Nainen joutui kävelemään kotiin kylmässä ja avojaloin ja kun
hän saapui kotiinsa niin hänen jalkansa olivat haavoilla.
Toisessa tapauksessa 5- vuotias lapsi herää kotinsa
ulkopuolella ja kertoo että hänet otettiin isoon koneeseen joka oli pihalla. Kuitenkin
kaikki ovet olivat lukossa ja kun lapselta kysyttiin miten hän pääsi ulos niin
hän vastasi että hän leijui ulos seinän läpi.
Eräs nimeltä mainitsematon arizonalainen psykologi kertoo
seuraavaksi siitä kun on tutkittu siepattuja lapsia niin on käytetty Budd
Hopkinsin kehittämää piirrossarja jossa näytetään kymmenen piirrosta eri
olennoista.
Kuvissa on Joulupukki, Batman, klovni, poliisi, pieni tyttö,
kilpikonna, pieni poika, noita ja luuranko ja kymmenes piirros esittää sitten
pientä harmaata humanoidia.
Varsin usein lapset ovat huudahtaneet tämän pienen harmaan
kohdalla että ' Tuo se oli joka vei minut ! ' .
Psykologi on sitä mieltä että pienellä lapsella ei ole
mitään mahdollisuuksia tunnistaa omasta elämästään muuten tällaista pientä
harmaata muukalaista mikäli hän ei itse ole nähnyt sellaista.
Keith Basterfield Australiasta kertoo australialaisista
tapauksista.
Kokouksessa Hopkins kertoi myös n. s. Roper- tutkimusta
vuodelta 1991 jolloin oli kysytty 5.947 aikuiselta eri kysymyksiä ja kysymysten
joukossa oli esim. että
' oletko ikinä kokenut kadonnutta aikaa, tai oletko kokenut
että lennät ilmojen halki vaikka et tiedä miten tai oletko herännyt
lamaantuneena ' jne.
Tutkijat tulivat siihen tulokseen että 2 % haastatelluista
vastasivat ' KYLLÄ ' neljään tai viiteen kysymykseen jonka taka- ajatuksena oli
löytää sieppausuhreja.
Tämä 2 % edustaisi 3, 7 miljoonaa aikuista amerikkalaista
jotka saattaisivat periaatteessa olla sieppausuhreja.
Tämä Hopkinsin esitelmä sai raivokasta kritiikkia osakseen
yleisön taholta koska yleisö ja muut osallistujat olivat sitä mieltä että se
seikka että haastatellut vastasivat ' Kyllä ' 4- 5 kysymykseen niin ei se
tarkoittanut ollenkaan sitä että heidät silti olisi siepattu todellisuudessa.
Eräs joka arvosteli voimakkaasti tutkimusta oli McGill-
yliopiston psykologian laitoksen apulaisprofessori D. C. Donderi joka oli sitä
mieltä että tämä tutkimus ei ollut pätevä.
Silti, professori Donderi tutkittuaan sieppauksia, niin
silti hän on sitä mieltä että ufot on olemassa, että sieppauksia todellakin
tapahtuu vaikka hän ei hyväksy Roper- tutkimusta.
Allekirjoittanut itse taas ei voi olla kertomatta että
gallupinstituuttien yleiseen tapaan he olivat lisänneet kysymyksiin erään n. s.
' ansakysymyksen ' , eli jekkukysymyksen löytääkseen sellaisia ihmisiä jotka
vastasivat ' kyllä ' mihin tahansa kysymykseen.
Kysymyksien joukkoon oli näin ollen ujutettu kysymys että '
oletko ikinä kuullut tai nähnyt sanan TRONDANT, ja tiennyt että tällä sanalla
on salainen merkitys sinulle ' ?
Vaikka tuo sana oli täysin keksitty niin jopa 1 %
haastatelluista vastasivat ' kyllä ' tähän ansakysymykseen.
Tämä taas vastaa USA: n väestöstä 1, 9 miljoonaa aikuista.
Ne henkilöt jotka vastasivat ' kyllä ' tähän ansakysymykseen
niin niitä ei kelpuutettu mukaan Roper- tutkimuksen tilastoon mutta
allekirjoittaneen mielestä niin on silti hauskaa verrata näitä lukuja keskenään
siinä mielessä että TRONDANT- kysymykseen vastasi 1 %Â myönteisesti ja
toisaalta niin 2 % vastasi 4- 5 kysymykseen myönteisesti josta sitten tutkijat
tekivät johtopäätöksiä että he ovat periaatteessa mahdollisia sieppausuhreja.
On aika mielenkiintoista verrata näitä kahta lukua
keskenään.
Konferenssissa ovat läsnä myös ' Carol ' ja Alice ' jotka
johtavat hevosfarmia Marylandissa.
Tapaus on varsin tunnettu ufologiassa ja siitä on kerrottu
monessa dokumenttielokuvassa ja monessa kirjassa.
Joskus heidän oikeita nimiään on käytetty ja joskus heidän
valenimiään ja tässä konferenssissa ' Carol ' kertoo siitä kuinka hänet on
siepattu lapsesta saakka.
Hän kertoo siitä kuinka hän asui eräässä talossa 4-
vuotiaasta saakka siihen saakka kunnes oli 8, 5 vuotta.
Hän piiloutui erääseen komeroon ja yritti päästä karkuun
sitä valoa joka etsi häntä ja vaatekomeron riipustimista hän repi alas vaatteet
ja yritti tilkitä komeron rakoja.
Hän oli hyvin peloissaan.
Kertoessaan tästä tapauksesta konferenssissa konferenssin
osallistujat havaitsevat miten ' Carol ' uppoutuu vanhoihin muistoihin ja
eläytyy uudelleen tapaukseen ja toistaa lapsen äänellä kuinka hän yritti torjua
sieppausta.
Carol käskee lapsen äänellä valoa ja muukalaisia menemään
pois.
Konferenssin kaikki osallistujat seuraavat hiirenhiljaa
Carolin käyttäytymistä .
Carolin kertomus tekee osallistujiin hyvin suuren
vaikutuksen.
Herätessään taas todellisuuteen Carol jatkaa kertomustaan ja
ryntää sen jälkeen ulos salista.
Budd Hopkins yrittää estää häntä koska hänellä on lisää
kysymyksiä mutta Carol työntää hänet sivuun ja ryntää ulos.
Kuten kerroin niin tämä tapaus on varsin tunnettu ufologiassa
ja vasta joku päivä sitten kirjoitin kirjaesittelyn Colin Wilsonin kirjasta '
Alien Dawn ' jossa myös kerrottiin näistä kahdesta naisesta vaikka Wilson
käyttää heidän oikeita nimiään Beth Collings ja Anna Jamerson.
( Todettakoon reunahuomautuksena myös että tästä
konferenssista on myös saatavana virallinen yhteenveto jonka nimi on
Pritchard,Andrea & David E.Pritchard & John E.Mack & Pam Kasey
& Claudia Yapp: Alien Discussions:Proceedings of the Abduction Study
Conference Held at MIT, North Cambridge Press, Cambridge, MA.1995.)
Â
Konferenssin kolmantena päivänä esiintyi mm. englantilainen
Jenny Randles joka antoi tilastotietoja englantilaisista sieppauksista.
-43 : sta tapauksesta 37 oli yhden todistajan tapauksia
-keskimäärin jokaiselle sieppaukselle oli 1, 29 todistajaa
-53 % olivat naisia
-keskimääräinen ikä oli 28 vuotta
-25 % sieppauksista tapahtui ulkosalla
-51 % sieppauksista tapahtui omassa makuuhuoneessa
-24 % sieppauksista tapahtui autossa
-22 % raportoivat ' informaatioimplantista ' mutta yksikään
ei fyysisestä implantista
-55 % näkivät ufon
-30 % näkivät kirkkaan valon
-43 % sieppauksista tapahtui kello 24- 6 välisenä aikana
-siepatut olivat poliiseja, tehdastyöläisiä, yliopiston
professoreita, taiteilijoita jne.
Randles huomautti myös siitä että tämä konferenssi on
enemmän tai vähemmän amerikkalainen konferenssi ja vain 3- 4 henkilöä on
kutsuttu mukaan jotka eivät ole amerikkalaisia.
Kolmantena päivänä esiintyi jälleen australialainen Keith
Basterfield joka toi esille tunnetun tapauksen Maureen Puddysta joka koki
sieppauksia ja kerran Puddy sai mukaansa kaksi ufotutkijaa australialaisesta
ufoyhdistyksestä.
Kaikkien kolmen istuessa autossa rva Puddy ilmoitti että hän
taas näki muukalaisen ja pyörtyi ja tajuttomassa tilassa hän kertoi olevansa
ufossa samanaikaisesti kuin molemmat ufotutkijat jotka istuivat hänen
vieressään eivätkä nähneet yhtään mitään.
Brasiliasta on mukana psykologi Gilda Moura joka kertoo että
suurin ero brasilialaisten ja amerikkalaisten sieppausten välillä on se että
Brasiliassa suurin osa sieppauksista tapahtuu ulkosalla.
NICAPin entinen johtaja Richard Hall puolestaan ihmettelee
konferenssissa sitä suurta määrää teknisiä laitteita mistä yleensä kerrotaan
sieppauksissa.
Fil. tri Bullard on tunnetusti käynyt läpi lukusia
sieppauskertomuksia ja on havainnut että ne kaikki noudattavat tiettyä kaavaa,
tiettyä järjestystä.
Bryan antaa tässä kirjassa esimerkin siitä.
Bryan toistaa ' Jenniferin ' ja ' Susanin ' kertomuksen
jonka Bryan on saanut kuulla nauhalta ja joka paitsi että näiden naisten
kertomus tukee toinen toistaan niin ne noudattavat nimenomaan juuri Bullardin
kaavaa vaikka naiset eivät ikinä olleet kuulleetkaan tästä kaavasta
aikaisemmin.
Tämä on muuten havainto johon Bryan kiinnittää huomiota että
varsin moni sieppausuhreista ovat sellaisia että he aikaisemmin eivät ole
olleet vähääkään kiinnostuneita ufoista tai humanoideista ja usein he eivät
olleet lukeneet ainoatakaan ufokirjaa kun he yllättäen joutuivat sieppauksen
kohteeksi.
Bryan uhraa ' Jenniferin ' ja ' Susanin ' kertomukselle jopa
11 sivua kirjassaan.
Seuraavaksi Budd Hopkins kertoo tarkemmin Linda Cortilen
tunnetusta sieppauksesta jolloin Lindaa leijutettiin ulos kerrostalonsa
ikkunasta useiden silminnäkijöiden katsellessa.
Hopkins on kertonut tästä kirjassaan ' Witnessed ' josta
allekirjoittanut on kirjoittanut aikaisemmin kirjaesittelyn.
Odotan suurella jännityksellä mitä mieltä Bryan on tästä
tapauksesta mutta Bryan ei kommentoi sitä sen kummemmin.
Hän toteaa vaan että se on uskomaton tarina.
Lääket. tri Miller puhuu taas seuraavaksi puuttuvasta
sikiösyndroomasta ja viittaa nimenomaan Jacobsin kirjaan ja Hopkinsin kirjaan
jossa molemmat ovat kertoneet naisista jotka ovat olleet raskaana ja sen
jälkeen raskaus on yllättäen ollut ohi vaikka he eivät tiedä miten se on
tapahtunut.
Hopkins ja Jacobs ovat molemmat olleet sitä mieltä että
muukalaiset ovat käyneet hakemassa sikiön.
Tri Miller sen sijaan suhtautuu skeptisesti tähän asiaan ja
toteaa että on olemassa kuusi eri lääketieteellistä selitystä sille että nainen
voi uskoa olevansa raskaana eikä edes ole sitä tai että hän on raskaana mutta
raskaus päättyy sitten jostain syystä naisen huomaamattakin.
Lääketieteessä löytyy kuusi eri tällaista selitystä.
Miller peräänkuuluttaa tässä todisteita näistä raskauksista
mutta ei saa niitä, vaikka ennen konferenssia oli kehoittanut kiinnostuneitaÂ
tuomaan konferenssiin lääketieteellistä todistusaineistoa siitä että naiset
todellakin olivat olleet raskaina ihan oikeasti ja että raskaus oli yllättäen
kadonnut.
Kukaan ei tuonut konferenssiin tällaista todistusaineistoa.
Miller peräänkuuluttaa näitä todisteita.
Kun allekirjoittanut ensimmäisen kerran sai tämän kirjan
käsiini niin ihmettelin sen sivumäärää, eli 642 sivua ja ihmettelin että tekijä
oli saanut aikaiseksi näin monta sivua tästä M. I. T. : in konferenssista.
Päästyäni kirjan sivulle 167 minulle on kuitenkin selvinnyt
mistä syystä kirjasta on tullut näin paksu eli Bryan on haastatellut useita
konferessissa läsnäolleita tunnettuja ufologeja ja keskustelee sitten heidän
kanssaan kahvitauolla tai ruokatunnilla ja antaa heidän kertoa ufologian
tärkeimmistä tapauksista.
Bryan keskustelee esim. Linda Moulton Howen kanssa
kahvitauolla ja Linda kertoo hänelle ufologian monesta tunnetusta tapauksesta
kuten Pascagoulan sieppauksesta ja jopa Michiganin tapauksesta ja Lonnie
Zamoran tapauksesta ja Travis Waltonin tapauksesta, presidentti Carterin
tapauksesta ja Washingtonin tapauksesta , Roswellista jne.
Tästä Bryan saa materiaalia kirjaansa ja hänen keskustelunsa
Lindan kanssa vie tilaa
kirjasta jopa 33 sivua.
Todettakoon tässä että Linda huomauttaa Bryanille että
ufoilmiö on usein lavastus joka luo harhakuvitelmia havaitsijan mieleen.
Linda kertoo poliisista joka näki metsässä neliömuotoisen
punaisen valon. Hän haki toisen poliisin joka myös näki tuon valon.
Seuraavana päivänä poliisit palasivat taas paikalle ja
löysivät autonsa renkaanjäljet ja löysivät sen paikan missä heidän autonsa oli
ollut pysäköitynä.
Päivävalossa he näkivät että mitään metsää ei ollutkaan sillä
paikalla.
Se oli ollut lavastusta.Â
Kolmantena konferenssipäivänä CUFOSin Mark Rodeghier kertoo
myös CUFOSin sieppaustutkimuksista ja siitä tilastosta mitä on tehty näistä
sieppauksista.
Hän kertoo että he ovat tutkineet 32 henkilöä jotka vastasivat
CUFOSin sieppauskriteereja ja näistä henkilöistä naisia oli 3 kertaa enemmän
kuin miehiä.
- 94 % oli valkoihoisia
- keski- ikä oli 38 vuotta ja keskimääräinen koulutustaso
oli kaksi vuotta collegessa.
- 42 % siepatuista oli protestantteja
- 58 % siepatuista oli naimisissa ja heillä oli keskimäärin
1, 9 lasta ja 3,1 sisarusta
- suurin osa näistä koki sieppauksia vuosien 1970 ja 1979
välillä
CUFOSin tutkimuksen mukaan kun on tutkittu heidän FPP-
ominaisuutta ( FPP= Fantasiaan taipuvainen personallisuus ) niin ryhmän arvo
oli 0- 52 skaalalla 24 pistettä.
Tämän testin normi on 20- 23 välillä.
Heillä oli keskimäärin 25,2 pistettä kun testattiin heidän
alttius hypnoosille ja väestön yleinen arvo on 20,8 pistettä.
Ensimmäinen asia johon kiinnitän huomiota tässä on se että
juuri äskenhän olen kertonut toisen asiantuntijan eli Bullardin ilmoituksen
jonka mukaan sieppaukset vähenevät ratkaisevasti sen jälkeen kuin henkilö on
täyttänyt 30 vuotta ja tässä Rodeghier taas nyt kertoo että keski- ikä oli 38
vuotta.
Sivulla 168 törmään nyt asiaan joka aiheuttaa sen että minun
on väliaikaisesti keskeytettävä tämän kirjan lukemisen ja lukea sama asia
uudestaan monta kertaa.
Tässä Rodeghier kertoo n. s. MMPI- testistä joka on tehty
sitä varten että mitataan eri neuroottisia ja patologisia ominaisuuksia
henkilössä.
Rodeghierin mukaan niin tämän ryhmän keskitaso oli
pääasiassa normaalien tulosten tasolla.
Rodeghierin mukaan siepattujen tutkimus osoitti että ryhmänä
henkilöt eivät olleet enemmän taipuvaisia fantasiaan kuin muut eikä heillä
ollut suurempi arvo suggestioalttiustestissä kuin muilla henkilöillä .
Samoiten ryhmä ei sisältänyt ilmeisiä patologisia tapauksia.
Sen sijaan Bryan sanoo että MMPI- tulos kuitenkin osoitti
tutkituissa kaksi hyvin selvää erilaista sieppausryhmää, Ryhmä 1 ja Ryhmä 2.
Ryhmä 2: lla oli korkeammat tulokset MMPI- skaalalla ja
huomattavasti korkeammat tulokset Keanen Post- Traumatic Stress Disorder
Subscale- skaalalla.
Samoiten tämä ryhmä raportoi aikuisena enemmän
yksinäisyyttä, vähemmän iloisuutta läpi koko elämänsä, enemmän univaikeuksia ja
suurempi määrä seksuaalista hyväksikäyttöä lapsena.
Bryan kääntyy erään psykologin puoleen joka istuu hänen
vieressään ja kysyy että ketkä kuuluvat Ryhmä 2: seen ?
Psykologi vastaa ohuella hymyllä että ' kahelit ' .
Nyt on tietysti huomautettava että allekirjoittanut ei ole
mikään alan asiantuntija eikä minulla ole tätä CUFOSin tutkimusraporttia
käytettävissä tätä kirjoittaessa vaan tässähän nyt tuon vain esille mitä Bryan
sanoo, eli joku nimetön psykologi on sanonut näin.
Mutta näin siinä lukee Bryanin kirjassa sivulla 168.
Tämähän on ristiriidassa ymmärtääkseni sen kanssa mitä
Rodeghier on juuri sanonut muutama rivi ylempänä että ryhmän tulos oli pääosin
normaalin väestön tulosten tasolla.
Tämän jälkeen Bryan kertoo kahdesta psykologista jotka ovat
kotoisin Boston- alueelta eli Joanne Brunosta ja Eric Jacobsonista jotka myös
ovat tutkineet siepattuja.
Brunon ja Jacobsonin tutkimuksen mukaan siepatuissa ei ole
mitään todisteita psykologisesta tai orgaanisesta sairaudesta paitsi harvoin.
He ovat löytäneet yhden siepatun joka oli skitsofreenikko
ja toisen jolla oli kilpirauhassairaus.
Nämä kaksi psykologia kutsuvat näitä ihmisiä ' florideiksi '
, nimellä ' florid ' , eli olemassa on ihmisiä jotka kärsivät psykiatrisista
sairauksista mutta peittävät sen tällä sieppauskertomuksella ja Bryan
huomauttaa että nämä ovat juuri näitä Rodeghierin tutkimuksen Ryhmä 2: eenÂ
kuuluvat ' kahelit ' .
Allekirjoittanut on tässä nyt jonkun verran hämilläni siitä
syystä että olen aikaisemmin lukenut testeistä jotka ovat osoittaneet että
siepatut ovat täysin normaaleja ihmisiä mutta Bryan tuo tässä nyt esille
esimerkkejä siitä että näin ei aina ole.
Sanomattakin on selvää että tämä tieto jos se pitää
paikkansa niin se antaa oman värinsä tulevaisuuden sieppauskeskusteluille.
Heti perään Bryan kuitenkin huomauttaa itse että vaikka jopa
80 %Â kuuluisi tähän Ryhmä 2: een niin on silti olemassa edelleen 20 % joiden
sieppauskertomukseen on suhtauduttava vakavasti ja että ne pitäisi tutkia
tieteellisesti.
Muita henkilöitä jotka pitivät esitelmiä kolmantena
konferenssipäivänä oli arizonalainen psykologi Jo Stone- Carmen joka on
erikoistunut tutkimaan sieppausuhreja jotka muistavat sieppauksensa
tietoisesti ja valveilla, siis ilman hypnoosia.
Tri Donald Johnson on psykologi New Jerseysta joka kertoo
että se siepattujen ryhmä jota hän on tutkinut että heillä on normaali ÄO,
eivätkä ole enemmän naiiveja tai epäluuloisia kuin muut ihmiset .
Lisäksi puhuu tri Richard J. Boylan ja tietysti John Mack.
En kuitenkaan selosta Mackin puheita tässä koska Mack on sen
verran tunnettu että hänestä on puhuttu niin monessa paikassa että on turha
tässä toistaa Mackin tunnettua suhtautumista sieppauksiin.
Mutta näitä Mackin sanoja voi hyvinkin toistaa täsä
esittelyssä:
" Jos se mitä sieppausuhrit kertovat että tapahtuu
heille ei ole totta, niin mistä sitten on kysymys " ?
Tri David Hufford taas on tunnettu folkloristi
Pennsylvaniasta joka tuo esille hyvin tunnetun ' Old Hag ' tutkimuksensa joka
on lähtöisin New Foundlandista mutta ilmiö esiintyy myös muualla.
Psykologi Gwen Dean taas vertailee sieppauksia rituaaliseen
hyväksikäyttöön ja on löytänyt kymmeniä yksityiskohtia jotka ovat samanlaisia
rituaalimenoissa ja sieppauksissa.
Konferenssin kolmannen päivän päätteeksi Bryan toteaa että
hän ei tiedä mitä uskoa.
Hänen mielestään kaikki ne sieppausuhrit mitä hän on nähnyt
vaikuttavat kaikki täysin normaaleilta ihmisiltä.
Hän ei ymmärrä miksi he keksisivät tällaisia asioita.
Bryan on ymmällään.
Konferenssin neljäntenä päivänä teologi J. Gordon MeltonÂ
puhuu aiheesta
' Uskonnollinen näkökohta kertomuksissa: Kontaktihenkilöistä
sieppausuhreihin ' .  Â
Tässä tulee myös esille että miten pitää kontaktihenkilöt ja
sieppausuhrit erottaa toisistaan ?
Yleisöstä joku sanoo että ' Kontakteilla on hauskaa mutta
sieppausuhreilla ei ole ' .
Tämän jälkeen Bullard taas vertailee kansantaruja
sieppauksiin.
Bryan kertoo kuinka hän kahvitauolla hakeutuu erään
sieppausuhrin, eli
' Maryn ' seuraan ja keskustelee pitkään ' Maryn ' kanssa .
Tässä minun on kyllä kritisoitava Bryania hiukan koska
henkilö joka esiintyy nimellä ' Mary ' konferenssissa pyytää nimenomaan että
jos Bryan kertoo hänen tarinansa julkisuudessa niin Bryan muuttaisi hänen
nimensä ja käyttäisi toista nimeä.
Bryan kysyykin Marylta että mikä olisi sellainen sopiva nimi
ja Mary ehdottaa nimeä Darlene valenimeksi.
Silti Bryan käyttää Mary- nimeä kirjoituksessaan joka on
useita sivuja pitkä.
Eli Bryan EI noudattanut Maryn toivomusta käyttää Darlene-
nimeä kirjassaan.
Tämä on mielestäni aika halpamaista Bryanin taholta.
Neljäntenä päivänä esiintyy myös Bostonin yliopiston
tähtietieteilijä Michael Papagiannis joka pitää esitelmän siitä millaisia
mahdollisuuksia on olemassa että avaruudessa olisi elämää.
Papagiannis toteaa esitelmänsä lopussa että ' ufohavaintoja
ei voida toistaa, siksi ei ole olemassa mitään kovia tieteellisiä todisteita '
mutta hän tähdentää silti että
 ' todisteiden puuttuminen ei ole todiste puuttumisesta ' .
Tässä vaiheessa törmään kirjassa kahteen merkillisyyteen
jotka ihmetyttävät allekirjoittanutta eli olen aikaisemmin lukenut ja kuullut
että konferenssi oli erittäin suljettu ja että sinne oli pääsy kielletty
lehtimiehiltä.
Kuitenkin Bryan luettelee nimeltäänkin useita toimittajia
jotka ovat paikalla edustamassa eri lehtiä ja televisioyhtiöitä.
Tämä on ristiriidassa sen käsityksen kanssa mikä
allekirjoittaneella oli aikaisemmin tilaisuudesta.
Toinen asia joka ihmetyttää minua on se että eräällä tauolla
Bryan ja eräät muut ovat menossa syömään kun he törmäävät tri Richard Boylaniin
ja pyytävät hänet seuraansa.
Boylan oli aikaisemmin ollut läsnä konferensissa mutta
lähtenyt sieltä nopeastikin mutta on nyt tullut takaisin.
Bryanin suureksi ihmetykseksi niin Boylan ei puhu konferenssin
aiheesta ollenkaan vaan kertoo kaksiviikkoisesta matkastaan jonka hän oli
tehnyt aikaisemmin samana vuonna.
Boylan oli ajanut omalla autolla ympäri Yhdysvaltoja
katsomassa armeijan tukikohtia ja joitakin tieteellisiä laitoksia ja tekstistä
selviää ettei Boylan käynyt näissä laitoksissa kutsuttuna vieraana tai edes
sisällä vaan hän ajeli vain laitosten ja tukikohtien porteille ja katseli niitä
sieltä ja yritti puhua vartijoiden kanssa.
Boylan kertoo kuinka hän mm. Area 51 : ssä törmäsi kahteen
vartijaan jotka istuivat jeepissä ja hetken kuluttua kun Boylan oli ajanut
heidän ohitseen niin hänen vasen etupyöränsä tyhjeni.
Kun Boylan tarkisti asian niin hän huomasi renkaan sivussa
reiän ja oletti että se oli ammuttu rikki.
Boylan kertoo että tämän matkan jälkeen hän on vakuuttunut
siitä että USA: n hallitus on yhteistyössä muukalaisten kanssa ja että heillä
on salaisia maanalaisia tukikohtia.  Â
Tähän tulokseen Boylan on tullut tämän matkan jälkeen.
Â
Allekirjoittaneen mielestä Boylanin matka on aika '
erikoinen 'Â jos näin saa sanoa.
Tällä tarkoitan sitä ettei kaikki viitsisi ajaa läpi kuusi
osavaltiota vain nähdäkseen joitakin laitoksia ulkopuolelta ja/ tai niiden
portteja.
Bryan antaa kuitenkin Boylanille varsin paljon tilaa
kirjassaan. mm. koko luku 9.
Bryan selostaa mm. pitkään Boylanin matkaa.
Matkalla Boylan käy paitsi Area 51 : ssä myös paikalla jonka
nimi on Tejon Ranch joka on Northrop Aircraft Corporationin omistuksessa ja
Boylan viittaa tässä kirjailija
William Hamilton III : n kirjaan ' Cosmic Top Secret ' jonka
reittiohjeita Boylan on seurannut ja sanoo että Hamilton kirjassaan on ihan
oikeassa ja että myös Boylan itse sai nähdä ufoja joita testataan tällä Tejon
Ranchilla kuten hän myös näki Area 51 : ssä.
( Todettakoon tässä reunahuomautuksena että
allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut kirjaesittelyn Hamiltonin kirjasta
' Alien Magic. UFO Crashes- Abductions- Underground
Bases ).
Boylanin mukaan ne ufot joita hän näki olivat täsmälleen
samanlaisia kuin Gary Schulz-nimisen henkilön valokuvamat ufot.
Bryan omistaa jopa 24 sivua Boylanin matkalle.
Tämän jälkeen Bryan kertoo 22 sivulla MJ- 12- asiakirjoista
ja tässä törmään pieneen yllätykseen sikäli että tämän kirjaesittelyn alussa
ihmettelin mistä syystä nimenomaan C. D. B. Bryan sai tehtäväkseen kirjoittaa
kirjan tästä konferenssista koska tietääkseni Bryan ei liittynyt ufologiaan
millään tavalla.
Kirjan sivulla 256 kerrotaan sitten että C. D. B. Bryanin
isä oli Yhdysvaltojen ilmavoimien eversti Joseph Bryan III joka oli mukana NICAPin
hallituksessa 1956.
( Tässä täytyy nyt taas pysähtyä ja miettiä asioita
hiukan. Bryanin kirjan mukaan hän oli keskustellut James Harderin kanssa
isästään ja Harder oli ilmoittanut että Joseph Bryan III oli se CIA: n agentti
joka itse asiassa sai aikaiseksi NICAPin hajoamisen.
Omassa kirjaesittelyssäni Ann Druffelin kirjasta '
Firestorm ' Druffel kertoo että Joseph Bryan III oli se henkilö joka oli
perustanut ja johtanut vuosina 1947- 1953 CIA: n psykologisen sodankäynnin
osastoa. Tämä tuli ilmi vasta kun ufotutkijat löysivät tämän tiedon
julkisuuslain nojalla julkaistuissa asiakirjoissa ).
Vähemmästäkin lukija voi saada aiheen kysyä itseltään että
oliko se nyt vain sattuma joka johti siihen että juuri C. D. B. Bryan sai
tehtäväksi kirjoittaa kirjan tästä konferenssista ?
Allekirjoittaneella ei ole vastausta tähän kysymykseen enkä
edes yritä vastata siihen koska minulla ei ole tarvittavaa informaatiota.
Mutta ainahan saa kysyä.
C. D. B. Bryan kertoo että lapsena hän sai luulla joka päivä
isänsä puhuvan ufoista joita hän piti täysin todellisina eli tässä on nyt yksi
kytkentä C. D. B. Bryanin ja ufojen väillä, joko tahallinen tai tahaton.
Bryanin selostus konferenssin viimeisestä eli viidennestä
päivästä on varsin lyhyt.
Se on vain 4 sivua ja hän kertoo tri Gotlibista joka kertoo
eettisistä ohjeista kun ollaan tekemisissä sieppauskertomusten kanssa.
Tri Stuart Appelle kertoo että on olemassa valtakunnalliset
ohjeet miten pitää kohdella ihmisiä ja USA: n viranomaiset vaativat että näitä
ohjeita noudatetaan.
Kirjan luvusta 7 ja siitä eteenpäin kirjan luonne muuttuu.
Bryan ei selosta enää konferenssin menoja koska konferenssi
on ohi vaan sen sijaan hän on konferenssin jälkeen keskustellut eri henkilöiden
kanssa ja kertoo mitä he ovat kertoneet.
Yli puolet kirjasta muodostuukin sitten näistä
konferenssinjälkeisistä keskusteluista ja haastatteluista.
Tässä luvussa 7 Bryan palaa Caroliin ja Aliceen ja on
järjestänyt tapaamisen heidän kanssaan ja haastattelee heitä erääsä
hotellihuoneessa.
He kertovat kokemuksistaan .
Carol ja Alice kertovat kokemuksistaan jopa 48 sivulla ja on
myönnettävä että heidän kertomuksensa on erittäin jännittävä ja
mielenkiintoinen ja siinä tulee esille nimenomaan sieppauksille tyypilliset
asiat ja eräs asia johon allekirjoittanut on kiinnittänyt huomiota on se kuinka
Carol kertoo kahdesta sieppaustapauksesta jolloin hän oli liikkeellä autolla ja
koki n. s. OZ- ilmiön eli hän ajoi kahden talon ohi jossa siihen kellonaikaan
illasta olisi pitänyt olla valot ikkunoissa ja liikkeellä olevia ihmisiä.
Kuitenkin hän ohimennen mutta vain ohimennen ajattelee että
' kummallista että talot ovat täysin pimeinä ja tyhjinä ' .
Niinikään kadulla ei ollut mitään liikennettä ollenkaan.
Nämä ovat tyypillisiä OZ- ilmiön piirteitä.
Tämän luvun lopussa Bryan toteaa että hän on muuttanut
käsityksiään sieppausilmiöstä.
Hän ei pidä sitä enää vitsinä.
Hän on sitä mieltä että jotakin erittäin merkillistä on
käynnissä vaikka ei osaa sanoa tai selittää mikä se on.
Konferenssin jälkeen Bryan haastattelee myös M. I. T . : n
fysiikan professoria Pritchardia joka on ollut vastuussa konferenssin
järjestelyistä ja on kutsunut sen koolle.
Tällöin tulee myös esille kysymys siitä implantista jonka
eräs Price- niminen henkilö oli tuonut esille konferenssissa.
Price oli kertonut konferenssissa että tämä implantti joka
oli hänen siittimessään niin oli tullut vähitellen esille ihon läpi ja oli
näkyvissä ennenkuin se poistettiin ja Price oli kertonut myös kuinka hän
muistaa kun se laitettiin paikoilleen ufossa sieppauksen yhteydessä.
Konferenssin jälkeen implantti tutkitaan Massachusetts
General- sairaalassa ja tutkimuksen johtaja tri Tom Flotte on tutkinut sitä
tarkkaan ja tullut siihen tulokseen että kyseinen implantti on tehty
puuvillasta jonka ympärille on muodostunut vuosien varrella ihoa ja näin ollen
Flotte ja Pritchard ovat sitä mieltä että kyseessä on yksinkertaisesti jokin
joka on lähtöisin herra Pricen alusvaatteista.
Silti kun Bryan kysyy Pritchardilta että onko tämä
konferenssi muuttanut hänen käsityksiään sieppausilmiöstä niin Pritchard vastaa
myönteisesti ja sanoo että kysymys ei ole siitä yksinkertaisesta kysymyksestä
että ovatko avaruusolennot tulleet tänne vaan kyseessä on joku paljon suurempi
ilmiö.
Kyseessä on paljon monimutkaisempi ilmiö kuin mitä hän on
uskonut aikaisemmin.
Eli kun tutkitaan David Jacobsin ja Budd Hopkinsin puheita
konferenssissa niin he puhuvat vain pöytätutkimuksista eli niistä tutkimuksista
mitä tehdään sieppausuhrille ufossa mutta kyseessä on paljon monimutkaisempi
suhde sieppausuhrien ja muukalaisten välillä.
Heillä on paljon suurempi tunne ambivalenssista,
kaksiarvoisuudesta.
Pritchard tähdentää myös että on olemassa vahva korrelaatio
sen välillä että sieppausuhrit ovat usein kokeneet hyväksikäyttöä tai
pahoinpitelyä ja Pritchard ottaa esille jopa sen että muukalaiset ovat
ilmoittaneet sieppausuhreille että jos he ovat sijoittaneet sieppausuhrin
hankalaan perheeseen niin he voivat poistaa hänet siitä perheestä tai
muukalaiset ovat jopa pyytäneet anteeksi siepatuilta että he ovat sijoittaneet
siepatun perheeseen joka ei ollut hyvä.
Sivulla 317 Pritchard toistaa kuinka konferenssi oli
laajentanut hänen horisonttinsa ja että hän nyt tajuaa että ilmiöön liittyy
paljon enemmän kuin nämä pöytätoimenpiteet ja että konferenssissa hänelle on
myös selvinnyt kuinka sieppaukset olivat muuttaneet siepatun elämänkatsomusta.
Vaikka Bryan jo aikaisemmin on antanut kirjassaan paljon
tilaa tri Boylanille niin hän palaa taas Boylaniin luvussa 9 ja on omistanut
koko tämän luvun Boylanille.
Haastattelussa Boylan kertoo siitä kuinka hän kiinnostui
ufoista jo 8- vuotiaana kun luki lehdistä Kenneth Arnoldin havainnosta vuonna
1947.
Vuonna 1975 Boylan yhdessä erään tuttavan kanssa näki itse
ufon rannikolla San Franciscon pohjoispuolella ja tämä johti siihen että hän
kiinnostui uudelleen enemmänkin ufoista ja liittyi Kalifornian MUFONiin
konsulttina ja osa- aikatutkijana .
Boylan suhtautuu hiukan kriittisesti Hopkinsin ja Jacobsin
sieppaustapauksiin ja sanoo että he ovat ' sieppausonnellisia ' ( ' abduction
happy ' ).
Boylan on haastattelun aikoihin tutkinut yhteensä 41
mahdollista sieppausuhria ja hän on sitä mieltä ettei aina tapahdu sieppausta.
Muutamissa tapauksissa dialogi tapahtuu ilman sieppausta
esim. makuuhuoneessa ja jos joku ajaa autoa ja pysähty ja menee ulos niin se ei
välttämättä tarkoita sitä että henkilö leijutetaan avaruusalukseen ja laitetaan
ufossa pöydälle makaamaan.
Boylanin mielestä Jacobs ja muut ' ylisystematisoivat '
tapauksia.
Boylan kertoo että hän omissa tutkimuksissaan on todennut
että vaikka joskus välillä törmää ihmisiin jotka ovat henkisesti häiriintyneitä
niin suurin osa tutkimuskohteista ovat olleet normaaleja ihmisiä ja niistä
jotka ovat häiriintyneitä niin hän toteaa että on olemassa eräs ryhmä joka on
harvinaisen vaikea määritellä ja se on henkilö jolla on ' harhakuvasairaus ' (
= ' delusional disorder ' ) .
Tällaisella henkilöllä on yksi ainoa ala tai alue jossa tämä
sairaus tulee esille. Muuten he ovat normaaleja ihmisiä.
Psykologilta vaaditaan suurta tarkkaavaisuutta jotta hän
pääsee kiinni siihen että henkilöllä on tällainen ' yhden alueen ' sairaus.
Tällainen henkilö suhtautuu kaikkiin muihin asioihin
normaalisti mutta yhdellä alueella hän valehtelee ja keksii tarinoita ja uskoo
niihin itse.
Jos tämä yksi alue sattuu olemaan sieppaus niin psykologilla
on kyllä vaikeuksia.
Boylan kertoo myös tässä haastattelussaan omasta
sieppauksestaan joka sattui samalla matkalla jossa hän kävi kuudessa eri
osavaltiossa huhtikuussa 1992 ennen konferenssia jolloin hän kävi valokuvaamassa
eri laitoksia ja niiden portteja ja portinvartijoita ja nimikylttejä.
Boylanhan kertoo että hän sillä matkalla näki ufoja kahdessa
eri paikassa ja nyt haastattelussa hän kertoo myös kuinka Alamogordon
ulkopuolella 1992 hänet siepattiin ufoon.
Hän ajoi autollaan kummalliseen utuun tai usvaan tai pilveen
ja kun hän pysähtyi ja astui auton ovesta ulos niin hänen viereensä ilmaantui
kaksi olentoa jotka saattoivat hänet ufoon.
Ufossa hänen nenäänsä työnnettiin jonkinlainen implantti
jonka jälkeen hänet päästettiin menemään ja leijutettiin ulos ufosta takaisin
autoonsa.
Boylan ihmettelee erityisesti sitä että hän oli jättänyt
autonsa keskelle oikeanpuoleista kaistaa moottoritiellä ja silti hän ei nähnyt
ainuttakaan toista autoa tulevan tai menevän.
Boylan toteaa että riskihän oli valtava että joku
perässätuleva auto olisi ajanut hänen autonsa perään koska se seisoi keskellä
ajokaistaa.
Boylan olettaa kuitenkin että muukalaiset olivat
pysäyttäneet liikenteen jollakin tavalla.
Kirjan koko luku 11 on omistettu John Mackille ja Bryan
kysyy Mackilta että mitkä ovat ne tekijät jotka ovat aiheuttaneet sen että Mack
on kiinnostunut sieppausilmiöstä ?
Mack luettelee näitä syitä ja yksi asia joka tulee tässä
esille on että Mack kertoo siitä että usein on sattunut tapauksia jolloin
henkilö on kokenut olevansa siepattu ja hän on todellakin ollut fyysisesti
kadoksissa.
Mack kertoo esimerkin siitä kun 8- vuotias tyttö kerran
keskellä yötä kävi hakemassa äitiään ja äidin sänky oli tyhjä ja isä nukkui
heräämättä ja tämä oli tapahtunut juuri silloin kuin äiti myöhemmin tajusi että
hänet oli siepattu siihen kellonaikaan.
Mack kommentoi tässä luvussa myös tunnettua australialaista
Maureen Puddy- tapausta jolloin Puddy istui autossa yhdessä kahden ufotutkijan
kanssa ja selosti olevansa siepattu ja sisällä ufossa.
Ufotukijat puolestaan eivät huomanneet yhtään mitään ja Mack
kommentoi tätä tapausta ja ottaa esille sen mahdollisuuden että ufotutkijat oli
n. s. ' kytketty pois ' sieppauksen aikana. He eivät tajunneet olevansa '
poiskytkettyjä ' .
Mack kertoo edelleen että asia joka teki häneen suurin
vaikutus oli
1) siepattujen aitous, uskottavuus sekä sieppausuhrien
oma luonne .
2) toinen tekijä oli siepattujen tunteiden intensiivisyysÂ
kun siepatut muistivat sieppauksensa ja sen mukana tuomaa traumaa.
Tällä Mack tarkoittaa sitä että keskustellessaan Mackin
kanssa hypnoosissa niin sieppausuhrit ovat sananmukaisesti välillä huutaneet
kauhuissaan ja koko heidän ruumiinsa on tärissyt ja Mack toteaa että mikään
psykologiassa mitä hän on aikaisemmin tuntenut ei aiheuta sellaista reaktiota.
Mack tähdentää vielä että hän ei tunne mitään toista
tilannetta jossa tällaisia tunnereaktioita voi tulla esille.
Mack joutuu kysymään itseltään että mikä se on joka on
aiheuttanut tällaisen trauman ?
3) Kolmas syy miksi Mack on kiinnostunut aiheesta on
kertomusten yhdenmukaisuus.
Vaikka kertomukset jossain määrin poikkeavat toisistaan niin
niiden perusrakenne on aina sama.
4) Neljäs syy miksi Mack on kiinnostunut sieppauksista on
että sieppausuhreilta puuttuu kaikenlainen diagnisoitu mielisairaus.
Mack ei ole kertaakaan törmännyt potilaaseen joka olisi
mielisairas.
5) Viides syy johon Mack on kiinnittänyt huomiota on
vahvistetut fyysiset todisteet.
Siepattujen vatteet saattavat olla väärinpäin kun siepatut
palautetaan tai joku vaatekappale puuttuu tai siepattua on palautettu väärään
huoneeseen.
6) Mack puhuu tässä ufohavaitsijoista ja laskeutumisjäljistä
ja siitä että kun joku on siepattu niin ehkä joku täysin ulkopuolinen on nähnyt
ufon samaan aikaan.
7) Seitsemäs seikka johon Mack kiinnittää huomiota on se
että ilmiö on havaittavissa ihan pienissä lapsissa. Mack kertoo 3- vuotiaasta
Ned- pojasta joka on kertonut pienestä miehestä joka tulee ja vie hänet
avaruusalukseen.
Tämä pieni mies tulee ikkunan kautta ja aiheuttaa Nedille
nenäverenvuotoa jne.
Mack toteaa että meillä on käsissämme autenttinen mysteeri
mutta sen sijaan hän ei mene sanomaan että onko se avaruudesta kotoisin tai
mistä.
Mack tyytyy toteamaan että ' jokin ' saapuu meidän fyysiseen
maailmaamme välillä ja tekee mitä tekee mutta mistä se tulee niin sitä Mack ei
uskalla sanoa.
Kirjan luvussa 13 Bryan palaa taas Carolin ja Alicen
tapaukseen ja käy heidän luonaan tapaamassa heitä heidän hevosfarmillaan.
Carol ja Alice kertovat Bryanille mm. kuinka he kuusi
viikkoa M. I. T. : n konferenssin jälkeen olivat ajamassa kotiinsa ja heidän
kyydissään oli NICAPin entinen puheenjohtaja, varsin tunnettu ufotutkija ja-
kirjailija Richard Hall.
Jostain syystä niin Carol joka oli ratissa ei jatkanutkaan
matkaansa oikeaan liittymään josta olisi pitänyt poistua moottoritieltä vaan
poistui moottoritieltä jo edellisessä liittymässä eli Hoods Mill Road-
nimisessä liittymässä.
Kaikki ihmettelivät sitä miksi hän kääntyi siitä
liittymästä, eli väärästä liittymästä ja he epäilevät että asiaan liittyy
ennemmänkin joten he palaavat myöhemmin tähän liittymään ja ajavat sen
liittymän tietä pitkin kunnes Carol saa eräänlaisen muistinpalautuksen ja
muistaa että hän on ollut sillä paikalla aikaisemminkin ja siellä nähnyt
valtavan ison kaksikerroksisen ufon jonka edessä hän oli nähnyt ihmisiä.
Äkkiä ufo olikin poissa.
Carol ja Alice tulevat siihen tulokseen että' jokin ' on
aiheuttanut sen että Carol edellisellä kerralla ja myös myöhemmin Richard
Hallin seurassa poistui moottoritieltä väärässä liittymässä.
Carol kertoo myös muista sieppauksista jolloin hänet on
tutkittu ufossa ja kerran hänen peukaloonsa pistettiin kaksi neulaa joissa oli
aika leveät kärjet ja Carolilla on peukalossa edelleen jäljet näistä neuloista
ja näyttää niitä Bryanille.
Tapahtuman aikoihin Carolin äiti oli nähnyt jäljet ja
kysynyt että mitä ihmettä oli tapahtunut ja silloin Carol itse ei tiennyt mistä
jäljet olivat tulleet.
Erikoista näissä Carolin sieppauksissa on se että hän
keskustelee telepaattisesti pitkään ufossa olevan tohtoriolennon kanssa eri
asioista ja muukalaistohtori kertoo Carolille että hän on muuttunut tai hänet
on muutettu ja tästä syystä Carol saa syödä vain ' lehmäjuttuja ' kuten tohtori
asian ilmaisi.
Ja tohtori toistaa asian useita kertoja ja myöhemmin kun
Carol yrittää syödä jotakin muuta kuin ' lehmäjuttuja ' niin hän sairastuu
vakavasti.
Kerran kun Carol palautetaan ufosta niin muukalaiset
unohtavat laittaa takaisin hänen jalkaansa hänen alushousunsa ja palauttavat
häntä ilman alushousuja ja vasta seuraavana aamuna Carol havaitsee että hänen
alushousunsa puuttuvat ja Carol pitää tätä fyysisenä todisteena siitä että hän
todellakin oli ufossa koska alushousut ovat kadonneet.
Myös seuraavassa luvussa 14 Bryan kertoo Carolista ja
Alicesta lähinnä Carolin sieppauksista ja kuinka Budd Hopkins hypnotisoi
Carolin.
Läsnä hypnoositilaisuudessa on Bryan itse ja Carol oli
kertonut siitä kuinka hän 4- vuotiaana piiloutui komeroon kotona ja yritti
tilkitä vaatteilla komeron oven rakoja niin että oven ulkopuolella oleva valo
ei tavoittaisi häntä.
Hypnoositilaisuudessa Budd Hopkins palauttaa nyt Carolin 4-
vuotiaaksi ja Carol kertoo jopa 14 sivulla lapsuudenmuistojaan.
Carolin ääni muuttu 4- vuotiaan pikkutytön ääneksi ja hän
käyttäytyy hypnoosissa kuin 4- vuotias pikkutyttö joka ei osaa sanoa mikä on
vasen ja mikä on oikea mutta hän kertoo siitä kuinka ' kissat ', kuten hän
asian ilmaisee, tulevat ikkunasta sisään hänen huoneeseensa ja vie hänet
mukaansa.
Hopkins kysyy että millainen turkki näillä kissoilla on ja
4- vuotias Carol vastaa ettei niillä ole turkkia ollenkaan.
Ilmiselvästi kyseessä on n. s. ' harmaat ' jotka
muistuttavat 4- vuotiaan mielestä kissoja.
Tämän hypnoositilaisuuden teksti on suorastaan järkyttävä
kun ajattelee että se on 4- vuotiaan sanoin kerrottu ja kuinka hän on
kauhuissaan kun n. s. ' kissat ' vievät hänet mukaansa.
Vaikka 4- vuotias huutaa täyttä kurkkua apua ja isäänsä että
isä tulisi pelastamaan hänet niin kukaan ei tule hänen avukseen eikä edes hänen
pikkusisarensa joka nukkuu viereisessä sängyssä herää Carolin huutoihin.
Tässä luvussa lainataan myös Mackia ja hänen käsitystään
hypnoosin käytöstä regressiohypnoosissa sieppaustutkimuksessa ja Mack tuo
esille käsityksensä että tärkeissä asioissa hypnoosi on hyvä työkalu ja
tärkeissä asioissa hypnostisoitu tuo esille asiat tarkkaan niin kuin ne ovat.
Mutta vähemmän tärkeissä asioissa hypnotisoitu saattaa tuoda
esille asioita jotka eivät pidä paikkansa.
Mack tähdentää siis että kun kysytään hypnotisoidulta
jotakin asiaa niin sillä on erittäin suuri merkitys että onko asia hyvin
tärkeä hypnotisoidulle tai onko kyseessä hypnotisoidulle joku vähäpätöinen
asia.
Sieppaustapauksissa jolloin kyseessä on trauma niin
hypnotisoitu Mackin mielestä kyllä kertoo totuuden niin kuin se on ja
vastavuoroisesti jos joku on todistamassa vaikkapa jossain
liikenneonnettomuustapauksessa ja kysytään tuliko auto vasemmalta vai oikealta
ja kuka autoa ajoi niin saattaa olla että hypnotisoitu ei vastaa niin tarkkaan
koska asia ei ole niin tärkeä hänelle.
Luvussa 16 palaamme taas uudelleen Carolin ja Alicen
tapaukseen.
Kyseessä on toinen hypnoositilaisuus Budd Hopkinsin
studiossa ja tällä kertaa Hopkins keskittyy Aliceen kun aikaisemmin ollaan
puhuttu Carolista.
Alice ei muista tietoisesti että hänet olisi siepattu eikä
häntä olekaan hypnotisoitu aikaisemmin vaan hän vain epäilee että näin on.
Alice oli ollut matkalla autollaan ja poliisi oli
pysäyttänet hänet ylinopeudesta ja tästä syystä Alice muistaa tämän päivän hyvin.
Alice ihmettelee kuitenkin kun hän tuli perille hotelliinsa
Tallahasseessa että oli kulunut niin paljon aikaa.
Ei olisi pitänyt kulua niin paljon aikaa eli kaksi kertaa
enemmän kuin pitäisi.
Mitään muuta hän ei muista tästä matkasta.
Hopkinsin hypnoosin aikana hänen mieleensä palautuu että
hänen autonsa oli pysähtynyt ja olento oli tullut auton viereen ja vienyt hänet
ufoon.
Alicen kauhuksi hän nyt muistaa hypnoosissa että hänestä
poistettiin erittäin pieni sikiö ja muukalaiset olivat sanoneet että se on
heidän.
Hopkins kysyy sitten että koska tätä sikiötä olisi sitten
siitetty ja hetken kuluttua Alice muistaa toisen sieppauksen jolloin ilmeisesti
sikiö oli siitetty.
Samalla Alice muistaa tapauksen kun hän oli vain 12- vuotias
ja oli ollut kalastusreissulla isänsä kanssa ja oli havainnut että hän vuoti
verta alapäästään.
Hän oli koko ikänsä epäillyt että hänen oma isänsä oli
raiskannut hänet mutta nyt hypnoosissa ilmenee että muukalaiset olivat
ilmestyneet ja keinosiementäneet hänet ilmeisesti hänen isänsä silmien edessä
ja isä oli sillä hetkellä lamaannettu eikä pystynyt tekemään yhtään mitään.
Kirjan luvussa 17 Carol kertoo merkillisestä unesta, joka
hänellä on ollut. Tässä unessa hän on mennyt kaivoskuiluun ja joutunut
salaiseen maanalaiseen lentokonehalliin joka on ollut valtavan kokoinen ja
jossa oli valtavankokoinen ufo.
Paikalla oli myös sata ihmistä ihmettelemässä minne olivat
joutuneet ja osa näistä ihmisistä Carol tunnisti ja osaa taas hän ei
tunnistanut ollenkaan.
Paikalla on myös vartijoita joilla on kypärä ja jonkunlainen
naamio joka toimii hengityslaitteena ja nämä vartijat jakavat ihmiset neljän,
viiden hengen ryhmiin jotka vuorotellen ohjataan ufoon.
Päästyään ufoon Carol havaitsee että se sisältäpäin on
valtavan kokoinen.
Hallin yläpuolella on jonkinlainen liukuovi joka ohjataan
sivuun niin että ufo pääsee lentämään ulos.
Myös Alice on mukana tässä maanalaisessa lentokonehallissa
mutta he joutuvat erilleen toisistaan.
Carolin mielestä uni on merkillinen sikäli että se oli niin
todentuntuinen, se ei ollut kuin tavallinen uni.
Hopkins hypnotisoi Carolin taas uudestaan ja Carol kertoo
hypnoosissa lähemmin tästä unesta.
He epäilevät ettei kyseessä olekaan uni vaan että kyseessä
on sieppauskertomus jota Carol uskoo olevan uni.
Carol itse on kuitenkin epävarma onko kyseessä uni vai oikea
muisti vai piilossaoleva muisti.
Kirjan seuraavassa luvussa 18 Alice taas hypnotisoidaan ja
ilmenee että Alice muistaa saman maanalaisen lentokonehallin. Hän on myös ollut
siellä ja nähnyt jopa samoja ihmisiä kuin Carol oli nähnyt.
Myös Alice kertoo kuinka hän joutuu erilleen Carolista ja
Hopkinsin mielestä Alicen uni, vaikka se poikkeaakin joissakin yksityiskohdissa
Carolin unesta niin Alicen kertomus suureksi osaksi täsmää Carolin kertomuksen
kanssa.
Lisäksi Alice kertoo että hän on ollut useita kertoja siellä
hallissa ja eri kerroilla hän on nähnyt siellä eri ihmisiä jotka on viety
ufoon.
Näin ollen Alice vahvistaa Carolin kertomuksen. He ovat
molemmat olleet samassa paikassa samanaikaisesti.
Kirjan sivulla 507 Bryan kertoo Carolin aikaisemmasta
hypnoositilaisuudesta jolloin hän oli ollut eräässä tavaratalossa ja nähnyt
naisen jonka hän luuli tunnistavansa ja kutsui hänet nimellä ' A. J. ' .
Hopkins ja Carol pohtivat että olisiko se ollut Alice jota
Carol silloin näki tavaratalossa.
' A. J. ' ei kuitenkaan reagoi eikä näytä tuntevan Carolia
tavaratalossa.
Tämän jälkeen sitten Alicen hypnoostilaisuudessa Hopkins
yrittää selvittää että onko Alice todellakin ollut samassa tavaratalossa ja
palauttaa hänet ajassa taaksepäin.
Tapaus tavaratalossa oli tapahtunut noin 10 vuotta
aikaisemmin ja Alice todellakin sanoo näkevänsä pikkutytön joka leikkii
vaatteiden alla ja tämä pikkutyttö käyttää sanaa ' Didi- Kitten ' ja pikkutyttö
on noin 6- vuotias ja hänellä on kaksiväriset kengät ja valkoiset
puuvillasukat.
Myöhemmin Carol kertoo että kun hän oli pieni niin hän
kutsui kaikkia leikkikaluja nimellä ' Didi- Kitten ' ja hänellä oli
kaksiväriset kengät joita hän käytti jatkuvasti eli tämä viittaisi siihen että
Alice ja Carol todellakin olisivat tavanneet siinä tavaratalossa.
Asia joka tässä hämmentää allekirjoittanutta on se että kun
Hopkins on hypnoosissa palauttanut sekä Alicen että Carolin 10 vuotta
taaksepäin ajassa ja kirjan kirjoittamisen aikaan niin Carol oli 43- vuotias
niin tämä aikaero häiritsee allekirjoittanutta, eli 10 vuotta sitten niin
Carolin olisi pitänyt olla 33- vuotias ja Alice sanotaan olleen 6- vuotias
tuolla tavaratalossa.
Tämä ikäero hämmentää nyt tätä kirjoittaessa
allekirjoittanutta.
Selitys tähän pikku mysteeriin löytyykin sitten sivulla 542
jossa kerrotaan että Alice vastaa lapsen äänellä ja hiukan alempana kerrotaan
sitten että hänen äitinsä oli vienyt hänet nopeasti pois eli Alice on
palautunut johonkin toiseen kertaan jolloin hän on ollut tavaratalossa kuin
siihen kertaan noin 10 vuotta sitten johon Hopkins yritti    palauttaa
hänet.
Tämä asia olisi voitu tuoda esille kirjassa vähän selvemmin
niin ettei lukijan tarvitsisi rupea miettimään näitä ikäasioita erikseen.
Luvussa 20 Bryan filosofoi ufoilmiön luonteesta ja palaa
vanhoihin aikoihin ja kertoo esim. Raamatun ajan ufohavainnoista joista hän
ottaa esimerkkinä Hesekielin havainnon.
Lisäksi puhutaan Fatimasta, USA: n ilmalaivahavainnoista
vuonna 1897 ja tässä yhteydessä hän mainitsee sivulla 578 - 579 myös
Skandinavian kummitusraketit joita havaittiin vuosina 1946- 1958.
Bryan kertoo kummitusraketeista että ne havaittiin
Skandinavian maissa lähellä Neuvostoliittoa ja että nämä raketit ampaisivat
taivaan yli, leijuivat havaitsijoiden yllä ja tämän jälkeen ampaisivat eri
suuntiin.
Tämä versio raketeista on kyllä erilainen kuin se versio
jonka näkee lukemalla mm. suomalaisia vanhoja lehtileikkeitä havaituista
kummitusraketeista.
Bryan ottaa tässä kuitenkin esille sen että esim. Vallee
mutta myös kirjailija Keith Thompson ovat tuoneet esille että olemme
tekemisissä yhden ja ainoan ilmiön kanssa vaikka sitä on tulkittu eri tavalla
kautta vuosien ja vuosisatojen.
Esim. Hesekielin tapauksessa Bryan tuo varsin selvästi
esille että kyseessä oli selvä ufo ja Hesekiel siepattiin siihen.
Aikaisemmin tuli esille se että varsin moni siepattu kertoo
pahoinpitelystä tai hyväksikäytöstä hänen ollessaan lapsi mutta John Mack on
toista mieltä.
Mack sanoo että tilanne on päinvastainen että hän on usein
törmännyt päinvastaiseen tilanteeseen eli kun hän on tutkinut tapausta
seksuaalisena hyväksikäyttönä tai toisenlaisena traumaattisena pahoinpitelynä
niin hän on törmännyt sieppauksiin ja tämä hyväksikäyttö on ollut peitemuisto
sieppaukselle.
Tri Michael Persinger toteaa että fyysinen pahoinpitely
saattaa vaikuttaa aivoihin sillä tavalla että henkilö tulee herkemmäksi
vaihtoehtoiselle todellisuudelle.
Persinger pohtii sitä että ehkä tällaiset henkilöt ,koska
heitä on käytetty hyväksi tai pahoinpidelty lapsena, niin heidän aivonsa ovat
sellaiset että he ovat alttiita sellaisille kiihotteille joille toiset ihmiset
eivät ole alttiita.
Sivulla 605 Bryan toteaa että hän on täynnä ihmetystä näistä
sieppauskertomuksista ja hän tulee pois konferenssista uskovaisena eli hän
uskoo sieppausuhrien vilpittömyyteen ja heidän kysymysten oikeutukseen.
Bryan toteaa että hän tahtoo että nämä kertomukset
olisivat todellisia.
Kirjan lopussa Bryan ihailee Pritchardia, Hopkinsia,
Carpenteria, Jacobsia, Milleriä, Donderia, Rodeghieria, Linda Moulton Howea ja
kaikkia muita jotka osallistuivat konferenssiin.
Viimeisellä sivulla 607 Bryan toteaa että hän ei voi
vilpittömästi sanoa että hän olisi
löytänyt kovia todisteita muukalaisten olemassaolosta mutta
että hän jatkossakin pitää kuitenkin mielensä avoimena ja tähän kirja sitten
loppuukin.
Loppulausuntona tästä kirjasta sanoisin että se on mahtava
tietopaketti M. I. T. : n konferenssista ja siihen osallistujista.
Pieni yllätys minulle oli se että Bryan oli uhrannut niin
paljon tilaa Carolille ja Alicelle eli yhteensä yli 200 sivua kirjan koko
sivumäärästä ja on aivan selvää että heidän tapauksensa on tehnyt vaikutuksen
häneen.
Vaikka Bryan nähtävästi ei ole aikaisemmin harrastanut
ufologiaa niin kirja on kuitenkin korkeatasoinen ja hän on hankkinut tietonsa
luotettavista lähteistä ja hän on paneutunut aiheeseen ihailtavalla tavalla.
Allekirjoittanut ei löydä Bryanin kirjasta kuin kaksi pientä
painovirhettä eli Gerston joka pitää olla Gersten ja Trinidad joka pitää olla
Trindade.
Muuten se tieto jonka Bryan tuo esille pitää erittäin hyvin
paikkansa.
Tämä on erittäin suositeltava kirja jokaiselle ufologiasta
kiinnostuneelle.
Todettakoon lopuksi että tämä kirjaesittely on saneltu
nauhalle mökilläni kesällä 2008 ja kirjoitan sen puhtaaksi syksyllä 2008 ja
puhtaaksikirjoitusvaiheessa kiinnitän aivan sattumalta huomiota asiaan jota en
ollut havainnut aikaisemmin.
Tarkoitan tässä sitä että varsin tunnettu sieppaustutkija
Leo Sprinkle joka on käynyt Suomessakin näyttää olleen poissa M. I. T. :n
konferenssista.
Bryan kyllä kertoo Sprinklesta kirjassaan mutta saan sen
käsityksen ettei Sprinkle itse ollut läsnä M. I. T. :n konferenssissa ainakaan
puhujana.
Selitystä tähän minulla ei ole.Â
Björn Borg, 7.11.2008 |