KirjasivuBryant, Alice & Linda Seebach:Healing Shattered Reality: Understanding Contactee TraumaWild Flower Press, Tigard, Oregon 1991. 283 sivua
Bryantin ja Seebachin ' Healing
Shattered Reality ' kertoo kontaktihenkilöistä ja kirjan alussa kerrotaan Alice
Bryantin omasta matkasta vanhempiensa luokse Denveristä Farmingtoniin New
Mexicoon joka yleensä kestää 8 tuntia. Matkalla hän näki merkillisiä valoja ja
kun hän tuli perille niin kävi ilmi että hän olikin tullut perille tunti
aikaisemmin kun matkan olisi pitänyt kestää.
Kirjoittajat tuovatkin tässä
kirjassa esille aikavääristymän jossa matka on sujunut  nopeammin  kuin
tavallisesti. Yleensähän nämä kontaktihenkilöt ja sieppausuhrit puhuvat siitä
että matka on kestänyt kauemmin   kuin tavallista, mutta tässä kirjassa
tuodaan esille että matka on sujunut nopeammin   joka on harvinaista.
Kirjassa kerrotaan kontaktihenkilöistä ja kirjailijat uskovat että kontaktit ja
sieppaukset ovat paljon, paljon yleisempiä kuin mitä uskomme. Se miten
sieppausuhreja joskus kohdellaan voidaan todeta kertomalla Miken tarina:
Mike joutui sellaisen
kokemuksen uhriksi että hän löysi itsensä alusvaatteissaan ulkosalla. Mike meni
nopeasti sisälle takaisin. Hänen vanhempansa huomasivat valovälähdyksen joka
hetkeksi sokaisi Miken. Miken isä pohti että oliko lamppu räjähtynyt mutta tuli
sitten siihen tulokseen että kyseessä oli salama. Miken koko ruumis oli
punainen ja kun Mike rupesi puhumaan sieppauksesta, niin Miken isä, joka
palveli laivastossa, vei Miken lähimpään armeijan psykiatrin puheille.
Psykiatri antoi Mikelle diagnoosin ' skitsofreeni ' ja Mike toimitettiin
sairaalaan. Mikea hoidettiin yli 10 vuotta Prolixin- nimisellä lääkkeellä, ja
tämä aiheutti sen että Mikessa kehittyi ' tardive dyskinesia ' - niminen
sairaus joka tuo mukaansa täydellisen lihasten kontrolloimattomuuden. Mike joka
oli muusikko, ei enää voi soittaa kitaraa ja hän on sokeutumassa läääkkeiden
takia ja hän nukkuu 70% ajastaan. Kaikesta huolimatta hän ei ole antanut
periksi eikä ole muuttanut kertomustaan sieppauksesta lainkaan. Kerran kun hän
oli hammaslääkärin vastaanotolla niin hammaslääkäri kehui että hänen nenässään
oli suoritettu valtavan hyvin tehty leikkaus johon Mike totesi ettei hän ole
ikinä ollut missään nenäleikkauksessa.
Kirjailijat kutsuvat ufoja '
Dimension travellereiksi ' eli ' ulottuvuusmatkustajiksi ' .
Kirjassa on useita esimerkkejä
sieppaustapauksista, eli esim. sieppaustapaus jonka
' Albert ' koki lokakuussa
1973. Sen jälkeen kuin Albert oli riidellyt vaimonsa kanssa, Albert syöksyi
ulos talosta ja lähti ajelemaan ja pysähtyi eräälle soratielle. Hän näki tumman
hahmon lähestyvän hänen autoaan. Hän luuli että kysymyksessä oli eräs tuttava
ja hän lähti seuraamaan tummaa hahmoa, mutta kun hän lähestyi tätä tummaa
hahmoa hän havaitsi ettei se voinutkan olla hänen tuttavansa koska tämä tumma
hahmo oli ainakin 210 cm pitkä. Tässä vaiheessa Albert katsoi ylös ja huomasi
yläpuolellaan ufon jonne hänet siirrettiin jonkunlaista valotunnelia pitkin,
eli imettiin ufoon. Ufossa oli neljä olentoa jotka kaikki olivat yli 210 cm
pitkiä. Albert siirettiin makaamaan lasipöydälle ja riisuttiin ja hänet
tutkittiin perusteellisesti ja jonkunlainen röntgenlaite kuvasi hänen
sisuksiaan niin että hän näki jopa ruoan joka oli hänen omassa vatsalaukussaan.
Minkäännäköisiä neuloja häneen sen sijaan ei pistetty. Albert päästettiin
takaisin taas, mutta oli niin järkyttynyt että koko hänen elämänsä meni
sekaisin tämän jälkeen, mm. hän pelkäsi jatkuvasti että ufo tulisi takaisin.
Tämä onkin asia jota kirjan
tekijät jatkuvasti tuovat esille, eli että sieppausuhrit usein kokevat useita
sieppauksia, eli kyseessä on toistuva toiminta.
Kirjan tekijöistä Linda Seebach
on sosiaalialan maisteri Denverin yliopistosta ja hän on vuodesta 1984
työskennellyt Vietnamin sodan veteraanien kanssa ja heidän
' Posttrauma' - oireiden
kanssa. Tässä kirjassa verrataan hyvin pitkälle Vietnamin veteraanien oireita
sieppausuhrien oireisiin ja on todettava että tämä kirja on hyvin pitkälle
oikeastaan psykologian, tai oikeammin psykiatrian oppikirja, jossa käydään
tarkkaan ja seikkaperäisesti läpi kaikenlaisia psykologisia ja psykiatrisia
tilanteita ja niiden hoitokeinoja. Yksi asia joka ärsyttää ainakin
allekirjoittanutta tässä kirjassa on se että kun yleensä erotellaan
sieppausuhrit n. s. kontakti- ihmisistä, niin tässä kirjassa, hyvin usein,
miltei poikkeuksetta, käytetään vain kontakti- ihminen- sanaa, vaikka
tarkoitettaisiinkin sieppausuhreja. Kirja on kuitenkin, ainakin
allekirjoittaneen mielestä, varsin korkeatasoinen ja mielestäni tämä kirja
sopii mainiosti varsinkin psykologeille ja psykiatreille.
Eräs asia jonka kirjailijat
ottavat esille tässä kirjassa, ja joka on varsin mielenkiintoinen ufologian
kannalta, on että kun Charles Darwin ankkuroi Beagle- laivansa Etelä- Amerikan
Patagonian rannikon edustalle, niin alkuasukkaat näkivät ainoastaan ne pienemmät
veneet jotka laskettiin veteen Beagle- laivasta, mutta he eivät nähneet itse
isoa Beagle- laivaa laisinkaan ja tutkijoiden mielestä tämä johtui siitä että
heiltä puuttui täysin kaikki kokemus, ja vertailukohteet näin isolle laivalle,
eli heidän aivonsa yksinkertaisiesti eivät pystyneet rekisteröimään näin suurta
laivaa, vaikka heidän aivonsa kyllä rekisteröi pienemmät veneet.
Tässä tulee mieleen ufologiassa
se tilanne kun usein toiset näkevät ufoja, mutta toiset vieressä seisovat eivät
näe samaa ufoa. Joskus myös kun joku näkee humanoideja, niin havaitsijan
vieressä saattaa seistä toinen ihminen joka ei näe humanoidia. Havaitsijan
mielestä myös näyttää siltä että joskus ufo tai humanoidi näyttää
materialisoituvan ja dematerialisoituvan, eli haihtuvan ja ilmestyvän. Tässä
saattaakin olla kyseessä sama mekanismi kuin Darwinin Beagle- laivan kohdalla.
[ Allekirjoittaneen
tahtomatta tässä syntyy nyt historiallinen ongelma; Bryant & Seebach
kertovat että se oli Darwing ja hänen Beaglelaivansa joka ilmoitti siitä
etteivät alkuasukkaat nähneet isoa Beaglelaivaa.
Sattumalta allekirjoittanut
on viime aikoina lukenut myös Lisette Larkinsin kirjan
' Calling on
Extraterrestrials ' jossa Larkins kertoo samasta ilmiöstä, eli ettei
alkuasukkaat nähneet saapunutta isoa laivaa. Larkinsin mukaan kyseessä oli
kuitenkin löytöretkeilijä Magellan joka saapui Etelä- Amerikan Tulimaahan
jolloin alkuasukkaat eivät nähneet Magellanin isoa purjelaivaa.
Historialliseksi ongelmaksi nousee tässä nyt se tosiasia että vaikka paikkakunta
maantieteellisesti on suunnilleen sama, eli Etelä- Amerikan eteläkärki, niin
Magellan tuli paikalle vuonna 1520 ja Darwin tuli perässä vasta 312 vuotta
myöhemmin, eli vuonna 1832.
Kokivatko molemmat saman
ilmiön? Mutta silloinhan tuo logiikka ei päde sillä kun
Darwing saapui niin
silloinhan alkuasukkaat olivat jo nähneet Magellanin laivan!
( Toki 312 vuotta
aikaisemmin).
Tai erehtyykö joku
kirjailijoista? Allekirjoittanut jättää tuon asian selvittämisen
historiantutkijoille ].
Kirjan tekijät ottavat esille
niin sanotun muukalaisfobian ja jakaa sen kahteen kategoriaan, eli
-Kontaktihenkilöiden
muukalaisfobiaan, ja toisaalta
-Paranoidiin muukalaisfobiaan.
Ensimmäiseen kategoriaan kuuluu
ihminen joka osittain muistaa kokemuksensa ja tiedostaa että hänet on siepattu
tai että häneen on oltu yhteydessä. Kuitenkin niin tämä osittainen muisto on
niin valtava että hän pelkää mitä saattaisi löytyä jos ryhdytään tutkimaan
asioita ja tämä kauhu ilmenee mm. sillä tavalla että jos hän näkee esim.
Strieberin Communion- kirjan kansikuvan niin hän kääntää kirjan sillä tavalla
että hän näe näitä muukalaisen kasvoja. Tällainen ihminen vastustaa usein
raivokkaasti ajatustakin että hänet olisi siepattu tai että hän olisi
kontaktihenkilö ja tämä vastustaminen näkyy sillä tavalla myöskin että hän
hyökkää raivokkaasti sellaisten ihmisten kimppuun jotka ylipäänsä ottavat
esille ajatustakaan että muukalaiset olisivat olemassa tai että kyseiset
henkilöt olisivat kontaktihenkilöitä tai sieppausuhreja.
Jos jossain keskustelussa nousee
esille ufot tai kontakti niin muukalaisfobiasta kärsivät yrittävät välittömästi
vaihtaa keskusteluaihetta tai poistuvat huoneesta. Jos he eivät voi poistua,
tai eivät vaihtamaan keskusteluaihetta, he vastustavat passiivisesti kaikki
ajatukset siitä että he itse olisivat osa tätä ongelmaa. Tilanne johtuu siitä
että nämä henkilöt tietävät että ufot ja sieppaukset ovat todellisuutta.
Nämä ihmiset ovat myös
ylisuojelevaisia suhteessaan lapsiinsa tai aviosiippaansa koska he pelkäävät
että myös heihin otetaan yhteyttä. He tarkistavat jatkuvasti miten nämä
perheenjäsenet jaksavat ja missä he ovat ja mitä he ovat tekemässä.
Toinen muukalaisfobian
kategoria sanotaan paranoidiksi muukalaisfobiaksi. Tällöin kyseessä ovat
ihmiset jotka on altistettu kontakti- ja/tai sieppausilmiölle ja jotka ovat
kehittäneet uskomattoman skenaarion pahasta ja tuhosta. Nämä uskovat
vuorenvarmasti siihen että nämä ' ulottuvuusmatkustajat ' ovat pahoja, ja
ilkeitä.
Osa maanalaisesta
kirjallisuudesta joka kiertää tänään on nimenomaan paranoidin muukalaisfobian
tuote. Nämä henkilöt ovat varmoja siitä että muukalaiset edustavat valtavaa
uhkaa ja että ainoa tapa vastustaa heitä on sotilaallinen tai että muukalaiset
tuhotaan. Nämä henkilöt saattavat linnoittautua ja kerätä suuren asevaraston,
rakentavat linnoituksia ja suhtautuvat suurella varauksella jokaiseen ja
eristäytyvät muusta maailmasta. Kun nämä ihmiset tapaavat toisia ihmisiä he
suhtautuvat heihin erittäin epäluuloisesti ja yrittää jatkuvasti tarkistaa kuka
vierailija oikeastaan on, millä asioilla hän liikkuu ja ketä hän edustaa.
Kirjan tekijöiden mukaan
muukalaisfobia on leviämässä nopeasti ympäri maailmaa.
Tekijät ottavat esille myös sen
että jos kontaktihenkilö kärsii PCS: stä
( Post Contact Syndrome) niinÂ
hän saattaa kehittää sopeutumatonta käyttäytymis-
mallia joka on tulos
kontaktikokemuksesta. Kun tällaiset kontaktihenkilöt yrittävät saada selville
kokemuksiaan, niin heistä tulee yhteiskunnan ulkopuolisia siitä syystä että
yhteiskunta ei tahdo olla tekemisissä heidän kanssaan heidän käyttäytymisensä
takia ja ufologia taas ei tahdo olla tekemisissä heidän kanssaan
uskottavuusongelman takia.
Kenen puoleen heidän pitäisi
sitten kääntyä?
Tässä viitataan mm. Whitley
Strieberiin joka itse oma- aloitteisesti läpikävi perusteellisen psykologisen
testisarjan ja pärjäsi hyvin siinä. Näiden testien perusteella todettiin että
Strieber oli täysjärkinen eikä valehdellut.
Kirjan tekijät ovat kiistatta
suuria asiantuntijoita psykologian ja/tai psykiatrian alalla, mutta mitä
enemmän luen tätä kirjaa, sitä enemmän muutun kriittisemmäksi
sen johdosta että kirjassa on
sivukaupalla, sivu sivun perään, luku luvun perään tuotu esille erilaisia
terapiamuotoja ja terapia-asioita ja toimenpiteitä mitä kontaktihenkilö voi
tehdä jotta hän pääsisi ns. ' Post- Sieppaustraumastaan' . Näitä
ehdotuksia, miten uhrin pitää menetellä, on kirjassa varmasti satoja, ja on
aika varmaa että kontaktihenkilö tai sieppausuhri menee aika nopeasti sekaisin
jos hän yrittää noudattaa kaikkia näitä ehdotuksia ja neuvoja. Lisäksi näyttää
siltä että kirjan tekijät aika usein eksyvät pois itse sieppaustapauksesta ja
sieppausaiheestaÂ
ja jakelevat vain yleisiä
elämänviisauksia ja elämäntapaohjeita. Esimerkkinä siitä kun kirjan tekijät
harhailevat pois kirjan varsinaisesta aiheesta on se että esim. sivulla 154
puhutaan meditaatiosta ja sanotaan että kun henkilö tahtoo meditoida pitää
varata itselleen 15 minuuttia joka päivä. Ehdotuksia siitä mistä voi löytää
nämä 15 minuuttia ovat esim. että päivällisen jälkeen voi löytää joku yksityinen
paikka missä voi meditoida, esim. vessa, jos ei keksi muuta vapaata rauhallista
paikkaa. Tämä saattaa kyllä aiheuttaa ärtymystä muissa perheenjäsenissä tai
työpaikalla muiden työntekijöiden keskuudessa. Toinen ehdotus on että pitää
herätä keskellä yötä meditoidakseen. Nämä ehdotukset ovat allekirjoittaneen
mielestä aika merkillisiä.
Samassa luvussa kerrotaan May-
nimisestä naisesta joka on telttailemassa metsässä poikaystävänsä kanssa ja
heidän mukanaan on poni ja koira. Yllättäen hän löytää itsensä oudosta
paikasta kaukana leiristä ja myöhemmin hän muistaa että hänet siepattiin ufoon
jossa oli merkillisiä ihmisiä joilla oli kapeat päät ja punaruskeat hiukset.
Luvussa 10 toinen
kirjoittajista, Alice Bryant, pohtii hyvin pitkälle ihmisen aivoja ja
aivotoimintaa ja pohtii sellaistakin että aivot itse asiassa olisivat
hologrammi ja hän pohtii myös sitä millä tavalla eri aallot vaikuttavat
aivoihin ja miten voidaan esim. aseella ja tekniikan avulla suunnata
tietynlaisia aaltoja, esim. elektromagneettisia aaltoja, ihmisen aivoihin ja
sillä tavalla vaikuttaa ihmisen ajatustoimintaan.
Kirjan luvussa 12 selviää siten
mistä syystä tekijät ovat alusta alkaen käyttäneet yhteisnimitystä kontakti-
ihmiset sekä sieppausuhreista että ns. kontaktihenkilöistä
Luvussa 12 nimittäin tekijät
luopuvat terapia- linjastaan ja ryhtyvät kertomaan avaruudessa olevasta Ashtar-
nimisestä kosmisesta organisaatiosta joka koostuu neljästä triadista jotka
kaikki kiertävät valtavan keskusauringon ympärillä. Toisin sanoen Ashtar-
Command komentaa näitä sivilisaatioita. Näin ollen käykin ilmi että tämän
kirjan tekijät ovat puhtaasti kontaktilinjalla ja tämä seikkahan oli
havaittavissa jo kirjan alussa. Toinen havainto, jonka olen tehnyt, on se että
ne ihmiset jotka mainitaan esimerkkitapauksissa ovat kaikki jo aikaisemmin
harjoittaneet ns. salatieteitä tai hiukan erikoisempia oppeja, eli toisin
sanoen he eivät ole olleet ihan tavallisia arki- ihmisiä. Tässä luvussa tekijät
sitten kertovat seikkaperäisesti miten tämä Ashtar- Command on organisoitu ja
millä tavalla Ashtar pitää yhteyttä Maapalloon ja tässä tekijät aika pitkälle
turvautuvat kirjailija Ida Kannenbergin kirjaan jossa kerrotaan Hweig-
nimisestä olennosta. Sivuilla 216- 217 päästäänkin sitten John Leariin ja
Milton Cooperiin joka tunnetusti ammuttiin poliisin toimesta kuoliaaksi joku
vuosi sitten.
Kirja on julkaistu niinkin
myöhään kuin vuonna1991, ja tästä syystä vaikuttaa ehkä hiukan juhlalliselta
kun kirjan tekijät kertovat miten John Lear ja Cooper ovat julkistaneet '
tietokoneistettuja julkilausuntoja ' sen aikaisessa Paranetissa ja
Compuservice' ssa.
Nykyisin, 15 vuotta myöhemmin,
kun puhumme Internetista, niin emme suhtaudu enää niin juhlallisesti tällaisiin
' tietokoneistettuihin julkilausuntoihin ' .
On aika selvää jo tässä
vaiheessa että tämä kirja ei oikeastaan sovi ns. ' ruuvi- ja mutteri ' - linjan
ufologeille, vaan kyllä tämä on vahvasti kontaktihenkinen kirja.
Kirjan luvussa 13 tekijät
kertovat miten he läheisen ystävän kautta saavat telepaattisen sanoman
Eunethia- nimiseltä avaruusolennolta. Tämä Eunethia on avaruusalus Venusian
komentaja ja on mukana Ashtar- Commandissa ja palvelee näin ollen Ashtaria.
Tämä luento, eli viesti, on kirjassa yli 20 sivua pitkä ja tavan mukaan se on
yleinen luento ihmisille miten heidän pitää hoitaa planeettaa ja muuttaa
tapojaan.
Kuten sanottua niin kyllä tämä
on vahvasti kontaktihenkinen kirja.
Kirjan luvussa 14 siirrytään
sitten ehkä hiukan yllättäen, filmien maailmaan. Tekijät kertovat eri filmeistä
ja TV- sarjoista jotka liittyvät tavalla tai toisella eri avaruusolentoihin ja
avaruussivilisaatioihin. Mielenkiintoisena lukuna voidaan tositaa että kirjan
mukaan on vuosien 1909- 1986 välisenä aikana tehty 277 filmiä tai TV- sarjaa
joissa aiheena ovat ufot tai avaruusolennot, ja ensimmäinen filmi tehtiin jo
vuonna 1909. Tekijöiden mielestä tämä seikka, että tehdään yhä enemmän filmejä,
joissa aiheena ovat avaruusolennot ja avaruussivilisaatiot, on tahallista
toimintaa jotta valmistautuisimme enemmän ja enemmän viralliseen kontaktiin
avaruusolentojen kanssa.
Loppulausuntona tästä kirjasta
voidaan mielestäni sanoa että tämä kirja on tavallaan kaksijakoinen, sikäli
että sen ensimmäinen osa liittyy nimenomaan kontaktitraumoihin ja siihen
terapiaan mitä uhreille voidaan tarjota ja tässä kirjan osassa kirjan tekijät
esiintyvät enemmän tai vähemmän ammattimaisina terapeutteina joiden tehtävänä
on avustaa ja auttaa kontakti- ja sieppausuhreja.
Kirjan toinen osa, eli
loppuosa, on sitten puhdas kontaktikirja, jossa tekijät jättävät syrjään
terapeuttipuolen ja avoimesti kertovat käsityksistään siitä että
kontaktihenkilöt ovat realisesti yhteydessä avaruusolentoihin ja kuten
aikaisemmin sanottiin kertovat myös miten tämä ns. Ashtar- Command valvoo
avaruutta ja suojelee Maapalloa. Todettakoon lopuksi myös se että Ashtar
Commandin mukaan niin he eivät ole onnistuneet tässä tehtävässä 100 %: sti vaan
Orion- nimiseltä planeetalta tulevat olennot ovat pahoja ja ovat livistäneet
Ashtar Commandin verkon läpi ja aiheuttaneet pahoja täällä Maapallolla.
Mielenkiintoisena seikkana
tässä kirjassa on lopussa oleva ' Tools' , eli ' Työkalut '- niminen osasto
jossa analysoidaan kirja eri otsikoiden avulla ja tässä on lueteltu erikseen
kaikki kontaktihenkilöt ' Named Stories ' otsikon alla. ' Lists ' - otsikon
alta löytyy erilaisia luetteloita, ja alaotsikko ' Tools ' alta löytyy
erilaisia terapiamuotoja ja sitten on ' Channelled Messages'Â ja sitten löytyy
vielä ' Excerpts ' ja ' Diagrams ' .
Tämä on aika kätevä, tällainen
työkalu, sellaiselle joka etsii tiettyjä asioita tällaisesta kirjasta.
Tämän tyylin kirjoille
pakolliset runot löytyvät myös kahdesta eri paikasta.
Björn Borg, 27.9.2006 |