KirjasivuClancy, Susan::Abducted: How People Come to Believe They Were Kidnapped by AliensHarvard University Press, Cambridge, Massachusetts  2005. 179 sivua
Harvardin yliopiston psykiatri John Mack herätti suurta
huomiota kun hän julkaisi kirjan ' Abduction ' jonka mukaan sieppaukset olivat
totta.
Tämä johti yliopistossa suuriin vaikeuksiin Mackille ja
yliopistossa käynnistettiin tutkimus jonka tarkoitus oli tutkia että täyttikö
Mackin tutkimukset tieteen kriteerit vai ei.
Tämä 15 kuukautta pitkä tutkimus päättyi siihen että Mack
sai jatkaa tutkimuksiaan yliopistossa.
Ikään kuin vastaukseksi Mackin työlle Susan Clancy samasta
yliopistosta julkaisee nyt kirjan ' Abducted ' jossa hän tuo esille
käsityksensä jotka ovat täysin päinvastaiset kuin Mackin, eli Clancy EI usko
että sieppaukset olisivat lainkaan todellisia, vaan johtuvat muista syistä.
Clancy kertoo esipuheessaan että hän tapasi Mackin yhden
ainoan kerran vuonna 1999 jolloin he sopivat siitä että he menisivät lounaalle
yhdessä mutta tämä ei kuitenkaan milloinkaan toteutunut koska syyskuussa vuonna
2004 Mack jäi auton alle Lontoossa ja kuoli.
Jo kirjan päällyksessä tuodaan esille asioita jotka allekirjoittaneen
mielestä eivät ole täysin oikeita, eli siinä sanotaan että sieppaukset alkoivat
vasta sen jälkeen kuin televisiossa ryhdyttiin näyttämään filmejä ja sarjoja
sieppauksista mutta tämähän ei pidä paikkansa ollenkaan sillä ensimmäinen
tunnettu sieppaus oli brasilialaisen Villas Boaksen sieppaus jo vuonna 1957,
jolloin luultavasti ei brasialaisessa televisiossa näytetty paljonkaan
sieppausfilmejä.
Toinen asia johon kiinnitän huomiota on se että Clancy jo
kirjan päällyksessä aika ylimielisesti moittii amerikkalaista MUFON- järjestöä
siitä että se ei toimi ' tieteellisellä tavalla ' ja tähän tahtoisin esittää
vastalauseen sikäli että MUFONhan on tunnettu siitä että sillä on runsaasti eri
alojen tiedemiehiä neuvonantajina.
Lisäksi voidaan kysyä että mitä voidaan vaatia yksityiseltä
yhdistykseltä joka ei saa valtion apua?
Clancy erehtyy myös sikäli että Mackhan ei joutunut bussin
alle Lontoossa kuten Clancy ilmoittaa, vaan tavallisen auton alle.
Tämän kirjan kohdalla kiinnitän huomiota myös siihen että
kun John Mack julkaisi kirjansa yksityisen kustantajan kustantamana niin
Clancyn kirja on Harvardin yliopiston kustantama.
Clancy sanoo että sieppaukset alkoivat Hillin pariskunnan
sieppauksella vuonna 1961 mutta niinkuin kaikki ufologit tietävät niin tämähän
ei pidä paikkansa.
Kirjansa alussa Clancy kertoo 42- vuotiaasta Will
Andrewsista joka on naimisissa ja kahden 8- vuotiaan kaksoispojan isä.
Ongelmana tässä avioliitossa on vain se että nämä kaksoset
eivät asu pariskunnan kotona vaan he ovat jossain avaruudessa ja avaruusnaisen
synnyttämiä, vaikka Will Andrews on isä.
Will Andrewsin vaimo taas ei tiedä näistä kaksosista yhtään
mitään, vaan hän itse on lapseton.
Clancy toteaa heti alussa että Will Andrews on täysin
normaali ihminen kaikin tavoin vaikka Andrews on sitä mieltä että hänet on
usein siepattu ja että hän on näiden kaksosten isä.
Clancy lähtee tässä kirjassa liikkeelle kysymällä että mikä
se on joka saa ihmisiä uskomaan tällaisia asioita ja nimenomaan että mistä
syystä niin monet ihmiset nykyisin uskovat näihin sieppauksiin ja
avaruusolentoihin?
Clancy kertoo kuinka hän joutui mukaan sieppaustutkimuksiin
sillä tavalla että hän oli Harvardin yliopistossa tutkimassa muistia ja
nimenoimaan regressiota. Eräänä päivänä hänelle tarjottiin tilaisuus osallistua
sieppaustutkimuksiin jotka olivat lähteneet liikkeelle siitä että John Mack oli
keväällä 1999 kutsunut joukon asiantuntijoita astrofyysikoista antropologeihin
yliopistoon jossa he tapasivat muita asiantuntijoita ja sieppausuhreja. Clancyn
esimies Richard McNally palasi tästä kokouksesta ja oli hyvin vaikuttunut siitä
vakuuttavasta tavasta jolla siepatut kertoivat kokemuksestaan ja tahtoi tutkia
näitä henkilöitä laboratoriossaan.
Harvardin yliopistolla raivosi tällöin keskustelu siitä että
voiko ihminen läpikäydä sellaista traumaa että hänelle jää muistoja joita hän
tietoisesti ei muista vaan tulevat esille ainoastaan terapeutin toimesta eli
esim. hypnoosiregressiossa.
Tai onko tilanne se että n. s. piilotetut muistot tulevat
esille vain terapeutin yllytyksestä, eli toisin sanoen että ne ovat keksittyjä
muistoja.
Clancy joutui tällöin tutkimaan useita tapauksia joissa
kyseessä oli mahdollinen seksuaalinen hyväksikäyttöÂ lapsuudessa mutta Clancy
kertoo itse että hän turhautui hyvin nopeasti tähän tutkimukseen koska ei
milloinkaan pystynyt päättämään oliko tapaukset totta vai ei.
Kun Clancylle tarjoutui tilaisuus ryhtyä tutkimaan
sieppauksia hän tartttui siihen heti koska hänen mielestään sieppaukset eivät
voineet olla totta.
Clancy laittoi lehteen ilmoitus jossa hän tahtoi että
sieppausuhrit ottaisivat yhteyttä häneen ja tätä kautta hän pääsi yhteyteen mm.
erääseen ryhmään joka kokoontui erääseen majataloon ja tässä ryhmässä oli
mukana mm. Budd Hopkins.
Lukijan täytyy tässä kyllä sanoa että on yllättävää nähdä
miten tiedemies julkisesti tuo esille jo kirjansa alussa omia ennakkoluulojaan
alkaen yllämainitusta ' että sieppauksethan eivät voi olla totta '. Lisäksi
Clancy, joka on mukana tämän ryhmän kokouksessa kolmen päivän ajan, moittii
näitä läsnäolevia sieppausuhreja siitä että he eivät ajattele, eivätkä pysty
ajattelemaan tieteellisesti, vaan Clancy viittaa Occamin
partaveitseen että on olemassa paljon muita vaihtoehtoja heidän kokemuksilleen
kuin sieppaus.
Clancy kehuu pitkään omaa koulutustaan ja nimenomaan
kallista koulutustaan ja kuinka hänet on koulutettu ajattelemaan tieteellisesti
ja loogisesti ja Clancy huomauttaa useaan kertaan että nämä seippausuhrit jotka
ovat läsnä tässä kokouksessa, niin he eivät pysty samaan.
Useissa tapauksissa Clancy jo tässä vaiheessa tuo esille
unihalvauksen selityksenä sieppauskokemuksille ja ihmettelee mistä syystä nämä
sieppausuhrit eivät itse keksi tätä unihalvausvaihtoehtoa, vaan epätoivoisesti
tarrautuvat kiinni nimenomaan tuohon sieppausvaihtoehtoon.
Lukijan on todettava tässä vaiheessa että harvoin lukee
kirjaa joka on tiedemiehen kirjoittama ja joka paljastaa tällaisia
ennakkoasenteita jo ennen kuin tiedemies on edes ryhtynyt tutkimukseensa.
Allekirjoittanut ihmettelee myös kovasti sitä että Clancy
kertoo kahdesta veljestä jotka 1970- luvulla olivat kanoottiretkellä Mainen
osavaltiossa ja näkivät valoja ja kokivat sieppauksen omien sanojensa mukaan.
Clancy huomauttaa että toinen veljeksistä oli pudonnut hissikuiluun ja
loukannut itsensä ja saanut aivovamman ja Clancy tuo aika selvästi esille että
hänen mielestään tämä aivovamma on se joka on aiheuttanut sieppauskokemuksen
tämän veljen kohdalla.
Moni ufologi tunnistaa kuitenkin tämän tapauksen n. s.
Allagashin sieppaukseksi josta Raymond Fowler on kirjoittanut jopa kokonaisen
kirjan ja mm. tästä kirjastahan käy aivan selvästi ilmi että tapauksessa oli
mukana neljä henkilöä eikä vain nämä kaksi veljestä.
Eli neljä henkilöä ovat kertoneet tästä
sieppauskokemuksesta.
Näyttää siltä että Clancy on täysin tietämätön tästä varsin
tunnetusta tapauksesta eikä Fowlerin kirjaa löydy myöskään hänen
lähdeluettelostaan.
Lisäksi ei ainakaan allekirjoittanut muista Fowlerin
kirjasta että kumpikaan Weinerin veljeksistä olisi pudonnut hissikuiluun ja
loukannut itsensä ja saanut aivovamman.
Eli Clancyn versio tästä Allagashin sieppaustapauksesta on
hyvin puutteellinen ja erilainen kuin se versio joka on julkaistu esim.
Fowlerin kirjassa.
Kaikkia neljää Allagashissa mukana ollutta henkilöä on
lisäksi haastateltu monessakin dokumenttiohjelmassa.
Kolmannessa luvussa Clancy kysyy että ' miten on mahdollista
että minulla on tällaisia muistoja jos ei mitään ole tapahtunut? '
Clancy toteaa että kaikista niistä jotka vastasivat hänen
lehti- ilmoitukseensa jossa etsittiin sieppausuhreja niin ainoastaan 10% oli
sellaisia että heillä oli selviä muistikuvia sieppauksesta, kun taas 90% olivat
sellaisia että he miettivät että ' onko mahdollista että minut on
siepattu' ja perustelivat tätä kysymystä eri asioilla.
Clancy tarttuu tähän 10%: iin, että ainoastaan 10% oli
sellaisia että heillä oli selvä muistikuva ja Clancy toteaa myöskin että juuri
nämä 10% ovat käyneet terapeuteilla ja läpikäyneet regressiohypnoosia tai
muita erinimisiä terapiamuotoja ( hypnosis, guided imagery, regression
therapy, relaxation therapy, energy work tai vastaavaa ).
Tästä Clancy pääsee eteenpäin ja siihen että ihmisen muisti
ja varsinkin se muisti joka tulee esille hypnoosissa on hyvin epämääräinen.
Clancy kertoo esimerkin Kanadan Waterloo- yliopistosta jossa
hypnotisoitiin 27 henkilöä ja heille annettiin suggestio että he olivat
heränneet keskellä yötä edellisellä viikolla kovaan meluun.
Näistä henkilöistä 13 väittivät että näin oli todella
tapahtunut ja näistä oli sitten 6 sitä mieltä että he ovat täysin varmoja siitä
että he olivat kuulleet tällaista melua vaikka tällaista ei ollut tapahtunut,
vaan se oli hypnoosissa annettu ehdotus.
( Tarkkaavainen lukija havaitsee tässä että Clancyn
esimerkki kertoo tapauksesta jossa hypnoosissa on annettu suggestio jonka
henkilö on muistanut hypnoosin JÄLKEEN . Sieppaustapauksissa henkilö taas
kerto itse HYPNOOSISSAÂ asioista.- Allekirj. huom. )
Clancy kertoo itse miten hänet itseään on yhden kerran
hypnotisoitu ja hän oli sitä mieltä että hänellä oli sen verran vahva
personallisuus ettei häntä voida hypnotisoida mutta kun hypnotisoija siirsi
hänet 8 vuoden ikään niin Clancy yllättyi siitä että hän yllättäen koki hyvin
elävästi miten hän oli 8- vuotias tyttönen ja juoksi karkuun toisia lapsia
jotka ajoivat häntä takaa Page- nimisessä koulussaan päällään Bubble Yum
T-paita.
Toiset lapset yrittivät saada häneltä lippua joka hänellä
oli ja vasta myöhemmin Clancyn sisar kertoi että tätä leikkiä he ryhtyivät
leikkimään paljon myöhemmin eikä ollenkaan siellä Page- koulussa ja että
hänellä ei ikinä ole ollut tuollaista T- paitaa.
Clancy oli sisaren tiedoista hyvin yllättynyt koska hänen
muistikuvansa oli ollut niin elävä.
Vastaavasti Clancylta kysyttiin kerran että mitkä olivat
olleet hänen onnellisimmat muistonsa jolloin hän kertoi lomastaan Aspenin
hiihtokeskuksessa 1992 ja siellä tapaamastaan hiihto- opettajasta. Clancy
kertoi kuinka onnellinen hän oli ollut ja kuinka oli satanut lunta jne.
Tässä tapauksessa taas Clancyn ystävätär huomautti että
suurin osa Clancyn mielikuvista olivat vääriä.
Clancyn kanta tässä asiassa on yksinkertianen: Ihmisen
muisti on hyvin huono, heikko ja heiveröinen ja hypnoosissa sitten muisti
sekoittuu kaiken maailman muihin asioihin ja filmeihin ja kirjoihin ja
lehdistössä olleisiin juttuihin, eli syntyy yksinkertaisesti sillisalaatti
jossa on mukana kaikki mitä henkilö on nähnyt ja kuullut.
Clancy miettii tässä miten muisti, varsinkin
regressiohypnoosissa, on hyvin, hyvin epäluotettava.
Clancy kysyy sitten että miksi sieppauskertomukset ovat
niin yhdenmukaisia?
Clancy vastaa itse kysymykseen että näin ei suinkaan ole.
Clancy toteaa että sieppauskertomukset eroavat valtavasti toisistaan esim.
joitakin henkilöitä siepataan seinien läpi, toisia imetään valosäteellä ylös,
toisia sysätään ufoihin. Toisten mukaan muukalaiset ovat pitkiä, toisten mukaan
lyhyitä, toisten mukaan heillä on imukupit sormissaan ja toisilla on
räpylänmuotoiset kädet, toisilla taas ei ole räpylänmuotoisia käsiä jne.
He eroavat myös siinä millaisia vaatteita heillä on
päällään. Toisilla ei ole mitään vaatteita, toisilla on haalarit, tosilla on
hopeanväriset vaatteet, toisilla on musta huivi ja päähinä jne.
Clancy sanoo siis että sieppauskertomukset eroavat hyvin
paljon toisistaan.
Tässä allekirjoittanut huokaa hämmästyksestä ja mieleen
tulee Eddie Bullard joka on tutkinut satoja sieppauskertomuksia ja Bullardin
mukaan sieppauskertomukset noudattavat aina tiettyä kaavaa ja valtavaksi
hämmästyksekseni huomaan että Clancy ei mainitse Bullardia lainkaan kirjassaan
paitsi ohimennen yhdessä lauseessa tässä luvussa.
Ja kuitenkin Bullardia on pidetty juuri tämän asian
parhaimpana asiantuntijana.
Mutta Clancy ei mainitse Bullardia edes hakemistossa.
( Lähdeluettelossa kylläkin ).
Clancy sitten taas toistaa että sieppaukset ennen Hillien
tapausta olivat tuntemattomia ja näyttää siltä että Clancy todellakaan ei ole
kuullutkaan brasilialaisesta Villas Boaksen kuuluisasta tapauksesta vuodelta
1957.
Tämän jälkeen tulee esille useita kohtia joissa Clancyn
ufologian asiantuntemus pettää pahasti.
Clancy mainitsee esim. Adamskista sitä seikkaa että Adamski
käytti titteliä
' professori' . Clancyn mukaan Adamski väitti olevansa Mount
Palomar- observatorion professori.
( On totta että Adamski käytti titteliä ' professori ' ja
valokuvasi mielellään itseään Mount Palomar- observatorion juurella kaukoputken
kanssa. Sen sijaan ei tietääkseni Adamski milloinkaan väittänyt käyneensä
mitään korkeakoulua tai oikeasti olevansa mikään professori kun asiaa kysyttiin
häneltä ).
Kun Clancy kertoo Arnoldin kuuluisasta havainnosta vuonna
1947 niin hän sanoo että Arnold lensi yksityisessä suihkukoneessaaan mutta
tähän aikaanhan yksityiset koneet olivat pieniä potkurikoneita. ( Ovat edelleen
suurimmaksi osaksi ).
Seikka joka myös hämmästyttää minua on että tässä mainitaan
Oliver Pappy Hendersonia joka tunnesti oli lentäjä joka on kertonut että hän
ohjasi sitä lentokonetta jolla vietiin pois Roswellista maahansyöksyneen ufon
palasia.
Clancyn mukaan Henderson oli löytänyt muukalaisten ruumiit
maahansyöksypaikalla, mutta tällaistahan Henderson, eikä hänen leskensä, ole
milloinkaan kertonut, vaan pelkästään sen että Henderson toimi pilottina ko.
lentokoneessa.
Clancy myös sanoo että se joka tuli alas Roswellissa oli
lentävä lautanen jota Yhdysvaltojen armeija tunnisti heti ' tutkaa seuraavaksi
ilmapalloksi '
 ( radar-tracking balloon ' ).
( Jos Clancy olisi kirjoittanut ' radar- tracked balloon
' niin tilanne olisi paljon parempi. Tällöin se olisi tarkoittanut että tutka
seurasi ilmapalloa eikä päinvastoin että ilmapallo seurasi tutkaa .Clancyn
tutkaa seuraava ilmapallo on siis teknistä hölynpölyä . Tunnetustihan on ensin
puhuttu säähavaintopallosta ja sen jälkeen Project Mogulin pallojunasta ).
Clancy puhuu tämän jälkeen Roswellin havaitsijoista ja sanoo
että ensikäden tiedot ovat peräisin ihmisiltä jotka tahtovat pysyä nimettöminä
mutta näinhän ei suinkaan ole, vaan päinvastoin kirjat ovat
täynnä kertomuksia joissa nimenomaan omalla nimellään esiintyvät ensikäden
havaitsijat kertovat tapauksesta.
Sivulla 94 Clancy taas sitten kolmannen kerran kertoo että
sieppaukset alkoivat Barney ja Betty Hillin sieppauksella, ja unohtaa nyt taas
kolmannen kerran Villas Boaksen sieppauksen.
Näyttä siltä että Clancy yksinkertaisesti ei tunne sitä.
Näyttää siltä että Clancy on tutustunut ufologiaan vain
hyvin pintapuolisesti.
Viidennessä luvussa Clancy sitten kysyy että keitä sitten
siepataan ja Clancy toteaa että jos sieppausuhreja verrataan "
hyvinkoulutettuihin lukijoihin jotka lukevat yliopiston kirjapainon kirjoja kuten
tämä niin silloin sieppausuhrit ovat 1.5 standardipoikkeamaa normaalista
jatkumosta jota Clancy kutsuu 'outousasteikoksi ' .
Mutta jos hän vertailee heitä muihin ryhmiin joihin
Clancylla on kontaktiaÂ
kuten vegetariaaneihn, jooganharrastajiin, taiteilijohin,
Hollywoodnäyttelijöihin, psykologeihin, internettyöntekijöihin tai vaikkapa
Clancyn omaan perheeseen, niin he eivät näytä poikkeavilta.
Clancy tässä nyt luettelee vain sellaisia ihmisiä ja
ihmisryhmiä joiden kanssa hän on joutunut kosketuksiin,
Niistä noin 50 sieppausuhrista joita Clancy on haastatellut
niin ainoastaan 3 olivat sellaisia että he Clancyn mielestä olivat todella
omituisia.
Ne henkilöt joita Clancy haastatteli kertovat kokemuksistaan
ja Clancy kertoo esim. Tom- nimisestä 22- vuotiaasta miehestä joka kerran
suihkussa havaitsi selässsään olevia pyöreitä jälkiä kuin hän olisi nukkunut
kolikoitten päällä. Tom on aivan varma siitä että muukalaiset ovat olleet
asialla.
Clancy kertoo myös Mudar- nimisestä palestinalaisesta joka
oli asunut Yhdyvalloissa kolme vuotta ja hän huomautti että koska hän on
muslimi niinhän ei juo eikä polta eikä käytä huumeita. Eräänä aamuna hän heräsi
ja oli alasti ja hänen käsityksensä mukaan selitys ei voi olla mikään muu kuin
että hänet oli siepattu ja palautettu ilman vaatteita.
Mudar kehoittaakin Clancya lukemaan Koraania jossa Mudarin
mukaan puhutaan paljon muukalaisista.
Sitten Clancy kertoo Debrahsta, 41- vuotiaasta
ylipainoisesta naisesta joka kerran makasi sohvalla kun hän kuuli kauheata
meteliä ja koko taivas tuli valoisaksi ja hänet nostettiin sohvalta ja
leijutettiin toiseen huoneeseen jossa makasi ihmisiä pöydillä.
Siellä nainen sitten joutui läpikäymään erilaisia kokeita.
Kun hän heräsi taas niin hänen poikansa makasi itkien lattialla hänen vieressään.
Bob taas kertoo että kun hän on huolestunut niin hänet
siepataan. Hän kuulee ikäänkuin helikopterin äänen ja näkee valkoisen valon.
Sen jälkeen hän ei voi liikkua. Vieraat kädet tarttuvat häneen ja koskettavat
häntä ja sitten kun hän taas herää niin hän tietää että hänet oli siepattu
koska hän herää toisessa asennossa kuin missä hän oli nukahtaessaan.
Sitten Clancy kertoo tri James Anderssonista, Harvardin
yliopiston sairaalasta.
Andersson kertoo kuinka hän oli ajelemassa vuonna 1973 ja on
varma että hänet ja hänen ystävänsä siepattiin sinä yönä.
Clancyn mukaan nämä tapaukset ovat esimerkkejä siitä että
aivan tavalliset ihmiset kertovat sieppauskokemuksista hänelle.
Clancyn mukaan hänen haastattelemat sieppausuhrit kuuluvat
yleensä valkoiseen keskiluokkaan ja Clancy ei ole milloinkaan tavannut mustaa
sieppausuhria. Yleensä he ovat käyneet koulua 15 vuotta, eli saman verran kuin
kontrolliryhmä. Ryhmästä oli 85% katolilaisia tai protestantteja, 10% oli
juutalaisia, yksi oli muslimi ja yksi oli buddisti.
Muut ilmoittivat että he eivät kuuluneet mihinkään
uskontoryhmään.
Clancyn mukaan tämä ryhmä ei ollut mikään erityisen
psykopatologinen ryhmä, mutta, Clancy sanoo, se oli epätavallinen parilla
muulla tavalla.
Esimerkiksi ryhmänä se sijoittui korkealle personallisuustestissä
jossa mitattiin skitsotyyppiä.
Skitsotyyppi ei ole mikään epänormaali asia vaan se on
tunnusomaista tilanteelle jossa skitsofrenia on olemassa latenttina
mahdollisuutena.
Ihmiset jotka ovat skitsotyyppejä eivät ole missään nimessä
skitsofreeneja mutta ovat yleensä hiukan omituisia jollain tavalla. He
näyttävät hiukan erikoisilta ja ajattelevat hiukan erikoisella tavalla ja
heillä on taipumus maagiseen ajatteluun, eli kummallisiin käsityksiin esim.
että jollakin numerolla on tietty magia tai että voi vaikuttaa tulevaisuuteen
ajattelemalla sitä ja Clancy sanoo myöskin että he tyypillisesti uskovat
paranormaaleihin ilmiöihin kuten telepatiaan ja selvännäköisyyteen
 ( clairvoyanciin ) .
Clancy sanoo että toinen tunnusmerkki tälle ryhmälle olisi
mikä ennen
vuotta 1980 olisi sanottu ' hysteriaksi ' mutta vuonna 1980
taudinmääritys ' hysteria ' poistettiin USA: ssa ja ruvettiin käyttämään toisia
nimikkeitä.
Clancyn mukaan esim. Nicaraguassa käytetään edelleen termiä
' hysteria ' ja Clancyn mukaan oireet ovat esim. että henkilöt eivät pysty
nukkumaan yöllä, ovat kauhun vallassa, eivät voi keskittyä.
Jotkut psykologit hoitavat sieppausuhreja posttraumaattisen
stressisyndrooman kokeneina ja heillä on tyypillisiä oireita kuten että he
elävät uudelleen tapahtumia ( reliving experiences ) , jatkuva emotiaalinen
turtumus ( persistent emotional numbness ) ja hypervalppaus
( hyperarousal ).
Clancy sanoo että jos sana ' sieppaus ' vaihdetaan sanaan '
auto- onnettomuus ' niin meillä on täsmälleen sama tilanne.
Clancy toteaa että tämä ryhmä on erityisen altis
fantasioille, eli he ovat
' Phantasyproneja ' , eli taipuvaisia mielikuvituksille ja
Clancyn mukaan noin 4%Â väestöstä kuuluu tähän ryhmään.
Heillä on vilkas mielikuvitus ja he näkevät päiväunia ja
jotkut pystyvät jopa saavuttamaan orgasmin ilman mitään fyysistä stimulaatiota.
He ovat myöskin erittäin helppoja hypnotisoida.
Clancyn mukaan tämä fantasiaan taipumisominaisuus ja
helppohypnoottisuus on erittäin hyvin dokumentoitu.
Tässä vaiheessa allekirjoittanut havaitsee että Clancy
nojautuu erityisesti
Roobert E. Bartholomewin ja George S. Howardin tutkimuksiin
ja kirjaan
 ' UFOs and Alien Contact ' josta allekirjoittanut on joskus
kauan sitten kirjoittanut kirjaesittelyn.
Muistaakseni kritisoin tuossa esittelyssä mainittua kirjaa
voimakkaasti sen johdosta että:
- puolet kirjasta kertoo USA: n ilmalaivahavainnoista 1800-
          luvulla
-tekijät olivat hankkineet kaiken materiaalinsa muista
kirjoista, ja
-tekijät pitivät sieppausuhrit ja kontakti- ihmiset yhteen
ja samaan ryhmään
 kuuluvina, mitä tavalliset ufologit eivät ollenkaan tee.
Kun Clancy nyt toteaa että tämä ' FPP ' - asia , eli
Fantasiaan taipuva
henkilö- asia on ' hyvin dokumentoitu ' ( ufologiassa ) niin
allekirjoittanut voi vain huokaista pettymyksestä.
Clancy teki laboratoriossaan helpon testin. Hän testasi
kolme ryhmää joista
-ensimmäisellä ryhmällä oli muistoja sieppauksesta,
-toinen ryhmä uskoi että se oli siepattu vaikka sillä ei
ollut muistoja
 sieppauksesta,
-ja sitten kolmanneksi oli kontrolliryhmä jolla ei ollut
mitään muistoja tai
 uskomuksia sieppausasioissa
Ryhmille luettiin joukko sanoja jotka saattoivat viedä
koehenkilön ajatukset sanaan ' makea ' ( kuten esim. ' hapan, karamelli ,
sokeri, katkera ' ).
Sen jälkeen nämä ihmiset saivat luetella mitä sanoja oli
luettu heille. Jos henkilö väitti että listalla oli ollut esim. sana ' makea '
( joka ei ollut listalla), niin tätä pidettiin osoituksena siitä että
henkilöllä oli taipumus vääriin muistoihin.
Clancyn mukaan tässä kokeessa ilmeni täysin selvästi että
sieppausuhrit olivat henkilöitä joilla oli suurempi taipumus vääriin muistoihin
kuin toisilla ryhmillä.
Clancyn mukaan tämä tarkoittaa sitä että jos he synnyttävät
vääriä muistoja jo laboratoriossa niin oikeassa elämässä he myöskin sekoittavat
asioita joita he ovat miettineet tai kuvitelleet asioihin joita he ovat nähneet
televisiossa, tai lukeneet niistä, tai kuulleet niistä muuta kautta.
Kun Clancy sitten julkaisi tuloksensa niin monet
sieppausuhrit suuttuivat ja kysyivät ' että mitä pirua tällaisella
sanaluettelolla on tekemistä sieppausten kanssa ' .
Clancyn mukaan tutkimus näytti myös positiivista
korrelaatiota näissä henkilöissä kun verrattiin taipumusta skitsotyyppiin ja
samojen henkilöiden tuloksiin Fantasiaan Taipuvat Henkilöt- testissä. Â
Clancyn mukaan mitä enemmän oireita henkilö osoitti
skitsotypialle ja FPP- typialle niin sitä suurempi oli todennäköisyys että he
synnyttivät vääriä muistoja myös laboratoriossa.
Clancyn mukaan nimenomaan ne joilla oli suurin taipumus FPP:
hen ja skitsotypiaan niin juuri tämä ryhmä oli se ryhmä joka uskoi tulleensa
siepatuksi.
Clancy toteaa että jos 4% USA: n väestöstä kuuluu siihen
ryhmään jolla on tämä FPP- ominaisuus ja jos se taas korreloi myös
skitsotypian kanssa niin Clancyn mukaan todennäköisesti on olemassa  noin 18
miljoonaa amerikkalaista jotka sopivat tähän profiiliin. Â
Harva näistä väittää tulleensa siepatuksi mutta on hyvin
todennäköistä että he uskovat muihin outoihin asioihin kuten kummituksiin, reinkarnaatioon
tai esim. monipersonaallisuuksiin ( multiple personalities ).
Tällaisia ihmisiä voit löytää esim. hierontaterapiasta,
joogatilaisuuksista, teatterista, kuvaamataiteesta, tai kirjakaupassa New Age-
osastolta tai poesialuennolta tai terveyskaupasta.
Saattaa olla että he ovat pukeutuneita purppuravärisiin
vaatteisiin tai ostamassa suitsukkeita.
Luvussa kuusi Clancy kysyy että ' jos se ei tapahtunut niin
miksi tahdon uskoa että näin on tapahtunut ?'
Ja heti tämän luvun alussa Clancy väittää että vuonna 1969
National Academy of Sciences ( = Kansallinen Tiedeakatemia ) sponsoroi
tutkimuksen kaikista olemmassaolevista ufotodisteista ja lopputulos oli se että
avaruusalukset eivät saavu Maahan.
Tässä kuitenkin Clancyn varsin pintapuolinen tietoisuus
ufoista tulee taas esille. Se mitä Clancy tässä ilmeisesti ajaa takaa on
Colorado- yliopiston n. s. Condon- tutkimus jonka oli tilannut USA:n
ilmavoimat.
National Academy of Sciences ei kylläkään ' sponsoroinut '
mitään ufotukimusta, sen sijaan NAS, maan tavan mukaan, ' hyväksyi ' Condonin
tutkimuksen ennen kuin se päästettiin julkisuuteen.
Clancy jättää myös mainitsematta että juuri tässä
tutkimuksessa jäi 33% tutkituista havainnoista ilman selitystä.
Todennäköisesti Clancy jättä sen asian kertomatta koska ei
tiedä siitä.
Eikä tässä tutkimuksessa edes ' kaikki olemassaoleva
todistemateriaali ufoista ' tutkittu vaan ainoastaan tietty määrä tapauksia.
Clancy kuitenkin myöntää että myös tiedemiehillä on
vaikeuksia määritellä mistä on kysymys sieppaustapauksissa.
Â
Sivulla 138 Clancy viittaa Richard McNallyyn joka totesi
että
' sieppauskokemukset usein liittyvät unihalvaukseen ' ja
toiseksi Elizabeth Loftus sanoo että kyseessä on ' väärä muisto ' ja sitten
aikaisemmin mainitut Barthelomew & Howard sanovat että kyseessä on FPP-
personallisuus.
Clancy itse sanoo että ilmeisesti totuus on se että kyseessä
on sekoitus näitä kaikkia selityksiä, eli FPP, väärät muistot, eri kulttureissa
vallitsevat uskomukset, unihallusinaatiot, tieteellinen tietämättömyys ja
hypnoterapian esillemarssi.
Mutta Clancy itse sanoo sitten vielä että tästä huolimatta
niin nämä selitykset ovat riittämättömiä selittämään tätä asiaa sittenkin.
Clancy viittaa sitten vielä psykologi Roy Baumeisteriin
joka on julkaissut artikkelin Psychological Inquiry- lehdessä. BaumeisterinÂ
mukaan sieppausuhrit ovat masokisteja. He tahtovat kokea tätä kärsimystä.
Lopuksi Clancy kertoo merkillisestä asiasta johon hän ei
ikinä aikaisemmin ole törmännyt:
Sieppausuhrit saivat kertoa ja kirjoittaa kokemuksistaan ja
tällöin heiltä kysyttiin myös että mikä oli järkyttävin asia mikä heille ikinä
on tapahtunut ja mikä oli hauskin asia joka on tapahtunut ikinä heille?
Clancyn suureksi hämmästykseksi sattui usein että
sieppausuhrit kirjoittivat että sieppaus oli samanaikaisesti ollut sekä
järkyttävin että miellyttävin kokemus heidän elämässään.
Clancy toteaa että tämä on tilanne johon hän ei ole
milloinkaan törmännyt aikaisemmin.
Esimerkiksi Vietnamin sodan uhri joka on menettänyt jalkansa
ja kirjoittaa että se oli järkyttävintä niin hän ei milloinkaan kirjoittaisi
että se samalla oli hauskinta mikä ikinä oli sattunut hänelle.
Sama koskee henkilöä joka on ollut autokolarissa.
Clancy toteaa että tämä on tyypillistä vain sieppausuhreille
että he samanaikaisesti pitävät sieppausta järkyttävimpänä ja parhaimpana
asiana mikä heille on ikinä sattunut.
Sieppausuhrit myös usein totesivat että he tahtovat kokea
tätä sieppausta uudelleen koska heistä tuntuu että heidät on valittu jollain
tavalla ja tämä taas antaa heille merkitystä elämässä.
Loppulausuntona tästä kirjasta toteaisin että ottaen
huomioon että se on Harvardin yliopiston tutkimus niin kirja on varsin
mielenkiintoinen.
Samalla kiinnitän huomiota siihen, kuten aikaisemmin olen
huomauttanut, että Clancyn ufologian tuntemus on hyvin pintapuolinen.
Tällähän ei tietysti ole mitään merkitystä kun ajatellaan
Clancyyn omaa tutkimusta mutta ufologihan tietysti panee merkille nämä Clancyn
epätäsmällisyydet ja suoranaiset virheet.
Kun ottaa huomioon kaikki nämä Clancyn ufologiset virheet,
joista jotkut ovat jopa pahojakin, sekä sen että Clancylla on ennakkoluuloja
joita hän tuo esille sekä kirjan alussa että lopussa ja siinä välissäkin niin
voidaankin kysyä että onko Clancyn tutkimus ollut tieteen vaatimalla tasolla?
Kun näihin ennakkoluuloihin liittyy myös hänen
ylimielisyytensä jonka hän myös tuo esille kirjan alussa ja lopussa,
viittaamalla esim. Harvardin yliopiston henkilöihin jotka eroavat Clancyn
mielestä ajattelutavaltaan tavallisista ihmisistä, niin voidaan ehkä kysyä että
edustaako tämä kirja nyt sitten tiedettä vai ei?
Eli missä määrin Clancyn ennakkoluulot ja ennakkokäsitykset
heijastuvat hänen tutkimuksestaan, tulkinnoistaan ja kirjastaan?
Clancyhan totesi jo kirjansa alussa ja jo ennen kuin hän oli
suorittanut mitään tutkimuksia että sieppauskertomukset eivät voi olla totta.
Jos tämä kirja edustaa Harvardin huipputiedettä, niin
silloin....
Tämän kirjaesittelyn puhtaaksikirjoitusvaiheessa havaitsen
asian joka mielestäni on merkillinen. Omassa kirjassani ' Ufot ja tiedemiehet '
lukee että Chicagossa sijaitsevan Illinois' in yliopiston psykologian
professori Leonard Newman on se joka on tuonut esille käsityksen siitä että
sieppausuhrit olisivat masokisteja.
Clancy sen sijaan tekstissään kirjoittaa että se oli Florida
State- yliopiston tri Roy Baumeister joka toi esille tämän käsityksen.
Kun allekirjoittanut yrittää selvittää tätä ristiriitaa niin
ilmenee että Newman ja Baumeister julkaisivat yhdessä Â artikkelin tästä
Psychological Inquiry - lehdesä vuonna 1996. Internetissä on kopio tuosta
artikkelista ja siitä ilmenee että tuossa artikkelissa Newmanin nimi on ensimmäisenä.
Myös Clancyn lähdeluettelossa tuo artikkeli on mainittu ja että sen on
kirjoittanut Newman ja Baumeister.
Miksi sitten Clancy itse tekstissä mainitsee vain
Baumeisterin on allekirjoittaneelle epäselvää.
Allekirjoittanut jää miettimään että missä on Clancyn
tilastot ja kaavat jotka liittyvät tähän tutkimukseen? Onko hän tullut siihen
tulokseen että kaikki kertomukset ovat FPP- henkilöiden kertomia vain tuon
aikaisemmin mainitun sanaleikin perusteella?
Jään kyllä kaipaamaan parempaa tieteellistä näyttöä ja
tutkimustuloksia.
Jotenkin allekirjoittaneesta tuntuu siltä että Harvardin
yliopisto on tahtonut vähätellä Mackin työtä ja Mackin saamaa julkisuutta
julkaisemalla toisen tutkimuksen joka on vastapaino Mackin tutkimukselle.
Mitä tulee noihin ufologisiin virheisiin niin ihmettelen
myös sitä että tunnetun Harvardin yliopiston filosofian tohtori ei tarkista
näitä perustietoja vain julkaisee tietoja jotka eivät pidä paikkansa.
Esim. Roswellin tapaus on kuuluisin ja tunnetuin ufotapaus
josta on kirjoitettu lukemattomia lehtijuttuja ja kirjoja ja tehty filmejä. Kun
silti väitetään että ensikäden havaitsijat ovat nimettömiä niin se on mielestäni
erittäin paha virhe.
Näitä ensikäden havaitsijoita niin niitähän on haastateltu
ties kuinka monta tuhatta kertaa eri julkaisuihin.
Â
Björn Borg, 29.9.2007 |