KirjasivuClarke, David & Andy Roberts:Phantoms of the Sky. UFOs - A Modern MythRobert Hale, London 1990. 204 sivua
Englannin puolustusministeriön
entinen virkailija Ralph Noyes:
" Puolustusministeriö on
tällä hetkellä yhtä ymmällään ufohavainnoista kuin se oli 1950- luvulla. "
Ensimmäinen asia joka tämän kirjan kohdalla kiinnittää
lukijan huomiota on kannessa olevien kolmen kirjailijan varsin tunnetut nimet.
Parivaljakko Clarke ja Roberts ovat viime vuosien varrella
tehneet uraauurtavaa työtä Englannin ufoalalla ja ovat ottaneet selvää varsin
monesta englantilaisesta ufomysteeristä.
David Clarke on nykyisin Sheffield Hallam- yliopiston
tohtori ja on tämän kirjan jälkeen tehnyt varsin merkittävää työtä Englannin
ufoalalla.
Jenny Randles on kirjoittanut esipuheen eikä kaipaa sen
kummempaa esittelyä. Kaikki ufoharrastajat tuntevat Randlesin ja hänen laajaa
kirjatuotantonsa.
Kirjan nimi Phantoms of the Sky. UFOs- A
Modern Myth? 'Â antaa lukijalla aiheen olettaa että kirjailijat tässä
kirjassa suhtautuvat skeptisesti ufoilmiöön.
Jenny Randlesin kuusisivuinen esipuhe on kirjoitettu jo
heinäkuussa 1989 ja on tätä esittelyä kirjoitettaessa näin ollen jo 17 vuotta
vanha.
Lukija joka aikaisemmin on lukenut lukemattomia Randlesin
myöhempiä kirjoja jää kyllä suu auki lukiessaan tätä Randlesin esipuhetta.
Tässä esipuheessaan Randles suhtautuu nimittäin ERITTÄIN
kriittisesti koko ufoilmiöön. Randles kritisoi tunnettua englantilaista
julkaisua Flying Saucer Review ta, ufoharrastajia ja koko ufoalaa
yleisestikin ja huomauttaa että periaatteessa ei ole edes olemassa tiettyä
ufoilmiötä, vaan joukko erilaisia ilmiöitä joita hiukan harhaanjohtavastiÂ
kutsutaan yleisnimellä UFO- ilmiö.
Suurin osa ufohavainnoista voidaan Randlesin mukaan selittää
erilaisilla luonnonilmiöillä ja sillä että havaitsija tulkitsee väärin
näkemäänsä.
Toisaalta Randles huomauttaa kuitenkin että esim. useat
tiedemiehet eivät tunne ufoalaa lainkaan ja usein perustavat käsityksensä
alasta ala- arvoisiin lehtijuttuihin.
                                                                                                                        Â
Ufoilijan ei kuitenkaan tarvitse lopullisesti jättää
hyvästit koko ufoalalle luettuaan Randlesin esipuheen.
Randles huomauttaa nimittäin lopuksi että mysteereitä kyllä
riittää maailmassa vaikka suuri osa ufohavainnnoista voidaan selittää.
Kun päästään kirjan varsinaiseen sisältöön niin lukija
joutuu ymmälleen välillä.
Kirjassa sanotaan nimittäin suoraan sivulla 25 että tämän
kirjan tarkoitus on nimenomaan tuoda esille että ufoilmiössä on kysymys mm.
kansantaruista eikä muusta. Tästä annetaan muutama esimerkki heti kirjan
alussa. Esimerkiksi 2. elokuuta 1987 englantilainen ilmalaiva Skyship 600
aiheutti lukuisia uforaportteja. Ja 9. joulukuuta 1987 kaksi amerikkalaista
tankkauskonetta aiheutti lukuisia uforaportteja tankatessaan kukin 7 kpl F
-117 hävittäjää Englannin yllä.
Toisaalta kirjailijat toteavat sivulla 16 että saattaa
olla ettemme ikinä pysty selvittämään mistä on kysymys ufoilmiön kohdalla .
Edelleen kirjailijat toteavat samalla sivulla että meidän on kohdattava se
tosiasia että ihmiset kokevat merkillisiä asioita .
Lisäksi kirjoittajat toteavat edelleen sivulla 16 että
emme ole vieläkään edes lähellä sen selvittämistä onko kyseessä fyysinen ilmiö,
vai ei .
Kun lukee kirjan esimerkkitapauksia niin on hyvä muistaa
että kirja on julkaistu jo 17 vuotta sitten.
Allekirjoittanut suhtautuu aika kriittisesti siihen että kirjassa
mm. selitetään erästä havaintoa joka sattui 22.9.1987 Englannissa,
amerikkalaisella Stealth- koneella. Havaitsijat kertovat kolmiomuotoisesta
kohteesta joka liikkui hyvin hitaasti ja seisoi miltei paikallaan ja jossa oli
merkillisiä valoja. Kohde liikkui metsän yllä ja PYSÄHTYI ilmassa. Havaitsijat,
kuten usein ufotapauksissa, kertovat myös valoista jollaisia he eivät ikinä
aikaisemmin olleet nähneet.
Kirjan tekijät ( = KT ) viittaavat tässä Stealthhävittäjään,
mutta nykyisinhän tiedämme varsin hyvin ettei Stealthhävittäjä F-117 pysty
liikkumaan hyvin hitaasti eikä varmastikaan leijumaan paikallaan metsän yllä.
Kirjassa kerrotaan useistakin tapauksista Englannissa ja
USA: ssa joissa on havaittu tunnistamattomia helikoptereita mm.
karjansilpomisten yhteydessä. Allekirjoittanut suhtautuu kuitenkin kriittisesti
siihen että
vaikka luetellaan useita helikopteritapauksia ja kerrotaan
kuinka niitä on ajettu takaa ja yritetty tunnistaa, niin kirjassa ei ole
ainoatakaan esimerkkiä siitä että olisi todellakin tunnistettu tällaista
helikopteria.
Kirjailijat vain toteavat että helikopterihavainnot ovat
tyypillisiä esimerkkejä siitä kuinka kansantarut syntyvät mutta eivät anna itse
mitään esimerkkejä näiden helikopteritapausten yhteydessä.
Myös amerikkalaisista karjansilpomisista kerrotaan mutta
allekirjoittanut jää pohtimaan kuinka karjansilpomiset liittyvät kansantaruihin
koska karjaahan on todistetusti löydetty silvottuna.
Varsin paljon tilaa annetaan kirjassa n. s. vanhoille
tapauksille. Tässä luetellaan USA: n ilmalaivahavainnot 1800- luvun
loppupuolelta, Englannin n.s. Zeppelin- havainnot vuosisadan alusta, Suomen,
Ruotsin ja Norjan kummituslentäjätapaukset 1930- luvulta ja Englannin
kummituslentäjätapaukset vuosisadan alusta.
Vaikka kirjan tekijöillä ei ole mitään sen kummempaa
selitystä havainnoille ne selitetään silti kaikki olevan pelkkiä kansantaruja.
Tekijät viittaavat myös
amerikkalaiseen ufotutkijaan Allan Hendryyn joka kirjoitti kirjan ' The UFO
Handbook' . Hendry on tutkinut ufohavaintoja ja useimmiten löytänyt
arkipäivisiä selityksiä havainnoille. Tekijät tässä kirjassaan viittaavat esim.
Hendryn esimerkkeihin joissa havaitsijat väittävät että ufo seurasi heidän
autoaan ja leijui heidän talonsa yläpuolella ja kuitenkin kyseessä oli Venus.
Toinen havaitsija kertoo kuinka hän oli niin kauhistunut että tukka nousi
pystyyn ja silloin hän oli kuitenkin katsonut kuuta. Ja lisäksi Hendryn
esimerkkien joukossa on sellainen tapaus kun havaitsijat toteavat että he eivät
ikinä eläessään ole nähnyt mitään vastaavaa ja kuitenkin he olivat katsoneet
tähtiä.
Tekijät viittaavat myös
Yhdysvaltojen entisen presidentin Carterin havaintoon joka KT: n mukaan oli
vain Venus.
KT toteavat tässä että ihmisten
havaintokyky on kovin puutteellinen ja sen lisäksi ihmiset tulkitsevat
näkemäänsä omien ennakkoluulojensa perusteella ja sen perusteella mitä ovat
nähneet televisiossa tai lukeneet lehdistä.
KT antavat vain vähän arvoa
ufovalokuville. Heidän mielestään suurin osa valokuvista ovat joko väärennöksiä
tai sitten niissä näkyy luonnollisia ilmiöitä joita ei vielä osata selittää.
Esimerkkinä he kertovat Englannissa varsin tunnetusta ns. Cracoe Fell-
tapauksesta jossa 16.3.1981 eräs poliisi omasta kodistaan näki vuorenrinteelläÂ
kolme rivissä olevaa valopalloa. Poliisi oli asunut samassa paikassa kaksi
vuotta mutta ei milloinkaan ollut nähnyt mitään vastaavaa. Hän kutsui paikalle
kaksi muuta poliisia ja he valokuvasivat näitä valoja ja tapaus herätti varsin
suurta huomiota Englannissa ja sitä ryhtyi tutkimaan mm. eräs ufojärjestö joka
tutki tapausta kaksi vuotta ennenkuin kertoi tuloksistaan julkisuuteen. Tämä
tapaus selvisi sattumalta kun toisen ufojärjestön jäsen aivan sattumalta oli
matkalla Cracoe- kylän kautta marraskuussa 1986 ja tällöin havaitsi kolme
valopalloa vuoren rinteellä. Nyt kun asia tutkittiin lähemmin niin havaittiin
että kyseessä oli harvinainen heijastus jonka erittäin matalalla olevan
auringon säteet aiheuttivat ja tämä heijastus syntyi kosteudesta ja kivistä
joissa oli kvartsikiteitä. Nämä kvartsikiteet heijastivat harvinaisissa
tapauksissa matalalla olevan auringon säteitä. Tapaukseen liittyy myös se että
paikallinen maanviljelijä oli jo vuonna 1983 huomauttanut ufotutkijoille että
hän oli aikaisemmin useinkin nähnyt tämän valoilmiön. Kävi kuitenkin sillä
tavalla että ufotutkijat eivät silloin välittäneet maanviljelijän havainnoista.
KT viittaavat myös muihin
tunnettuihin valokuviin, esim. sveitsiläisen Billy Meierin valokuviin ja
pitävät niitä pelkkinä petoksina.
Kirjan luvussa 5 kerrotaan
sieppauksista ja viitataan siihen että vuosisatojen ajan on kerrottu
samantapaisista kokemuksista, sillä erolla että ennen vanhaan puhuttiin
demoneista ja keijukaisista ja KT viittaavat siihen että nykyisin n. s.
regressiohypnoosi vastaa entisaikojen kidutusta sikäli että nykyisin kun
henkilö läpikäy regressiohypnoosia niin hän kärsii usein samanlaisista
traumaattisista kokemuksista kun ennen vanhaan kidutuksen yhteydessä.
Â
KT viittaavat siihen että
kautta aikojen on kerrottu että ihmisiä on siepattu muukalaisten toimesta
vaikka ennen vanhaan puhuttiin esim. keijukaisista kun nykyisin puhutaan
muukalaisista. KT viittaavat tässä esimerkiksi walesilaiseen kansantaruun
vuodelta 1887 jolloin eräs palvelija nimeltään David Williams oli palaamassa
kotiin eräänä pimeänä yönä. Hän käveli emäntänsä takana ja emäntä luuli että
Williams seurasi hänen takanaan. Williams saapui kotiin kuitenkin vasta kolme
tuntia emäntänsä jälkeen. Williams hämmästyi suuresti kun hänelle kerrottiin
että hän oli kolme tuntia myöhässä koska hän itse oli sitä mieltä että hän oli
vain kolme minuuttia myöhässä.
Williams kertoi nähneensä
kirkkaan meteorin joka lensi ilmojen halki ja sen perässä oli jonkinlainen
tulinen ympyrä ja tämän ympyrän sisällä seisoi pienikokoinen mies ja nainen.
Kun ympyrä laskeutui maahan mies ja nainen hyppäsivät ulos siitä ja tekivät
jonkinaisen ympyrän maahan jonka jälkeen välittömästi ilmestyi suuri joukko
miehiä ja naisia jotka ryhtyivät tanssimaan ympyrän ympäri. Samalla kuului mitä
kauneinta musiikkia.
Samalla koko ympäristö tuli
valoisaksi.
Muutaman minuutin jälkeen,
Williamsin mukaan, meteori ilmestyi jälleen ja kun se tuli tanssijoiden
kohdalle mies ja nainen poistuivat samalla tavalla kuin olivat tulleetkin jonka
jälkeen myös muut tanssivat miehet ja naiset katosivat näkyvistä. Â
KT ottavat myös esille
tapahtumat jotka saivat alkunsa jugoslavialaisessa Medjugorjen kylässä
kesäkuussa vuonna 1981.
Kaksi tyttöä näkivät ' kirkkaan
valaisevan hahmon ' taivaalla ja tunnistivat hahmon heti Madonnaksi. Kun tytöt
ryhtyivät rukoilemaan hahmo muuttui epäselvästä hahmosta täysin selväksi
Neitsyt Mariaksi. Seuraavana päivänä paikalla oli kuusi lasta jotka näkivät
ilmestyksen ja ryhtyivät rukoilemaan.
Tarkkailjoiden mukaan lapset
olivat jonkunlaisessa transsissa mutta outoa oli se että lapset tuijottivat
samaan kohtaan ja siirsivät myös katseensa ' tahdissa ' ikään kuin he
seuraisivat samaa kohdetta silmillään ja keskustelisivat jonkun näkymättömän
kanssa.
KT ottavat tätä tapausta
esimerkkinä siitä että kyseessä on muuttunut tajunnantila ja että tämä tilanne
muistuttaa erittäin paljon ufohavaintoa.
Allekirjoittaneen on kuitenkin
avoimesti myönnettävä että minun on erittäin vaikeata ymmärtää tällaista
tajunnantilan muutostilaa jossa jopa kuusi henkilöä
kokevat täysin saman asian ja
tuijottavat samaa kohdetta ja keskustelevat jonkun näkymättömän olennon kanssa.
Minusta on erittäin vaikeata kuvitella että tällaista voisi tapahtua ilman että
olisi olemassa joku todellinen kohde vaikkakaan ympärillä olevat muut ihmiset
eivät näe sitä kohdetta johtuen ehkä etäisyydestä, eli toisin sanoen että
lapset ovat lähellä jotakin mitä he näkevät ja sitten taas toisaalta ne
henkilöt jotka ovat kauempana eivät näe mitään. En osaa sanoa, mutta kyllä
minun on vaikeata hyväksyä tätä KT: n esilletuomaa teoriaa.
Kirjailijat ottavat esille amerikkalaisen tri Slaterin hyvin
tunnetun testin jossa hän testasi 9 sieppausuhria tietämättä että ne olivat
sieppausuhreja. Slater ei ollut laisinkaan kiinnostunut ufoista. Slaterin
mukaan kaikki sieppausuhrit olivat täysin normaaleja eikä heitä myöskään
yhdistänyt mikään tietty ominaisuus.
Myös Jugoslavian lapsia on testattu psykiatrien toimesta.
Erään jugoslavialaisen psykiatrin mukaan kaikki lapset olivat täysin normaaleja
ilman minkäänlaisia psykopatologisia ongelmia.
Toisessa tutkimuksessa joukko ranskalaisia tohtoreita
suoritti joukon psykologisia ja fysiologisia testejä ja totesivat että lapsilla
oli kollektiivinen kokemus jossa jopa silmänliikkeet olivat identtiset.
Eräässä kokeessa aiheutettiin 90 desibelin pamaus ja
todetttiin että ääni eteni aivokuoreen mutta ei siitä eteenpäin. Lapset olivat
siis sulkeneet pois ulkomaailman.
Tohtorit totesivat ettei tiede pystynyt selittämään asiaa.
Tohtoreiden lopullisessa raportissa todettiin että
kokemukseen liittyi
' intensiivistä rukoilemista, lapset olivat osittain
kytkeytyneet irti ympäröivästä maailmasta, mietiskelytilassa, keskustellen
terveellisellä tavalla tietyn henkilön kanssa jota ainoastaan he voivat nähdä,
kuulla ja koskettaa ' .
Kirjailijat rinnastavat Jugoslavian lapsia sieppausuhreihin
ja ottavat myös esimerkiksi tunnetun australialaisen tapauksen jossa rva Puddy
näki avaruusolennon ja koki sieppauksen vaikka istui samassa autossa
ufotutkijoiden kanssa jotka puolestaan eivät nähneet yhtään mitään.
KT huomauttavat tässä
yhteydessä myös siitä että sieppauksista kerrotaan harvemmin katolisissa
maissa, kuten Ranskassa, Espanjassa ja esim. Italiassa. Kuitenkin siellä on
runsaasti havaintoja Neitsyt Mariasta. KT viittaavat amerikkalaiseen Eddie
Bullardin sieppausluetteloon jossa on mainittu vain 10 sieppaustapausta näistä
maista. Vertailukohteena on 132 tapausta Pohjois- Amerikasta. KT ovat toisin
sanoen sitä mieltä että se joka aiheuttaa näitä havaintoja on aikaisemmin
mainittu tajunnantilan muutos sillä erolla että katolisissa maissa nähdään
Neitsyt Mariaa ja ei- katolisissa maissa nähdään sitten ufoja.
Tässä yhteydessä KT viittaavat
kanadalaiseen Persingeriin ja hänen teoriaansa ja kokeisiinsa joiden mukaan
magneettiset tekijät aiheuttavat havaitsijassa tajunnantilan muutoksia.
Erittäin harvinaista on tässä
kirjassa se että tässä haastatellaan Englannin puolustusministeriön entistä
virkamiestä Ralph Noyes' ta joka palveli puolustusministeriössä 28 vuotta ja
oli DS 8- osaston entinen päällikkö, eli juuri sen osaston joka hoiti
ufohavaintoja.
Noyes on nykyisin mukana
ufoyhteisössä ja luennoi mm. ufoista. KT ovat luonnollisesti kysyneet Noyes'
lta että mitä mieltä hän on ufoista ja Noyes' in mukaan vaikutti hänen aikanaan
siltä että puolustusministeriö ei tiennyt mitä asialle pitää tehdä, eli he
tiesivät ufoista yhtä paljon kuin tavalliset kansalaiset.
He olivat ymmällään.
Noyes kertoo havainnoista joita
puolustusvoimat rekisteröivät ja miten he yrittivät keksiä mikä voisi olla
näiden ilmatilaloukkausten takana ja arvelivat ja pohtivat että olisiko
kyseessä venäläiset? He epäilivät myös että tutkissa olisi joku vika ja sitä
että käyttikö ilmavoimien henkilökunta huumeita, mutta eivät löytäneet mitään
todisteita tällaisesta. He eivät myöskään löytäneet mitään todisteita siitä
että nämä tunkeilijat olisivat kotoisin ulkoavaruudesta ja koska he eivät
keksineet mitään selityksiä he sitten lopuksi unohtivat koko asian.
Noyes' in mukaan Englannin
puolustusministeriö tämän kirjan julkaisemisaikaan
on yhtä ymmällään ufohavainnoista
kuin se oli 1950- luvulla. Kirjassa kerrotaan mm. tapauksesta vuodelta 1957
jolloin kaksi eri tutkaa Skotlannissa havaitsivat viisi kohdetta joita ei voitu
tunnistaa. Ne olivat suurempia kun tavalliset lentokoneet ja ne liikkuivat
vaihtelevalla nopeudella ja vaihtelevassa korkeudessa,
usein tuulta vasten. Tapausta
ei milloinkaan pystytty selvittämän.
Noyes toistaa että hänen
mielestään Englannin hallitus ei tiedä ufoista sen enempää kuin muutkaan ja
Noyes kertoo että on olemassa hävittäjien maalikameroiden ottamia valokuvia
ufoista ja että Noyes on itse nähnyt näitä kuvia.
Kirjan 7. luvussa KT jättävät
kansantarut ja ryhtyvät sen sijaan puhumaan erilaisista huonosti tunnetuista
valoilmiöstä joista mm. englantilainen Devereux on käyttänyt nimeä Earthlights
( = Maavalot ). KT tarjoavat suuren määrän esimerkkejä siitä että erilaisia
valoilmiöitä on havaittu kautta aikojen ympäri maailmaa ja usein näitä valoja
nähdään vuosikausia samoissa paikoissa. Yhtenä esimerkkinä tekijät tuovat
esille Norjan Hessdalenin joka Suomessakin on hyvin tunnettu ja KT kertovat
Project Hessdalenista ja siitä että projekti sai apua Norjan puolustusvoimilta
ja Oslon ja Bergenin yliopistoilta jotka lainasivat kalliita laitteita
projektille. KT kertovat Hessdalenin valoista että niitä on nähty tusinoittain
ja kaikenkokoisia ja kaikenvärisinä. Joskus ne ovat liikkuneet nopeasti ja
joskus leijuneet paikallaan vuorenrinteillä. Joskus ne ovat näyttäneet
ylösalaisin olevilta joulukuusilta jotka hitaasti nousivat ja laskeutuivat ja
joiden kirkkaus vaihteli ja joskus ne muuttuivat miltei läpinäkymättömiksi.
Usein näitä valoja havaittiin tutkassa, mutta ei paljain silmin.
Spektrianalyysien mukaan kohteet olivat kiinteitä ja kuitenkin tutka näytti
että ne liikkuivat 8500 m/ sek ilman että syntyi äänipamausta.
Kerran 0,5 milliWattin laseri
kohdistettiin yhteen ufoon joka silloin muutti sykkimisnopeuttaan.
Vaikka allekirjoittaneen
tietojen mukaan jotkut ovat väittäneet että Hessdalenin valot osoittavat
älykästä käyttäytymistä niin tämän kirjan tekijät eivät mainitse siitä. Sen
sijaan lukija havaitsee hauskan asian tässä kirjassa kun sivulla 151 kerrotaan
englantilaisista valoilmiöstä ja todetaan että ne usein osoittavat älykkyyttä
joka ilmenee sillä tavalla että ne perääntyvät kun niitä ajetaan takaa ja
toisaalta seuraavat havaitsijaa kun havaitsija liikkuu poispäin ja tämä taas
sotii sitä vastaan että nämä valot olisivat esim. suokaasua tai metaania.
Tarkkaavainen lukija havaitsee
tässä kohtaa että tämä maininta älykkyydestä onkin lainattu TÄMÄN kirjan TOISEN
tekijän eli David Clarken kirjasta
' Spooklights: A British Survey
' jonka hän on julkaissut yksityisesti yhdessä G. Oldroydin kanssa vuonna 1985.
Kirjan 8. luvussa KT yrittävät,
mielestäni miltei epätoivoisesti, löytää selitystä ihmisten havainnoille. He
viittaavat amerikkalaiseen Trevor Constableen joka 1950- luvulla väitti
valokuvanneensa eläviä olentoja ilmakehässä infrapunakameralla. He viittaavat
myös Kenneth Arnoldiin joka on todennut 1967 että ' käsitykseni mukaan nämä
kohteet olivat jonkinlaisia eläviä kohteita joilla on kyky muuttaa ulkomuotoaan
ja kiinteyttään samalla tavalla kuin kala valtameressä ' .
He viittaavat myös John Keeliin
joka on todennut että ' nämä kohteet ovat aineen ja energian tilapäisen
manipulaation tulosta ' .
KT toteavat myöskin että
paranormaalit ilmiöt usein edeltävät monta ufohavaintoa, sieppausta ja
kontaktia ja että paranormaalit ilmiöt myöskin ovat yleisiä myös tällaisten
havaintojen jälkeen, kuten ruumiistairtautumistapaukset, ennustukset ja
poltergeistilmiöt.
KT: n mukaan näyttää siltä että
varsinkin herkät ihmiset vetävät tätä ilmiötä puoleensa ja herkillä ihmisillä
tekijät tarkoittavat esim. sellaisia ihmisiä joilla on
n. s. ' toinen silmä ' tai ovat
transsimeedioita. Tässä KT viittaavat kontaktihenkilöihin, sieppausuhreihin ja
kanavoitsijoihin jotka ovat koko ikänsä tekemisissä jonkun kanssa jota he
kutsuvat ' ufoälyksi ' tai ' henkiolennoiksi ' .
KT viittaavat esim. Jenny
Randlesiin joka on kertonut havainnosta vuodelta 1972
jolloin eräs vartija havaitsi
yläpuolellaan kohteen joka oli noin 30 m läpimitaltaan ja näytti täyttävän koko
taivaan. Se oli kirkkaasti valaistu vaikka valot eivät heittäneet mitään
varjoja. Siitä huolimatta että kohde oli valtava ja kuului kovaa huminaa niin ainoastaan
tämä vartija näki kohteen. Hänen työtoverinsa joka oli vain muutaman metrin
päässä ei nähnyt eikä kuullut mitään.
KT viittaavat tässä myös
kummituksiin ja ilmestyksiin ja toteavat että kyseessä on
ilmeisesti aivan sama ilmiö.
Kaikissa tapauksissa havaitaan plasmamuotoinen energia, möykynmuotoinen, jota
tietyntyyppinen maaperä vetää puoleensa tiettyinä vuodenaikoina ja jota
havaitsija tulkitsee omien kuvitelmiensa perusteella.
KT viittaavat myös tapaukseen
Englannissa vuonna 1968 jolloin kaksi havaitsijaa näkivät kiinteän valkoisen
massan joka jakaantui kolmeen osaan jotka näyttivät hahmoilta vaikka mitään
kasvoja ei näkynyt. Hahmot olivat noin 190 cm pitkiä ja kun havaitsijat
lähestyivät näitä kolmea kohdetta ne liittyivät taas yhteen yhdeksi hahmoksi
joka katosi polkua pitkin. Samana yönä toinen havaitsija oli liikkeellä samalla
alueella ja hän näki valtavan kiinteän valkoisen hohtavan kohteen joka
jakaantui moneen kummalliseen pitkulaiseen hahmoon jotka vaan katosivat.
KT: n mukaan nämä havainnot
voidaan tulkita sekä kummituksiksi että ufoiksi.
KT viittaavat myös
belgialaiseen tapaukseen vuodelta 1933 jolloin jotkut lapset näkivät Neitsyt
Maarian mutta alunperin he olivat puhuneet vain valaisevasta valosta joka sen
jälkeen muuttui ihmisen muotoiseksi. KT kysyvätkin tässä, viitaten moneen
muuhun havaintoon, että ovatko intensiiviset uskonnolliset mielenliikkeet
sellainen asia joka houkuttelee näitä valoja ja vetää niitä puoleensa?
Tässä KT myös viittaavat
Tibetiin jossa shamaanit väitteen mukaan pystyvät luomaan n. s. tulpa- hahmoja,
eli aidonnäköisiä munkkeja jotka eivät kuitenkaan ole eläviä.
KT kertovat myös
kalifornialaisesta Chumash- intiaaniheimosta jossa shamaani sairastuttuaan
käveli erämaahan ja näki merkillisen valon joka lensi ympäriinsä, katosi ja
ilmestyi uudelleen. Valo johdatti shamaanin tunnelin jonka päässä oli talo
jossa oli erilaisia eläimiä.
Kun shamaani palasi kotiin hän
itse uskoi olleensa poissa kolme vuotta ja hän hämmästyi kun hänelle kerrottiin
että hän olikin ollut poissa vain kolme päivää.
KT: n mukaan tässä on
tyypillinen esimerkki n. s. puuttuvasta ajasta.
KT viittaavat myös Whitley
Strieberiin, Betty Andreassoniin ja muihin sieppausuhreihin ja toteavat että he
ovat myöskin kohdanneet erilaisia eläimiä.
Allekirjoittanut kiinnittää
tässä huomiota erääseen merkilliseen asiaan ja se on se että kun KT rinnastavat
tämän shamaanin mainitseman tunnelin ufon sisäänkäyntiin niin tunnettu
amerikkalainen tri Eddie Bullard on nimenomaan todennut että miltei aina tämä
oviaukko ufoon puuttuu sieppausuhrien kertomuksista ja tämä on ollut niin
tärkeä havainto että Bullard on ryhtynyt käyttämään termiä ' oviaukkoamneesia '
, eli ' oviaukkomuistinmenetys ' . Tästä syystä onkin aika merkillistä että
tämän kirjan tekijät rinnastavat esim. tuon shamaanin tunnelin siepattujen
ufo- oviaukkoon josta he yleensä nimenomaan eivät mainitse mitään.
KT ovat siis sitä mieltä että
mitään avaruudesta saapuneita ufoja ei ole olemassa, vaan että kyseessä on
kansantaru ja vielä huonosti tunnettuja valoilmiöitä kuten maavaloilmiö ja
tässä he mainitsevat myös sellaisen käsitteen kuin
' vuorenhuippuvalot ' . KT
ennustavat tässä kirjassa mitä tulee tapahtumaan
ufoalalla lähimmän 25 vuoden
aikana:
1. Ufohavaintoja tehdään
jatkuvasti mutta ufot tulevat olemaan suurempia ja
   monimutkaisempia kuin
aikaisemmin.
2. Mikään hallitus ei tule
myöntämään että heillä on hallussaan
  maahansyöksynyttä ufoa tai elävää tai kuollutta muukalaista. Tästä syystä
  ufoilijat tulevat
edelleenkin kehittämään ideaa siitä että kyseessä on salailu ja
  että muukalaiset itse
asiassa johtavat USA: ta.
3. Lisää asiakirjoja, kuten
MJ-12- asiakirjoja, tulee ilmestymään vaikka niitä ei
   pystytä todistamaan
aidoiksi.
4. Nykyinen sieppaushulluus
tulee jatkumaan ja muuttumaan joksikin vielä
   merkillisemmäksi kuten
olemme jo nähneet Whitley Strieberin kirjoituksissa.
5. Eräänlainen ET: hen
pohjautuva uskonto tulee kasvamaan esille jolla on omat
   avaruusajan kirkot joissa
hoivataan ihmisiä joita on siepattu muukalaisten
   toimesta.
6. Ufologia tulee edelleen
olemaan selvittämätön mysteeri 25 vuoden kuluttua.
  Â
Kun ottaa huomioon että tämä
kirja on julkaistu vuonna 1990, niin jokainen voi itse miettiä ovatko nämä
ennustukset toteutumassa nyt vuonna 2007, 17 vuotta ennustuksen jälkeen?
Loppulausuntona voidaan sanoa
että tässä kirjassa tuodaan esille että muukalaisten avaruusaluksia, eli ufoja,
ei ole olemassakaan, vaan että kaikki ufot ovat maavaloja tai muita vielä
tuntemattomia luonnollisia valoilmiöitä, kansantarua ja että ihmisten
ufohavainnot suureksi osaksi johtuvat muuttuneesta tajunnantilasta.
On mielenkiintoista nähdä että
KT kuitenkin ovat ottaneet mukaan Noyes' in haastattelun vaikka Noyes' lla
näyttää olevan aivan eri käsitys ufoista kuin KT: llä.
Todettakoon lopuksi että tri
David Clarke on nykyisin varsin tunnettu englantilainen ufotutkija. Clarke on
juuri se henkilö joka on saanut Englannin ilmavoimia julkaisemaan kaikki
ufohavaintonsa Internetissä.
Edelleen voidaan lisätä että
kirjan kuvaosastossa julkaistaan valokuva Ruotsin Taalainmaalla vuonna 1984
havaituista valoilmiöstä. KT viittaavaat aikaisemmin mainittuun Cracoe-
tapaukseen ja kysyvät että jos Cracoe- tapausta ei olisi selitetty, niin mikä
näennäinen selitys olisi sitten keksitty näille Taalainmaan valoilmiöille?
Allekirjoittaneella on
sellainen muistikuva näistä Taalainmaan valoista ettei niitä suinkaan nähty
millään vuorenrinteellä vaan ilmassa.
Tiedossani on kuitenkin että
SUT ry: n puheenjohtaja Tapani Koivula kävi henkilökohtaisesti Taalainmaalla
tutkimassa juuri näitä valoja ja hän voi varmasti kommentoida asiaa
perusteellisemmin.
Björn Borg, 18.9.2007 |