KirjasivuEvans, Hilary:Visions, Apparations, Alien VisitorsThe Aquarian Press, Wellingborough, Northamptonshire 1986. 320 sivua
Hilary Evans on varsin tunnettu
englantilainen ufotutkija ja- kirjailija joka on julkaissut useita kirjoja:
Evans, Hilary:
UFOs: The Greatest Mystery. Albany Books/ Chartwell Books, Inc. , London
     1979.
Evans,Hilary:Alien
World.Orbish Publishing 1983.
Evans,Hilary:The
Evidence for UFOs.The Aquarian Press,Wellingborough,North-
 amptonshire
1983.
Evans,Hilary:The
Unexplained.Orbis,1983.
Evans, Hilary:
Visions, Apparations, Alien Visitors. The Aquarian Press,Wellingborough,
  Â
Northamptonshire 1984.
Evans,Hilary:Dyfed
Enigma.Orbis 1984.
Evans, Hilary: Ufography: A Descriptive Catalogue. Tekijä , London 1985.
Evans,Hilary:Gods,Spirits,Cosmic
Guardians.The Aquarian Press,Wellingborough,
 Northamptonshire
1987.
Evans,Hilary(Toim.):Frontiers
of Reality.Guild Publishing 1989.
Evans,Hilary-John
Spencer:UFOs 1947-1987.The 40-Years Search for an Explanation.Fortean
   Â
Tomes,Lontoo1987.
Evans,Hilary:Alternate
States of Consiousness:Unself,Otherself,and Superself.The Aquarian
  Â
Press,Wellingborough 1989.
Evans,Hilary:Mysteries
of Mind,Space & Time.Orbis Publishing,Westport,Connecticut 1992.
Evans, Hilary
& Dennis Stacy: Fortean Times Presents: UFO 1947-1997: From Arnold to the
         Abductees: Fifty Years of Flying Saucers. John Brown Publishing Ltd,
London 1997.
Evans,Hilary
& Dennis Stacy:The UFO Mystery.John Brown Publishing(UK) 1998.
Evans,Hilary:From
Other Worlds.The Truth Behind Aliens,Abductions,UFOs and the Para-
 Â
normal.Carlton Books,London 1998.
Näistä kirjoista olen itse
aikaisemmin lukenut viisi ja kirjaesittelyitä olen kirjoittanut aikaisemmin
kirjoista ' From Other Worlds ' ja ' Fortean Times Presents : UFO 1947- 1997 '.
Tähän on heti alkuun todettava
että tämä Evansin kirja ei kerro pelkästään ufoista tai ufomuukalaisista vaan
myös muista ilmiöistä kuten kummituksista, poltergeisteista, haamuista,
ilmestyksistä jne.
Vaikka kirjan teksti on varsin
mielenkiintoinen ja Evans tuo esille monta eri varsin mielenkiintoista tapausta
selitysmalleineen niin allekirjoittanut tapani mukaan kirjoitan esittelyt
kirjoista vain siltä osin kuin kirjan teksti liittyy ufoihin.
Tähän on tietysti ihan omat
syynsä, eli vanha sanaparsi ' suutari pysyköön lestissään ' pätee tässäkin.
En ole kummitusten, haamujen,
ilmestysten jne. asiantuntija enkä siksi pidä itseäni pätevänä kirjoittaa
asioista joita en tunne tarpeeksi hyvin.
Olen juuri ehtinyt kirjoittaa
nuo edellämainitut sanat tähän kirjaesittelyyn ja jatkan lukemista
ilmestyksistä kun suureksi yllätyksekseni törmäänkin ufoilmiöön luvussa jossa
kerrotaan ilmestyksistä kirjan sivulla 120.
Evans viittaa ranskalaisen
ufotutkijan Gilbert Cornun tutkimukseen jonka mukaan ufohavaintojen ja
Neitsyeen ilmestysten välillä on vahva korrelaatio.
Cornu tuo esille 230
ilmestystapausta jotka ovat sattuneet vuosien 1928- 1975 välillä ja merkitsee
ne diagrammiin saman ajanjakson ufohavaintojen viereen.
Kirjassa kerrotaan että
samanlainen koe on tehty italialaisen lehden toimesta mutta hiukan erilaisen
aineiston perusteella.Â
Kirjan mukaan havaittiin
diagrammissa selvä ilmestysten havaintomäärän nousu vuonna 1947 jolloin myös
ufoja havaittiin runsaasti .
Kirjan mukaan samanlainen
tilanne havaittiin Ranskan vuoden 1954 ufoaallon aikaan.
Evansin mukaan on olemassa
kolme mahdollisuutta:
-Kohteet jotka näemme ufoina
ovatkin jokin joka liittyy Neitsyt Maariaan, tai
-Ilmestys jonka näemme Neitsyt
Maariana liitty jotenkin ufoihin, tai
-On olemassa jokin yhteinen
tekijä joka aiheuttaa sen että jotkut näkevät tai luulevat
 näkevänsä Neitsyt Maarian kun
taas toiset näkevät ufoja.
Seuraavan kerran törmään
ufoaiheeseen taas sivulla 125 jossa kerrotaan englantilaisesta ufologista
Randall Jones Pughista joka vuonna 1979 ilmoitti että hän luopuu
ufotutkimuksistaan koska on tullut siihen tulokseen että ufotutkijana hän
altistui mahdollisuudelle että kohtaisi ihan oikeita pahoja henkiä.
Kirjan luvussa 1.10 kerrotaan
MIBeistä ja toistetaan seuraava kertomus:
" Kaksi teini- ikäistä
poikaa New Jerseyn Elizabethista kertoivat nähneensä läheisessä metsässä
vihreäpäisen olennon. Ufotutkija George Smyth liittyi ryhmään joka oli
kuulustelemassa poikia. Tällöin hän havaitsi ison mustan auton jota oli
pysäköity aika kauas ryhmästä.
Autosta nousi kaksi
tummaihoista tukevaa miestä kun kolmas mies jäi istumaan autoon.
Miehet liittyivät ryhmään ja
Smyth kuuli kuinka he kerran tai pari kuulustelivat poikia.
Miehillä oli vinot silmät ja
puhuivat murretta jota Smyth ei tunnistanut.
Kaksi viikkoa tapauksen jälkeen
Smyth sai merkillisen puhelun. Tuntematon ääni kehoitti Smythia lopettamaan
ufotutkimuksensa jonka jälkeen soittaja katkaisi puhelun. "
Luettuani tämän kertomuksen
allekirjoittaneelle tulee ongelma ja ongelma liittyy siihen että olen koonnut
teokseeni ' Ufot ja MIB ' kaikki MIB- kertomukset jotka olen löytänyt tätä
kirjoittaessa yhteensä 1286 eri lähteestä.
Ja mikä on sitten se ongelma?
Ongelma piilee siinä että
tuosta omasta kirjastani löydän myös tiedon Smythistä jonka olen aikaisemmin
lisännyt tuohon kirjaani.
 Ja ongelma piilee siinä että
aikaisempien tietojen mukaan Smyth ei ollut ufotutkija vaan havaitsija jonka
kotiin tuli kolme MIB: iä vuonna 1968.
Tämä on ongelma johon usein törmätään ufologiassa kun lukee
useita kirjoja ja niistä löytää tapauksista eri versioita jolloin lukija joutuu
kysymään itseltään miten luotettavat nuo tiedot ovat ?
Kun Evans tässä kirjassaan tutkii nimenomaan erilaisia
olentomuotoja kuten ilmestyksiä, kummituksia, haamuja, jne. niin on varsin
merkillepantavaa että Evans ottaa MIB- ilmiön erilleen tästä kokonaisuudesta.
Evansin mukaan MIB- ilmiö ei sovi samaan ryhmään muiden
olentojen kanssa.
Tämä johtuu Evansin mukaan siitä että MIB- havaitsijat
kokevat näkevänsä MIBit niin elävinä että se poikkeaa muista ilmiöistä.
Havaitsijat avaavat oven MIBeille, puhuvat heidän kanssaan,
tarjoavat heille juotavaa ja usein tämä tapahtuu pitkähkön ajan kuluessa.
Evans on siksi sitä mieltä että meidän on kohdeltava MIBit
omana ilmiöryhmänä joka eroaa muista ilmiöistä.
Evansin mukaan MIBeille on tunnusomaista seuraavat asiat:
-Heillä on tietoa joka ei ole yleisesti saatavilla ja pääsy
tähän tietoon vaatii hyvin
 monimutkaisia selityksiä.
-He käyttäytyvät tavalla joka viittaa ei- inhimilliseen
alkuperään.
-Heidän käyttäytymisensä liittyy usein teleportaatioon.
-Heidän käyttäytymisensä , vaikka se päältäpäin näyttää
loogiselta, on lähemmin
  tarkasteltuna epälooginen.
MIBeistä Evans siirtyy sitten niihin olentoihin joita on
nähty ufojen yhteydessä.
Evans huomauttaa erityisesti ettei hän tässä kirjassa puhu
varsinaisesti ufoista vaan kuten edellä on todettu niistä olennoista
joita on havaittu ufojen lähettyvillä.
Mutta itse ufoista Evans sanoo näin:
" Yksi toisensa jälkeen on helpot selitykset
ufoilmiölle osoitettu olevan riittämättömiä:
Meillä on edessämme ilmiö jonka selitys, huolimatta siitä
mikä se on, täytyy muuttaa käsitystämme universumista ja sen laeista.
"
Evans toteaa että ufojen läheisyydessä havaitut
olentohavainnot poikkeavat muista havaituista olentoryhmistä sikäli että
päinvastoin kuin muita ilmiöitä niin näitä havaintoja on usein tutkittu
perusteellisestikin.
Tapauksia on usein tutkittu perusteellisesti ja havaitsijaa
on haastateltu usein psykologin toimesta jopa hypnoosin avulla. Jopa valheenpaljastuskoneita
on käytetty ja näin ei useinkaan ole tehty esim. ilmestyshavaintojen kohdalla.
Lisäksi Evansin mukaan ufomuukalaisten havainnot poikkeavat
muista olentohavainnoista siinä mielessä että periaatteessa kyseessä saattaa
todellakin olla fyysinen olento joka todellakin on saapunut maailmaamme ufolla.
Evans tuo esille muutama tapaus joka on hyvin tunnettu
ufologiassa eli Ranskan n. s. Valensolen tapaus vuodelta 1965 ja Schirmerin
tapaus vuodelta 1967.
Lisäksi hän tuo esille n. s. Peter ja Francesin tapaus
vuodelta 1974 ( josta olen kertonut lyhyesti kahdessakin kirjassani ).
Tämä viimeksi mainittu tapaushan kertoo siitä kuinka Peter
ja Frances lähtivät ajamaan silloisesta Rhodesiasta Etelä- Afrikkaan mutta
kohtasivat ufon matkalla.
Evans suhtautuu kuitenkin aika skeptisesti tähän Peter ja
Francesin tapaukseen ja toteaa että se oli vain Peter joka kertoi ufosta ja
sieppauksestaan kun taas Frances ilmeisesti nukkui tapauksen aikaan.
Lisäksi Evans huomauttaa että Peter on kertonut
kohtaamastaan ufosta ollessaan 13- vuotias ja että Peter omien sanojensa mukaan
' pystyi kommunikoimaan menneisyyden kanssa sekä antamaan itselleen
posthypnoottisia tehtäviä ' .
Evans kysyy hiukan terävästi että kuinka monella
autoilijalla matkalla Rhodesia- Etelä-Afrikka on tällaiset kyvyt ?
Niitä olentoja joita on havaittu ufojen läheisyydessä
voidaan Evansin mukaan jakaa neljään pääryhmään:
-Täsmälleen ihmisennäköiset olennot kuten tapauksessa
Adamski.
-Enemmän tai vähemmän ihmisen näköiset vaikka heissä on
pieniä eroja kuten
 edellämainitun Peterin tapauksessa. Muukalaisilta puuttui
kuitenkin varpaat ja
 sukuelimet.
-Ihmistä muistuttavat mutta takuulla ei ihmisiä. Valensolen
pienet muukalaiset ovat
 esimerkki tästä.
-Eläimiä muistuttavat olennot jotka kuitenkin ovat
älykkäämpiä kuin eläimet.
Luvussa 1.12 Evans on jo siirtynyt folkloriikkaan ja kertoo
olennoista joita on havaittu folkloriikan mukaan.
Evans ottaa kuitenkin tässä luvussa esille kirjailija
Maxwell Caden joka on kirjoittanut olennoista myös ufoyhteyksissä.
Cade onkin pohtinut sitä että olisiko niin että me kohtaamme
juuri sellaisia olentoja joita pelkäämme eniten kohtaavamme?
Cade ajaa tässä takaa sitä että kohtaamamme olento saattaaÂ
lukea ajatuksemme ja siitä saada selvillä mitä me pelkäämme ja sen perusteella
antaa itsestään juuri sellaisen kuvan jota havaitsija pelkää eniten.
Evans viittaa tässä omaan kirjaansa ' The Evidence for the
UFOs ' jossa hänen mukaansa on tuotu esille että ufomuukalaiset pystyvät
rekisteröimään havaitsijan ajatuksia vaikkakin vain alkeellisella tasolla.
Tri Alwin Lawsonin kokeet vuonna 1977 ovat hyvin tunnettuja
ufologien keskuudessa. Lawson yhdessä tri McCallin kanssa hypnotisoivat
koehenkilöitä joilla tietojen mukaan EI ollut minkäänlaisia sieppauskokemuksia.
Hypnoosissa he saivat kertoa keksitystä sieppauksesta ja tulokset
hämmästyttivät Lawsonia ja McCallia.
Varsinkin skeptikot ovat usein viitanneet näihin Lawsonin
kokeisiin ja niihin viitaten tuoneet esille että kaikki sieppauskertomukset
ovat keksittyjä.
Skeptikot jättävät tällöin kuitenkin kertomatta että paitsi
että Lawsonin kokeita on kritisoitu voimakkaasti niin Lawson itse myönsi että
nämä ' keksityt ' sieppaukset erosivat sittenkin eräiltä osin ' todellisista '
sieppauksista.
Yksi ero oli se että näistä ' keksityistä ' sieppauksista
puuttui kokonaan se valtava emotionaalinen tunnekuohu ja kauhu joka oli
havaittavissa ' oikeiden ' sieppausuhrien kohdalla.
Evans onkin omistanut kirjan koko luvun 2.1 näille Lawsonin
kokeille mutta ei kerro juuri tästä erosta.
Sen sijaan Evans kertoo perusteellisesti Brian Scott-
nimisestä amerikkalaisesta jonka sieppaustapausta silloisen APROn tutkija John
DeHerrera tutki perusteellisesti ja josta Lawson ja McCall saivat idean
suorittaa edellämainitun kokeen.
Scott siepattiin ensimmäisden kerran vuonna 1971 mutta myös
myöhemmin vuosina 1973 ja 1975.
Brian Scottin tapaus on hyvin monimutkainen ja Evans kertoo
kuinka tutkija DeHerrera yhdessä muiden kanssa eri tavoin yrittivät selvittää
oliko kyseessä todellinen fyysinen tapahtuma vaiko keksitty tarina.
Tässä Scottin tapauksessa Evans tuo kuitenkin esille asian
joka kiinnittää erityisesti allekirjoittaneen huomiota.
Evans kertoo nimittäin kuinka sieppauksen jälkeen Scott koki
erilaisia poltergeistilmiöitä ja havaitsi sekä puutarhassaan että sisätiloissa
valopalloja. Kuului merkillisiä ääniä ja havaittiin merkillisiä hajuja,
sänkyvaatteet syttyivät itsestään tuleen ja havaittiin epämääräisiä ihmisten
hahmoja .
Ottaen huomioon että tämä Evansin kirja on julkaistu
ensimmäisen kerran vuonna 1984, eli tätä kirjoittaessa 25 vuotta sitten niin
tämä havainto on varsin mielenkiintoinen.
Allekirjoittaneen mielestä tämä on varsin mielenkiintoinen
sen takia että varsinkin viime vuosien aikana allekirjoittanut monen muun
ufotutkijan tapaan on vähitelleen ruvennut kallistumaan sille kannalle että
ufoilmiö liittyy suurempaan kokonaisuuteen josta ufoilmiö on vain yksi
osatekijä parapsykologiassa.
Ja sikäli Evans kirja onkin hyvä esimerkki siitä että
Evanshan ei kirjassaan kerro vain ufoista ja niiden yhteydessä havaituista
olennoista vaan merkillisistä olennoista yleensä.
Kirjan luvussa 3.1 Evans kertoo sitten Jungin ajatuksista
kollektiivisesta alitajunnasta
ja pohtii että sopiiko se olentohavaintojen selitysmalliksi
.
Vaikka Evans suhtautuukin hyväksyvästi Jungin teoriaan niin
hän ei silti ole aivan tyytyväinen Jungin teoriaan vaan tuo esille luvussa 3.2Â
' Kuvapankkihypoteesin ' jossa hän ajaa takaa sitä että ' jossain ' on olemassa
tietopankki johon on kerätty maailman kaikki tieto.
Monessa kontaktikirjassahan tästä on puhuttu ja käytetty
ilmaisuja kuten ' Akashi ' - arkisto.
Evansin mukaan tämä selittäisi hyvin erilaiset hahmot ja
olennot.
Tällöin Evans tietysti olettaa että se on havaitsija itse
joka hakee esille tästä
' Akashi ' - keskusarkistosta juuri sen kuvan jota hän '
näkee ' olipa se sitten Marie Antoinette, Napoleon tai avaruusmuukalainen.
Allekirjoittanut rupeaa juuri miettimään miten Jungin
arkketyypit ja kollektiivinen alitajunta sopii Evansin ' kuvapankkihypoteesiin
' mutta juuri sillä hetkellä Evans tuleekin apuuni ja totea sivulla 257 "
ettei ole olemassa mitään syytä miksi ei Jungin arkkityypit voisivat sisältyä '
kuvapankkiin ' " .
Evans huomauttaa että tämä ' kuvapankki ' voisi myös
selittää miksi Lawsonin kokeessa koehenkilöt pystyivät kertomaan '
sieppauksistaan 'Â jotka niin yksityiskohtaisesti sopivat yhteen ' oikeiden '
sieppausten kanssa.
He yksinkertaisesti ottivat mallinsa tuosta ' kuvapankista '
.
Evans ottaa myös esille Rupert Sheldraken ' morphic
resonance ' - teorian jonka mukaan kasveilla ja eläimillä ( ja ihmisillä? ) on
' morfogeneettinen kenttä ' jonka kautta he kommunikoivat lajitoverinsa kanssa
välimatkoista ja aikatekijästä välittämättä.
Kirjan luvussa 3.4Â kerrotaan ranskalaisen tähtitieteilijän
Pierre Guerin ufoilmiöön liittyvistä ajatuksista ja tuodaan mm. esille
Guerinin teoria siitä että ufon ajokoneistosta tuleva ( tai tahallaan
lähetetty ) mikroaaltosäteily vaikuttaisi lähellä olevaan havaitsijaan
synnyttämällä hänen alitajunnan avulla tilanteen joka muistuttaa hypnoosia.
Guerin mielestä emme voi muulla tavoin selittää lukusia havaintoja jotka ovat
yhdenmukaisia keskenään.
Evansin kirjan luku 3.7 on kertoo lähinnä ranskalaisen
ufologin Bertrand Méheustin ajatuksista siitä että tieteiskertomukset ovat
vaikuttaneet havaitsijoihin siten että he eivät itse edes tiedosta sitä.
Méheust kertoo tieteiskertomuksista jotka ovat vanhempia
kuin vanhimmat tiedossa olevat nykyajan sieppauskertomukset mutta jotka silti
sisältävät samankaltaisia yksityiskohtia.
Lukijan yllätykseksi Evans ja Méheust eivät kuitenkaan
kuittaa asiaa tällä vaan Evans huomauttaa että Méheust on pohtinut sitä että tieteiskertomuksetÂ
pohjautuvat joskus tapahtuneisiin todellisiin sieppauksiin joista tieto
on säilynyt jollain tavalla ( = Evansin kuvapankki ) josta tieteiskirjailijat
sitten ovat poimineet ideansa kertomuksiinsa.
Esimerkkinä Méheust ottaa tapauksen New Yorkin osavaltion
New Berlinissä asuvan rouva Merryweatherin joka yhdessä anoppinsa kanssa
katseli maahan laskeutunutta ufoa jota sen miehistö korjasi jopa neljän tunnin
ajan.
Méheustin mukaan saattaa olla että rouva Merryweather onki
tuon ufon Evansin mainitsemasta kuvapankista tai vastaavasta.
Tämä tulkinta aiheuttaa allekirjoittaneelle ongelman sikäli
että juuri tästä tapauksesta on aika pitkä selostus omassa kirjassani ' Onko
ufoilmiössä logiikkaa ? '.
Ja ongelma piilee siinä että allekirjoittaneen versiossa
rouva Merryweather kävi paikan päällä myöhemmin ja löysi maasta raskaan esineen
aiheuttamia painaumia sekä jäljelle jääneitä kaapelinosia.
Merryweather siis löysi fyyisiä jälkiä tapauksesta ja tämä
taas kumoaa Méheustin teorian.
Evansin kirjan luku 3.8 on saanut otsikokseen ' The Grafting
Process ' eli lähinnä
' Ymppäysprosessi ' ja siinä Evans tuo esille lähinnäÂ
tilannetta jossa havaitsija ymppää kuulemansa kertomuksia esim. ufoista
johonkin mitä hän ei itse tunnista.
Evans toteaa että kaikissa olentohavainnoissa on olemassa
kolme tekijää:
-Vastaanottaja joka näkee olennon
-Ilmestys jota nähdään
-Agentti joka saa aikaiseksi ilmestyksen/olennon
Evans huomauttaa että on olemassa yksi vaihtoehto joka
selittäisi monet havainnoista ja se on hologrammi.
Evans tuo esille kaksi varsin mielenkiintoista tapausta
joissa on havaittu hologrammeja syntyvän itsestään. Toinen tapahtui eräässäÂ
laboratoriossa Lontoossa
jossa nähtiin pyörivän dynamon yläpuolella ihmisen käsi ja
myöhemmin pää ilmassa.
Toinen tapaus sattui Wisconsinissa vuonna 1931 jolloin
höyrykattilan yläpuolella syntyi höyrypilvi jonka sisällä nähtiin sohvalla
makaava nainen.
Kirjan lopussa Evans tekee yhteenvedon siitä mihin
lopputulokseen hän on tullut tässä olentotutkimuksessaan:
" Olentokokemus on materiaalinen ja se syntyyÂ
fyysisen kommunikaation tuloksena ja sen on saanut aikaiseksi itsenäisesti toimiva
osa vastaanottajan aivoissa joko itsestään tai yhdessä ulkopuolisen agentin
kanssa.....ja se saa ulkoisen muotonsa käyttäen hyväkseen jonkinlaista
kvasimateriaalistista psi- ainetta " .
On itsestään selvää että jos näin on niin kirjailijat ja
tutkijat voivat vielä kirjoittaa tuhansia kirjoja yrittäessään selvittää mikä
tuo Evansin mainitsema
' ulkoinen agentti ' mahtaa olla !
Björn Borg, 7.1.2009 |