Simon & Schuster, London 1997. 316 sivua
Nick Pope on kirjoittanut allaolevat kirjat:
Pope,Nicholas:Open Skies,Closed
Minds.Simon & Schuster,Lontoo 1996.
Pope, Nick: The Uninvited. An
Exposé of the Alien Abduction Phenomenon. Simon &
Schuster, London 1997.
Pope, Nicholas: Operation Thunder Child. Simon & Schuster UK Ltd, London
1999.
Pope, Nick: Operation Lightning
Strike. 2002.
Näistä kirjoista olen
aikaisemmin kirjoittanut esittelyn kirjasta " Operation Thunder Child
" .
Pope on se virkamies joka
Englannin puolustusministeriössä tutki uforaportteja vuosina 1991- 1994 ja
aloitettuaan skeptikkona niin tutkittuaan kolmen vuoden aikana saapuneita
raportteja niin hän vakuuttui siitä että pieni osa näistä havainnoista on
mukana vieras äly, ehkä avaruudesta.
Pope on kuitenkin tarkka
huomauttamaan että vaikka välillä puhutaan avaruudesta niin hän ei tiedä mistä
nämä ufot ovat peräisin.
Pope lainaa esipuheessaan myös
Stanton Friedmanin lausuntoa että " viis lautasista mutta entäs miehistö ?
" .
Pope ajaa tässä takaa sitä että
se on se miehistö joka on se mielenkiintoinen asia että mistä ne tulevat?
Ja miksi ne tulevat?
Pope huomauttaa lisäksi että
tämä kirja ei ole mikään ufokirja vaan se puhuu nimenomaan sieppauksista.
Samalla hän huomauttaa että hän
ei tahdo käyttää niitä termejä mitä New Age- harrastajat mielellään käyttävät
eli " kokija " vaan hän puhuu nimenomaan " siepatuista "
.koska useimmiten niin tapaus on siepatulle traumaattinen.
Samasta syystä Pope ei tahdo
käyttää sanaa " vierailija " .
Itse jouduin Popen kanssa
tekemisiin keväällä 2008 jolloin eräs tamperelainen oli ikkunastaan filmannut
valoilmiön joka hänen mielestään oli ufo. Tämä henkilö levitti sitten tätä
filmiään ympäri maailmaa jolloin se joutui myös Popen huomion kohteeksi.
Pope puolestaan otti filmaajaan
yhteyttä ja tahtoi lisätietoja ja filmaaja vuorostaan passitti tämän Popen
tiedustelun minulle kysyen että " kuka tämä Pope on ? " .
Tämän jälkeen olin sitten
yhteydessä Popeen muutama kerta tämän videon merkeissä.
Kun Pope sitten ymmärsi että
suomalaiset ufotutkijat ( eli minä ) jo tutki tapausta niin hän menetti
mielenkiintonsa tähän asiaan.
Kirjan ensimmäisessä luvussa
Pope kysyy että miten pitää määritellä sieppausta ?
Pope viittaa tässä
amerikkalaisen CUFOS- järjestön määritelmään :
" Henkilö joka siepattiin
hänen tahtonsa vastaisesti Maanpäällisestä ympäristöstään sellaisten olentojen
toimesta jotka eivät olleet ihmisiä. Olentojen on otettava kyseisen henkilön
suljettuun tilaan joka ei näytä maanpäälliseltä ja jota henkilö tietää tai
olettaa että on avaruusalus.
Tässä tilassa henkilöä joko
tutkitaan tai hän ryhtyy kommunikoimaan ( joko suullisesti tai telepaattisesti
) tai molempia. Näitä kokemuksia voidaan muistaa joko tietoisesti tai
määrätietoisen keskittymisen ( focused concentration ) avulla ( eli hypnoosi )
. "
Pope ei kuitenkaan ole
tyytyväinen tähän määritelmään koska se rajoittaa hänen mielestään asioita
sillä tavalla että Popen mukaan niin ei ole varmuutta siitä että sieppaajat
ovat avaruudesta ja toiseksi niin Popen mukaan ei ole varmaa että kyseessä on
avaruusalus.
Pope viittaa tässä Jacques
Valleehen ja siihen että sieppaustapauksia on ilmeisesti tapahtunut kautta
historian kauan ennen kuin meillä oli tietoakaan avaruusaluksista.
Lisäksi Pope huomauttaa että
määritelmässä on se heikko puoli että saattaa olla ettei kaikki viedäkään
vasten tahtoaan. Jokuhan saattaa hyväksyäkin se että hänet siepataan, ihan
uteliaisuudesta.
Tämän ensimmäisen luvun otsikko
onkin " pikkuväki " ja Pope huomauttaa että näistä pienistä
olennoista on olemassa runsaasti eri nimiä.
Pope luettelee jopa 9 eri
vanhaa nimeä joita on käytetty näistä pikkuolennoista ja nimenomaan
englanninkielisiä.
Pope viittaa myös Raamattuun ja
toteaa että Raamattu on täynnä esimerkkejä siitä että joku siepataan ja viedään
ylös taivaaseen.
Kirjan toisessa luvussa Pope
esittelee avaruusolennot niinkuin n. s. kontakti- ihmiset ovat nähneet heitä.
Pope kertoo Adamskista jopa 7
sivulla ja sen jälkeen George van Tassellista, Truman Bethurumista, Daniel
Frysta, Elisabeth Klarerista, Orfeo Angeluccista, Howard Mengeristä, Sid
Patrickista ja Billy Meierista.
Tämän jälkeen kolmannessa
luvussa Pope siirtyy sieppauskokemuksiin ja kertoo Antonio Villas Boaksesta,
Barney ja Betty Hillistä, Travis Waltonista, asutralialaisesta Maureen
Puddysta, Betty Andreassonista ja tässä tuleekin sitten esille ongelma.
Saattaa olla että se on
allekirjoittaneen kohdalla ongelma mutta ei muiden kohdalla.
Ongelma on se että kun kirjassa
kuin kirjassa aloitetaan ikään kuin nollapisteestä ja esitellään kaikki asiasta
alusta alkaen Kenneth Arnoldin havainnosta ja sitten tunnetuimmat
kontaktihenkilöt ja sieppaustapaukset niin henkilö joka on lukenut monta kirjaa
kuten minä itse, eli suuren määrän kirjoja, niin kyllästyy tietysti tähän
ikuiseen esittelyyn nollapisteestä alkaen ja luulen kyllä että joukossa on
monta muutakin kuin minä jotka ovat lukeneet monta kirjaa aikaisemminkin joissa
on esitelty nämä samat asiat. Tämä saattaa kyllä kyllästyttää lukijaa .
On ikäänkuin moni kirja olisi
suunnattu vasta- alkajille jotka eivät tiedä mitään ufologiasta vaan hänelle
pitää kertoa kaikki asiat alusta alkaen ja tämä on kyllä suuri ongelma niin
hyvin kirjan tekijälle kuin kustantajalle että riippuen siitä kuka saa kirjan
käsiinsä niin hän saattaa pitää sitä kyllästyttävänä toistona mutta jos
kyseessä on vasta- alkaja niin tietysti hän lukee suurella mielenkiinnolla
tämän kirjan.
En tiedä miten tätä asiaa
pitäisi ratkaista tai onko se ollenkaan ratkaistavissa.
Kirjan neljännessä luvussa Pope
kertoo kuinka sieppaukset ovat tulleet yleisön tietoon
eri kirjailijoiden toimesta. Hän mainitsee Whitley
Strieberin ja Budd Hopkinsin ja David Jacobsin ja kertoo myös että The National
Enquirer - lehti tarjosi alunperin 100.000 dollaria lopullisesta todisteesta
siitä että avaruusolennot kävivät Maassa .
Myöhemmin summa nostettiin miljoonaan dollariin. Lisäksi
lehti tarjosi pienempiä summia kuten 5.000 dollaria ja 10.000 dollaria joka
vuosi parhaimmasta ufotapauksesta.
Pope huomauttaa kuitenkin että jos joku vaatii tätä
miljoonan dollarin palkintoa niin siihen liittyy vaatimus että esim. YK on
vahvistanut tämän kontaktin.
Viidennessä luvussa Pope pohtii sieppauksia jotka ovat
tapahtuneet Englannissa ja mainitsee ensimmäiseksi George Kingin ja sen jälkeen
Aveleyn- sieppauksen jossa siepattiin kokonainen perhe, Elsie Oakensenin ,
Lynda Jonesin ja sitten tunnetun metsänvartija Bob Taylorin tapauksen ja vielä
tunnetuimman poliisimies Godfreyn tapauksen.
Sitten kerrotaan Alfred Burtoosta joka oli liian vanha
sieppaajille ja mainitaan Ilkley Mooren tapaus ja tapaus James ja Pamela
Millen .
Pope toteaa että Englannista löytyy satoja sieppaustapauksia
ja hän huomauttaa myös että kun hän tutki ufotapauksia puolustusministeriön
palveluksessa niin hän kohtasi usein ihmisiä jotka eivät milloinkaan olisi
keskustelleet siviiliufologin kanssa tapauksestaan mutta kyllä keskustelivat
Popen kanssa kun Pope toimi viranomaisena.
Pope tekee tästä johtopäätöksen että näitä tuntemattomia
sieppaustapauksia saattaa olla suuri määrä joista ei vielä tiedetäkään.
Pope pohtii sitten mitä eroja on amerikkalaisten ja
englantilaisten tapausten välillä ja huomauttaa siitä että Englannin BUFORA-
järjestö Jenny Randlesin puheenjohtajakaudella kieltäytyi käyttämästä hypnoosia
kun sitä käytetään toisaalta vapaasti USA: ssa.
Pope tuo myös esille sen että nämä sieppaajat ovat eri
näköisiä Englannissa ja USA: ssa . USA: ssahan tunnetusti n. s. ' harmaat '
ovat asialla kun Englannissa taas sieppaajat ovat ihmisenkaltaisia ja usein
n.s. ' pohjoismaista ' tyyppiä.
Pope huomauttaa kuitenkin että Englannissa on noussut esille
voimakasta kritiikkiä tätä BUFORAn päätöstä vastaan ettei käytetä hypnoosia ja
että moni ufotutkija on sillä kannalla että sitä pitäisi käyttää ja monet
yksityiset käyttävätkin sitä vaikka ei BUFORA sitä käytä.
Pope huomauttaa että monen mielestä niin hypnoosi on paras
työkalu mitä tutkijalla voi olla vaikkakin tiedetään ja tunnetaan hypnoosin
heikkoudet.
Kirjan kuudennessa luvussa Pope tuo esille kaksi keksittyä
sieppaustapausta eli hän kertoo millainen on tyypillinen sieppaustapaus .
Ensimmäinen sieppaustapaus liittyy mieheen joka on ajamassa yöllä kotiinsa autolla
ja kokee kadonnutta aikaa- ilmiön ja myöhemmin regressiohypnoosissa sitten
ilmenee että hänet on viety ufoon ja siellä häneltä on otettu siemennestettä
jonka jälkeen hänet on palautettu autoonsa.
Toinen tapaus jonka Pope on keksinyt on nainen joka siepataan
omasta makuuhuoneesta ja viedään ufoon.
Kun tämä mies vietiin ufoon ramppia pitkin niin tämä naineen
taas leijutetaan makuuhuoneestaan ylös odottavaan ufoon mutta sen sijaan nainen
ei tiedä miten pääsi sisään ufoon ja tässähän Pope on ottanut esille Bullardin
esilletuoman n. s.
' oviamneesian ' ja itse asiassa tämä oli asia jota
odotinkin ja katsoin että miten Pope käsittelee juuri sen yksityiskohdan.
Ja Pope noudattikin Bullardin kaavaa ja toteaa ettei
naisella ollut aavistustakaan siitä miten hän pääsi sisälle ufoon.
Tämä on varsin tuttu asia sieppauksissa vaikka joskus kuten
tuon miehen tapauksessa he kertovat siirtyneensä ufoon ramppia pitkin.
Ufossa naiselle tehdään sitten kokeita ja työnnetään pitkä
neula hänen napaansa ja tämän jälkeen nainen saa liikkua ufossa ja tutkia eri
huoneita ja kohtaakin sitten lapsen ja ilmoitetaan että se on hänen lapsensa.
Toistan vielä sen että sekä miehen että naisen tapaus ovat
keksittyjä. Pope on keksinyt ne itse ja tarkoitus on tuoda esille tyyppilisiä
sieppaustapauksia ja näyttää mitä kaavaa tyypillinen sieppaus noudattaa.
Kirjan seitsemännessä luvussa Pope pohtii sieppauksia ja
tiedettä ja kysyy että miten voidaan todistaa että tapatuvatko sieppauset
todellisuudessa vai ei ?
Hän ottaa vertailukohteeksi Jumalan ja kysyy kuinka monta
valokuvaa on olemassa Jumalasta ja silti Jumalaan uskotaan ympäri maailmaa
yleisesti.
Tämän jälkeen Pope selostaa Alwin Lawsonin tunnettua koetta
jossa kehoitettiin ryhmääopiskelijoita keksimään sieppauskokemuksia
jonka jälkeen Lawson vertaili näitä keksittyjä sieppauskokemuksia n. s.
oikeisiin sieppauskokemuksiin ja löysi niistä aika paljon yhtäläisyyksiä
vaikkakin myöskin eroja.
Tämän jälkeen Pope kertoo Roper- tutkimuksesta vuodelta 1991
jonka mm. tri David Jacobs oli ollut mukana luomassa ja jonka mukaan 3,7
miljoonaa amerikkalaista olivat kokeneet sieppauksia.
Pope tuo kyllä myös esille sen kritiikin joka on suunnattu
tuota tutkimusta kohtaan .
Itse kysymykseen siitä miten tiedemiehet suhtautuvat
sieppauksiin niin Pope ottaa esille tähtitieteilijä Hynekin joka oli tiedemies
ja myös Jacques Valleen joka on astrofyysikko ja tietokoneopin filosofian
tohtori kun taas skeptikko Philip Klass on sähköinsinööri.
Sen jälkeen Pope mainitsee englantilaisen tohtorin Susan
Blackmoren ja huomauttaa että Carl Jungkin oli kiinnostunut ufoista.
Tämän jälkeen Pope siirtyy John Mackin tutkimukseen
Harvardin yliopistossa ja kertoo niistä vaikeuksista joihin Mack joutui ja oli
vähällä että Mack olisi menettänyt työpaikkansa vaikkakin hän loppujen lopuksi
pystyi säilyttämään sen erityistutkimuksen jälkeen.
Sen lisäksi Pope mainitsee MIT: in professorin David
Pritchardin joka järjesti sieppauskonferenssin MIT: in tiloissa. Tähän
konferenssiin otti osaa tohtoreita, psykiatreja, psykologeja, sosiologeja ja
hypnoterapeutteja ja fyysikkoja ja tähtitieteilijöitä.
Kirjan kahdeksas luku liittyy siihen miten Englannin
puolustusvoimat pystyvät puolustamaan sieppausuhreja sieppauksia vastaan tai
Popen mielestä pitäisi puolustaa heitä. Vaikka olen tuntenut ja tiennyt
Popesta vuosikausia tätä kirjoittaessani niin hämmästyn kuitenkin kun Pope
sanoo että " virallisessa työssään siepattujen kanssa niin hän joutui
puolustamaan toimintansa jatkuvasti yhdelle tai kahdelle epäuskoiselle
henkilölle jotka tahtoivat saada minut luopumaan aiheesta kokonaan " .
Tämä teksti hämmästytttää allekirjoittanutta sen johdosta
että olen tietysti hyvin perillä siitä että Pope oli se henkilö joka tutki
ufohavaintoilmoituksia Englannin puolustusministeriössä vuosina 1991- 1994
mutta en ole ikinä oivaltanut tai kuullut aikaisemmin että hän olisi tutkinut
myös sieppaustapauksia.
Pope toistaa liitteessä erään naisen puolustusministeriölle
lähettämän kirjeen jossa nainen kysyy miten puolustusministeriö voi suojata
häntä sieppauksia vastaan ja Pope julkaisee myös puolustusministeriön
vastauksen josta käy ilmi että Englannin puolustusministeriö on kiinnostunut
ufoista vain siinä mielessä että edustavatko ne uhkaa Englannille?
Ja tällaista uhkaa ei Englannin puolustusministeriö ole
vielä ikinä havainnut.
Kaiken lisäksi tuosta liitteestä, eli puolustusministeriön
liitteestä ilmenee että puolustusministeri sanoo suoraan ettei heitä kiinnosta
mikä loppujen lopuksi on ollut jonkun havainnon takana. Se on
puolustusministeriön mukaan merkityksetöntä.
Siihen löytyy varmasti joku selitys jos tapausta
tutkittaisiin. Mutta kun se ei edusta mitään uhkaa niin sitä ei tutkita.
Pope ehdottaa että jos Englannin puolustusvoimat niin
tahtoisi niin heillä olisi kyllä resursseja tutkia ufoja, ufohavaintoja ja
sieppauksia sen johdosta että sieppaukset ovat usein toistuvia eli sama henkilö
joutuu sieppauksen uhriksi ja tällöin Popen mielestä esim. satelliitteja
voitaisiin käyttää siihen että satelliitti katsoisi että onko sieppausuhrin
yläpuolella ollut ufo tai ei.
Lisäksi Popen mielestä tutkaa voisi käyttää paremmin hyväksi
sillä tavalla että nykyisin kun Englannin tutkaverkosto havaitsee oudon kohteen
niin se jätetään huomiotta jos se ei käyttäydy lentokoneen tavoin.
Tätä käytäntöä voisi muuttaa.
Ja Popen mielestä niin määräyksiä voitaisiin muuttaa sillä
tavalla että aina kun havaitaan jotain outoa niin lähetettäisiin hävittäjä
ilmaan katsomaan että mikä se on se outo asia joka aiheuttaa merkillisiä
kaikuja tutkassa.
Kolmanneksi Pope ehdottaa että armeija voisi valvoa
siepattua sillä tavalla että sieppausuhri ei itsekään tietäisi siitä. Pope ajaa
tässä takaa sitä että yksityiset tutkijat ovat yrittäneet valvoa siepattuja
aikaisemminkin esim. videolla mutta ikään kuin olisivat saaneet käskyn jostain
niin sieppausuhrit itse ovat aina kytkenneet pois näitä valvontalaitteita aina
silloin tällöin ja Pope ajaa takaa sitä että jos armeija hoitaisi tällaista
valvontaa niin sieppausuhri ainakaan itse ei voisi kytkeä pois näitä
valvontalaitteita.
Kirjan luvussa 9 Pope kertoo kahdesta naisesta ja heidän
kokemuksistaan ja täämä luku on erikoinen sikäli että nämä tapaukset eivät
liity suoraan ufoihin eikä edes avaruusmuukalaisiin vaan kertovat heidän
kokemuksistaan joita he aluksi eivät ole edes osanneet yhdistää ufoihin tai
sieppauksiin ja vasta myöhemmin tämä ajatus on tullut esille.
Esimerkkkinä on toinen naisista eli Mary joka on syntynyt
Irlannissa jossa Popen mukaan uskotaan kovasti ja vahvasti keijukaisiin
edelleenkin.
Esimerkiksi Maryn kodissa kun Mary oli lapsi niin jätettiin
aina lautaselle vähän ruokaa keijukaisille.
Mary kertoo että kun hän kerran lapsena oli sairaana
vuoteessaan niin hän näki sängystään kaksi , kuten hän oletti, keijukaista
jotka kurkistivat oven takaa hänen huoneeseensa.
Mary kertoi tästä äidilleen ja äiti totesi vaan että "
ahaa, kutsuitko heidät sisälle ? ".
Vasta vuonna 1987 kun Mary sattui näkemään Whitley
Strieberin kirjan " Communion " jossa oli muukalaisen kuva niin vasta
silloin hän tunnisti tämän muukalaisen kuvan että se oli saman näköinen kuin ne
keijukaiset joita hän oli nähnyt lapsena ja vasta tällöin, ensimmäinen kerta
Mary rupesi yhdistämään näitä keijukaisia ja kokemuksiaan ufoihin ja
muukalaisiin.
Maryn muut kokemukset ovatkin sellaisia että ne
muistuttavat n. s. MIB: ejä ja tässä vaiheessa tunnistankin että omassa
kirjassani " Ufot ja MIB " niin olenkin jo aikaisemmin kertonut
Marysta. Selitys lieneekin se että olen lukenut tämän Popen kirjan jo
aikaisemmin kauan sitten ja poiminut tämän Maryn tapauksen Popen kirjasta jo
tuolloin.
Mary kertoo myös tapauksesta jolloin hän ystävänsä Brendan
kanssa oli ajamassa moottoritiellä ja he lähestyivät Leedsin kaupunkia ja kello
oli 2 aamuyöllä ja yllättäen he olivatkin liikenneympyrässä keskellä Leedsiä
eivätkä ollenkaan moottoritiellä ja kello olikin puoli kuusi.
Tämä tapaus on merkittävä siitä syystä että tässä oli kaksi
eri henkilöä jotka kokivat saman asian yhdessä.
Luvussa 12 Pope ottaa esille tapauksen joka oli varsin
merkillinen. Kyseessä on englantilainen pariskunta joka oli matkalla USA: ssa
ja he ajoivat n. s. tullitietä pitkin eli Yhdysvalloissa on olemassa tällaisia
maksullisia tulliteitä joille pääsee vain valvottujen porttien kautta. Samoin
niistä pääsee pois vain valvottujen porttien kautta.
Kun siirtyy tällaiselle tullitielle niin saa lipun ja kun
poistuu niin näyttää poistumiskohdan valvojalle lipun ja suorittaa maksun
kuljetun tien pituuden mukaan.
Kyseinen tapaus oli sellainen että Peter ja hänen vaimonsa
ajoivat tullitietä pitkin ja yllättäen he eivät enää olleetkaan tullitiellä
vaan lähellä Boca Ratonia eikä heillä ollut aavistustakaan siitä millä tavalla
he olivat siirtyneet pois tullitieltä ja miten he olivat joutuneet Boca
Ratoniin .
Tässä tapauksessa niin kumpikaan ei ollut vähääkään kiinnostunut
ufoista tai sieppauksista eikä heillä ollut mitään tietoa näistä asioista eikä
kiinnostustakaan ja vasta monta vuotta myöhemmin eli vuonna 1995 niin Peterillä
tarjoutui tilaisuus regressiohypnoosiin ja hypnoosissa yritettiin sitten
selvittää että millä tavalla he olivat siirtyneet tullitieltä Boca Ratoniin.
Hypnoosissa ilmeni sitten että auto oli yllättäen lähtenyt
liukuun vinoittain tullitieltä
ja jäänyt tavallaan leijumaan metsään tietyllä korkeudella.
Peter oli silti astunut ulos autosta ja pystyi kävelemään.
Hänen vaimonsa joka oli ratissa näytti vaan tuijottavan ulos ikkunasta ja
pitävän kiinni ratista.
Peter oli sitten joutunut jonkunlaiseen rakennukseen josta
oli löytänyt suuren määrän vanhoja pahvilaatikoita joissa oli kaikenlaista
materiaalia mitä käytettiin tierakennustöissä kuten tieviittoja ja
varoitusvilkkuja jne.
Käveltyään ympäri tässä rakennuksessa vähän aika hän meni
takaisin autoon ja sitten yks' kaks he olivatkin Boca Ratonin laitamilla.
Pope on ottanut mukaan tämän kertomuiksen tähän kirjaan sen
takia että hypnoosissakaan ei tullut esille mitään joka viiittaisi ufoihin tai
muukalaisiin mutta silti tapaus muistuttaa niin paljon sieppausta että tästä
syystä Pope on ottanut sen mukaan kirjaansa.
Pope ihmettelee kuten kaikki muutkin että mistä on kysymys ?
Todettakoon vielä että siinäkin vaiheessa kuin Peter käveli
autoonsa niin oli ikäänkuin hän olisi kävellyt ilmassa ja tätä hän ei
ymmärtänyt silloin eikä myöhemminkään.
Kirjan luvussa 13 otsikko on hiukan yllättävä eli "
muukalaisten haastattelu " ja tässä kerrotaan lontoolaisesta Vaunda-
nimisestä tytöstä joka joutui sieppausten kohteeksi jo 14- vuotiaasta lähtien
ja yllättävää kylläkin niin väitetään että hän koki sieppauksia 18 kuukauden
ajan enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Tämähän panee lukijan miettimään että miten näin on voinut
käydä.
Se joka on yllättävää tässä kertomuksessa on se että tämä
Vaunda muuttuu ajan mittaan sieppausuhrista kanavoitsijaksi.
Kirjassa kerrotaan sitten muutamasta keskustelusta jota
Vaunda on käynyt muukalaisten kanssa kanavoidessaan joten Popen kirja muuttuu
tässä vaiheessa yllättäen kanavointikirjaksi joka mielestäni on aika
hämmästyttävää ja tässä on kyllä pakko taas todeta että Pope tässä itse tuo
esille sen minkä hän myös aikaisemmin on tuonut esille että hän ei ole
ollenkaan varma että nämä muukalaiset ovat avaruudesta.
Pope pohtii tässä paranormaaleja selityksiä.
Kirjan luvussa 14 Pope kertoo Maria Ward nimisestä naisesta
ja tämä kertomus on harvinaisen mielenkiintoinen ja ehdottomasti
mielenkiintoisin koko kirjassa ja Pope onkin antanut sille tilaa kirjassa jopa
22 sivua.
Tässä kerrotaan Mariasta kuinka hän jo lapsena koki paljon
poltergeistilmiöitä kotona ja ne olivat niin tavallisia että perhe tottui
niihin.
Marialla oli tapana isänsä kanssa käydä metsässä jossa hän
näki lapsena pieniä olentoja ja kun hän kysyi isältään millä nimellä niitä
kutsutaan niin isä vastasi että " kääpiöitä " .
Myöhemmin elämässään Maria rupesi kutsumaan niitä nimellä
" keijuja " .
Myös hänen pikkusiskonsa näki näitä pienempiä olentoja ja
lapset leikkivät niiden kanssa.
Kun Maria oli 19- vuotias hän sai lapsen jolloin lääkärit
kertoivat hänelle ettei hän enää voi saada lisää lapsia ja se johtui siitä että
hänelle oli aikaisemmin tehty vatsaontelon tähystys joka oli jättänyt
kiinnikkeitä Marian kohtuun.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin hänen navassaan arpi joka
viittasi tähystysleikkaukseen .
Lääkäri tahtoi tietää mistä syystä hänet oli leikattu
aikaisemmin ja Maria vakuutti ettei häntä ole milloinkaan aikaisemmin leikattu
.
Myös Marian poika rupesi varttuessaan kertomaan että hänen
makuuhuoneeseen tuli outo nainen iltaisin ja öisin samalla tavalla kuin Maria
oli kokenut että hänen makuuhuoneeseen tuli outoja olentoja öiseen aikaan .
Kerran Maria näki kuinka sininen valo tuli seinästä läpi ja
muuttui siniseksi palloksi joka tavallaan veti Marian suljetun oven läpi ja
Maria kertoi kuinka hän selvästi näki ja muisti kuinka hän näki oven rakenteen
oksineen sisältäpäin .
Heti kun he tulivat oven ulkopuolelle Maria imettiin ylös
ufoon jossa hänelle tehtiin useita tutkimuksia joista jotkut olivat erittäin
kivuliaita.
Tutkimusten jälkeen Marialle näytettiin ikään kuin
televisiokuvia tuhotusta Maapallosta jonka jälkeen hänelle näytettiin kuvia
toisesta maailmasta jossa oli kaksi aurinkoa ja Maria oletti että nämä kuvat
olivat olentojen kotiplaneetalta.
Seuraavana aamuna kun Maria heräsi ja katsoi itseään
peilistä niin hän näki fyysisiä todisteita siitä että jotain oli tapahtunut
hänelle.
Hän löysi kuivunutta verta kasvoistaan ja hänen jalkansa
olivat likaiset koska oli kävellyt ulkona vähän matkaa paljain jaloin ja myös
tyynyssä oli vähän verta jne.
Niinikään Marialta puuttui tietystä kohdasta päästä kaikki
hiukset ja hänen T- paitansa oli jonkin kummallisen aineen peitossa. Lisäksi
hän löysi jäänteet siitä savukkeesta jonka hän oli sytyttänyt juuri kun hänet
vietiin.
Maria rupesi myös kärsimään suljetun paikan kammosta ja
kääntyi hypnoterapistin puoleen ja tri Susan Winne suoritti hänelle
regressiohypnoosin selvittääkseen mistä tämä kammo johtui.
Mutta kun Maria rupesi kertomaan tapauksesta kun hän oli 16-
vuotias ja hänet oli otettu jonkunlaiseen pitkulaiseen kapseliin ja leijutettu
eteenpäin metsässä olevaan kohteeseen joka vaikutti Kuulta niin tohtori
keskeytti istunnot ja totesi että hän ei ole pätevä arvioimaan tällaisia
asioita.
Marialla on ollut niin monta erilaista kokemusta että
tällaisessa lyhyessä esittelyssä niistä ei voi mainita kuin nämä muutamat mutta
todettakoot lopuksi että Maria itse suhtautuu epäluuloisesti siihen että
kyseessä olisivat avaruusolennot ja avaruusalukset.
Maria on sitä mieltä että nämä olennot ovat muukalaisia vain
siinä mielessä että he ovat meille tuntemattomia eikä heidän tarvitse olla
kotoisin avaruudesta.
Luvussa 15 Pope huomauttaa että tavanmukaisin selitys
ufoille ja sieppauksille on että kyseessä on avaruusolennot mutta myös muita
selitysmalleja on tuotu esille ja Pope käy tässä luvussa läpi nämä muut
selitysmallit jotka ovat olemassa paitsi avaruusteoria.
Ensimmäiseksi hän tuo esille Lawsonin
syntymätraumahypoteesin mutta huomauttaa että siinä tapauksessa kaikki ihmiset
pitäisi kärsiä tästä eikä vain osa ihmisistä.
Toiseksi Pope otta esille " Lähellä kuolema " -
kokemukset ja OOBE- kokemukset
( Ruumiista irtaantumiskokemukset ) eikä oikeastaan sano
niistä mitään muuta kuin että kokemukset ovat merkillisiä ja hän huomauttaa
nimenomaan esim. lähellä kuolemaa- tapauksista jossa lähellä kuolemaa ollut
henkilö voi kertoa esim. keskusteluista joita on käyty sairashuoneen ulkopuolella.
Seuraavaksi Pope ottaa esille huijaukset ja toteaa että
kyllä näitä huijauksia tapahtuu myös ufoalalla ja muistuttaa esim. että eräs
nainen huijasi John Mackia sieppauskertomuksellaan.
Pope toteaa että tällaista sattuu eikä sille mitään mahda.
Onhan ollut olemassa valelääkäreitäkin ja mm. jopa
valejunankuljettajiakin.
Seuraavaksi Pope ottaa esille " väärämuistosyndrooman
" ja toteaa että ihmisillä voi olla väärä muisto ja jopa hypnoosissa
heille voi aiheuttaakin vääriä muistoja.
Pope antaa tässä kunnian tästä teoriasta amerikkalaiselle
Robert Bakerille ja se minua hämmästyttää jonkunverran sillä minun tietääkseni
Baker on tullut tunnetuksi unihalvausteoriastaan kun taas Susan Blackmore on
ollut tämän " väärä muisto " - teorian puolestapuhuja.
Muistanko nyt itse väärin kuka on tuonut minkäkin teorian
julkisuuteen tai erehtyykö nyt Pope tässä asiassa ?
Seuraavaksi Pope ottaakin esille tämän unihalvausteorian
mainitsematta Robert Bakeria ja se aiheuttaa kyllä allekirjoittaneelle hiukan
ongelmia.
Sitten seuraavaksi Pope ottaa esille Persingerin Temporal
Lobe Lability- teorian ja tässä hän tuo esille Susan Blackmoren ja sen kokeen
johon Blackmore osallistui Persingerin laboratoriossa ja Pope huomauttaa tässä
sen minkä itsekin olen nähnyt eräästä dokumenttiohjelmasta ettei Blackmore
kokenut mitään avaruussieppausta tai ufoa ollenkaan Persingerin laboratoriossa.
Seuraavaksi Pope tuo esille Paul Devereuxin ja Persingerin
" Tectonic Stress "- teorian
ja siitä hän jatkaa Albert Buddenin teorialla jonka mukaan
ihmisen itsensä synnyttämä elektroninen saaste aiheuttaisi joillekin ihmisille
samantapaisia kokemuksia kuin Devereuxin ja Persingerin teoriassa mutta sillä
erolla että tällä kertaa tuo elektroninen saaste on keinotekoisesti synnytetty.
Buddenin mielestä radiomastot, televisiomastot,
kännykkämastot jne ovat juuri näitä saastuttajia.
Tämän jälkeen hiukan merkillisellä tavalla Pope tuo esille
unihalvausasian uudelleen vaikka hän juuri aikaisemmin esitteli juuri sitä
teoriaa pari sivua aikaisemmin ja tässä Pope mainitsee hypnagogiset ja
hypnopomppiset halvaustilat ja hiukan merkillisesti kylläkin hän ei mainitse
Bakeria vaan puhuu sen sijaan David Huffordista ja hänen esilletuomastaan New
Foundlandin Old Hags- syndroomasta.
Sen jälkeen Pope siirtyykin Jungiin ja kollektiiviseen
alitajuntaan ja selostaa Jungin teorioita lyhyesti.
Tämän jälkeen Pope tuo esille massahysteriateorian ja
vertailee sitä esim. muotiin että jos televisiossa nähdään joku tunnettu
henkilö tietyssä vaatekappaleesssa niin on hyvin lähellä että tämä luo uuttaa
muotia jota sitten monet muut seuraavat ja tässä kyllä lukija nyt pohtii että
liittyykö tämä nyt jonkunlaiseen massahysteriaan vai ei.
Pope kuitenkin huomauttaa että psykologeilla on eri käsitys
ilmiöstä ja jotkut ovat sitä mieltä ettei sitä ole edes olemassa.
Tämän jälkeen Pope tuo esille hyväksikäyttö lapsuudessa sekä
satanistiset rituaalitapaukset ja viittaa tässä John Mackiin joka on todennut
että hän omissa tutkimuksissaan ei ole löyänyt ainoatakaan sieppaustapausta
joka olisi lapsuudessa tapahtuneen seksuaalisen hyväksikäytön peitemuisto.
Sen sijaan Mack pohtii että voisiko tilanne olla
päinvastainen että joku on kokenut sieppauksen lapsuudessa mutta olettaa että
kyseessä on ollut hyväksikäyttö.
Mitä tulee satanistisiin rituaaleihin taas niin Pope
suhtautuu hyvin vähättelevästi niihin ja toteaa että mitään todisteita
sellaisesta ei ole olemassa.
Tämän jälkeen Pope tuo esille ne teoriat jotka perustuvat
siihen että valtiolla olisi olemassa joku tutkimusohjelma tai " mind-
control " ja valtion entisenä virkamiehenä Pope suhtautuu hyvin jyrkästi
näihin vaihtoehtoihin ja sanoo jopa että nämä selitysmallit menevät jopa
paranoidien aistiharhojen mittakaavan ulkopuolelle, toisin sanoen Pope ei usko
ollenkaan näihin selityksiin.
Aikamatkaselitykseen Pope ei myöskään usko sillä jos esim.
aikamatkaaja palaa menneisyyteen ja tappaa oman isoisänsä niin silloin hän itse
ei voisi olla olemassakaan. Hänhän olisi jäänyt syntymättä.
Tämän jälkeen Pope ottaa esille " Jaettu Maapalloteorian
" eli sen että emme ole yksin tällä Maapallolla vaan että jaamme
Maapallon jonkun toisen sivilisaation kanssa ja Pope viittaa tässä
kansantaruihin keijukaisista ja arabialaisiin jinn- olentoihin .
Tämän luvun lopussa Pope sitten pohtii mitä mieltä hän itse
on näistä teorioista ja Pope sanoo suoraan tämän luvun lopussa että vaikka nämä
muut teoriat saattaisivat selittää jonkun sieppauksen niin mikään teoria ei
selittäisi kaikkia sieppauksia.
Tästä syystä Pope kallistuu voimakkaasti sille kannalle että
kyllä sieppaukset tapahtuvat fyysisessä maailmassa ja että hänen mielestään
kyseessä ovat nimenomaan avaruusolennot ja avaruusalukset.
Tämähän on aika suoraan sanottu Popelta.
Varsinkin kun ottaa huomioon että Pope itse tämän kirjan
alussa toi esille sen että mitään todisteita meillä ei ole siitä että kyseessä
on avaruusolennot ja avaruusalukset.
Kirjan viimeisessä eli16. luvussa Pope etsii sitten
vastauksia kysymykseen että miksi avaruusolennot ovat täällä ja miksi he
sieppaavat ihmisiä.
Ensimmäinen ajatus joka tulee Popen mieleen on se että
avaruusolennot käyttäytyvät täysin samalla tavalla kuin me käyttäydymme koe-
eläinten kanssa.
Niitä tutkitaan ja leikataan ja tehdään kivuliaita kokeita
eikä eläimiltä kysytä mitään lupaa.
Emme myöskään välitä siitä että eläin kärsii.
Kokeita jatketaan silti tuhansissa laboratorioissa ympäri
maailmaa.
Popen mukaan saattaa olla että avaruusolennot käyttäytyvät
täysin samalla tavalla. He pitävät meitä koe- eläiminä joita tutkitaan ja
leikataan ja laitetaan niihin implantteja jotta niitä voidaan löytää myöhemmin.
Toinen ajatus joka tulee Popen mieleen on se että olemme sen
verran egokeskeisiä, egoisteja että kuvittelemme että nämä sieppaukset ja
olentojen vierailut liittyisivät meihin vaikka saattaa olla että ne uskomatonta
kylläkin ehkä eivät liitykään meihin.
Pope otta tässä esimerkkinä hyttysparven joka näkee
maantiellä autoja jotka kiitävät ohi ja välillä joku auto tappaa hyttysen ja
välillä hyttynen joutuu sisälle autoon ja ajetaan ulos taas. Tuolloin hyttynen
palaa yhteiskuntaansa ja kertoo kuinka hän näki merkillisiä olentoja jotka
yrittivät kommunikoida hänen kanssaan ja loppujen lopuksi ajoi hyttysen ulos.
Pope ajaa tässä takaa sitä että ehkä käsitämme väärin koko
sieppausasian ja ufoasian.
Että kuvitelemme vaan että asia liittyy meihin vaikka olemme
vaan sivuroolissa heidän käyttäytymisessään ja pyrkimyksissään mitkä ne sitten
ovatkaan. Saattaa olla ettemme ikinä edes ymmärrä mistä on kysymys.
Pope ottaa sitten esille tämän hybridikysymyksen eli risteytymisasian
eli että ihmisiltä otetaan siemennestettä ja munasoluja jotta voidaan luoda
hybridiolentoja mutta Pope huomauttaa tässä että tässä itse asiassa ei ole
mitän järkeä koska siepattujen siemennestettä ja munasoluja muukalaiset
tarvittaessa saisivat mistä laboratoriosta tahansa suuriakin määriä.
Ei tarvitse siepata ihmisiä sen takia.
Loppulauseessaan Pope pohtii kuinka yleisiä nämä sieppaukset
ovat ja hän olettaa että sieppaukset ovat huomattavasti yleisempiä kuin uskomme
ja mainitsee myös Roper- tutkimuksen ja Pope perustelee käsitystään sillä että
hän esimerkiksi kerran jutteli erään julkkiksen kanssa joka rupesi kertomaan
omasta sieppauksestaan ja hänen kertomuksessaan oli useita yksityiskohtia joita
Pope oli löytänyt aikaisemmin muista sieppauskertomuksista.
Toinen esimerkki on se että Pope kerran meni ravintolaan ja
siellä tapasi ihmisen joka hetken kuluttua rupesi puhumaan sieppauksestaan ja
Pope olettaa että tilanne on se että sieppauksia tapahtuu paljon, paljon,
paljon enemmän kuin voimme edes kuvitella.
Pope puhuu sitten lyhyesti sieppauksista ja lapsista ja
toteaa että hän on tahallaan jättänyt pois kertomukset jotka liittyvät lapsiin
tästä kirjasta ja hän mainitsee vain lyhyesti kaksi tapausta jotka ovat tulleet
esille heidän vanhempiensa kautta ja toinen on lapsi joka piirtää taivaalla
näkemiään ufoja ja humanoideja ja toinen lapsi puolestaan valittaa kuinka hän
ei tahdo nukkua tietyssä huoneessa yläkerrassa koska keijut tulevat sinne ja
vievät hänet aina sieltä.
Pope pohtii että kun lapset puhuvat mielikuvituskavereista
ja leikkitovereista niin olisiko tilanne se että lapsilla todellakin on näitä
oikeita leikkitovereita vaikka vanhemmat eivät tiedä niistä eivätkä ota lapsia
vakavasti.
Ja mikä on sitten muukalaisten perimmäinen tarkoitus?
Pope tuo esille sen että monessa ihmisessä on tapahtunut
muutos sieppauksen jälkeen. He ovat tulleet enemmän tietoisiksi ympäristöstään
ja kanssaihmisistään kuin aikaisemmin ja jotkut muuttavat syömistapojaan
enemmän luontoystävällisemmäksi ja Pope pohtii että olisiko tilanne se että
vähitellen niin yksinkertaisesti koulutetaan ihmistä paremmaksi ihmiseksi .
Mutta silti Pope heittää esille myöskin sellaisen asian
vielä että kenen hyväksi tämä tapahtuu ?
Tapahtuuko tämä ihmisten hyväksi vai muukalaisten hyväksi ?
Pope tuo myös esille sen että vaikka monet siepatut
yllättäen suhtautuvat positiivisesti sieppauksiin ja sieppaajiin niin saattaa
olla että asiassa piilee sittenkin
joku asia josta emme tiedä joka palvelee nimenomaan
muukalaista eikä ihmistä.
Björn Borg, 15.12.2009
Takaisin kirjaesittelysivulle