KirjasivuRandles, Jenny:Mind Monsters. Invaders from Inner Space?The Aquarian Press, Wellingborough, Northamptonshire, 1990. 224 sivua
Randlesin ' Mind Monster' - kirja ei ole mikään tieteellinen
kirja vaan aika leppoisaan sävyyn kirjoitettu teos jossa Randles pohtii
maailmassa havaittuja hirviöitä ja sitä mistä ne saattaisivat olla peräisin.
Ovatko ne olemassa ihan oikeassa maailmassa vai ovatko ne vaan havaitsijan omia
mielikuvituksia?
Kirjassaan Randles kertoo merihirviöistä, ilmassa
havaituista hirviöstä, ja tietysti kuivalla maalla havaituista hirviöistä.
Randles ottaa tietysti esille tapauksia jotka on täysin
keksittyjä mutta toisaalta hän kritisoi myös skeptikkoja ja heidän joskus
typeriäkin selityksiä. Kunniansa saa kuulla mm. myös ufologiasta tunnettu
skeptikko Steuart Campbell josta Randles kertoo että Campbell, itse
skotlantilaisena, on niin skotlantilaishenkinen että Randles epäilee jopa
Campbellin mielenterveyttä. Randles kertoo esimerkkinä että kun Campbell puhuu
Loch Nessin hirviöstä niin Campbell ei pysty edes kirjoittamaan sanaa
' Loch ' koska se ei ole skotlantilainen sana, vaan
kirjoittaa nimen yksinkertaisesti muodossa ' L. Ness ' .
Randles kertoo välillä petoksista ja välillä mysteerioista
jotka ovat saaneet selityksensä, kuten erään järven ' hirviöstä ' joka sai
selityksensä kun järvi kerran jouduttiin kuivattamaan ja pohjalta löytyi
harvinaisen iso kala.
Toisaalta on olemassa tapauksia jotka eivät ole niin
yksinkertaisia, kuten Kongossa havaittu ' mokele- mbembe ' , joka hyvinkin
saattaa olla vielä elossa oleva dinosaurus.
Randles kertoo myös siitä kuinka ihmisten ennakko- odotukset
vaikuttavat heidän havaintokykyynsä. Randles julkaisee Loch Ness- jutun
yhteydessä erään valokuvan jossa näkyy aika selvästi järvellä uiva tyypillinen
hirviö pitkine kauloineen.
Vasta sitten kun Randles kehottaa lukijaa katsomaan kuvaa
uudelleen, mutta sillä silmällä että siinä onkin uimassa oleva koira jolla on
keppi suussaan, niin vasta silloin lukija havaitsee että kyseessä todellakin
taitaa olla se uimassa oleva koira. Mutta lukija, lukiessaan Loch Nessin hirviöstä,
on niin kiinni siinä hirviöasiassa että hän tulkitsee valokuvaa vaan hirviönä
eikä tule edes ajatelleeksi koiraversiota ennenkuin Randles huomauttaa siitä.
Samoin Randles julkaisee valokuvan ufosta, ja vasta kun
Randles kehottaa lukijaa katsomaan kuvaa sillä silmällä että siinä näkyykin
ilmaan heitetty englantilainen poliisikypärä, niin vasta silloin lukija taas
huomaa että
' jaaha, sehän se voisi ollakin. Ja yllätys, yllätys kuvan
onkin ottanut poliisimies, joka kylläkin väittää kuvaa aidoksi ufokuvaksi.
Mutta Randles ei tyydy suinkaan siihen että ihmisten
ennakko- odotukset vaikuttavat havaitsijoihin ja selittäisivät kaikki
havainnot, vaan Randles menee tässä asiassa paljon syvemmälle. Hän kiinnittää
huomiota niihen kummallisiin yhteensattumiin jotka ovat tuttuja myös
ufologiasta.
Randles ottaa esimerkkinä tieteiskirjailijaa Ian WATSONIN
joka kirjoitti Emglannissa havaituista pterodactyl- nimisestä muinaisesta
linnusta. Kumma kyllä niin Englannissa havaittiin oikea pterodactyl- lintu (
niin väitettiin!) ja tapausta tutki tutkija nimeltä Nigel WATSON. Ja siihen
liittyen, tiedemies nimeltään tri Lyall WATSON kehitti ajatuksen siitä että
planeetallamme on jonkinlainen yhteinen tietoisuus jossa kaikki sielut ovat
mukana. Eli WATSON, WATSON ja taas WATSON.
Randles kertoo myös niistä kummallisista asioista joista
John Keel kertoo Mothman- kirjassaan, joka on kaikille ufologeille tuttu.
Olisiko ihmisen oma alitajunta itse loihtinut esille tämän Point Pleasantin
lentävän hirviön?
Randles huomauttaa siitä kuinka hän itse on omissa
tutkimuksissaan havainnut kuinka ufot liittyvät usein hirviöhavaintoihin.
Usein kun jollakin paikkakunnalla on nähty ufoja niin on myös havaittu
kummallisia eläimiä tai hirviöitä. Tyypillistä näissä tapauksissa on myös se
että näitä kummallisia eläimiä tai hirviöitä ei milloinkaan saada kiinni, vaan
ne näyttävät aina katoavan samalla hetkellä kun ufot myös katoavat.
Randles kertoo tapauksesta joka sattui koillisessa Ohiossa,
USA: ssa. ' Ben ' havaitsi yöllä mustan olennon jolla oli kaksi hehkuvaa
punaista silmää. Ben mittasi myöhemmin että olento oli ollut miltei 3 metriä
pitkä. Samanaikaisesti havaittiin läheisen metsän yläpuolella tanssivia valoja
Useita paranormaaleja ilmiöitä havaittiin ja Benin teini-
ikäinen poika Andy näytti toimivan jonkunlaisena katalysaattorina ilmiöissä.
Kerran Ben valokuvasi apinaa muistuttavan olennon mutta kun
valokuva kehitettiin niin kuvassa näkyikin vain pesäpallon kokoinen valopallo,
mutta ei apinaa.
Randles tarttuukin tähän: Onko niin että nuo valopallot vaan
synnyttävät aivoissamme erilaisia hirviöitä, eli psyykkisiä hirviöitä? (= Mind
Monsters)
Randles kertoo Benin pojasta, Andysta: Aina kun valopallot
olivat kirkkaimmillaan poika " siirtyi unta muistuttavaan tilaan josta
häntä ei voitu herättää. Kun poika vietiin sukulaisten luo, poika ' heräsi '
taas mutta ei muistanut ollenkaan mitä oli tapahtunut " .
Randles huomauttaa tässä siitä että ufokirjallisuudesta
löytyy varsin paljon tapauksia jossa kokijat ovat kokeneet tällaista '
puuttuvaa aikaa ' .
Andy kertoi myös että hänen makuuhuoneeseensa tuli yöllä '
opettajia ' .
Luvussa 4, jonka nimi on ' Sky Monsters 'Â (= ilmassa olevat
hirviöt ), Randles sitten siirtyy tutkimaan itse ufoilmiötä tarkemmin. Randles
palaa taas niihin valopalloihin joista hän on aikaisemminkin puhunut ja kertoo
amerikkalaisen ' Sammyn ' tapauksesta. Tapausta tutki ennen
kuolemaansa varsin tunnettu parapsykologi D. Scott Rogo jota Randles kehuu
erittäin paljon.
Sammy havaitsi makuuhuoneessaan sännöllisesti valopalloja,
pieniä muukalaisia ja koki sieppauksia. Sammyn perheen muut jäsenet havaitsivat
myös outoja asioita ja Sammy kertoi esim. äidilleen sieppauksistaan ja siitä
kuinka hänet oli viety ufoon ja tutkittu siellä.
Outoa kylläkin, Sammy itse unohti samantien kokemuksensa
ufossa, vaikka hänen äitinsä muistikin mitä Sammy oli kertonut. Sammy itse
puhui sieppauskokemuksistaan vasta hypnoositilaisuudessa jolloin tutkijoilla
oli mainio tilaisuus verrata sitä versiota jonka äiti kertoi siihen versioon
joka tuli esille hypnoosissa.
D. Scott Rogo, samoin kuin Randles, ovat tulleet siihen
lopputulokseen että sieppaustapauksissa kyseessä on paljonÂ
monimutkaisempi ilmiö kuin osaamme kuvitellakaan.
Randles kiinnittä huomiota niihin valopalloihin joista Sammy
oli kertonut ja joista monet, monet muut havaitsijat ja sieppausuhrit ovat
kertoneet.
Randles on sitä mieltä että nämä valopallot ovat todellisia
mutta ei osaa sanoa mitä ne ovat. Randles on kuitenkin sitä mieltä että nämä
valopallot ohjaavat  sieppausuhreja ja havaitsijoita haluamallaan
tavalla, eli että ne ovat älykkäitä. Randlesin mukaan nämä valopallot ottavat
sieppausuhrin tai ufohavaitsijan mielen haltuunsa väliaikaisesti ja aiheuttavat
mm. muistinmenetystä uhrille, niin kuin kävi Sammyn tapauksessa.
Randles, niin kuin moni muukin, puhuu UAP: sta (
Unidentified Atmospheric Phenomenon ) (= Tunnistamaton ilmakehäilmiö ). Randles
ei kuitenkaan tällä tarkoita mitään varsinaista sääilmiötä, vaan kuten
aikaisemmin todettiin, jonkunlaista tuntematonta älyllistä ilmiötä joka
aiheuttaa ihmisille kummallisia kokemuksia (= esim. sieppauksia, merkillisten
eläinten havaintoja jne. , jne.
Randles lainaa seitsemännen luvun alussa atomipommin isää,
fyysikko J. R. Oppenheimeria, joka on lausunut että ' jos kysytään onko
elektroni pysynyt paikallaan, meidän on vastattava ' ei '. Jos kysymme onko
elektronin paikka muuttunut ajan myötä, meidän on vastattava ' ei ' . Jos
kysymme onko elektroni lepotilassa, meidän on vastattava ' ei ' . Jos kysymme
jos se liikkuu, meidän on vastattava ' ei ' .
Randles ajaa tässä luvussa takaa sitä että vanhaÂ
käsityksemme fyysisestä maailmasta saattaa olla vanhentunut. Missä kulkee raja
fyysisen maailman ja ei- fyysisen maailman välillä tai onko sellaista rajaa
edes olemassa?
Missä määrin ihminen pystyy omilla aivoillaan luomaan
hirviöitä jotka usein ovat henkilökohtaisia, eli tietyn ihmisen aikaansaamia
mutta kuitenkin osittain fyysisiä niin että toisetkin voivat nähdä niitä? Nämä
hirviöt ovat juuri sellaisia kuin niiden luoja kuvittelee niiden olevan, toisin
sanoen jos henkilön mielessä on lumimies niin hän myös pystyy luomaan
lumimiehen ja jos henkilön mielessä on kummitus niin hän pystyy luomaan
kummituksen. Ja jos henkilön mielessä on avaruusolento niin hän pystyy myös
luomaan avaruusolennon ja/tai ufon.
Mutta, kuten Randles huomauttaa, nämä ufot ja avaruusolennot
eivät ole saapuneet ulkoavaruudesta vaan ihmisen omasta sisäisestä avaruudesta.
Randles ottaa myös esille englantilaisen professorin
Sheldraken mullistava teoria siitä että kaikella elollisella olisi olemassa
ennestään tuntemattomia
' rakennuspiirrustuksia 'Â joita Sheldrake kutsuu nimellä '
morphogenetic fields ' , eli M- field, eli ' M- kenttä ' .
Sheldraken mukaan nämä tuntemattomat kentät määrävät esim.
eläimessä tai ihmisessä mihin kohtaan kehoa ' rakennetaan ' käsi tai hammas tai
nenä.
Randles otta esille tavallaan hauskan esimerkin: Jos
ajattelemme tarkemmin asiaa niin tämän päivän kehomme ei ole sama kuin se joka
meillä oli esim. kymmenen vuotta sitten. Kehomme on uusiutunut. Olemme saaneet
uuden ihon, uudet hiukset, uudet kynnet jne, jne. Ja jokin on olemassa,
Sheldraken mukaan, joka kertoo keholle minkä näköinen uusi
 ' osa ' pitää olla ja minne se tulee. Täytyy olla olemassa
' rakennuspiirrustuksia ' .
Ja Sheldraken mukaan nämä M- kentät resonoivat ja
kommunikoivat jopa keskenään etäisyyksistä piittaamatta. Esimerkkinä
mainittakoon lampaat jotka oppivat ylittämään aitaa tietyllä tavalla,
pyörimällä sen yli ' pallona ' . Jonkun ajan kuluttua lampaat muualla maassa
olivat oppineet saman tavan vaikka lampaiden välillä ei ollut minkäänlaista
kanssakäymistä ja etäisyys oli suuri.
Randles ottaa nyt esille PPP- ihmiset ( = Phantasy Prone
Persons )
 (= Mielikuvitukseen taipuvat henkilöt ) jotka kertovat
näkevänsä keijukaisia, kummituksia, hirviöitä jne. , jne. Päinvastoin kuin
monet tutkijat jotka puhuvat nimenomaan mielikuvituksesta   niin
Randles heittääkin esille ajatuksen että ehkä tilanne onkin sellainen että nämä
henkilöt todellakin näkevät   tällaisia olentoja joita muut ihmiset eivät
pysty näkemään. Ehkä nämä PPP- ihmiset pystyvät näkemään sen M- kentän
josta Sheldrake puhuu, eli sen rakennuspiirrustuksen, jonka mukaan elollinen
olento rakennetaan. Ehkä PPP- henkilöt pystyvät näkemään rakennuspiirrustuksia
olennoista joita on ollut joskus olemassa
( lumimies, dinosaurus, merihirviö ) tai olennoista jotka
ovat olemassa vain tuossa rakennuspiirrustusolomuodossa, mutta ei fyysisesti
maailmassamme
( keijukaiset ) ?
Randlesin mukaan nämä PPP- henkilöt eivät vaan pysty
näkemään näitä olentoja vaan myös luomaan ' pseudofyysisiä olentoja ' , eli
olentoja jotka ovat puoleksi fyysisiä, eli olemassa fyysisesti ainakin
osittain.
Esimerkkinä Randles viittaa tunnettuun tapaukseen jossa
englantilainen
' Roy Smith ' lokakuussa 1984 heräsi kello 6 aamulla ja näki
sänkynsä jalkapäädyssä seisovan mustan hahmon. Se oli alle 150 cm pitkä ja
olennolla oli musta univormu ja sillä oli merkilliset kasvot. Olennosta säteili
suoraan ' Royn ' aivoihin rauhallisuutta ja uteliaisuutta ja kaksi viikkoa myöhemmin
tapahtuneessa uudessa havainnossa olennosta säteili myös ajattomuutta. Olento
katosi sitten äkkiä, mutta havaintojen jälkeen Royn kotona sattui lukuisia
erilaisia parapsykologisia ilmiöitä.
Se seikka josta syystä juuri Royn tapauksesta on tullut varsin
tunnettu on tosiasia että Roy oli likinäköinen ja hänen oli jatkuvasti
ponnisteltava jotta näkisi olennon selvästi.
Jälkeenpäin on pohdittu että jos olento olisi ollut pelkkää
mielikuvitusta niin Royn ei olisi tarvinnut ponnistella silmiensä kanssa. Se
seikka että Royn oli nähtävä vaivaa jotta näkisi olennon selvästi on
tutkijoiden mielestä osoitus siitä että olento oli fyysisesti olemassa. Â
( Allekirjoittanut on joku aika sitten kirjoittanut
kirjaesittelyjä englantilaisen paranormaalitutkijan Albert Buddenin kirjoista.
Näissä kirjoissaan Budden tuo esille juuri saman asian kuin Randles, eli että
havaitsijat itse luovat olentoja tai hirviöitä. Toinen asia joka tulee
allekirjoittaneen mieleen ovat tiibetiläiset n. s. ' Tulpat ' joita
tiibetiläiset munkit sanotaan joskus luovan) .
Kun Randles puhuu sieppauksista kirjassaan niin lukija
joutuu kuitenkin tilanteeseen jossa ei tiedä mitä pitää uskoa Randlesista ja
hänen mielipiteistään.
Randles torjuu jyrkästi australialaisen Bartholomewin ja
amerikkalaisen Howardin mielipiteen siitä että FPP- henkilöt näkisivät vain
mielikuvitusolentoja. Randles toteaa että kolmella sieppausasiantuntijalla on
yhtä monta selitystä ilmiölle:
-Sieppaustutkija Budd Hopkins on sitä mieltä että kyseessä
on todellinen
 ilmiö ja että ihmisiä todella siepataan fyysisesti.
-Sieppaustutkija D. Scott Rogo oli sitä mieltä että kysessä
on sieppausuhrin
 lähettämä psyykkinen projektio.
-Ja Randles itse kertoo olevansa sitä mieltä että kysessä on
vieras
 sivilisaatio jonka ainoa mahdollisuus saada yhteyttä meihin on luovien
 ihmisten kautta saatu yhteys jolloin tuo vieras sivilisaatio kerää tietoja
 näiden luovien ihmisten aivoista samalla aiheuttaen visuaalisia ilmiöitä
 lähinnä sivutuotteena.
Kun Randles lopettaa kirjansa sivulla 212 lauseeseen että '
hirviömme ovat mielemme hirviöitä ' ja vähän ennen tuota lausetta toteaa että '
mielemme luo pseudofyysisiä olentoja joista sieppaukset ovat viimeisin villitys
' niin sivulla 174 esilletuotu käsitys että kyseessä on ' vieras sivilisaatio '
on mielestäni osoitus siitä kuinka vaikean ilmiön kanssa olemme tekemisissä.
Ei edes alan huippukirjailija pysty päättämään millä jalalla
pitäisi seisoa tässä asiassa.
Björn Borg, 19.1.2007 |