KirjasivuRandles, Jenny:Alien Contacts & Abductions: The Real Story from the Other SideSterling Publishing Co, New York, N. Y. 1994. 191 sivua
Ufologian maailmankuulu
englantilainen kirjailija Jenny Randles on julkaissut lukuisia kirjoja joko
yksin tai yhdessä jonkun toisen kirjailijan kanssa.
Randles ei kuitenkaan ole
pohtinut vain ufoja vaan myös muita paranormaaleja ilmiöitä.
Eräs ongelma joka tulee esille
Randlesin kirjojen kohdalla on se että kun niitä on julkaistu Englannissa
yhdellä nimellä, niin kun sama kirja on sitten julkaistu myös USA: ssa niin sille
on USA: ssa annettu toinen nimi.
Tällä tavalla lukija ei aina
tunnista amerikkalaista kirjaa samaksi jonka hän mahdollisesti on jo
aikaisemmin lukenut englantilaisessa versiossa.
Tähän tulee lisäksi vielä se
että Randlesin kirjoja on usein julkaistu uudelleen muutama vuosi myöhemmin
päivitettyinä, mutta uudella nimellä. Ja tämä lisäksi tulee vielä se että
sitten USA: ssa julkastaan taas sama kirja myös päivitettynä, mutta taas
uudella nimellä.
Joten kysymys siitä kuinka
monta kirjaa Randles on loppujen lopuksi kirjoittanut ja julkaissut, sen
selvittäminen vaatii kyllä lukijalta välillä salapoliisitaitoja.
Tämä tulee esille
konkreettisella tavalla yllämainitun kirjan kohdalla. Allekirjoittaneella on
käytössään omat kirjallisuuslistat ja kun tutkin niitä niin ilmenee seuraavaa:
1. Tämä amerikkalaisen
Sterlingin julkaisema kirja on julkaistu kirjassa olevan
   ilmoituksen mukaan aikaisemmin Lontoossa vuonna 1993 Robert Halen toimesta
   nimellä ' Aliens ' .
2. Sitten kun tutkin omia
kirjallisuusluetteloitani niin niistä ilmenee että ' Aliens '
   on vuonna 1988 Lontoossa
julkaistun ' Abduction ' - nimisen kirjan päivitetty
   versio.
3. ' Abduction ' taas onÂ
julkaistu USA: ssa vuonna 1988 nimellä ' Alien
   Abductions: The Mystery Solved ' .
4. Ja sitten se on julkaistu
vielä suomeksikin vuonna 1995 nimellä ' Ufojen vangit ' .
Joten loppujen lopuksi
allekirjoittanut ei uskalla sanoa että olenko itse lukenut tätä kirjaa
aikaisemmin vai en, vai olenko lukenut sitä suuremmaksi osaksi tai osaksi aikaisemmin?
Kuten kirjan nimikin sanoo niin
kirjassa keskitetytään ' kontakteihin ja
sieppauksiin ' . Randles
luetteleekin kirjan alussa alan tunnetuimmat tapaukset, alkaen italialaisesta
professorista Johanniksesta ja jatkaen sitten muilla tunnetuilla tapauksilla:
Dewilde, Boas, Barney ja Betty Hill, Zamora, Masse, Pascagoula, Walton jne.
Koska edellämainitut
sieppaustapaukset ovat varsin tunnettuja kirjallisuudessa en toista niitä tässä
yhteydessä, mutta sen sijaan poimin kirjasta muutama mielenkiintoinen tapaus:
Skotlannissa sattui jo
vuonna1912 tapaus joka on selostettu eräässä kirjassa vuonna 1937. Kaksi poikaa
olivat rannalla leikkimässä kun he näkivät merkillisen veneen jossa oli kaksi
pientä olentoa jotka olivat pukeutuneina vihreisiin vaatteisiin. Veneessä oli
myös pieni nainen koirineen. Olennot kyselivät sujuvalla englannin kielellä
poikien kuulumisia, ja miten he elivät, ja antoivat heille jonkinlaista leipää
syötäväksi.
Olennot yrittivät saada poikia
mukaansa mutta epäonnistuivat siinä. Sen sijaan he käskivät poikia seuraamaan
venettä katseellaan kunnes vene saavuttaisi tietyn pisteen.
Vähän myöhemmin poikien sisar
löysi heidät rannalta tuijottamassa merelle kuin transsissa.
On harvinaista saada tietoja
Unkarista mutta kirjassa kerrotaan tapauksesta jossa autossa oleva nainen
havaitsi ison valon joka lähestyi häntä. Nainen menetti tajuntansa ja kun hän
heräsi taas hän istui autossaan keskellä lumipeitteistä peltoa eikä missään
ollut mitään jälkiä jotka kertoisivat miten hän oli joutunut pellolle
autoineen.
Naisen jalat olivat veressä ja
hänen ruumiinsa oli jonkunlaisten palovammojen peitossa. Auton ovikahva oli
ikäänkuin hitsattu kiinni.
Myöhemmin nainen tuli raskaaksi
ja ultraäänitutkimus näytti epämuodostuneen sikiön joka kuitenkin katosi itsestään
myöhemmin.
Kirjassa julkaistaan pitkä
selostus englantilaisesta Trevor- nimisestä pojasta joka heinäkuussa 1974
havaitsi maassa olevan pyöreän ' uurteisen 'Â esineen. Esineen huipulla oli
läpinäkyvä kupu jossa oli kaksi merkillistä olentoa. Olennot olivat
läpikuultavan valkoisia ja muistuttivat lähinnä jonkunlaista hyytelöä joka
alituisesti muutti muotoaan.
Esineessä oli runsaasti valoja
joiden väriä Trevor ei pystynyt määrittelemään.
Trevor juoksi kotiin ja yritti
saada isänsä mukaan katsomaan merkillistä laitetta, mutta isä vähätteli asiaa,
eikä lähtenyt Trevorin mukaan. Trevor palasi yksin havaintopaikalle jossa
merkillinen esine matkustajineen edelleen oli ja Trevorin tarkkaillessa sitä
hän näki kuinka esineestä tuli ' kuin valopilvi ' jossa oli kaikki ympäristön
värit ' . Valopilvi peitti esineen kokonaan ja naamioi esineen väreillään niin
ettei esinettä enää pystynyt näkemään. Sen sijaan kuului esineestä edelleen
hiljaista huminaa.
Trevor lähti nyt toisen kerran
hakemaan isäänsä joka tällä kertaa suostui lähtemään poikansa kanssa
tapahtumapaikalle jossa isä ei nähnyt mitään mutta kuuli kyllä hiljaisen
huminan.
Myöhemmin Trevor sairastui
erilaisiin vaivoihin. Mm. hän sokeutui joksikin aikaa ennenkuin taas parani.
Tammikuussa 1978 oli neljä
nuorta englantilaista salakalastamassa Cheshiressa kun he havaitsivat
valaisevan kohteen joka laskeutui. Kun esine oli laskeutunut se näytti
hopeiselta pallolta tai ylösalaisin olevalta munakupilta.
Esineestä tuli ulos pieniä
miehiä joilla oli hopeanväriset univormut ja päässä pankkiryöstäjän naamiota
muistuttavat kypärät. Ylimpänä heillä oli kaivosmiesten lamppuja muistuttavat
lamput.
Miehet kantoivat aluksestaan
jonkunlaista telinettä ja lähestyivät niityllä olevaa lehmää joka oli kuin
transsissa eikä yrittänyt pakoon.
Miehet pystyttivät telineen
paikallaan seisovan lehmän ympärille ja ensin kalastajat luulivat että olennot
aikoivat tehdä jotakin lehmälle, mutta kävikin ilmi että olennot vaan
mittasivat lehmää telineen avulla.
Kalastajat pelkäsivät että
seuraavaksi olennot tulevat mittaamaan heitä ja juoksivat karkuun. Juostessaan
karkuun he tunsivat kuitenkin että, ilmeisesti ufosta, suunnattiin heihin
valosäde joka poltti heidän alaruumistaan takaapäin.
Kirjan kolmannessa osassa
Randles luettelee sieppaustapauksia eri maista ja mainitsee mm.
argentiinalaisen moottoripyöräilijän joka kutsuttiin ufoon, australialaisen
Valentichin, brasilialaisen Higginsin tapauksen, kanadalaisen Michalakin
tapauksen, Venäjän Voroneshin tapauksen ja USA: n Mainen Norwayn tapauksen (
jonka yhteydessä tri Herbert Hopkins tuli myöhemmin tunnetuksi MIB-
kokemuksestaan ) .
Kolmannen osan yhteenvedossa
Randles kiinnittää huomota siihen että sieppaajat eri maisssa näyttävät
erilaisilta.
Kirjan viidennessä osassa
Randles pohtii mitä fyysisiä todisteita tai ' todisteita ' on olemassa ufojen
olemassaolosta. Randles luettelee eri todisteita tai ' todisteita ' mutta ei
tee itse mitään johtopäätöstä. Sen sijaan Randles on tähän ryhmään sijoittanut
muutama tunnettu ' vahva ufotapaus ' joista hän mainitsee viimeisimpänä
Hopkinsin Brooklyn Bridgen tapaus, jota Randles ei kylläkään sulata täysin.
Kirjan kuudennessa luvussa
Randles pohtii sitten kysymystä ' Miksi he ovat täällä? '
Randles luettelee eri
ajateltavissa olevia vaihtoehtoja kuten matkamuistojen keräily,
tarve korjata aluksia, turismi,
tiedon keruu, että Maapallo on karanteenissa, ihmisten testaaminen taiÂ
geneettiset kokeilut.
Geneettisten kokeilujen
yhteydessä Randles mainitsee myös ohimennen
( nimettömänä) suomalaisen Aino
Ivanoffin tapauksen.Â
Randles ottaa tässä esille
asian jota hän kutsuu ' kulttuurin jäljittämiseksi '
( allekirjoittanut käyttäisi
kylläkin mielummin ilmaisua ' tekniikan jäljittäminen ' ).
Randles ajaa tällä takaa sitä
että voidaanko siepattujen kertomuksista havaita että nämä kertomukset ( nyt
vuosikymmeniä perästäpäin ) sisältävät ' kulttuuri-
tekijöitä ' ( allekirjoittanut
käyttäisi mielummin sanontaa ' teknillisiä tekijöitä ' ) jossa esim. teknisiä
laitteita kuvataan sellaiseksi että niiden kehitys vastaa sieppausajankohtaa
vai sisältävätkö siepattujen kertomukset ' kulttuuritekijöitä '
( allekirjoittanut käyttäisi
mielummin ilmaisua ' teknisiä tekijöitä ' ) jotka ovat pysyneet muuttumattomina
kehityksestämme huolimatta?
Esimerkkinä tällaisesta on se:
1. että siepattu kertoo ufossa
olevasta valtavasta ja kömpelöstä tietokoneesta
  ( jollaisia meillä itsellämme oli ennen vanhaan) jolloin voidaan tehdä se
  johtopäätös että siepattu kertomuksessaan kertoo vain Maanpäällisestä
  tekniikasta.
2.Vai kertovatko siepatut
tekniikasta jollaista meillä itsellämme ei vieläkään ole?
  Tämä saattaisi osoittaa että
siepattu todellakin on nähnyt muukalaisten
  tekniikkaa. Eräs tällainen asia on usein siepattujen kertomuksissa
esilletuleva
  maininta siitä että siepatut eivät pysty kertomaan mikä oli ufon sisällä
oleva
  valolähde ( ' en pystynyt näkemään mistä valo tuli ' ). Eli kyseessä on
  muukalaisten teknologia joka ei ole muuttunut vuosien varrella.
Randles toteaa että molemmista
vaihtoehdoista on olemassa runsaasti esimerkkejä joten johtopäätösten tekeminen
on vaikeata.
Â
Kirjan viimeisimmän luvun, eli
seitsemännen luvun otsikkona on ' Mitä on tekeillä? '
ja tässä luvussa Randles toteaa
ettei tässä kirjassa ole vastauksia esilletuotuihin kysymyksiin.
Randlesin tarkoitus on vain
ollut tuoda esille faktat mutta samalla hän toteaa että
' tällä alalla tarvittaisiin
epätoivoisesti lisätutkimuksia ... ja että jos suinkin edes yksi tai kaksi
tiedemiestä, filosofia tai asialle omistautunutta henkilöä innostuu tästä
kirjasta ja ryhtyy tutkimaan tätä ilmiötä, joka on huomattavasti
monimutkaisempi kuin he arvaavat, niin silloin tämä kirja on tehnyt tehtävänsä
' .
Lopuksi Randles tuo esille
muutama teoria jolla on yritetty selittää ufoilmiötä:
- ' Kaikki on päässä '
- ' Psykososiaalinen teoria (
esim. unihalvaus) '
- ' Superihmiset ( eli on
olemassa ihmisiä jotka näkevät ja kokevat asioita joita muut
   eivät näe eikä koe ) '
- ' Mysteeri joka sekoittaa
aivot [Â maavalot, plasmapyörteet, UAP: t ( tuntemattomat
   ilmakehäilmiöt) ] '
- ' Multidimensionaalinen
lähestymistapa '
- ' Takaisin tulevaisuudesta '
- ' ET on laskeutunut '
Randlesilla ei kuitenkaan ole
tiedossa oikeaa vastausta.
Björn Borg, 20.10.2006 |