KirjasivuSpencer, John:Gifts of the Gods?: Are UFOs Alien Visitors or Psychic Phenomena?Virgin Books, London 1994. 349 sivua
John Spencer ( = John Wallace Spencer ) kuuluu kyllä
ufologian raskaan sarjan kirjailijoihin. Paitsi että hän on toiminut useita
vuosia englantilaisen BUFORA- järjestön puheenjohtajana niin hän on
kirjoittanut noin 50 kirjaa joista suurin osa liittyy paranormaaleihin
ilmiöihin.
Yhdessä Hilary Evansin kanssa John Spencer on julkaissut
seuraavat kirjat:
Evans,Hilary-John Spencer:UFOs
1947-1987.The 40-Years Search for an Explanation.Fortean
    Tomes,Lontoo1987.
Spencer,John & Hilary
Evans:Phenomenon. From Flying Saucers to UFOs- Forty Years of Facts
     and Research. Futura Publications/ MacDonald & Co (Publishers ) Ltd ,
London 1988.
Yksin tai yhdessä vaimonsa
Annen kanssa John Spencer on julkaissut mm. seuraavat
kirjat:
Spencer,John Wallace:No Earthly
Explanation.Phillips,New York 1974.
Spencer,John Wallace:The UFO
Yearbook.Phillips Publishing Company,Springfield,MA 1976.
Spencer,John W.:Bermuda Triangle-Ufo Connection.Phillips P
1999.
Spencer,John:Perspectives:A
Radical Examination of the Alien Abduction Phenomenon.
      MacDonald &
Co.,London 1989.
Spencer,John:The UFO
Encyclopedia.Headline/Avon Books,New York 1991.(=The New UFO
   Encyclopedia?).
Spencer:UFOs-The Definitive
Casebook.Hamlyn,Lontoo 1991.
Spencer, John: The World Atlas
of UFOs: Sightings, Abductions, and Close Encounters.
        Smithmark 1992.
Spencer,John:Gifts of the
Gods?:UFOs,Alien Visitors or Psychic Phenomena.Virgin
      Books,London 1994.
Spencer, John & Anne : The
Encyclopedia of the World' s Greatest Unsolved Mysteries.
      Headline Book Publishing,
London 1995.
Spencer,John & Anne:Fifty
Years of UFOs:From Distant Sightings to Close Encounters.
         Boxtree,Lontoo 1997.
Spencer,John & Anne: True
Life Encounters. Alien Contact. Orion Media, Orion Books, London
         1997.
Edellämainituista kirjoista
olen aikaisemmin jo 3.10.2006 kirjoittanut kirjaesittelyn Spencerien kirjastaÂ
' The Encyclopedia of the World' s Greatest Unsolved Mysteries ' ja
aikaisemmin vuonna 2008
kirjasta ' True Life Encounters. Alien Contact ' .
Omien kirjojeni yhteisestä
lähdeluettelosta löydän yhteensä viisi Spencerin kirjaa.
Lisäksi huomaan että olen
lukenut yhden Spencerin kirjan jota en ole ottanut mukaan lähdeluettelooni
koska se ei ole ufokirja ( ' Limbo of the Lost ' ).
Spencer kertoo kirjansa alussa
' Kiitokset ' - osassa että hänen on aivan pakkko kiittää erityisesti
ruotsalaista ufotutkijaa Bertil Kuhlemania joka on ollut erittäin mainio
tietolähde vuosien varrella ja Spencer toteaa että jos joku osa tästä kirjasta
olisi kirjoitettu vähän perusteellisemmin niin Kuhleman olisi pitänyt ilmoittaa
myös tämän kirjan kirjoituskumppaniksi.
Vaikka allekirjoittanella on
hyvät suhteet ruotsalaiseen UFO- Sverigeen niin päätin katsoa hiukan
Internetistä mitä Ruotsissa kerrotaan Kuhlemanista ja hämmästyksekseni huomaan
että UFO- Sverigen oma hakuteos ei mainitse vuonna 2001 kuollutta Kuhlemania
sanallakaan.
Kun tutkin asiaa hiukan lisää
niin saan sitten sen kuvan että UFO- Sverigen nykyinen johto on pitänyt
Kuhlemania liian ufouskovaisena ja ' New Age ' - liittyvänä ja näyttää
todellakin siltä että UFO- Sverige yksinkertaisesti on ottanut etäisyyttä
Kuhlemaniin.
Mutta Spencerhän kehuu
Kuhlemania ja koska tämä esittely koskee Spencerin kirjaa niin pysyn jatkossa
Spencerin kirjassa.
Spencer toteaa että silloin
kuin hän ei ole Ruotsissa niin Bertil on se syypää siihen miksi paperi
Spencerin faksikoneesta aina pääsee loppumaan.
Varsinaisessa esipuheessaan
Spencer tuo jo pariinkin otteeseen esille käsityksensä siitä että
kahdenkymmenen ufotutkimuksen jälkeen hän on vakuuttunut siitä että
avaruushypoteesi selityksenä ufoilmiölle on väärä.
Spencerin mielestä ufoille on
olemassa toinen selitys ja tätä selitystä hän aikoo tuoda esille tässä kirjassa
vaikka hän myös tuo esille esimerkkejä henkilöistä jotka uskovat että ufot ovat
avaruudesta.
Toisessa luvussa Spencer toteaa
että periaatteessa meillä on kaksi eri ilmiötä. Meillä on ufohavaintoja ja
toisaalta meillä on kokemuksia ja kokemuksilla Spencer tarkoittaa tässä nyt
sieppauksia ja Spencer huomauttaa erityisesti että ei ole olemassa hänen
mielestään mitään mikä yhdistäisi näitä kahta eri asiaa keskenään vaikka
ihmiset yleensä näin tekevät.
Spencerin mielestä nämä kaksi
eri asiaa eivät kuulu yhteen ollenkaan vaan on olemassa kaksi kokonaan eri
ilmiötä .
Sieppauksesta Spencer toteaa
ettei ole olemassa ainoatakaan luotettavaa havaintoa jossa joku ulkopuolinen
olisi nähnyt ufon joka laskeutuu tien varteen ja pysäyttää auton ja autosta
ohjataan ihmisiä ufoon.
Tällaista havaintoa
yksinkertaisesti ei ole.
Kolmannessa luvussa Spencer
syyttää lehdistöä siitä että se on lehdistö joka ylläpitää tätä
avaruushypoteesia, että lehdistö harvoin tutkii asioita sen kummemmin vaan
keksii omia otsikoita lukijoitten mielenkiinnon herättämiseksi.
Spencer ottaa esimerkiksi pari
tapausta joita Englannin BUFORA on tutkinut ja vertailee niitä lehtitietoihin
ja toteaa että lehtitiedoista puuttuu kaikki teknilliset yksityiskohdat joita
BUFORA on ottanut huomioon.
Kun Spencer etsii näitä
myytintekijöitä niin lehdistön jälkeen hän ottaa esille television ja
huomauttaa että televisio- ohjelmat ovat enimmäkseen viihdettä ja jos ne eivät
tarjoa viihdettä niin niitä ei kiinnosta ufologia ollenkaan ja hän kertoo itse
eräästä tapauksesta jossa hänet oli pyydetty mukaan erääseen televisio-
ohjelmaan ja ennen ohjelman alkua niin juontaja kysyi että onko Spencer sitä
mieltä että avaruudesta tulee säännöllisesti ufoja Maahan ?
Kun Spencer totesi että ' ei,
hän ei usko sitä ' niin juontaja meni täysin tolaltaan eikä osannut edes
käyttää Spencerin läsnäoloa hyväkseen ohjelmassa.
Juontaja meni täysin tolaltaan
koska hän oli olettanut että Spencer vastaisi myönteisesti.
Asia loppuikin sitten siihen
että juontaja siirsi Spencerin syrjään eikä kysynyt häneltä yhtään mitään koko
ohjelman aikana.
Â
Neljännessä luvussa Spencer
ottaa esille toisen asian joka on synnyttänyt tämän avaruushypoteesin, eli SCI-
FI ja filmit ja hiukan yllättäen niin Spencer selostaa näitä filmejä yli 12
sivua joka asia yllättää allekirjoittanutta hiukan.
Viidennessä luvussa Spencer
ottaa esille toisen asian joka on synnyttänyt tämän avaruusmyytin eli
ufotutkijat ja ufojärjestöt jotka usein ovat vakuuttuneita siitä että ufot ovat
avaruudesta ja markkinoivat aktiivisesti näitä ajatuksia yleisölle.
Spencer kertoo tohtori Ivan
Grattan- Guinessista joka pitkään oli ollut mukana paranormaalitutkimuksessa ja
hän totesi kerran että ' jos jokin aihe on joskus pitänyt pelastaa omilta
puolestapuhujilta niin se on ufologia ' .
Kuudennessa luvussa Spencer
ottaa esille konspiraatioteoreetikot joiden mielestä viranomaiset salailevat
totuuden ja Spencer vertailee tässä monella sivulla ufologiaa Watergate -
skandaaliin joka kyllä selvisi suhteellisen nopeasti siitä huolimatta että sitä
yritettiin kaikin tavoin salata ja Spencerin mielestä jos vertailee Watergate-
skandaalia ufologiaan niin ufologiassa ei ole tullut esille mitään tällaista.
Spencerin mukaan ei ole näin
ollen olemassa mitään konspiraatiota.
Luvussa seitsemän Spencer ottaa
esille ihmisten havaintoja ja havaintotekniikkaa ja miten epämääräiset ihmisten
havainnot saattavat olla.
Spencer ottaa esille
tyypillisen tapauksen jolloin joku on ilmoittanut nähneensä taivaalla kirkkaan
valon ja uskoo että se on ufo ja kun Spencer on osoittanut että taivaalla
siihen aikaan oli Venus joka loisti kirkkaana niin sattuu usein että havaitsija
muokkaa omaa havaintoa sen jälkeen ja kertoo että ' kyllä minä näin Venuksen
myös ' joka ehkä ei sittenkään ole totta koska hän ei maininnut Venusta
aikaisemmin.
Havaitsija saattaa sitten
todella uskoakin että hän näki kaksi kohdetta eli Venuksen ja sen ufon vaikka
hän näkikin alunperin vain yhden kohteen.
Spencer kertoo myös kokeesta
jonka he ovat tehneet BUFORAssa eli 50: lle ihmiselle on yleisötilaisuudessa
näytetty 15 sekunnin ajan yllättäen ufokuva ja myöhemmin on pyydetty ihmisiä
piirtämään mitä he näkivät ja Spencer toteaa että he saivat takaisin 50
erilaista kuvaa joista eräskin oli harvinaisen pitkälle viimeistelty.
Spencer ajaa tässä takaa sitä
että havaitsijat eivät ole luotettavia.
Spencer on jo ennen 9. lukua puhunut
paljon ihmisen havaintopsykologiasta ja luvussa 9 hän sitten julkaisee sitten
kokonaisen luvun jonka otsikko on ' Perceptions through Communication 'Â eli
havaintoja kommunikaation kautta ja julkaisee sivulla 100 kaavan siitä miten
ihminen havaitsee joitakin asioita ja tällöin allekirjoittaneelle välähtää eräs
asia ja palaan kirjan sivulle 26 jossa Spencer kertoo että hän kirjoittaa myös
liikkeenjohdon kirjoja ja tunnistan tässä omasta opiskelustani että Spencer on
nyt kirjoittanut liikkeenjohdon kirjan mm. havaintopsykologiasta vaikka hän
soveltaa sitä tässä kirjassa ufologiaan.
Eli kyseessä on eräänlainen
opettaja Spencerin ufologian oppikirja.
Spencer puhuu 3. asteen
lähikontakteista ja siitä että ihmiset ovat usein menettäneet muistinsa siitä mitä
on tapahtunut ja toteaa että se voi liittyä traumaan ja kertoo tapauksesta
jossa hän itse oli nuorena polkupyörällä kovalla vauhdilla ajanut päin
pysäköityä autoa.
Spencer joutui sairaalaan
kolmeksi päiväksi ja hän oli kokonaan menettänyt muistinsa siitä mitä oli
tapahtunut eikä muista sitä tänä päivänäkään.
Spencer puhuu myös n. s. '
puuttuva aika ' -ilmiöstä joka on yleinen sieppaustapauksissa ja toteaa että
ihminen on ilmeisesti muuttuneessa tajunnantilassa silloin ja Spencer ottaa
esille hypnopomppiset ja hypnagogiset unet ja maantiehypnoosin ja toteaa että
sieppauskertomukset usein liittyvät näihin ja viittaa Lucien Morgan- nimiseen
psykologiin joka huomauttaa että usein uppudumme omiin ajatuksiimme ajaessamme
tuttua reittiä tai vaikkapa ollessamme hississä tai katsellessamme televisiota
jolloin ajatuksemme saattavat harhailla ja voi kulua joku aika ilman että edes
huomaamme sitä.
Spencerin mielestä näin ollen
ei ole mitenkään harvinaista että koemme puuttuvaa aikaa sillä tavalla ettemme
edes huomaa sitä.
Kirjan luvussa 11. Spencer
ottaa esille kulttuurin, yhteiskunnan ja uskonnon vaikutus ufohavaintoihin ja
huomauttaa että kun Neuvostoliitto romahti niin sieltä tuli ufohavaintoja
joista ei aikaisemmin oltu kuultukaan.
Spencer tarkoittaa tässä
tietysti että Lännessä näistä ei oltu kuultu, olivathan ne tunnettuja
Neuvostoliitossa.
Sitten Spencer hyppää Afrikkaan
ja viittaa Cynthia Hindin kertomukseen jossa Clifford Muchena- niminen henkilö
näki punaisen valopallon ja olentoja joilla oli hopeiset vaatteet.
Muchena oli sitä mieltä että
hän oli nähnyt esivanhempien henkiolentoja.
Clifford Muchena ei yhdistänyt
ollenkaan havaintoaan avaruuteen.
Lisäksi Spencer kertoo Maureen
Cresswell- nimisestä henkilöstä joka on kotoisin Grenadasta Länsi- Intiasta ja
pienenä näki kerran merkillisen näköisiä olentoja jotka keskustelivat kiivaasti
keskenään ja silloin lapsena hän oletti vaan että ne olivat toiselta
paikkakunnalta koska hän ei vielä silloin ollut käynyt missään eikä osannut
yhdistää niitä ufoihin tai avaruuteen eikä osaa tehdä sitä vieläkään.
Ne olivat vain olentoja ja hän
ymmärsi vasta myöhemmin että näissä olennoissa oli jotain merkillistä.
Spencer kommentoi aika lyhyesti
sitten uskonnon vaikutusta havantoihin ja toteaa vain että monelle avaruusolennot
ja ufot ovat lähinnä uskonto.
Luvussa 12 Spencer kommentoi
seksuaalisuutta ja lähikontakteja ja kertoo että hän on tutkimuksissaan tullut
siihen tulokseen että ilmeisesti on olemassa joku korrelaatio toisaalta
havaintojen, ja nimenomaan lähikontaktien ja toisaalta havaitsijassa
tapahtuvan seksuaalisen heräämisen välillä.
Spencer luettelee että syynä
tähän voi olla :
- tunne että on erityisen
tärkeä
- kundalini
- että henkilö yleensä saa
yhteyden energioihin joita me Länsimaissa naiivisti
      kutsumme seksuaalisiksi
- tahallinen jekku muukalaisten
taholta joka on suunniteltu tuottamaan
       siemennestettä
geneettisiä tutkimuksia varten ( Spencerin mielestä ei kovin
       todennäköinen
vaihtoehto ).
Spencer olettaa että tämä
seksuaalinen herääminen liittyy siihen että ufohavaitsija kokee itsensä
jotenkin erikoiseksi ja hänen itsetuntonsa voimistuu.
Spencer huomauttaa myös että
moni ihminen joka on nähnyt ufon läheltä eli siis kokenut lähihavainnon on
eronnut tai on muuten yksin.
Hänestä tulee tavallaanÂ
erikoinen tai merkkihenkilö ja parisuhteessä sitten tämä toinen osapuoli joka
ei ole kokenut mitään jää syrjään.
Tämän luvun lopussa Spencer
toteaa että amerikkalainen näkemys että sieppaukset ovat muukalaisten
suorittamia niin ei ole oikea hänen mielestään vaan Spencerin mielestä sen on
synnyttänyt hypnoosin väärinkäyttö.
Tämä on ohjannut havaitsijoita
eräänlaiseen sieppauksen stereotyyppiin joka on sitten olemassa kaikkien
ufotutkijoiden mielessä.
Kirjan alussa kerroin kuinka
Spencer oli läheisessä suhteessä ruotsalaiseen Bertil
Kuhlemaniin mutta hänen
kontaktinsa pohjoismaihin ei rajoitu tähän vaan luvussa 13 Spencer on uhrannut
jopa 5 sivua suomalaiselle Rauni- Leena Luukanen- Kildelle ja hänen
kertomuksilleen ja kokemuksilleen.
Spencer huomauttaa nimenomaan
siitä että Rauni- Leena on ollut sitä mieltä että kyseessä on paranormaaleihin
ilmiöihin liittyvä asia tämä ufologia.
Spencer kommentoi tässä sitä
kun Luukanen on kertonut että hänen astraalikehonsa on siepattu mutta kuitenkin
hänen fyysisessä ruumiissa on sitten jälkiä tästä sieppauksesta niin Spencerin
mukaan Luukanen on selittänyt asian sillä tavalla että kyseessä ovat
psykosomaattiset arvet, eli eräänlaiset stigmatat.
Spencer muistaa tässä
australialaisen Maureen Puddyn joka istui autossa ja kertoi että hänet
siepataan vaikka samassa autossa hänen vieressään istui kaksi ufotutkijaa jotka
eivät nähneet yhtään mitään.
Spencer kysyy tässä että onko
kyseessä ehkä astraalinen sieppaus.
Spencer kertoo että LuukanenÂ
oli kerran todennut että yhteys paranormmaaleihin ilmiöihin on suora:
Uskollaparannus, selvänäkö, ruumiistairtaantumiset ja muut paranormaalit
kokemukset ovat jokapäiväisiä asioita muukalaisille.
" Jos suhtaudumme
avoimesti avaruudesta tuleviin signaaleihin niin myös me voimme oppia, ainakin
osittain, käyttämään näitä tekniikoita. Kokemuksesta tiedän että he jotka ovat
olleet yhteydessä muukalaisiin saavat lahjaksi harvinaiset psyykkiset voimat ,
" Luukanen sanoo Spencerin mukaan.
Luvussa 14 Spencer kysyy että
mitä ihmettä ovat ufotutkijat etsimässä ja filosofoi tässä edestakaisin siitä
miten ufotutkimusta pitäisi hoitaa ja mitä ufotutkijat etsivät ja mitä heidän
pitäisi etsiä mutta toteaa luvun lopussa ettei hänellä itsellään ole vastauksia
koska ilmiötä ei tunneta tarkkaan ja vasta sitten kun ilmiötä tunnetaan
tarkkaan voidaan kehittää oikeita tutkimusmenetelmiä.
Spencer toteaa myös että
tällaiset tieteen tutkimusmenetelmät eivät sovellu ufologiaan koska
ufohavaintoa ei voida toistaa kun tahdotaan.
Tavanmukainen tiede ei tunnista
että maailmassa on monta asiaa joita emme vielä ymmärrä hyväksyttyjen raamien
puitteissa. Tiede on käyttänyt vääriä testimenetelmiä kun puhutaan ufoista.
Spencer sanoo tämän luvun
viimeisellä rivillä että " vastaukset postikortilla kiitos jos jollakulla
on vastauksia näihin kysymyksiin. "
Kirjan luvussa 15 Spencer
kertoo millaista on työskennellä havaitsijoiden parissa ja kertoo ensimmäiseksi
n. s. Anamnesis- projektista jonka itävaltalainen psykologi Alexander Keul oli
aloittanut ja jota hän sitten jatkoi englantilaisen BUFORA- järjestön Ken
Phillipsin kanssa Englannissa.
Tämän projektin puitteissa
haastateltiin yli sata ufohavaitsijaa joista suurin osa oli nähnyt ufon läheltä
ja johtopäätöksiä tästä tehtiin sillä tavalla että ufohavaitsijat jotka ovat
nähneet ufon läheltä niin
- heillä on suuri määrä ESP-
kokemuksia joista he kertovat itse
- ja toiseksi niin havaitsijat
jotka ovat nähneet ufon läheltä niin heillä on paljon
 ufohavaintoja ja näkevät
paljon unia lentämisestäÂ
- lähituntumahavaitsijat
näyttävät olevan ' status- ristiriitaisia 'Â Â
Tästä ' status- ristiriidasta '
on tri Warren tehnyt tutkimuksia vuonna 1970.
Spencer huomauttaa kuitenkin
että kritiikkia voidaan suunnata Anamnesis- tutkimukseen sillä tavalla että
siinähän haastateltiin nimenomaan henkilöitä jotka ovat nähneet ufoa läheltä ja
paitsi kymmenen henkilön vertailuryhmää niin ei haastateltu ollenkaan
tavallisia ihmisiä.
Spencer kertoo kahdesta
tukiryhmästä joita BUFORA oli perustanut sieppausuhreille.
Toinen oli The Witness Support
Group joka oli epävirallinen ryhmä joka kokoontui silloin tällöin ja joka oli
perustettu lokakuussa 1991.
Tässä ryhmässä ihmiset saivat
keskustella keskenään kokemuksistaan.
Spencer panee merkille sen että
eräs yksityiskohta näissä keskusteluissa oli että toisilla sieppausuhreilla oli
usein vaikeuksia hyväksyä muiden sieppausuhrien kertomuksia vaikka heillä oli
oma kokemus.
Heillä oli suuria vaikeuksia
sulattaa toisten tapauksia.
Toinen tukimuoto joka heillä
oli oli The Witness Support Network joka toimi sillä tavalla että ihmiset
olivat vain puhelinyhteydessä toisiinsa eivätkä tavanneet kasvosta kasvoon.
Tämä ryhmä kuitenkin hajosi
ristiriitoihin joissa eri jäsenet syyttivät toisensa ties mistä ja päätettiin
lopettaa se.
Se oli epäonnistunut tukimuoto,
tämä että pidettiin yhteyttä vain puhelimitse.
Luvussa 16 Spencer puhuu
regressiohypnoosista ja kysyy että onko kyseessä tutkimus, terapia vai molemmat
ja Spencer kertoo kuinka hän on tavannut Budd Hopkinsin ja yhdessä ovat
tyhjentäneet viskipullon ja vaihtaneet ajatuksia mutta silti, tämän jälkeenkin
he olivat eri mieltä asioista.
Kumpikin piti kiinni omasta
käsityksestään ja Spencerin mukaan Hopkins on hiukan hyväuskoinen.
Spencer tähdentää että hänen
mielestään hypnoosi terapiamielessä on varsin hyvä väline mutta sen sijaan hän
ei luota siihen mitä sieppausuhrit kertovat että avaruusolennot olisivat
siepanneet heitä ja tähänhän Hopkins uskoo vahvasti.
Spencer kertoo nyt monella
sivulla Debbie Tomeysta jonka hän sai tavata ollessaan USA: ssa.
Lukijalla saattaa tässä nyt
olla hiukan vaikeuksia sen kanssa että Tomey on tunnettu ufologiassa jopa
kolmella eri nimellä.
Debbie Tomey on se henkilö joka
esiintyy nimellä Kathie Davis Hopkinsin kirjassa
' Intruders ' .
Myöhemmin Kathie Davis rupesi
esiintymään oikella nimellään Debbie Jordan mutta on esiintynyt myös nimellä
Debbie Tomey.
( Tähän voi tietysti olla
olemassa useitakin selityksiä )
Joka tapauksessa Spencer tapaa
nyt USA: ssa Davisin, eli Jordanin eli Tomeyn ja kertoo kuinka Debbie on tuonut
esille että sieppauksen jälkeen hänelle on sattunut paljon parapsykologisia
tapauksia kuten poltergeistilmiöitä ja tyhjestä tulevia ääniä ja muita
asioita.
Spencer muistuttaa tässä siitä
että amerikkalainen tri David Gotlib on laatinut eräänlaisen eettisen koodin
jonka mukaan pitää kohdella sieppausuhreja.
Spencer haastattelee taas
Lucien Morgania ja kysyy että onko Morgan sitä mieltä että ne kokemukset joista
hän kuulee että ovatko ne objektiivisesti todellisia ?
Morgan vastaa siihen että :
" En usko että ne ovat
todellisia sen johdosta että ne vastaukset mitä ihmiset antavat hypnoosissa
eivät ole oikeita sitä vaihtoehtoa varten.
Tämä kauhu on erilainen kauhu.
Henkilön personaallisuus reagoi
täysin toisella tavalla kun olen tekemisissä sieppaustapausten kanssa.
Tämä ' jokin ' joka ei ole
todellinen on se että henkilö ei tunne että se olisi yhtä eläväinen kuin
todellisuus " .
Luvussa 17 Spencer kertoo
sieppausuhrista jonka nimi on Mark joka kertoo ufohavainnosta jonka hän teki
kun hän oli 11- 12- vuotias.
Toverinsa kanssa Mark näki ufon
joka leijui heidän koulunsa yllä ja asia johon allekirjoittanut kinnittää
huomiota on se että kun Mark näki ufon jossa oli ikkunoita ja näki jopa kolme
muukalaista ikkunoissa niin tämä toveri ei nähnyt mitään muukalaisia eikä ufoa
vaan pelkän valopallon.
Tämä on asia jota Mark, ja
kaikki muutkin, ovat ihmetelleet että miten tämä on
mahdollista ?
Mark ihmettelee lisäksi sitä
että hän näki muukalaisen kasvot ikäänkuin kahdella eri tavalla, että vaikka
heidän välillään oli lähimmillään 200 metriä niin silti Mark koki että
muukalaisen kasvot olivat välillä aivan lähellä häntä.
Mark ei pysty selittämään tätä.
Asia josta Mark on myös
harvinaisen varma on se että hän ei pidä ufoja ja muukalaisia avaruusolentoina.
Hän ei sano minä hän pitää
niitä mutta hän sanoo että hänellä on sellainen käsitys ettei avaruudella ole
mitään tekemistä näiden kanssa.
Spencer antaa tilaa Markille
jopa 20 sivua kirjastaan.
Seuraavaksi Spencer kertoo
James- nimisestä henkilöstä joka vaimonsa kanssa oli telttailemassa ja keskellä
yötä hän meni ulos tarpeilleen ja näki oranssinvärisiä valoja ja hän havaitsi
sitten että nämä valot liikkuivat ylös- alas erään pellon yllä ja kutsui
vaimonsa kello
2: 55 aamuyöllä.
Vaimo sanoi että hän käy
hakemassa kameran ja sen jälkeen hän keittäisi teetä ja sen jälkeen hän huomasi
että Jamesin takana oli joku valopallo ja kun he katsoivat niin he havaitsivat
että se oli aurinko joka nousi ja kello oli 5 aamulla.
Kaksi ja puoli tuntia oli
kadonnut noin vain.
Erikoista tässä tapauksessa on
se että hänen vaimonsa näki että hänen edessään oli kahdeksan tupakantumppia ja
se on juuri se määrä jonka hän olisi polttanut kahdessa ja puolessa tunnissa.
Eli vaimo on ollut fyysisesti
läsnä tämän kahden ja puolen tunnin aikana.
Silti heillä ei ole mitään
tietoa minne tuo kaksi ja puoli tuntia katosi.
Tämän jälkeen Spencer kertoo
Charles Hicksonista joka oli toinen niistä miehistä jotka siepattiin
Pascagoulassa vuonna 1973.
Spencer itse haastattelee
Hicksonia ja mielenkiintoista tässä on se että Hickson oli ennustanut
Neuvostoliiton ja kommunismin romahduksen etukäteen ja muistuttaa
ennustuksestaan haastattelutilaisuudessa.
Tämä haastattelu tehtiin vuosi
ennenkuin Neuvostoliitto todella romahti.
Seuraavaksi Spencer kertoo
Janice Georgiou- nimisestä naisesta jolla on ollut toistuvia yhteyksiä
muukalaisiin ja asia johon allekirjoittanut kiinnittää ensimmäiseksi huomiota
on se että erään kokemuksen aikana hän koki sellaisen asian että hänen sänkynsä
pieneni tai huone suureni ja tämän viittaa n. s. tiladilaatioon josta
allekirjoittanut on ollut kauan erityisen kiinnostunut.
Tämän kokemuksen yhteydessä
Janicen huoneeseen ilmestyi mies joka oli noin 225 cm pitkä ja mies keskusteli
Janicen kanssa.
Janice huomauttaa että hänen
pikkusiskonsa oli tullut hänen huoneeseensa samalla kuin hän jutteli sen
vieraan miehen kanssa ja seuraavana päivänä pikkusisko oli kysynyt että kenen
kanssa Janice oli puhunut koska pikkusisko oli kuullut hänen puhuvan mutta hän
oli kuullut myös miehen äänen ja tämä seikka että pikkusisko kuuli miehen äänen
on vakuttanut hänet siitä että hänen luonaan oli todellakin joku mies jonka
kanssa hän todellakin keskusteli yöllä.
Janice kertoo useista
kokemuksistaan ja tapaamisistaan muukalaisten kanssa ja siirtyy sitten
popmaailmaan ja kertoo että hän on aina ollut erityisen kiinnostunut Elvis
Presleysta ja on tehnyt jopa taideteoksia joissa on Presleyn kasvot.
Allekirjoittaneen mielestä
Janicen kiinnostus Presleyhin vaikuttaa kyllä hyvin pitkälle tavanomaisen
ihailijan kiinnostukselta ja samalla linjalla Spencerkin on vaikka ei sano sitä
ihan suoraan.
Se joka kuitenkin tässä on
mielenkiintoista on se että he ovat kerran läsnä tilaisuudessa jossa esiintyy
Elvis Presleyn imitaattoreita ja yllättäen yleisö ja kaikki muut läsnäolevat
huokaisevat koska Bill- niminen imitaattori laulaa äänellä joka täsmälleen
muistuttaa oikean Presleyn ääntä.
Janice ja tämä Bill tapaavat
sitten ja ryhtyvät yhteistyöhön ja Bill sanoo että kyseessä ei ole hänen oma
äänensä vaan että huolimatta siitä minkä laulun hän laulaa niin se tulee
Presleyn äänellä ja hän on itse sitä mieltä että hän kanavoi Elvistä jollain
tavalla.
Janice itse on sitä mieltä että
se oli Elvis Presley joka saattoi Billin ja Janicen yhteen.
Janice kertoo myös siitä kuinka
hän on ollut avaruudessa ja nähnyt emäaluksen joka on
480 km ( ! ) pitkä ja jonka
alapuolelle oli kiinnitetty mm. lentokoneita mutta myös eräs taistelulaiva....
Spencer antaa tämän jälkeen
tilaa 15 sivua toiselle sieppausuhrille jonka nimi on Rohan.
Rohan kertoo useista
kokemuksistaan ja asia jonka hän tuo erityisesti esille on se että monet hänen
sukulaisistaan ovat nähneet ufoja tai kokeneet sieppauksia ja Rohan luettelee
mitä kukin sukulainen on nähnyt tai kokenut.
Tässä tuodaan myös esille se
seikka että varsin moni sieppausuhri näyttää olevan sellainen että hän on
kärsinyt sairauksista elämänsä aikana.
Spencer uhraa myös Bryan-
nimiselle sieppausuhrille yli 20 sivua kirjastaan.
Bryan on henkilö joka on
kokenut paljon merkillisiä asioita ja tavannut muukalaisia ja oppinut jopa
kutsumaan ufoja luokseen onnistuneesti oman väitteensä mukaan.
Allekirjoittanut suhtautuu
kuitenkin hiukan epäilevästi Bryaniin sen johdosta että kirjassa kerrotaan
kuinka Bryanilla ja hänen tuttavallansa oli ollut tapana olla ulkona
etsimässä ufoja ja varsin usein he ovat pitäneet taivaalla nähtyjä valoja
ufona vaikka he sitten ovat huomanneet että ne olivatkin lentokoneen valoja.
Tämä tapahtui kirjan mukaan
useasti.
Lisäksi Bryanin
lentokonetuntemus näyttää olevan edelleenkin vähän heikko kirjan
kirjoittamisvaiheessakin koska hän sanoo että lentokoneessa on siipien kärjissä
vilkkuvat
vihreät ja punaiset valot.
( Näinhän ei ole asian
laita. Siipien kärjissä olevat punaiset ja vihret valot ovat kiinteitä ).
Näyttää siltä ettei Bryan
vieläkään osaa tunnistaa lentokoneen valoja.
Kun on tutustunut Bryaniin yli
20 sivun verran niin mieleeni hiipii kyllä ajatus että tässä on yli-
innostunut, hiukan hermostuneen tuntuinen henkilö joka ehkä subjektiivisesti
kokee eri asioita joita muut eivät huomaa.
Seuraavaksi Spencer kertoo
Lorraine ja James- nimisestä pariskunnasta ja tässä on mielenkiintoista se asia
että Lorraine kertoo tyypillisestä MIB- tapauksesta.
Lorraine oli varsin usein
nähnyt ufoja ja myös muukalaisia.
Kerran Lorraine oli
vihaspäissään juossut ulos ja meni istumaan bussipysäkille jolloin paikalle
ilmestyi merkillinen valkoinen auto jota ajoi nuori mies jolla oli mustat
aurinkolasit ja ruskettunut iho.
Auto oli kauttaaltaan
valkoinen, myös sen sisustus rattia myöten. Auto näytti upouudelta.
Myös mies oli pukeutunut
valkoisiin vaatteisiin ja tapauksessa on tyypilliset MIB- piirteet paitsi että
tässä oli nyt kyseessä valkopukuinen mies.
Ilmeisesti tässä ei pitäisi nyt
puhua MIB: stä vaan MIW: stä.
Mies ei puhunut mitään
Lorrainelle mutta silti Lorraine tunsi selvästi jonkunlaisen voimakkaan kutsun
että hän voi astua autoon jos tahtoo.
Lorraine vastusti kuitenkin
kiusausta jolloin auto lähti ääneti liikkeelle ja ajoi pois.
Kun Lorraine palasi kotiin niin
musta helikopteri rupesi ajamaan häntä takaa ja lensi hänen yläpuolellaan ja
vierellään ja kauhuissaan Lorraine ryntäsi takaisin kotiin.
Mutta kun Lorraine tuli kotiin
ja muut kotona olevat menivät ulos katsomaan niin he eivät nähneet mitään
helikopteria.
Eivät naapurit myöskään olleet
nähneet tai kuulleet mitään helikopteria.
Lorraine huomasi kuitenkin
palatessaan kotiin että hän oli menettänyt aikaa yksi tunti jota hän itse ei
voinut mitenkään uskoa todeksi.
Tämähän pistää lukijan
miettimään että miten subjektiivinen oli tämä Lorrainen helikopterihavainto.
Itse Lorraine on vakuuttunut
siitä että helikopteri lensi hänen perässään.
Tämän jälkeen Spencer kertoo
jopa 25 sivulla ruotsalaisesta kontaktihenkilöstä Sten Lindgrenista joka usein
on nähnyt ufoja ja ollut yhteydessä muukalaisiin jopa tukholmalaisessa
raitiovaunussa.
Lindgren kertoo että hän kerran
sai tiedon että 29.10.1965 tasan kello 19.00 illalla muukalaiset suorittaisivat
testin ja tämän kirjan mukaan niin kello 19 sinä iltana noin 30 emäalusta ja
noin 300 avaruusalusta lensivät Ruotsin yli etelästä pohjoiseen ja tämä
ylilento aiheutti paljon uutisia lehdistössä ja Lindgrenin mukaan hänellä on
useita lehtileikkeitä joita hän on näyttänyt Spencerille.
Tässä kerrotaan myös että sen
aikainen Dagens Nyheterin päätoimittaja Olov Lagercrantz oli
Tukholmassa ja hän näki itse
yhden tällaisen sikarimuotoisen aluksen joka laskeutui alas sillä paikalla
missä hän oli.
Lagercrantz kirjoitti omaan
lehteensä kiihtyneeseen sävyyn tästä fantastisesta sikarinmuotoisesta
aluksesta.
Lagercrantz oli ensin uskonut
että kyseessä oli lentokone, sen jälkeen zeppelinari kunnes hän tajusi että se
oli valtavankokoinen kohde.
Edelläolevan tekstin sanelen
nauhurille mökilläni kesällä 2008 eikä minulla ole mahdollisuuksia tarkistaa
näitä väitteitä kesällä 2008.
Sen sijaan kun marraskuussa
2008 kirjoitan tuon sanelun puhtaaksi niin en tietenkään voi olla vastustamatta
kiusausta tarkistaa asioita hieman.
Onhan kyseessä mahtava
ufoparaati jonka on todistanut ruotsalaisen valtalehden päätoimittajakin !
Onhan tässä pakko hiukan
tarkistaa näitä väitteitä muista lähteistä !
Ryhdyn etsimään Internetistä ja
havaitsen nopeasti että vaikka Spencer on kirjoittanut etunimen väärin niin
Olof Lagercrantz oli todellakin Ruotsin valtalehden Dagens Nyheterin
päätoimittaja vuonna 1965.
Löydän myös lähteen jossa
todellakin kerrotaan että Lagercrantz itse oli nähnyt taivaalla kohteen ' joka
näytti sisältäpäin valaistulta junalta ' .
Lisäksi löydän useitakin
lähteitä joissa kerrotaan että tuona päivänä todellakin nähtiin jotain
taivaalla ja useat ruotsalaiset lehdet kirjoittivat asiasta.
En löydä kuitenkaan ( vielä
tätä kirjoittaessa ) mitään täydellistä raporttia tuosta Ruotsin ylilennosta.
Tässä yhteydessä tulee
kuitenkin esille asia joka saattaa kiinnostaa suomalaista lukija ja se on se
seikka että suomalais- amerikkalainen majuri Wayne S. Aho oli saapunut
esitelmämatkallaan Suomesta Ruotsiin ja oli pitänyt ufoesitelmän Tukholmassa
edellisenä päivänä ja Wayne oli todennut että ' ufot seuraavat minua ' .
Joudun tätä kirjoittaessa
jättämään tuon Ruotsin ylilennon tähän ja palaamaan siihen joskus toiste.
Spencerin kirjan mukaan niin
Lindgren sai kolme viikkoa myöhemmin tiedon että ufo laskeutuisi ja hän ja usea
muu henkilö lähtivät kahdella autolla Nävsjön- nimiselle järvelle.
Ufo laskeutui ja Sten ja muut
löysivät sen .
Mukana olleella miehellä oli
kirjekuori mukanaan ja hän meni sisälle ufoon ja palasi tyhjin käsin eikä
kertonut mistä oli kysymys.
Tämä Sten Lindgrenin mukaan.
Lindgren kertoo sitten että hän
yhdessä muiden kanssa Tukholmassa perusti pienen uforyhmän jonka nimi oli '
Intergalaktinen Federaatio ' ja heitä oli noin 20 henkilöä mukana, mm. tämä
Bertil Kuhleman johon Spencer on viitannut kirjan alussa.
Lindgren kertoo kuinka hän
kerran oli mukana televisio- ohjelmassa ja piti näyttää filmiä ufoista
17.8.1968Â illalla mutta kun näitä filmejä leikattiin leikkaushuoneessa niin
hehkulamput poksahtivat ja kun tilalle vaihdettiin uudet lamput niin nekin
poksahtivat.
Samanaikaisesti sitten kun tätä
ohjelmaan nauhoitettiin kello 16 ja lähetettiin ulos samana iltana kello 20
niin Lindgren ilmoitti että studion yläpuolella oli ufo johon hän oli
telepaattisessa yhteydessä ja kuulemma iltalehdet kertoivat tästäkin asiasta.
Kerrotaan myös kuinka toisen
suuren ruotsalaislehden Svenska Dagbladetin päätoimittajana oli keväällä 1969
Allan Hernelius ja hänen vaimonsa Jeanette von Heidenstam oli tunnettu
ruotsalainen kuuluttaja.
Nämä olivat eräällä maatilalla
100 km etelään Tukholmasta Ulf ja Mona- nimisten henkilöiden seurassa ja nämä,
eli Ulf ja Mona kuulivat ja näkivät ufon.
Missään ei kuitenkaan sanota
että myös Hernelius ja hänen vaimonsa olisivat nähneet mitään.
Allekirjoittanut rupeaa nyt
tässä vaiheessa miettimään miten tämä kirja loppuu sillä Spencerhan on sanonut
jo useita kertoja että hän ei usko että ufot ovat avaruudesta ja toisaalta hän
nyt antaa 25 sivua tilaa ruotsalaiselle kontaktihenkilölle Sten Lindgrenille
joka puolestaan kertoo olleensa
useastikin yhteydessä ufoihin ja nähneensä niitä ja kommunikoineensa
muukalaisten kanssa.
Allekirjoittanut miettii nyt
miten tämä yhteistyö tulee loppumaan.
Sten Lindgren kertoo myös että
kuinka aikaisin vuoden 1985 alussa Dalarnassa Ruotsissa oli kaikkien aikojen
ufo- operaatio.
Noin 250 operaatiota nähtiin
kahden viikon aikana Dalarnan yläpuolella ja isot emäalukset laskeutuivat ja se
oli kaikkien aikojen suurin ufotapatuma Ruotsisssa ja kaikissa päivälehdissä
kirjoitettiin tästä 14 päivän ajan.
Ehdin juuri kysyä itseltäni
miten Sten Lindgren ja Spencer sopivat yhteen kun he suhtautuvat ufoihin täysin
päinvastaisella tavalla ja sivulla 311 Spencerin vastaus tuleekin vastaan kuin
kirje postissa.
Spencer viittaa näihin
edellisiin ufotapahtumiin ja on mielummin kommentoimatta niitä.
Spencer jättää lukijalle
itselleen päätettäväksi mitä mieltä lukija on asiasta.
Â
Luvussa 20 Spencer ottaa esille
Gaia- hypoteesin ja pohtii että olisiko se ufoilmiön takana.
Spencer viittaa taas
ruotsalaiseen Bertiliin joka kertoo että hän keskustelee esim. kasvien kanssa.
Luvussa 21Â Spencer puhuu
ihmisen roolista ja selostaa aika tunnetun englantilaisen Elsie Oakensenin Â
tapausta monella sivulla ja tämän luvun lopussa Spencer toteaa että Elsie
Oakensenin tarina vahvistaa Spencerin käsitystä siitä että ufot eivät ole
vieraiden astronauttien kulkuvälineitä vaan että etsiessämme vastausta niin
meidän täytyy etsiä joku toinen polku kuin mitä ufotutkimuksessa yleensä on
seurattu eli tätä avaruuspolkua .
Spencer sanoo että hänenÂ
mielestään paranormaaleissa kokemuksissa, huolimatta siitä millaiset kokemukset
ovat,täytyy ottaa huomioon havaitsijan taustaa ja kulttuuritekijöitä.
Spencerin mukaan kokemukset
ovat samanlaisia länsimaisen teknologian miehelle kuin afrikkalaiselle
kylämiehelle ja Spencerin mukaan Elsien väitteet muistuttavat itse asiassa
aboriginaalin shamaanin maailmaa kuin amerikkalaisten n. s. ' harmaiden '
maailmaa.
Spencer toteaa että itse ufo on
osa paranormaalia spektraa.
Kirjan loppulauseessa Spencer
tekee yhteenvedon siitä mitä hän uskoo ufoilmiöstä.
Hän toistaa sen jonka hän on jo
aikaisemmin sanonut että hänen mielestään on olemassa kaksi erillistä
ufoilmiötä jotka eivät kuulu yhteen ollenkaan.
Ensimmäinen on kaukaa tehdyt
havainnot joille todennäköisesti löytyy arkiset selitykset.
Ne saattavat sisältää jonkun
tuntemattoman luonnonilmiön kuten maaenergian tai ilmakehäilmiön.
Luultavasti tiede keksii
aikanaan mistä on kysymys.
Toinen ilmiö on lähikontaktit
josta tämä kirja on nimenomaan kertonut ja näiden kohdalla Spencer on sitä
mieltä että on olemassa neljä eri vaihtoehtoa:
a) Muuukalaisten väliintulo
b) Älyllinen mutta Maasta
kotoisin oleva energia kuten Gaia
c) Ei- älyllinen mutta
luonnollinen energia jota emme vielä ymmärrä
d) Inhimillinen tietoisuus Â
Spencerillä ei ole paljon sanottavaa
tuosta a) kohdasta vaan toteaa että se on varsin epätodellinen. Gaia-
vaihtoehto b)Â taas on yksi mahdollisuus hänen mielestään mutta todennäköisyys
on Spencerin mukaan kuitenkin hyvin alhainen.
Spencer suosii c) ja d)
yhdistelmää eli että kyseessä on luonnollinen Maaenergia josta emme vielä tiedä
emmekä tunne ja että ihmiset kohtaavat näitä voimia ja ihmiset yrittävät
ymmärtää niitä ennakkokäsitystensä ja ihmisen rajoitetun ajatteluprosessin
puitteissa.
Näiden kohtaamisten
sivutuotteena ihminen kehittyy.
Tämän kirjaesittelyn lopuksi
allekirjoittanut ottaa esille asian joka ei ole Spencerin kirjassa mutta
minulla on kuitenkin syytä tarttua siihen tässä yhteydessä.
Palaan kirjaesittelyyn jonka olen kirjoittanut aikaisemmin
David Tansleyn kirjasta
' Omens of Awareness ' . Tuossa kirjaesittelyssä olen
kirjoittanut näin :
-----------------
" Aivan lopuksi hyppään aivan toisen kirjan
kirjaesittelyyn.
Syykin selviää ihan kohta.
Kyseessä on Alice Bryantin ja Linda Seebackin kirjan '
Healing Shattered Reality ' - kirjaesittely jonka olen kirjoittanut
aikaisemmin.
Kyseessä on tapaus jossa kerrotaan että alkuasukkaat
eivät pystyneet näkemään isoja purjelaivoja sen takia että he eivät milloinkaan
aikaisemmin olleet nähneet tällaisia aluksia kun ensimmäiset länsimaiset
tutkimusmatkailijat saapuivat Amerikkaan.
Â
Siinä Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyssä olen
kirjoittanut näin:
" [ Allekirjoittaneen
tahtomatta tässä syntyy nyt historiallinen ongelma; Bryant & Seebach
kertovat että se oli Darwing joka ilmoitti siitä etteivät alkuasukkaat nähneet
ihänen isoa Beaglelaivaansa.
Sattumalta allekirjoittanut
on viime aikoina lukenut myös Lisette Larkinsin kirjan
' Calling on
Extraterrestrials ' jossa Larkins kertoo samasta ilmiöstä, eli etteivät
alkuasukkaat nähneet saapunutta isoa laivaa. Larkinsin mukaan kyseessä oli
kuitenkin löytöretkeilijä Magellan joka saapui Etelä- Amerikan Tulimaahan
jolloin alkuasukkaat eivät nähneet Magellanin isoa purjelaivaa.
Historialliseksi ongelmaksi nousee tässä nyt se tosiasia että vaikka
paikkakunta maantieteellisesti on suunnilleen sama, eli Etelä- Amerikan
eteläkärki, niin Magellan tuli paikalle vuonna 1520 ja Darwin tuli perässä
vasta 312 vuotta myöhemmin, eli vuonna 1832.
Kokivatko molemmat saman
ilmiön? Mutta silloinhan tuo logiikka ei päde sillä kun
Darwing saapui niin
silloinhan alkuasukkaat olivat jo nähneet Magellanin laivan!
( Toki 312 vuotta
aikaisemmin).
Tai erehtyykö joku
kirjailijoista? Allekirjoittanut jättää tuon asian selvittämisen
historiantutkijoille ]. "
Syy siihen miksi otan esille
tuon Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyn on se että myös David Tansley kertoo
tästä tapauksesta mutta Tansley taas kertoo puolestaan että kyseessä oli
Kolumbus joka saapui Tulimaahan.
Tässähän asiat menevät nyt
pahasti ristiin sillä kaikkihan tiedämme että Kolumbus saapui Amerikkaan San
Salvadoriin vuonna 1492 erittäin kaukana Etelä- Amerikan eteläkärjen
Tulimaasta.
Todettakoon vielä
reunahuomautuksena että Kolumbus kolmannella matkallaan astui maihin Etelä-
Amerikan pohjoisosassa sijaitsevaan Venezuelaan mutta sekin on hyvin kaukana
Etelä- Amerikan eteläkärjen Tulimaasta.
Toisin sanoen, kaikki
yllämainitut kirjat sijoittavat tuon ' näkymättömän laivaepisodin ' eri
paikkaan, eri aikakauteen ja eri henkilöiden yhteyteen.
Aikahaarukkakin tässä
tapauksessa on 1832- 1492 = 340 vuotta.
Vaikka joku voisi niin
uskoakin niin asia ei ole ilman merkitystä ufokirjoissa.
Se on osoitus siitä millä
tasolla kirjailija ylipäänsä liikkuu ja miten tarkka hänen tekstinsä
on. "
------------------
Kuulostaa ehkä uskomattomalta mutta tässä Spencerin kirjassa
törmään nyt neljännen kerran lyhyen ajan sisällä tuohon ' alkuasukkaat eivät
näe isoja purjelaivoja ' - kertomukseen .
Mutta tällä kertaa kyseessä ei ole Darwing, Magellan eikä
edes Kolumbus.
Ei, vaan Spencerin versiossa se on tällä kertaa Kapteeni
Cook joka koki tuon asian.
Internetistä selviää nopeasti että Cook elämänsä ( 1728-
1779 ) aikana teki kolme eri tutkimusmatkaa ja todellakin ohitti Etelä-
Amerikan Tulimaa- kärjen.
Mutta Cookin maininta tässä kirjassa on huolestuttava.
Se on huolestuttava sen johdosta että kun lukee vain yhtä
kirjaa niin tällaista asiaa ei havaitse.
Vasta kun lukee useita kirjoja peräkkäin ja törmää samaan
asiaan monessa eri kirjassa ja huomaa nämä eri versiot niin se antaa aihetta
kysyä millä tasolla informaatio muista asioista on näissä kirjoissa ?
Vaihteleeko myös muut tiedot kirjasta kirjaan samalla
tavalla ?
Darwing, Magellan, Kolumbus vai Cook?
Siinäpä on pohtimista lukijalle.
Björn Borg, 20.11.2008 |