KirjasivuSteiger, Brad:Mysteries of Time and SpaceDell Publishing Co., Inc. New York 1976. 283 sivua
Brad Steiger on amerikkalainen
kirjailija joka on syytänyt markkinoille ufokirjoja jatkuvana virtana jo
vuosikymmenien ajan. Allekirjoittaneen kirjalistalta löytyy 33 Steigerin
ufokirjaa jonka lisäksi hän on julkaissut lukuisia kirjoja muista
mielenkiintoisista ilmiöstä.
Omien kirjojeni yhteisestä
lähdeluettelosta näen että itse olen tähän mennessä lukenut 11 Steigerin
kirjaa.
Aikaisemmin olen kirjoittanut
kirjaesittelyt kolmesta Steigerin kirjasta.
Tämä kirja on julkaistu jo 1976
eli siitä on jo 32 vuotta siitä kuin se julkaistiin ja tämä on hyvä pitää
muistissa kun kirjaa lukee.
Täysin sattumalta olen juuri
ennen tätä kirjaa lukenut muutama päivä sitten Steigerin toista kirjaa eli '
UFO Odyssey ' joka on julkaistu vuonna 1999 ja josta olen myös juuri
kirjoittanut kirjaesittelyn.
Kirjojen välillä on näin ollen
23 vuotta ja tavallaan luen ne väärässä järjestyksessä eli uudemman kirjan
ensin.
Tämä kirja ' Mysteries of Time
and Space ' liittyy suurimmaksi osaksi siihen että Steigerin mukaan
aikakäsitteemme ei ole niin yksinkertainen kuin uskomme ja hän luettelee
useitakin tapauksia siitä että esim. arkeologisissa kaivauksissa tai
hiilikaivoksissa on hiilen sisältä löytynyt esineitä jotka ovat harvinaisen
vanhoja.
Hiilen sisältä on esim.
löytynyt kultaketju ja sytytystulppa.
Steiger ottaa myös esille
esimerkin siitä että hänen oma vaimonsa kerran kun hän laittoi kengät jalkaansa
niin löysi kengästään hyvin harvinaisen 3- senttisen kolikon 1800- luvulta.
Steiger pohtii tässä että onko
olemassa joku ilmiö joka aiheuttaa sen että esineet voidaan tavalla tai
toisella materialisoitua eri aikajaksoon kuin mistä ne ovat peräisin.
Toisaalta Steiger pohtii sitä
että onko ikivanhoja aikoja sitten ollut olemassa korkeatasoisia
sivilisaatioita joista meillä ei ole mitään tietoa. Ovatko esim. eri jääkaudet
tuhonneet kaikki merkit tällaisista sivilisaatioista?
Steiger ottaa esille toisen
konkreettisen esimerkin siitä kuinka hollantilaiset tiedemiehet kerran Uudessa
Guineassa löysivät tiettämöstä viidakosta ranskalaisen auton, vuosimallia 1961
eikä kenelläkään ollut harmainta aavistusta siitä miten auto oli joutunut
sinne.
Ainoa ratkaisu jonka he keksvät
oli että se olisi pudonnut lentokoneesta mutta silloin sen olisi tietysti
pitänyt vaurioitua mitä se ei ollut eikä kukaan tiennyt mistään lentokoneesta
josta olisi pudotettu auto.
Tapaus jäi mysteeriksi.
Tästä Steiger pääsee myös
poltergeistilmiöön ja toteaa sen minkä moni muukin kirjailija on todennut että
poltergeistilmiöt yleensä liittyvät murrosikäisiin tyttöihin ja heidän
patoutuneisiin tunteisiin.
Steiger kertoo myös
Bigfoothavainnoista ja kertoo tapauksesta jolloin oli havaittu Bigfoot ja ennen
sitä havaitsijat olivat nähneet kaksi valopalloa jotka laskeutuivat.
Paikkakuntalaiset miettivät
että liittyivätkö nämä asiat yhteen, eli valot ( = ufot ) ja Bigfoot?
Tapaukset ovat vuodelta 1972.
Steiger kertoo vanhasta
intiaanilegendasta vuodelta 1888. Erään henkilön isoisä oli kirjannut muistiin
että he olivat tavanneet intiaanin joka oli johtanut heitä erään Bigfootin luo
joka oli istunut hyvin sivistyneesti eräässä laaksossa syömässä raakaa lihaa.
Tämän kertomuksen mukaan niin
tämä Bigfoot oli saapunut tähdistä ja ' pieni Kuu oli laskeutunut taivaalta
ikäänkuin kotka ja se oli laskeutunut muutama kilometri intiaanien leiristä.
Ulos ' Kuusta ' tuli tämä olento ja kaksi muuta ' hullua karhua ' jonka jälkeen
' Kuu ' oli jälleen lentänyt takaisin tähtiin.
Intiaanit kertoivat myös kuinka
olivat nähneet että ne olennot jotka toivat näitä Bigfooteja eli ' hulluja
karhuja ' näyttivät ihmisiltä mutta heillä oli lyhyempi tukka kuin intiaaneilla
ja heillä oli valaisevat vaatteet.
He olivat vilkuttaneet
ystävällisesti intiaaneille ennenkuin he olivat sulkeneet oven tuossa
' pienessä Kuussa ' ja
lentäneet takaisin tähtiin.
Kirjan kymmenennessä luvussa
päästään varsinaisiin ufoihin ja haastatellaan Ted Phillipsia joka on tunnettu
siitä että hän on kerännyt fyysisiä jälkiä ufojen laskeutumisista ja Phillips
kertoo kuinka hän oli istunut päivällisellä Allan Hynekin kanssa kerran vuonna
1969 ja Hynek oli ehdottanut että Phillips ryhtyisi keräämään näitä fyysisiä
jälkiä.
Tässä kirjassa kerrotaan että
siihen aikaan kuin tätä kirjaa kirjoitettiin niin Phillipsilla oli tiedossa yli
2.000 laskeutumistapausta joista 28, 5 % oli jättänyt jälkiä maahan.
Phillips kertoo myös että
Coloradon yliopiston David Saundersilla oli 60.000- 70.000 ufotapausta
tietokonerekisterissään ja että niistä oli jäänyt jälkiä maahan 571
tapauksessa.
Nyt on muistettava että tämä
kirja on kirjoitettu osittain jo vuonna 1971.
Steiger kysyy Phillipsilta että
mikä lasketaan laskeutumisjäljeksi ja Phillips vastaa että esimerkkejä ovat kun
kasvit tai maaperä on kuivunut tai palanut tai maassa on painaumia jotka
muistuttavat jälkiä laskeutumistelineistä.
Yleensä nämä jäljet ovat kolme
eri tyyppiä:
-pyöreitä
-pitkulaisia
-tai epätavallisia muotoja
Löytyy tapauksia joissa maaperä
tai kasvit on täysin poistettu tietystä paikasta. Joskus on havaittu että
maaperää on kaivettu.
Phillips muistaa että eräässä
paikassa oli 4,5 m läpimitaltaan oleva pyröreä alue jossa maaperä oli täysin
poistettu ja siirretty jonnekin. Phillips ei tiedä minne sitä oli siirretty
koska lähistöllä sitä ei ainakaan ollut, eikä paikalla ollut myöskään mitään
jälkiä mistään kulkuneuvosta.
Phillips toteaa että niistä 571
laskeutumistapauksesta jotka ovat hänen tiedossaan ja joista on jäänyt
laskeutumisjälkiä niin vain viidessä tapauksessa mitattiin heikkoa säteilyä.
Phillipsin mukaan niin ne
tapaukset joissa säteilymittari on viety paikalle nopeasti laskeutumisenÂ
jälkeen niin havainnot säteilystä ovat erittäin harvinaisia. Phillipsin mukaan
vain 1 % tapauksista on sellaisia että on löydetty metallihiukkasia tai n. s.
enkelintukkaa.
Lisäksi Phillips toteaa ettäÂ
hyvin harvoin on raportoitu jalanjälkiä. Hän tietää vain 10- 12 tapausta
jolloin on löydetty jalanjälkiä laskeutumispaikalta.
Phillips kertoo myös että hän
ei itse ole ikinä tutkinut tapausta jossa olisi ollut jalanjälkiä ja hän pitää
sitä outona koska 22 % niistä havainnoista joista on jäänyt jälkiä niin on
myös havaittu humanoideja ja luulisi että humanoidit jättävät jalanjälkiä.
Toisaalta hän viittaa
ranskalaiseen Valensolen tapaukseen jossa nähtiin että muukalaiset eivät
kävelleet vaan leijuivat ilmassa.
Phillips kertoo myös että
havaitsijat jotka ovat nähneet ufoja kärsivät jälkeenpäin eri oireista. Phillips
viittaa taas Valensolen tapaukseen ja toteaa että siinähän havaitsija oli hyvin
uninen ja nukkui pitkiä aikoja havaintonsa jälkeen.
Muissa tapauksissa taas
havaitsijat eivät ole saaneet unesta kiinni millään ja eräässä espanjalaisessa
tapauksessa niin pappi ja kolme muuta havaitsijaa huomaisvat että heidän
kurkkunsa ja nenänsä tuntuivat hyvin kuivilta havainnon aikana.
Phillips viittaa myös
nimenomaan koirien käyttäytymiseen ja kertoo monta esimerkkiä siitä että koirat
ovat pelästyneet ufoja valtavasti ja kerran eräässä tapauksessa niin
havaitsijan koirat haukkuivat villisti ja yrittivät yöllä lähteä jonkun perään
metsään mutta kun hän päästi koirat irti ne eivät lähtenetkään vaan yrittivät
kaivautua maahan.
Tämä on tyypillistä monelle
tapaukselle ja Phillips pohtii sitä että olisikohan kyseessä sellainen asia
että ufosta tulee erittäin korkea ääni jonka koirat kuulevat tai sitten
kyseessä on ilmiö jollaista koirat eivät ikinä ole kokeneet aikaisemmin ja
pelästyvät tästä syystä.
Joka tapauksessa koirat
pelkäävät ufoja aivan selvästi.
Phillips toteaa että hänen
mielestään ufot ovat aivan selvästi tehtyjä aluksia, mekaanisia aluksiaÂ
eivätkä energia- aluksia tai elämänmuotoja ja hän toteaa että niissä
raporteissa joissa puhutaan humanoideista niin 69 % näistä humanoideista ovat
sellaisia että he ovat alle 120 cm pitkiä.
Phillips kertoo tapauksesta
Missourissa jossa 60- vuotias maanviljelijä oli päivävalossa 4, 5 - 6 metriä
ufosta ja alle 20 metriä muukalaisista.
Phillips joutui etsimään vuoden
ennenkuin löysi tämän silminnäkijän joka ei tahtonut mitään julkisuutta mutta
Phillips haastatteli häntä tuntikausia ja hän on kuvaillut näitä humanoideja
että ne olisivat olleet noin 90 cm pitkiä ja heillä oli harmaanvihreä
haalarityyppinen puku ja he liikkuivat jotenkin mekaanisesti ja suurella
nopeudella ja heidän päänsä edessä oli jonkunnäköinen uloke.
Havaitsija ei pystynyt sanomaan
oliko kyseessä kypärä vai liittyikö se päähän.
Koska vasta pari päivää sitten
kirjoitin esittelyn Steigerin toisesta kirjasta ' UFO Odyssey ' niin sen teksti
on tuoreessa muistissani ja siksi hämmästyn kun tästä yli 20 vuotta vanhemmasta
kirjasta löydän nyt saman kertomuksen kuin tuossa ' UFO Odyssey ' - kirjassa
eli kertomus maanviljelistä
joka maatilallaan näkee paljon ufoja ja laskeutumisjälkiä voimalinjojen lähellä
ja on tuonut esille että muuten näkymättömät ufot tulevat näkyviin tietyllä
korkeudella laskeutuessaan alaspäin.
Tällä ei ilmeisesti ole mitään
merkitystä mutta panen kuitenkin merkille sen että Steiger on käyttänyt samaa
kertomusta kahdessa eri kirjassa vaikka niiden välissä on yli 20 vuotta.
Steigerin kirjassa on runsaasti
havaintokertomuksia ja yksi kertomus joka poikkeaa tavanmukaisista on
amerikkalaisen ufotutkijan Fay Clarkin havainto jonka hän teki yhdessä vaimonsa
kanssa Lone Pine- nimisessä paikassa Kaliforniassa.
He näkivät kirkkaan valon ja
ajoivat lähemmäs sitä ja tulivat valopallon eli ufon luo joka sykki ja hetken
kuluttua he havaitsivat että se sykki samassa tahdissa kuin heidän oma
hengityksensä.
Äkkiä ufo lähti liikkeelle ja
Fay ja hänen vaimonsa havaitsivat että merkillistä kylläkin niin ufo ikäänkuinÂ
veti  lähellä olevien puiden latvat peräänsä. He totesivat että
vaikutti siltä että ufo vedettiin  eteenpäin eikä työnnetty jonkun
työntökoneiston voimalla.
Hetken kuluttua ufo ampaisi
suoraan ylös tehden 90 asteen suunnanmuutoksen ja Fay ja hänen vaimonsa ovat
vakuuttuneita siitä ettei kukaan olento olisi selvinnyt hengissä tällaisista G-
voimista.
He ovat silti vakuuttuneita
siitä että kyseessä ei ollut mikään kone tai laite vaan elävä olento.Â
Kirjan koko kolmastoista luku
on omistettu tähtitieteilijä Jessupille ja n. s. Philadelphia- kokeelle.
Tästä on puhuttu niin monessa
kirjassa ja omissa esittelyissänikin aikaisemmin etten toista sitä asiaa nyt
tässä vaan totean että Steiger on syventynyt varsin perusteellisesti Jessupin
kirjaan.
Steiger kertoo tunnetusta
Villas Boasin tapauksesta ja kertoo myös sen että vuonna 1969- 1970 hän rupesi
saamaan suuren määrän kirjeitä eri paikkakunnilta USA: ssa ja Kanadassa joissa
kerrottiin samanlaisista tapauksista ja Steiger epäili ensin että kyseessä oli
jonkunlainen jekku, että joukko naisia olisi päättänyt tehdä jekun Steigerille
mutta hän huomasi luettuaan näitä kirjeitä että niissä oli niin paljon yksityiskohtia
että hän vakuuttui siitä että ne olivat aitoja.
Yllättäen Steiger kiinnitti
huomiota siihen että kaikki nämä naiset olivat syntyneet maaliskuussa,
huhtikuussa tai toukokuussa 1948.
Kirjan neljännentoista luvun
lopussa Steiger viittaa Ivan T. Sandersoniin joka on esittänyt että koko
Maapallo olisi giganttinen karjatila ja että ihmiskunta on ainoa tuote ja että
meidän tehtävämme on sama kuin karjatilan eläimillä eli lisääntyä ja
levittäytyä ja aina välillä korjataan sato ja sen jälkeen kaikki alkaa taas
uudelleen. Â
Steiger viittaa tässä tämän
kirjan alussa esilletuomiinsa ajatuksiin että Maapallolla olisi aikaisemmin
ollut sivilisaatioita joista meillä ei ole enää tietoakaan ja pohtii olemmeko
matkalla samalla tiellä että meidän aikammekin tulee jolloin joku korjaa sadon
ja sitten kaikki alkaa taas uudelleen?
Kirjan koko viidestoista luku
on omistettu MIB: eille ja Steiger kertoo useita tapauksia siitä kun ihmiset
ovat kohdanneet MIB: ejä ja kertoo myös omasta kokemuksestaan kun hän kerran
matkustaa erääseen motelliin tuttavansa kanssa. He ovat tarkkoja siitä etteivät
kerro kenellekään missä motellissa he ovat juuri eksyttääkseen näitä MIB: ejä
mutta kuitenkin hänen tuttavansa saa myöhemmin puhelun jossa vieras mies kertoo
tarkkaan missä motellissa he ovat olleet, mitä he ovat syöneet ja tietää
tarkkaan mitä he ovat tehneet.
Tuttava oli hyvin tuohtunut.
Kirjassaan Steiger sanookin
äkkiä että hän on keksinyt mistä on kysymys MIB- ilmiössä ja hän kertoo siitä
kuinka hän itse kerran oli työskentelemässä käsikirjoituksen kanssa jonka hänen
piti saada valmiiksi kun rupesi tapahtumaan poltergeistilmiöitä.
Papereita lensi sinne ja tänne
ja hän kuuli askeleita jotka tulivat ylös yläkertaan vaikka ketään ei näkynyt
ja väsyneenä Steiger huutaa tälle näkymättömälle vieraalle että ' Nyt riittää !
Painu helvettiin ! '
Steiger menee tässä sitten
taaksepäin ajassa je kertoo tapauksista jopa 1600- luvulta jolloin oli olemassa
n. s. alkemistejä jotka yrittivät tehdä lyijystä kultaa ja olivat tavanneet
merkillisiä ihmisiä jotka ilmestyivät jostain ja väittivät pystyvänsä tekemään
kultaa ja antoivat näytteen tästä.
Steiger on kiinnittänyt
huomiota siihen että nämä oudot vieraat muinaisina aikoinakin olivat
pukeutuneet mustiin vaatteisiin.
Steiger olettaa näin ollen että
nämä mustapukuiset miehet ovat olleet olemassa satoja vuosia ja että kyseessä
on eräänlainen leikki.
Steiger tulee siihen tulokseen
että koko tämä nykyaikainen MIB- ilmiökin liittyy samaan asiaan eli ' joku '
tai ' jokin ' yrittää opettaa ihmisille että oppisivat käyttämään omaa järkeään
ja kun he huomaavat että kyseinen henkilö ei ole kiinnostunut ja suuttuu ja
käskee MIB: in painumaan helvettiin niin henkilö saakin sitten olla rauhassa.
Steiger on sitä mieltä että
kyseessä on eräänlainen todellisuuspeli jossa ' joku ' yrittää kehittää ihmistä
ajattelemaan itse omilla aivoillaan eikä uskoa kaikenmaailman kummallisuuksiin.
Allekirjoittanut törmää
kuitenkin erääseen ongelmaan kirjan tässä kohdassa siitä syystä että Steiger
kertoo perheestä joka koki erilaisia poltergeist ja MIB- ilmiöitä ja
ufoilmiöitä.
Hän ei kerro tämä perheen nimeä
mutta kertoo että perheen isä kerran oli lentokoneessa ja hänen takanaan istui
kaksi henkilöä jotka katosivat kesken lennon, eli he olivat MIB: ejä.
Koska kuitenkin juuri olen
lukenut pari päivää aikaisemmin Steigerin toisen kirjan ' UFO Odyssey ' niin
muistan selvästi että ' UFO Odyssey ' - kirjassa Steiger kertoo
vastaavanlaisesta tapauksesta, eli miehestä joka oli lentokoneessa ja hänen
takanaan oli kaksi miestä jotka katosivat.
' UFO Odyssey ' - kirjassa
Steiger kertoo myös tämän perheen nimen eli Jensen ja Steiger on omistanut
neljä sivua heidän tapaukselle ' UFO Odyssey ' - kirjassa.
Tässä on nyt allekirjoittaneen
mielestä ongelmana se että oletan että Steiger tässä viittaa samaan tapaukseen
molemmissa kirjoissa mutta mielestäni suuri ongelma on se että nämä kertomukset
näissä kirjoissa eroavat tyystin toisistaan.
Steigerin ' UFO Odyssey ' -
kirjassa kerrotaan että perheen poika koulussa kutsuttiin rehtorin puheille ja
Kouluhallituksen edustaja tahtoi haastatella häntä ja rehtori suostui siihen ja
jätti pojan ja tämän Kouluhallituksen edustajan yksin huoneeseen ja myöhemmin
poika väitti että tämä Kouluhallituksen edustaja olikin kadonnut yllättäen.
Allekirjottaneen ongelma tässä
on nyt se että tässä toisessa Steigerin kirjassa, eli nyt puheena olevassa '
Mysteries of Time and Space ' - kirjassa niin se ei olekaan poika jota
haastatellaan koulussa vaan perheen tytär.
Tuossa poika- versiossa taas
poika kertoo myöhemmin että haastattelija kysyi häneltä mitä mieltä hän on
avaruudesta ja avaruusmatkailusta ja ufoista jne. ?
Tytär- versiossa taas niin
tyttäreltä oli kysytty että pystyykö hän tunnistamaan vakoilijan?
Nimenomaan tuon lentokoneasian
takia niin oletan että Steiger viittaa samaan tapaukseen mutta nämä kaksi
versiota poikkeavat täysin toisistaan ja tämähän herättää ainakin
allekirjoittaneessa epäluuloja ja lukija voi hyvällä syyllä kysyä että mikä on
tällaisen kertomuksen arvo kun se julkaistaan noin erilaisissa versioissa saman
kirjailijan toimesta kahdessa eri kirjassa ja se muuttuu tällä tavalla kirjasta
kirjaan.
Toki kirjojen välillä on 23
vuotta eikä Steiger varmaankaan olettanut että joku lukee näitä kirjoja
peräkkäin niin kuin allekirjoittanut on tehnyt mutta näin on nyt vain käynyt.
Periaatteessa on tietysti
mahdollista että Steiger kertoo kahdesta eri tapauksesta koska
' UFO Odyssey ' - tapaus sattuu
Steigerin mukaan Minnesotassa kun taas ' Mysteries of Time and Space ' - tapaus
sattuu Iowassa.
Mutta allekirjoittaneen
mielestä tapaukset muistuttavat niin paljon toisiaan että allekirjoittanut on
kyllä epäluuloinen....
Tapauksia on lisäksi vaiketa
verrata keskenään koska tarkat ajankohdat puuttuvat ja toisesta ei anneta
mitään tietoja perheen nimestä.
Allekirjoittanut on tunnetusti
kerännyt kirjaani ' Ufot ja MIB ' kaikki MIB- tapaukset jotka olen löytänyt yli
1266 eri lähteestä.
Sen takia huomaan myös että
Brad Steigerin ja Joan Whritenourin kirjassa ' Flying Saucer Invasion. Target-
Earth ' Steiger ja Whritenour kertovat tapauksesta jossa
tuttu toimittaja oli soittanut Steigerille kesällä
1968.Toimittaja oli ollut seuraamassa paikallista ufoaaltoa
kotipaikkakunnallaan. Kun hän haastatteli silminnäkijöitä niin he kertoivat
miten kolme miestä olivat tulleet heidän luokseen ja näyttäneet heille kirjoja
ja lehtiartikkeleita jotka olivat Brad Steigerin, Joan Whritenourin tai John
Keelin kirjoittamia ja joissa kerrottiin millaisia kauheita seurauksia sattui
silminnäkijöille jos he eivät pitäneet suunsa kiinni havainnoistaan.
Toimittaja oli itse nähnyt näitä kolmea miestä eräällä
maatilalla missä he juuri olivat antamassa erästä lehteä maanviljelijälle juuri
kun toimittaja oli haastattelemassa maanviljelijän rouvaa.Toimittaja kuvaili
heitä lyhytkasvuisiksi ja ruskettuneiksi ja he olivat pukeutuneet mustiin
pukuihin. Kaikilla oli aurinkolasit. Toimittaja oli kysynyt heiltä mistä he
tulivat johon he olivat vastanneet että he edustivat NICAPia, jota NICAP
kuitenkin jyrkästi kielsi.
Steiger kertoo ilmeisesti samasta tapauksesta myös tässä '
Mysteries of Time and Space ' - kirjassa mutta tässä kirjassa olevan version
mukaan niin tuo tuttu toimittaja oli yhdessä Steigerin kanssa
matkustanut eräälle paikkakunnalle ja Steigerin palattua kotiin niin tuo
tuttava oli soittanut ja kertonut siitä kuinka hän kahtena yönä oli herännyt ja
nähnyt pienen miehen joka oli yrittänyt saada Billiä ' ryhtymään Maapallon
viinitarhan työntekijäksemme'.
' Tule kanssamme. Työskentele kanssamme ' , mies oli
sanonut.
Myös tästä tapauksesta on näin ollen kaksi aivan eri
versiota Steigerin kirjoissa.
Allekirjoittanut on löytänyt myös muita tapauksia Steigerin
kirjoista joissa MIB- tapauksista annetaan täysin eri versioita.
Kriittinen lukija joutuu kyllä pakostakin miettimään miten
pitää suhtautua näihin Steigerin MIB- kertomuksiin kun niistä annetaan täysin
eri versioita eri kirjoissa.
Steiger siirtyy nyt keskustelemaan muista asioista kuten
kummituksista ja ilmestyksistä ja kadonneista ihmisistä ja pohtii hyvin paljon
aikatekijää että onko mahdollista että tavalla tai toisella voimme siirtyä
ajasta toiseen ja Steiger ottaa esille pari esimerkkiä siitä kun on tapahtunut
tällaisia aikasiirtymiä todistajien läsnäollessa ja tästä hän pääsee myös
ufoilmiöön ja pohtii samaa asiaa kuin allekirjoittanut on pohtinut kirjassani '
Onko ufoilmiössä logiikkaa ? ' eli että ufojen muukalaiet hyvin usein kysyvät
että ' Mikä aika on? ', ' Mikä on aikanne ? ' tai ' Paljonko kello on? '
ikäänkuin olisivat eksyksissä ja Steiger ottaa esille sen että ehkä he ovat aikamatkustajia
jotka ovat joutuneet toiseen aikaan tiedostamatta mihin aikaan he ovat
joutuneet.
Tästä syystä he kysyvät tapaamiltaan ihmisiltä että ' Mikä
aika on nyt ? ' tarkoittaen tietenkin että ' Mikä vuosi on nyt? '
Kirjan luvussa 18 Steiger miettii että mikä mahtaa olla
selitys kaikkiin outoihin tapauksiin ja myös ufoilmiöön ja Steiger tule siihen
tulokseen että kuten aikaisemmin totesin että kyseessä on eräänlainen
todellisuuspeli, Reality Game, jota ' joku ' pelaa kanssamme.
Toisaalta hän ottaa esille sen ajatuksen että havaitsija
itse luo ne asiat mitä hän näkee eli että ihmisellä on kyky, niin kuin
tiibetiläisillä munkeilla, luoda näitä
' tulpaolentoja ' että ihmisellä on kyky luoda sitä mitä hän
on etsimässä eli jos joku olettaa löytävänsä ufon niin hän löytää sen ja jos
joku olettaa löytävänsä hiilen sisältä jonkun teknisen laitteen tai kultaketjun
niin hän myös löytää sen.
Eli ihminen on itse materialisoinut sen minkä hän löytää tai
näkee.
Steiger palaa tässä taas aikakäsitteemme ja miettii että
onko mahdollista että aikakäsitteemme on väärä ettei aika olekaan lineaarinen,
vaan että se ehkä on spiraalimuotoinen ja että joutuisimme muuttamaan
käsitystämme ajasta kokonaan.
Kirjassani ' Onko ufoilmiössä logiikkaa ' olen kirjoittanut
erikseen sellaisista tapauksista joissa näyttää siltä että ufo joutuu
jonkunnäköisiin teknisiin vaikeuksiin ja toinen ufo tulee lähelle ja avustaa
sitä ja tässä Steigerin kirjassa erityistä huomiotani herättää se että tässä
kerrotaan tapauksesta Iowasta Hiawatha- nimiseltä paikkakunnalta jossa 9
henkilöä syyskuun 3. pvä 1955 näki tällaisen ufon joka oli vaikeuksissa ja
heilui sivulta sivulle. Heidän katsellessaan toinen ufo tuli sen viereen ja
pysyi siinä kunnes vaikeuksissa oleva ufo oli taas saatu hallintaan.Â
Se joka on erikoista tässä tapauksessa on se että kirjan
valokuvaosastossa on valokuva näistä kahdesta ufosta ja minun tietääkseni tämä
on ensimmäinen kerta kuin olen nähnyt tällaista valokuvaa vaikeuksissa olevasta
ufosta jota toinen ufo auttaa.
Tässä kerrotaan että valokuvaaja Sam Stochl oli saanut
tehtäväksi sinä päivänä ottaa ilmakuvia Hiawathasta eikä itse ollut tietoinen
siitä että hän oli valokuvannut näitä ufoja.
Hän oli ottanut valokuvat lentokoneesta joka lensi 360 m: n
korkeudessa. Kolmiomittauksen avulla pystyttiin sitten mittamaan että ufot
olivat n. 10 metriä läpimitaltaan ja ne olivat 240 m: n korkeudessa.
Loppulausuntona tästä kirjasta
voidaan todeta että kirjan idea on Steigerin mukaan se että
 ' jokin ' äly pelaa
jonkunlaista todellisuuspeliä ihmiskunnan kanssa ja on pelannut tätä peliä
kautta aikojen.
Steigerin mukaan tämän pelin
tarkoitus on todennäköisesti kehittää ihmistä ja opettaa ihmistä ymmärtämään
uusia asioita.
Björn Borg, 21.10.2008 |