ABACUS / Sphere Books, London 1979. 300 sivua
Tansley on minulle ennestään tuntematon nimi ja
esipuheessaan Tansley kertoo kuinka hän kerran etsiessään materiaalia toiseen
kirjaan vahingossa törmäsi Blumrichin kirjaan ' The Spaceships of Ezekiel ' ja
selaili sen läpi ja oli sitä mieltä että Blumrich on käsittänyt Hesekielin
täysin väärin ja asia jäi silloin vuonna 1975 sikseen kunnes tammikuussa 1976
Tansley oli kirjoittanut valmiiksi sen toisen kirjan
ja päätti tutkia enemmän Blumrichin kirjaa.
Tansley kiinnostui aiheesta ja hankki lisää ufokirjoja ja
ihmetteli että hän ei ollut ikinä aikaisemmin törmännyt mihinkään asiaan joka
edes muistuttaisi Blumrichin aihetta.
Tässä oli tietoisuuden alue joka tuli yhä enemmän mystiseksi
ja monimutkaisemmaksi jokaisen paljastuksen myötä.
Tansley teki muistiinpanoja ja vähitellen hänellä oli 150
konekirjoitusliuskaa jossa hän otti kantaa ufoihin ja hän huomasi että hänellä
oli tarpeeksi materiaalia kirjaa varten.
Merkillistä asiassa on se että kun hän oli hankkinut näitä
lentäviä lautaskirjoja niin hän sai kirjeen Espanjasta joka liittyi ufoihin ja
tämän kirjeen oli hänelle lähettänyt täysin tuntematon henkilö.
Tansley pitää tätä hyvin merkillisenä synkroniteettiasiana.
Tansley toteaa aika ylimalkaisesti että suurin osa niistä
kirjoista jotka liittyvät muinaisiin sivilisaatioihin ja mystiikkaan ja
liittävät niiden myyttiset legendat ufoihin ovat valitettavasti ja miltei
poikkeuksetta esittäneet kirjaimellisia tulkintoja näistä kuvaannollisista
esityksistä koska joko kirjoittaja ei ole ymmärtänyt oikealla tavalla Mystisiä
Opetuksia joka näyttää olevan tilanne melkein kaikissa tapauksissa tai sitten
kirjailijat ovat tajunneet kaupallisen mahdollisuuden ja kirjoittaneet sen
mukaisesti.
Tämä on allekirjoittaneen mielestä aika ylimielisesti
sanottu Tansleyn taholta.
Tansleyn mukaan jokaisella planeetalla on myystiikan mukaan
koulu jossa opetetaan eri asioita. Esim. Uranus tunnetaan Kymmenennen Tason
Magiikan kouluna, Jupiter on Epäitsekkäiden Maagikkojen koulu jne.
Erikoista Tansleyn esimerkeissä on tietysti se että hän
mainitsee myös Vulcan- planeetan joka on Tulisten Kivien Koulu.
Allekirjoittaneen tietojen mukaan tällaista planeettaa
kuitenkaan ei ole edes olemassa.
Tähtietieteilijäthän eivät tunne mitään Vulcan- planeettaa.
Tansley tuo toistuvasti esille että ufoilmiötä on
tarkasteltava esoteeriselta eikä mekaaniselta näkökannalta ja hän suhtautuu
hyvin vähättelevästi niihin kirjailijoihin jotka ovat tuoneet esille että ufot
olisivat mekaanisia avaruusaluksia.
Näin asian laita ei ole ollenkaan Tansleyn mukaan.
Tansley keskustelee siitä että materiaalinen maailma ei
olekaan niin kiinteä kuin ei- fyysikko saattaisi uskoa vaan se koostuu
atomeista jotka värähtelevät ja tästä Tansley pääsee sitten eri
värähtelytasoihin ja multiversumeihin.
Tansley on varma siitä että maailmassa on joukko ihmisiä tai
joku taho joka tietää näistä asioista enemmän kuin tavallinen ihminen ja
viittaa mm. Wilhelm Reichiin ja siihen että Reich jouduttuaan vankilaan ennusti
että hänet tullaan tappamaan jotta hän ei pääse jatkamaan työtään ja niinhän
kävikin että viikko ennen kuin hän vapautui vankilasta niin hän kuoli.
Tästä Tansley sitten pääsee uusseelantilaiseen lentokapteeni
Bruce Cathiehen ja hänen verkkoteoriaansa jonka mukaan maailmassa on verkosto
eli verkkojärjestelmä jonka mukaan ufot navigoivat.
Tansley tässä kertoo että Cathie on myös tullut siihen
tulokseen että ydinräjäytyksissä käytetään hyväksi tätä verkkoa ja sen
koordinaatteja ja että ydinpommia voidaan räjäyttää vain tietyissä
koordinaateissa ja kun aurinko on tietyssä asemassa.
Tansley huomauttaa että Cathie kahden minuutin tarkuudella
pystyi kerran ennustamaan koska ranskalaiset räjäyttäisivät atomipommin
Polyneesiassa.
Allekirjoittaneen mielestä olisi hauskaa kuulla mitä
ydinfyysikko sanoo tästä verkkoteoriasta sekä siitä että atomipommi ei räjähdä
jos se ei ole oikeassa koordinaatissa tai jos aurinko on väärässä asemassa.
Tansleyn suhtautuminen ufoihin tulee selvästi esille sivulla
50 jossa hän sanoo että jos ufot koostuu mentaalisesta, astraalisesta ja
eteerisestä aineesta niin silloin havaitsija jos hän katsoo ufoja eteerisellä
tasolla niin hän kokee ufon sillä tavalla että se on kiinteeä sekä
visuaalisesti että sitä koskettaessa koska hän näkee sen ja tuntee sen omalla
eteerisellä mekanismillaan.
Asia on sama jos havaitsija katsoo ufoa mentaali- tai
astraalitasolla.
Tämä on Tansleyn käsitys.
Tansley kertoo miltei uskomattomia asioita mm. sivulla 52
siitä kuinka henkilö nimeltään Baird T. Spalding oli keksinyt menneisyyden
kameran jolla voitiin kuvata ja äänittää tapauksia jotka ovat sattuneet kauan
sitten .
Tansley väittää että Spaldingin ensimmäinen menestys oli kun
he filmasivat George Washingtonin kun hän piti virkaanastujaispuheensa ja
toiseksi Tansley väittää että he filmasivat Jeesuksen hänen pitäessään
vuorisaarnansa.
On turhaa tässä kysyä että missä nämä filmit ja kamera ovat
tällä hetkellä koska siitä Tansleylla ei ole kuitenkaan tietoa.
Sivulla 50 -51 Tansley kertoo siitä kun kaksi englantilaista
naista olivat käymässä Versaillessa Ranskassa ja yllättäen siirtyivät ajassa
taaksepäin ja näkivät Marie Antoinetten maalaamassa.
Tansley kertoo useista muista tapauksista siitä kun joku on
siirtynyt ajassa tavalla tai toisella ja viittaa tässä myös ufokirjallisuuteen
jossa tällaista n. s. aikadilaatiota on tapahtunut eli henkilö joka kertoo
olleensa muukalaisten seurassa niin on kokenut joko pitempää tai lyhyempää
aikaa kun mitä kotona on kulunut.
Ufologia kyllä tuntee useita tällaisia tapauksia.
Tansley pohtii tässä tätä aikakäsitettä ja viittaa
toistuvasti n. s. Mystisiin Opetuksiin kuten hän itse asian ilmaisee.
Tansley lainaa tunnettua ufokirjailijaa Jacques Valleeta ja
kertoo Valleen todenneen että vastaus ufoilmiöön ei tule olemaan jossain
arkistossa Washingtonissa vaan että ratkaisu on siinä missä se on aina ollut
eli meissä itsessämme.
Voimme saavuuttaa sen milloin tahansa.
Tässä vaiheessa minulla on syytä tutkia Tansleyn
lähdeluetteloa ja hänellä ei ole
mitään lähdeluetteloa vaan kirjan lopussa on vain otsikko: '
Suositeltua
kirjallisuutta ' .
Tämän otsikon alta löytyy joukko kirjoja ja niiden joukosta
löytyy kaksi Jacques Valleen kirjaa ja kolme Bruce Cathien kirjaa mutta se asia
jota itse asiassa etsin täältä on se että hänen luettelossaan on jopa 4 kirjaa
jotka ovat Carlos Castanedan kirjoittamia ja yhden kirjan nimi on ' The
Teachings of Don Juan ' .
Tässä ei mainita ollenkaan koska nämä kirjat olisi julkaistu
mutta huomaan kuitenkin ettei Castanedan kirjoja löydy omalta
ufokirjallisuuslistaltani johon olen kerännyt noin 2500 ufokirjaa.
Etsin tämän olemattoman lähdeluettelon sen takia että
päästyäni kirjan sivulle 70 niin olen tietysti jo huomannut että Tansley hyvin
pitkälle lainaa tämän Carlos Castanedan kirjoja ja nimenomaan se joka liittyy
erääseen Don Juaniin joka on vaikuttanut hyvin paljon tähän Castanedaan.
Tansley on sivulle 57 mennessä maininnut Castanedan
varmasti jo sata kertaa.
En ole laskenut mutta en yllättyisi jos näin on.
On itsestään selvää että Castaneda on tehnyt Tansleyhin
erittäin suuren vaikutuksen.
Itse asiassa tämän kirjan lukijat törmää tässä erääseen
ilmiöön johon aina silloin törmää eli kirjailija A lainaa kirjailijaa B: tä
niin paljon, pitkään ja perusteellisesti että olisi huomattavasti helpompi
hankkia kirjailija B: n oma kirja ja lukea se kuin lukea kirjailija A: n
toistoa siitä.
Sivulla 71 Tansley kertoo tunnetun tapauksen siitä kun eräs
afrikkalainen pariskunta lähtee autolla ajamaan useita satoja kilometreja
Zimbabwesta Etelä- Afrikkaan.
He ajavat maiseman halki joka vaikuttaa oudon hiljaiselta ja
kun he tulevat Etelä- Afrikkaan Zimbabwesta he pysähtyvät huoltoasemalle
tankkaamaan ja hämmästyvät siitä että polttoainetta ei ole kulunut miltei
ollenkaan.
Pariskunnan miespuolista jäsentä, Peteriä hypnotisoitiin
myöhemmin ja tri O. kysyy että miltä nämä ufon muukalaiset vaikuttivat ja Peter
vastaa että ' ne näyttivät sellaisilta kuin tahdomme että ne näyttäisivät ' .
Sivulla 73 Tansley pääsee MIB: eihin ja kertoo muutamasta
MIB- tapauksesta ja kertoo myös Edward Christiansenin merkillisestä tapauksesta
jolloin oudon näköinen mies 9.1.1967 koputti Christiansenien oveen ja ilmoitti
että hän tuli Kadonneitten Perijöitten Toimistosta ja että Christiansen oli
ehkä perinyt ison summan rahaa.
Mies oli hyvin merkillinen ja perhe näki mm. että hänen
jalasta meni vihreä johto ylös housunlahkeeseen.
Keskusteltuaan vähän aikaa niin mies poistui ja viittoi
itselleen mustan Cadillacin joka tuli ulos varjosta ilman valoja.
Mies astui autoon ja se ajoi pois.
Asiaan kuulu se että edellisessä marraskuussa Christiansenit
olivat nähneet ufon ja vaikuttaa siltä että tuo havainto oli se joka johti
tähän MIB- käyntiin.
Koska allekirjoittanut itse on kerännyt lähes 1300 eri
lähteestä kaikki löytämäni MIB- kertomukset kirjaani ' Ufot ja MIB ' niin
tapaus on minulle tuttu mutta muiden lukijoiden kohdalla saattaa olla ettei
tämä tapaus ole niinkään tuttu.
Sivulta 82 alkaen Tansley kertoo muutamasta tapauksesta
jolloin ihmiset ovat törmänneet humanoideihin eli muukalaisiin ja kertoo mm.
varsin tunnetusta Kelly- Hopkinsvillen tapauksesta vuodelta 1955.
Tämä tapaus on niin tunnettu että allekirjoittaneen on tässä
turhaa selostaa sitä sen kummemmin.
Sivulla 86 Tansley kertoo MIB- tapauksesta joka on niin
vanha että se on jopa vuodelta 1909 jolloin Englannissa havaittiin
sikarinmuotoinen lentävä laite josta putosi merkillinen pussi alas joka oli
tehty kumista ja teräksestä ja siinä luki ' Muller Fabrik Bremen ' .
Tämä oli 5 vuotta ennenkuin ensimmäinen maailmansota syttyi.
Sen jälkeen kuin lehdissä oli kirjoitettu asiasta niin
kaksi kummallista miestä ilmestyi pussin löytäjän talolle ja vietti aikaa
siellä jopa viisi tuntia ja keskustelivat keskenään vieraalla kielellä.
Tansley ottaa tässä esille myös sen että ufoilmiö on
tyypillisesti matkiva sikäli että sana ' matkiva ' on tässä ehkä vähän huono
mutta esimerkiksi Amerikan ilmalaivahavainnot 1897 tulivat hiukan ennen kuin
oikeita ilmalaivoja rupesi ilmestymään ja Tansley viittaa tässä John Keeliin
joka kirjassaan ' The Mothman Prophecies ' kirjoittaa tapauksesta jolloin
vuonna 1973 havaitsija oli nähnyt merkillisen näköisen helikopterin ja kun hän
piirsi sen paikalle saapuneelle ufotutkijalle, joka oli ilmailuinsinööri joka
oli erikoistunut helikoptereihin niin tämä ufotutkija hämmästyi suunnattomasti
koska piirros oli täsmälleen samanlainen kuin piirrustuspöydällä vielä oleva
salainen helikopteri.
Tansley lainaa Keelin kirjasta vielä toisenkin esimerkin
jolloin Tad Jones- niminen henkilö oli nähnyt merkillisen ufon ja kun True
Magazine ilmestyi myyntiin pari päivää tämän henkilön havainnon jälkeen niin
siinä oli mukana tarkka piirrustus siitä ufosta jonka tämä havaitsija oli
nähnyt ja tällöin piirrustuksen tekijä oli piirtänyt kuvansa jo viikko
ennenkuin havaitsija oli nähnyt tuon ufon.
Keel ajaa kirjassaan takaa sitä että jotenkin tämä ilmiö
pystyi toistamaan tämän artistin piirrustuksen niin että ufohavaitsija
myöhemmin näki sen.
Tansley lainaa myös ufotutkija Coral Lorenzenin kirjaa jossa
Eddie Laxson niminen puolustusvoimissa työskentelevä mies vuonna 1966 havaitsi
tiellä kalanmuotoisen ufon jossa oli kirjaimet TL 41 ja sen vieressä oli
tyypillinen sotilaspuvussa oleva henkilö.
Tämä laite lähti sitten kuitenkin liikeelle tavalla joka oli
täysin tuntematon Laxsonille mutta se joka tässä on se tärkeä on se että
Tansley ajaa tässä takaa sitä että tämä ufoilmiö matkii tietoisesti tavallisia
laitteita ja koneita ja henkilöitä.
Kysymys kuuluu että miksi?
Allekirjoittanut havaitsee tässä muuten että vaikka Tansley
aikaisemmin ties kuinka monta kertaa on puhunut siitä että ufot eivät olisi
aineellisia niin tässä vaiheessaa näyttää siltä että hän on unohtanut sen ja
selostaa näitä tapauksia ikäänkuin ne olisivat todellisia ja aineellisia
laitteita.
Mutta jotta emme unohtaisi mistä Tansley on kiinnostunut
niin tämänkin luvun lopussa hän viittaa taas Castanedaan.
Allekirjoittaneen omassa kirjassa ' Tosiasioita ufoilmiöstä
' olen kertonut Ranskan ilmavoimien luutnantista Plantierista joka syventyi
ufoilmiöön ja toi esille teorian siitä miten ufot pystyvät lentämään ja
millaista käyttövoimaa ne käyttävät ja miten ne pystyvät lentämään ilman
äänipamausta ja tekemään jyrkkiä käännöksiä.
Usea ufologi on perillä Plantierista mutta olen havainnut
vuosien varrella että esim. ufoaiheisilla keskustelupalstoillakin niin Plantier
silti on varsin tuntematon tavalliselle ufologille.
Tästä syystä yllätyn hiukan kun huomaan että Tansley on
perehtynyt Plantierin teorioihin ja kertoo niistä.
Itse olen taas viime vuosien aikana yllättynyt usein
lukiessani eri kirjoja ja havaittuani että monessa kirjassa kerrotaan
saksalais- amerikkalaisesta tri Wilhelm Reichista ja hänen orgoniteorioistaan
ja suhteestaan ufoihin.
Reichhan kehitti laitteen, ns. ' cloudbusterin ' jolla hän
pystyi karkottamaan ufot jotka kerääntyivät hänen laboratorionsa yläpuolelle
USA: n Mainessa.
Reichhan ilmoitti myös että hän pystyi tuottamaan sadetta
tällä cloudbusterillaan.
Reichin mukaan kun hän suuntasi cloudbusterinsa ufoon niin
se lähti karkuun.
Reichhan loppujen lopuksi joutui oikeuteen ja hänen
muistiinpanonsa ja kirjansa sananmukaisesti poltettiin samalla tavalla kuin
noidat poltettiin ennenvanhaan ja ne jotka polttivat hänen kirjansa ja
tuhosivat hänen muistiinpanonsa oli amerikkalaiset viranomaiset eli sikäläinen
Food And Drug Aministration eli eräänlainen Lääkintähallitus.
Motiivina lienee ollut se että Reich oli ilmoittanut
pystyvänsä parantamaan syöpää.
Reichhan sitten joutui vankilaan ja ennusti etukäteen että
hänen ei sallita jatkaa työtään ja niin kävikin että hän kuoli vankilassa
viikko ennenkuin hänet piti vapauttaa.
Tansley tuo esille toisen keksijän eli John Keelyn joka
keksi erilaisia laitteita jotka käyttivät energiaa josta toiset eivät
ymmärtäneet mitään.
Tansley kertoo kuinka Keely pystyi leijuttamaan
pienoiszeppeliinia joka painoi 3,6 kiloa ja kuinka massiivinen pyörä joka
painoi miltei 33 kg saatiin pyörimään näkymättömällä voimalla.
Keely pystyi myös kelluttamaan rautapalloa veden päällä.
Keelyn kanssa kävi samalla tavalla kuin Reichin kanssa eli
hän joutui myös oikeuteen jossa hänet vaadittiin paljastamaan tietonsa ja
taitonsa ja kun hän kieltäytyi siitä niin hänetkin passitettiin vankilaan.
Luvussa 7 Tansley ryhtyy raivokkaaseen hyökkäykseen niitä
kirjailijoita vastaan jotka hänen mielestään väittävät että Raamatussa
kerrotaan ufoista.
Tansley luettelee tässä Däniken, Blumrich, Le Poer Trench,
Barry Downing ja kirjailija L. R. Dione.
Näistähän Blumrich on tunnettu siitä että luettuaan Däniken
väitteen jonka mukaan Hesekiel olisi nähnyt ufon, jonka väitteen Blumrich piti
naurettavana, niin hän päätti osoittaa että Däniken oli väärässä.
Blumrich ryhtyi itse tutkimaan Hesekielin kertomusta
Raamatussa mutta vakuuttui siitä että Hesekiel oli todella nähnyt lentävän
laitteen eli avaruusaluksen ja asia päättyi sitten siihen että Blumrich päätti
kirjoittaa oman kirjan ' The Spaceships of Ezekiel ' jossa hän antaa jopa
avaruusaluksen mittoja ja sen työntövoima jonka hän on laskenut esille.
Nyt Tansley vuorostaan lähtee hyökkäykseen Blumrichia vastaan
ja pyrkii osoittamaan että Blumrich on täysin väärässä ja että Hesekiel ei ole
nähnyt mitään fyysistä avaruusalusta eli ufoa.
Allekirjoittaneen on myönnettävä että sen jälkeen kuin olen
lukenut ja tutustunut Tansleyn perusteluihin niin henkilökohtaisesti kallistun
kyllä mielummin Blumrichin puolelle kuin Tansleyn puolelle koska Tansley
perustelee käsitystään siitä että Blumrich on väärässä esoteerisilla
näkemyksillä ja mystiikalla ja sisäisellä tietoisuudella ja visioilla ja
hämmästyttävintä kylläkin niin Tansley toistuvasti käyttää intialaisia
Vedakirjoja perusteluna sille että Blumrich on väärässä.
Tansley käyttää esim. intialaista ' Brihadaranyaka -
Upanishad '- teosta ja ' Mundaka- Upanishad ' - teosta käsityksensä
pönkittämiseksi ja minun on kyllä todettava että jos allekirjoittaneen pitää
valita Blumrichin teknisen tulkinnan ja Tansleyn mystisen tulkinnan välillä
niin kyllä minä kallistun Blumrichin puolelle.
Tansley on antanut tälle asialle eli Hesekielin tapaukselle
tilaa jopa yli 20 sivua joten hän on todellakin nähnyt vaivaa osoittaakseen
että Blumrich on väärässä.
Tansley kommentoi myös suorastaan ivallisesti niitä jotka
ovat tuoneet esille että Jeesus olisi ollut avaruusolento ja toteaa esim. että
kun Jeesus säteili niin ettei hänen opetuslapsensa pystyneet katsomaan häntä
kasvoihin niin jotkut ovat olleet sitä mieltä että Jeesus tuli liian lähelle
säteilevää avaruusalusta ja tästä syystä hän säteili myös itse.
Tansley toteaa tässä että totuus on että kun ihminen on
kirkastunut kuten Jeesus oli niin hänen sielunsa koko voima josta aina puhutaan
valona valuu alas hänen personallisuuden läpi sananmukaisesti kirkastaen sitä.
( " The thruth is that when a man is Transfigured, as
Jesus was, the full power of his soul, which is always spoken of in terms of
light, pours down through his personality literally transfiguring it . " )
Kirjan luvussa 8 Tansley kertoo ufojen parantavasta
vaikutuksesta ja ottaa esille tapauksen josta usein on kerrottu
ufokirjallisuudessa eli ranskalaisesta tri X. : stä joka oli haavoittunut
Algerian sodassa ja kerran heräsi yöllä ja vauvansa itkuun ja näki kotinsa
ikkunasta kaksi ufoa jotka yhdistyivät yhdeksi ufoksi.
Vaikka tämän tohtorin henkilöllisyytytä ei milloinkaan ole
julkaistu niin tapaukseen on aina suhtauduttu ufokirjallisuudessa vakavasti sen
johdosta että sitä tutki ranskalainen varsin tunnettu ufokirjailija Aimé Michel
aikoinaan vaikka ei Tansley siitä kerro.
Ufologit ovat luottaneet Michelin sanaan.
Katsottuaan tätä ufojen yhdistymistä niin tohtorin
Algeriassa saama vamma oli aamulla täysin parantunut merkillisellä tavalla ja
tämä parantuminen tapahtui ilmeisesti sen jälkeen kun ufosta oli tullut säde
joka osui tohtoriin.
Tansleylla on oma käsitys siitä mistä on kysymys.
Tansleyn mukaan koska ufoja oli kaksi niin ne edustivat
henkeä ja ainetta ( dualities of spirit and matter ), sielua ja
personaallisuutta ( soul and personality ), otsa- ja kruunuchakraa ( brow and
crown chakras ), aivolisäke ja käpyrauhasta ( pituitary and pineal glands ).
( Allekirjoittanut on kyllä hiukan epävarma siitä olenko
ymmärtänyt noita asioita nyt ihan oikein. )
Tansley siirtyy nyt Kiinaan ja toteaa että hänen
käsityksensä mukaan niin kyseessä oli Yin- ja Yang- ufot ja lukijan täytyy
tässä sanoa että välillä pitää ihmetellä kun Tansley selittää ufohavaintoja
välillä kiinalaisella Yin-Yangilla, välillä buddismilla, välillä esoteerisillä
selityksillä, välillä intialaisilla Vedakirjoilla ja välillä ties millä.
Kirjan kymmenes luku on saanut otsikokseen ' Teleportations
and Abductions- Why and to Where? ' ja kuten siinä otsikossa sanotaan niin
siinä kerrotaan teleportaatiotapauksista ja sieppauksista ja tässä on mukana ne
vanhat tutut Barney ja Betty Hill, Antonio Villas Boas ja kumma kylläkin niin
tämän otsikon alle on otettu myös mukaan ranskalaisen herra Massen tapaus
vaikka kyseessä ei ole mikään sieppaus eikä teleportaatio.
En ymmärrä miksi se on mukana tässä luvussa.
Sen sijaan tässä palataan taas seitsemällä sivulla
rhodesialaiseen Peters ja Frances- pariskunnan tapaukseen jolloin he tekivät
merkillisen matkan Rhodesiasta Etelä- Afrikkaan ja ilmeisesti ufo kuljetti
heidät sillä he käyttivät koko matkan aikana vain 2 litraa polttoainetta.
Tämän luvun lopussa Tansley ottaa esille asian joka on usein
esillä näissä tapauksissa ja se on että Peter kertoo että muukalaiset ovat
kertoneet heille että he asensivat auton ikkunoiden ulkopuolelle sermit joista
näkyi outo maisema.
He eivät siis nähneet oikeata ympäristöään ollenkaan vaan
merkillisen oudon maiseman.
Tämä on aika tuttua ufologiassa.
Kirjan luvussa 11 Tansley kertoo eri kontaktihenkilöistä
kuten Adamskista ja Howard Mengerista ja Orfeo Angeluccista.
Tansley kertoo heistä aika perusteellisesti ja on näköjään
syventynyt heidän kirjoihinsa aika tarkkaan.
Seuraavassa luvussa eli luvussa 12 hän sitten kertoo Eileen
Bucklen kirjasta ' The Scoriton Mystery ' jossa Bryant- niminen henkilö näkee
ufon joka laskeutuu ja ufosta tuli ulos mies jonka nimi oli Yamski joka valitti
että jos ' Des ' tai ' Les ' ' vain olisi ollut täällä niin he olisivat tuoneet
todisteet Mantellista ' .
Bryant ei tajunnut ollenkaan mistä oli kysymys koska hän ei
tuntenut ketään ' Des ' tai ' Les ' - nimistä henkilöä eikä tiennyt kuka
Mantell oli eikä tietenkään osannut arvata että Adamski oli kuollut Amerikassa
edellisenä päivänä.
Myöhemmin Bryantille sitten selvisi että Adamskin
ensimmäisen kirjan ' Flying Saucers Have Landed ' niin sen Adamski kirjoitti
yhdessä Desmond Leslien kanssa ja Mantell taas oli lentäjä joka syöksyi maahan
Amerikassa kun hän ajoi takaa tunnistamatonta kohdetta vuonna 1948.
Yamski kertoo myös että ' Des ' in työ
sanskriittikirjoitusten parissa on hyvin tärkeä eikä Bryant ymmärtänyt
tästäkään mitään koska hän ei tiennyt että Desmond Leslie oli aikaisemmin
kääntänyt kirjallisuutta sanskriitin kieleltä.
Bryant kutsutaan sisälle ufoon ja saa tutustua siihen
ennenkuin hänet taas viedään ulos.
Yli kuukausi myöhemmin ufo palaa ja Bryant kuulee ikäänkuin
jotakin olisi heitetty maahan ja kun hän menee ulos katsomaan niin hän löytää
ruuveja ja muttereita ja osia jotka näyttävät siltä että ne olisivat peräisin
lentokoneesta.
Ajatus tässä on nyt se että kyseessä olisi ollut jäännöksiä
Mantellin koneesta ja Tansleyn mukaan niin näitä osia on tutkittu mutta missä
niin se ei selviä tästä kirjasta ainakaan.
( Kerrottakoon reunahuomautuksena tässä että
allekirjoittanut on nähnyt Desmond Leslien useita kertoja televisiossa viime
vuosien aikana. Hän on mukana Discovery- kanavan ohjelmassa jossa kerrotaan
kummituksista. Ohjelmassa tutustutaan Lesleyn suvun Irlannissa sijaitsevaan
Castle Lesley- linnaan ja sen kummituksiin ja Desmond toimii oppaana
ohjelmassa. Nykyisin linnassa otetaan vastaan yöpyviä turisteja, vinkiksi
asiasta kiinnostuneille. )
Luvussa 14 Tansley kertoo ufosta joka 7.8.1970 lähestyi
Saladare nimistä kylää Etiopiassa ja lensi suoralla linjalla kylän ylitse
erittäin matalalla ja aiheutti valtavaa tuhoa rikkoen taloja ja kattoja ja
repien ylös puita juurineen ja aiheuttaen metsäpaloja ja sen jälkeen kuin tämä
ufo oli lentänyt kylän ylitse niin se kääntyi ja tuli takaisin rinnakkaisella
linjalla aiheuttaen taas samanlaista tuhoa.
Tästä on kertonut lääket. tri joka oli YK: n palveluksessa
Etiopiassa ja allekirjoittanutkin muistaa lukeneensa tästä tapauksesta ja
nähneensä valokuvia siitä tuhosta jonka tuo ufo aiheutti.
Kun Tansley nyt on toistuvasti puhunut siitä että ufot ovat
esoteerisia ja ei- fyysisiä ilmiöitä niin lukija tässä nyt hiukan hämmästyy
koska tämä ufohan näytti olevan varsin fyysinen.
Sivulla 268 otsikon ' Psychic and Physical Storms ' alla
Tansley kertoo siitä kuinka ihmisen ajatukset saattavat vaikuttaa ympäristöön
esim. säähän ja että ihminen voi jopa aiheuttaa säänmuutoksia pelkällä
ajatuksellaan ja hän ottaa esimerkin jonka hän on poiminut kirjasta ' The
Nature of Personal Reality ' jossa kanavoitu
' Seth ' kertoo esimerkin siitä kuinka ihmisten omat
ajatukset olivat aiheuttaneet New Yorkissa sijaitsevan Jane Robertsin
kotikaupungin Elmiran tulvan .
Tässä kohtaa kyllä allekirjoittanut suhtautuu aika
epäilevästi tähän asiaan sen johdosta että varsinkin tänä kesänä olen
toistuvasti kuullut radiouutisissa kuinka maanviljelijät ovat toivoneet että
saateet loppuisivat ja silti ne ovat jatkuneet koko kesän aiheuttaen suurta
tuhoa maanviljelijöille.
Voidaan myös katsoa amerikkalaista New Orleanskaupunkia joka
tuhoutui hirmumyrskyn aikana toistamiseen.
Jos ihmisten ajatukset voisivat pysäyttää hirmumyrskyt niin
varmasti ne pysähtyisivätkin.
Entäs sodat?
Kuinka usein ihmiset ovat toivoneet että joku sota loppuisi?
Kirjan lopussa Tansley toteaa että tutustuttuaan suureen
valikoimaan ufokirjoja hän löytää vähän jos mitään joka vakuuttaisi hänet siitä
että ufot ovat n. s. ruuvi- ja mutterialuksia vaan hänen mielestään löytyy
runsaasti todisteita siitä että ufoilmiö syntyy subjektiivisella tasolla ja
Tansleyn mielestä sillä on jotakin opetettavaa meille jos vain vaivaudumme
tutustumaan todellisuuden muihin tasoihin .
Tansley toteaa myös että ufoilmiön subjektiivisen luonteen
takia hän luulee että psykologien olisi mielekästä tutkia tätä ilmiötä
nimenomaan kontaktialalla ja erityisesti Adamskin, Mengerin, Angeluccin,
Bethurumin, Fryn ym. kohdalla.
Kirjansa toiseksi viimeisessä lauseessa Tansley toteaa
ufoilmiöstä että se saattaa hyvin olla että se on jatkuva ilmiö joka on ollut
olemassa kautta aikojen ja joka mukautuu jokaisen ajanjakson, paikkakunnan ja
tämän planeetan asukkaiden mukaan.
Tässä ilmeisesti Jacques Valleen ajatukset paistavat läpi
Tansleyn tekstissä.
Loppulausuntona tästä kirjasta toteaisin että Tansley ei
kylläkään ole tutustuneet niin kauhean suureen määrään ufokirjoja kuin hän itse
sanoo ainakaan sen kirjallisuusluettelon perusteella joka on julkaistu kirjan
lopussa.
Sieltä löytyy Valleeta mutta sitten myös useita
kontaktikirjoja ja sehän luonnollisesti on vaikuttanut Tansleyn käsitykseen
ufoilmiöstä.
Jotta lukija saisi irti jotain tästä kirjasta niin
suosittelisin että lukija tutustuu Madame Blavatskyyn, esoteerisiin teorioihin,
teosofiaan ja niihin kirjoihin joita on kirjoittanut Jane Roberts n. s. ' Seth
' -materiaalista ja eräs kirjailija johon Tansley toistuvasti viittaa on myös
Alice A. Bailey.
Ja kuten jo aikaisemmin on todettu niin Carlos Castaneda on
kirjailija johon Tansley toistuvasti myös viittaa.
Aivan lopuksi hyppään aivan toisen kirjan kirjaesittelyyn.
Syykin selviää ihan kohta.
Kyseessä on Alice Bryantin ja Linda Seebackin kirjan '
Healing Shattered Reality ' - kirjaesittely jonka olen kirjoittanut
aikaisemmin.
Kyseessä on tapaus jossa kerrotaan että alkuasukkaat eivät
pystyneet näkemään isoja purjelaivoja sen takia että he eivät milloinkaan
aikaisemmin olleet nähneet tällaisia aluksia kun ensimmäiset länsimaiset
tutkimusmatkailijat saapuivat Amerikkaan.
Siinä Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyssä olen
kirjoittanut näin:
" [ Allekirjoittaneen
tahtomatta tässä syntyy nyt historiallinen ongelma; Bryant & Seebach
kertovat että se oli Darwing joka ilmoitti siitä etteivät alkuasukkaat nähneet
ihänen isoa Beaglelaivaansa.
Sattumalta allekirjoittanut
on viime aikoina lukenut myös Lisette Larkinsin kirjan
' Calling on
Extraterrestrials ' jossa Larkins kertoo samasta ilmiöstä, eli etteivät
alkuasukkaat nähneet saapunutta isoa laivaa. Larkinsin mukaan kyseessä oli
kuitenkin löytöretkeilijä Magellan joka saapui Etelä- Amerikan Tulimaahan
jolloin alkuasukkaat eivät nähneet Magellanin isoa purjelaivaa.
Historialliseksi ongelmaksi nousee tässä nyt se tosiasia että vaikka
paikkakunta maantieteellisesti on suunnilleen sama, eli Etelä- Amerikan
eteläkärki, niin Magellan tuli paikalle vuonna 1520 ja Darwin tuli perässä
vasta 312 vuotta myöhemmin, eli vuonna 1832.
Kokivatko molemmat saman
ilmiön? Mutta silloinhan tuo logiikka ei päde sillä kun
Darwing saapui niin
silloinhan alkuasukkaat olivat jo nähneet Magellanin laivan!
( Toki 312 vuotta aikaisemmin).
Tai erehtyykö joku
kirjailijoista? Allekirjoittanut jättää tuon asian selvittämisen
historiantutkijoille ]. "
Syy siihen miksi otan esille
tuon Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyn on se että myös David Tansley kertoo
tästä tapauksesta mutta Tansley taas kertoo puolestaan että kyseessä oli
Kolumbus joka saapui Tulimaahan.
Tässähän asiat menevät nyt
pahasti ristiin sillä kaikkihan tiedämme että Kolumbus saapui Amerikkaan San
Salvadoriin vuonna 1492 erittäin kaukana Etelä- Amerikan eteläkärjen Tulimaasta.
Todettakoon vielä
reunahuomautuksena että Kolumbus kolmannella matkallaan astui maihin Etelä-
Amerikan pohjoisosassa sijaitsevaan Venezuelaan mutta sekin on hyvin kaukana
Etelä- Amerikan eteläkärjen Tulimaasta.
Toisin sanoen, kaikki
yllämainitut kirjat sijoittavat tuon ' näkymättömän laivaepisodin ' eri
paikkaan, eri aikakauteen ja eri henkilöiden yhteyteen.
Aikahaarukkakin tässä
tapauksessa on 1832- 1492 = 340 vuotta.
Vaikka joku voisi niin uskoakin
niin asia ei ole ilman merkitystä ufokirjoissa.
Se on osoitus siitä millä
tasolla kirjailija ylipäänsä liikkuu ja miten tarkka hänen tekstinsä on.
Björn Borg, 17.11.2008
Takaisin kirjaesittelysivulle