KirjasivuWilson, Colin:Alien Dawn. An Investigation into the Contact ExperienceVirgin Publishing Ltd, London 1999. 384 sivua
" Wilson huomauttaa kuitenkin että Craig on kertonut
omassa kirjassaan että häntä raivostutti se seikka että Condon-Â raportin
toimittaja Dan Gillmore oli muuttanut sanamuotoa Craigin esipuheessa Condon-
raportin luvussa jossa puhuttiin fyysisistä todisteista ufojen olemassaolosta.
Gillmore oli muuttanut Craigin sanoja sillä tavalla kyynisemmiksi että lause
ei vastannut Craigin omaa käsitystä. "
Englantilainen kirjailija Colin Wilson on aikaisemmin
julkaissut mm. nämä kaksi kirja:
Wilson,Colin:The Quest for
Wilhelm Reich.Granada Publishing Ltd,Herts,England 1982.
Wilson,Colin:UFOs and
Aliens.Dorling Kinderley Publishers 1997.(Suomeksi:Ufojen
      arvoitukset.Helsinki
Media,Helsinki 1999.)
Ensimmäinen asia johon kiinnitän huomiota tässä kirjassa on
se että se on omistettu
' Jacquesille ja Janinelle ' .
Sukunimeä ei kerrota mutta veikkaan etten ole pahasti
väärässä jos oletan että tuo omistuskirjoitus on tarkoitettu Jacques Valleelle
ja hänen vaimolleen Janinelle jotka yhdessä julkaisivat kirjan ' Challenge To
Science ' vuonna 1966.
Tuon Valleen kirjan ansiota on se että allekirjoittanutkin
kiinnostui ufoista toden teolla.
Nykyisin allekirjoittanut on ylpeä siitä että kuulun samaan
ufojärjestöön kuin Jacques Vallee ja voin olla suorassa yhteydessä häneen jos
tahdon.
Allekirjottanut on juuri aikaisemmin kirjoittanut esittelyn
John Keelin kirjasta ' The Cosmic Question ' jossa Keel tuo selvästi esille
että Piru itse, tai Saatana tai demonit osittain ovat ufoilmiön ja myös muiden
mystisten ilmiöiden takana.
Seuraava kirja jonka saan käsiini on tämä Wilsonin kirja '
Alien Dawn ' ja hämmästyn suuresti kun heti kirjan alussa Wilson kertoo kuinka
eräs psykiatri kokeissa oli kokeillut LSD: n käyttöä erääseen potilaaseen.
Psykiatri oli antanut pienen annoksen LSD: tä naiselle jolla
oli erilaisia ongelmia ja kesken istunnon naisen ääni muuttui matalaksi miehen
ääneksi. Hänen kasvonsa vääristyivät ja hän ilmoitti olevansa Piru itse joka on
ottanut naisen haltuunsa.
Wilson toteaa että se joka hämmästytti psykiatria oli tämän
naisen, eli Pirun yksityiskohtaiset tiedot psykiatrin ja hänen apulaistensa
yksityiselämästä.
Nainen ei mitenkään voinut tietää näitä asioita etukäteen
koska hän ei tuntenut psykiatria eikä hänen apulaisiaan ennestään eikä ollut
edes potilaana tuon psykiatrin sairaalassa.
Hämmästelen sitä että taas toisessa ufokirjassa törmään
tähän Pahuuden näkökohtaan.
Wilson kertoo kuinka hän Amerikassa on tavannut ohimennen
John Mackin aikaisemmin mutta silloin ei edes tiennyt että Mack tutki
sieppauksia ja kerran paluumatkalla Englantiin hän ostaa Bostonissa Mackin '
Abduction ' - kirjan ja lukee sen matkalla kotiin ja kirja tekee häneen syvän
vaikutuksen ja hän ymmärtää että sieppauksissa on ' joku ' todellinen tekijä,
joku todellisuustekijä.
Todettakoon tässä että Wilson ei ole mikään ufologi joka
olisi pitkään harrastanut ufologiaa vaan hän on kirjailija joka on kirjoittanut
aikaisemmin kirjoja esim. okkultismista ja sai kustantajaltaan tehtäväkseen
kirjoittaa kirjan sieppauksista eli hän joutui syventymään aiheeseen
kylmiltään.
Wilson toteaa kirjan alussa ettei hänellä ollut
aavistustakaan miten laaja alue tämä sieppausala on.
Wilsonin tieto hämmentää allekirjoittanutta jossain määrin
sen johdosta että onhan Wilson julkaissut yhden kuvitetun ufokirjan jo vuonna
1997 eli vuosi ennen tämän kirjan julkaisemista.
Olisiko ehkä tilanne se että Wilsonin tutkimus johti kahdenÂ
kirjan syntymiseen ja että Wilson tarkoittaa sitä että ennen tätä tutkimusta
hän ei tiennyt ufoista tai sieppauksista paljon mitään?
Wilson toteaa että sen jälkeen kuin hän oli lukenut Budd
Hopkinsin ' Missing Time '
ja ' Intruders ' , David Jacobsin ' Secret Life ' ja John
Mackin ' Abduction ' niin hän huomasi että ilmiö oli huomattavasti paljon
bisarrimpi ja monimutkaisempi kuin oli ensin olettanut.
Kirjan ensimmäisessä luvussa Wilson kertoo enimmäkseen Uri
Gellerista ja tri Andrija Puharichista ja Wilson on kirjoittanut jopa kirjan
Gellerista ja tutustunut häneen ja kertoo että kolme henkilöä eli Puharich, Sir
John Whitmore ja Phyllis Schlemmer tapasivat ja meditoivat yhdessä ja tällä
tavalla he pystyivät estämään eri katastrofeja jotka olivat tulossa sellaisen
olennon kuin Tomin ilmoituksen mukaan.
Nyt sattuu sillä tavalla että olen aikaisemmin kirjoittanut
Phyllis Schlemmerista ja tästä ' Tom ' - nimisestä olennosta.
Tuosta Schlemmerin kirjasta ' The Only Planet of Choice '
muistan että siinä annettiin suurta arvoa tälle olennolle, eli Tomille.
Tässä kirjassa eli Wilsonin kirjassa ollaan nyt kuitenkin
hiukan eri mieltä koska Tom oli näille kolmelle viestittänyt että ' The Nine '
- ryhmä oli ilmoittanut että Maassa tapahtuu ufojen massalaskeutuminen
tulevaisuudessa ja Wilson toteaa hiukan kuivasti että ilmeisesti Tom sitten
jossain vaiheessa unohti ennustuksensa koska tällaista massalaskeutumista ei
olekaan tapahtunut.
Sen sijaan Wilson kertoo perusteellisestikin siitä että nämä
kolme ovat todellakin kokeneet erilaisia outoja ilmiöitä, poltergeistilmiöitä,
materialisoitumisia ja dematerialisoitumisia. Wilson kertoo useita esimerkkejä
tästä.
Kirjan toisessa luvussa Wilson käsittelee viljakuvioita ja
mainitsee tietysti pakolliset viljakuviotekijät Doug ja Daven mutta toteaa
samaan hengenvetoon että Doug ja Daven väitteet siitä että he olisivat kaikkien
viljakuvioiden takana ei voi millään pitää paikkansa koska viljakuvioita on
tehty niin paljon, niin monimutkaisia ja ympäri maailmaa että Doug ja Dave
eivät yksinkertaisesti olisi edes ehtineet joka paikkaan.
Wilson kumoaa tässä myös Terence Meadenin pyörreteorian
jonka mukaan ilmapyörteet olisivat synnyttäneet viljakuviot ja toteaa että
viljakuviot ovat liian monimutkaisia jotta ilmapyörteet olisivat voineet
synnyttää niitä.
Sivulla 38 Wiilson kertoo että New York Review- lehdessä oli
21.11.1991 kolmen viljakuviokirjan kirjaesittely.
Se joka oli erikoista tässä esittelyssä oli se että
esittelyn oli kirjoittanut paroni Zuckerman joka oli aikaisemmin ollut
Englannin hallituksen johtava tieteellinen neuvonantaja.
Vuonna 1991 hän oli 87- vuotias.
Viljakuvioita oli ilmestynyt kuningattaren maille
Sandringhamiin ja prinssi Philip lähetti kutsun vanhalle ystävälleen paroni
Zuckermanille tulla tutkimaan asiaa.
Wilson kertoo että näissä kirjaesittelyissä Zuckerman ei
lainkaan ole ylimielinen tai vähättelevä niin kuin moni tiedemies on ollut kun
ollaan puhuttu viljakuvioista vaan että hän suhtautuu hyvin positiivisesti
asiaan.
Zuckermanin esittelystä käy selvästi ilmi että hän ei
hyväksy pyörreselitystä viljakuvioille eikä että ne kaikki olisi ihmisten
tekemiä.
Toinen tiedemies jolle Wilson antaa hyvin paljon tilaa tässä
luvussa on tähtitieteilijä Gerald Hawkins joka löysi viljakuvioista viisi uutta
matemaattista teoreemaa jotka eivät olleet mukana Eukleideen geometriassa.
Wilson selittää hyvin pitkälle kuinka Hawkins keksi
viidennen teoreeman sen jälkeen kuin hän oli ensin keksinyt neljä muuta ja että
matemaattisissa lehdissä , esim. Mathematics Teacher - lehdessä pyydettiin
lehden 70.000 lukijalta että he yrittäisivät neljän aikaisemman Hawkinsin
keksimän teoreeman pohjalta löytää tuon viidennen teoreeman.
Kukaan ei pystynyt tähän.
Sen sijaan ilmestyi viljakuvio jossa oli tämä viides
teoreema.
Muutenkin tuodaan tässä luvussa esille kuinka usein
viljakuvioita on ilmestynyt ikäänkuin vastauksena ihmisten pyynnöille tai jopa
ajatuksille ikäänkuin se joka tekee näitä viljakuvioita osaisi kuunnella tai
jopa lukea ihmisten ajatuksia.
Hawkins oli lähettänyt Dougille ja Davelle kirjeen jossa
kysyi heiltä miten he olivat keksineet nämä teoreemakuviot mutta Hawkins ei
milloinkaan saanut vastausta.
Wilson kertoo kuinka hän käydessään Los Angelesissa kävi
kahdessa kirjakaupassa ja osti 1.000 dollarin edestä ufokirjoja ja matkalla
takaisin Englantiin ryhtyi syventymään niihin.
Asia joka häntä hämmästyttää on että kun puhutaan
sieppauksista niin hän hämmästelee sitä että muukalaiset eivät ole keksineet
keinoa jolla pyyhitään kokonaan sieppauskokemus uhrin muistista.
Usein uhri muistaa tapauksen pätkittäin ja usein uhri myös
myöhemmmin rupeaa vähitellen muistamaan tapausta ainakin hypnoosissa.
Wilson ihmettelee että eivätkö muukalaiset ole niin pitkälle
kehittyneitä että he pystisivät pyyhkimään tapauksen lopullisesti uhrin
muistista?
Vastauksen kysymykseensä Wilson löytää Michael Talbotin
kirjasta ' The Holographic Universe ' .
Talbot on tehnyt rottakokeita ja yrittänyt leikata osia
rottien aivoista löytääkseen missä aivojen osassa muisti sijaitsee ja
huolimatta siitä miten paljon ja minkä osan hän leikkasi pois niin aina rottien
muisti säilyi silti.
Talbot tuli siihen tulokseen oppilaansa Karl Pribamin avulla
että muisti on varastoitu aivoihin ikäänkuin hologrammi, että huolimatta siitä
miten pieni pala aivoista meillä on tallella niin muisti on tallella siinäkin.
Wilson oli hankkinut Hynekin, Linda Howen, Charles Bowenin,
Jacques Valleen, Hans Holzerin, Michael Craftin, Timothy Goodin, Arthur
Shuttlewoodin , Whitley Strieberin, Kevin Randlen ja Ralph Noyesin kirjoja sekä
tusinan verran muita.
Kotona Wilson ryhtyy tutkimaan niitä.
Tutkittuaan niitä jonkun aikaa hän huomaa että se
ennakkoluulo mikä hänellä on ollut ufologiaa kohtaan ja joka on perustunut
esim. Adamskin kirjoihin niin on väärä ja Wilson huomaa että täsmälleen samalla
tavalla kuin hän aikaisemmin on tutkinut paranormaaleja ilmiöitä niin hän toteaa
ufohavaitsijoista että huolimatta siitä mitä he ovat niin he eivät ole ainakaan
valehtelijoita.
Wilsoniin tekee vaikutus havaitsijoiden täydellinen
rehellisyys ja normaalisuus johon hän törmää uudelleen ja uudelleen ja hän saa
näistä kirjoista sen käsityksen että kaikki sopii yhteen, että ihmiset puhuvat
totta.
Ufohavaintoja ei voida selittää pois hysteriana tai
väärinkäsityksinä.
Wilson toteaa että palapelistä näyttää puuttuvan iso osa
mutta ne palat jotka on olemassa niin niissä on järkeä.
Wilson kertoo sitten niistä tapauksista joita hän on
löytänyt kirjallisuudesta ja kertoo mm. Ubatuban magneesiumikappaleesta jota
APROn edustajat Lorenzenit tutkivat aikoinaan.
Wilson suhtautuu hiukan kriittisesti Lorenzeneihin koska
Wilsonin mukaan Condon- komitean tutkija Craig antoi analysoida palan
kappaleesta laboratoriosta ja tämän analyysin mukaan kyseinen magnesiumi ei
ollut yhtä puhdas kuin se jota Dow Chemical Company valmisti.
Tässä Wilson nyt vähättelee vähän Lorenzenien merkitystä
ufologiassa ja allekirjoittanen itse on tässä nyt hiukan protestoitava sen
johdosta että omassa kirjassani ' Tiedemiehet ja ufot ' niin on kerrottu aika
paljon tästä Ubatuban kappaleesta ja kuinka monta testiä se läpikävi ja
testitulokset usein poikkesivat toisistaan.
Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen että sitä voidaan
ohittaa tai vähätellä parilla lauseella.
Toisaalta Wilson kertoo Craigin tutkimuksesta Condon-
komiteassa ja lainaa Craigin kirjaa josta allekirjoittanutkin on kirjoittanut
kirjaesittelyn aikaisemmin.
Tästä kirjastani Wilson ottaa esille kanadalaisien Michalak-
tapauksen joka hiukan hämmästyttää minua koska Craighan ei käytä nimeä
Michalak- kirjassaan vaan käyttää valenimeä Zellinsky.
Tämän lisäksi Wilson lainaa pitkälti Craigin tutkimusta
poliisimies Schirmerin tapauksesta ja tässä Wilson kyllä kritisoi Craigia sen
takia että näyttää siltä että Craig on tutustunut huonosti Schirmerin
hypnoositilaisuuden asiakirjoihin.
Enimmäkseen Craig lausuu omia käsityksiään sen sijaan että
pysyisi asiakirjoissa.
Wilsonin mukaan Craig oli sitä mieltä että kaksi tapausta
joita hän oli tutkinut Condon- komitean puitteissa olivat aitoja:
-Toinen oli Wilsonin mukaan tapaus vuodelta 1957 jolloin B-
57 lentokone kohtasi
 ufoja Meksikon lahden yllä.Â
Tässä kohtaa hätkähdän ja kysyn itseltäni että B- 57?
Muistini mukaan kyseinen kone oli RB- 57 ja tarkastettuani
asian niin saan vahvistusta käsitykselleni että tapauksen kone todella oli RB-
57.
Samassa huomaan että Wilsonilla on tuon tapauksen päivämäärä
väärin. Wilson kertoo että tapaus sattui 18.9.1957 kun muut lähteet puhuvat
päivämäärästä 17.7.1957.
-Toinen Craigin aito ufotapaus oli havainto
Massachusettsissa jossa kolme naista näkivät kummallisen kohteen joka laskeutui
heidän yläpuolelleen. Kyseessä oli tasapohjainen metallinen kiekko joka oli
suunnilleen auton kokoinen jossa oli hehkuvat valot . Myös kaksi poliisia
näkivät tämän kohteen ja todisti tästä Condon-komitealle ja sen edustajalle
Norman Levinelle.
Wilson huomauttaa että Craig on kertonut omassa kirjassaan
että häntä raivostutti se seikka että Condon-Â raportin toimittaja Dan Gillmore
oli muuttanut sanamuotoa Craigin esipuheessa Condon- raportin luvussa jossa
puhuttiin fyysistä todisteista ufojen olemassaolosta. Gillmore oli muuttanut
Craigin sanoja kyynisemmiksi sillä tavalla että lause ei vastannut Craigin omaa
käsitystä.
Kirjan neljännessä luvussa Wilson kertoo J. Allen Hynekin
muutoksesta ilmiskeptikosta ufouskovaiseksi joka oli vakuuttunut siitä että osa
ufoista olivat olemassa ja todellisia.
Suuri osa tästä luvusta on omistettu Jacques Valleelle kuten
luvun otsikkokin
' The Labyrinthine Pilgrimage of Jacques Vallee 'Â kertoo ja
Wilson kertoo tässä taas tunnetun tapauksen jolloin vuonna 1961 Vallee oli
töissä Pariisin observatoriossa ja siellä seurattiin satelliitteja.
Kerran he havaitsivat satelliitin joka lensi väärään
suuntaan ja tämä olisi vaatinut sellaista rakettia jollaista ei vielä ollut
olemassa koska idästä länteen lentävän satelliittin laukaisemiseen
tarvittaisiin voimakkaampaa rakettia kuin toiseen suuntaan tarvittiin.
Vallee kertoi kuinka observatorion johtaja Paul Muller oli
tuhonnut ne nauhat jossa tiedot tästä tuntemattomasta satelliitista oli ja kun
Vallee oli kysynyt mistä syystä nauhat oli tuhottu niin Muller oli vastannut
että ' jos olisimme lähettäneet nauhat Harvardin observatorioon Amerikkaan
Geofyysisen Vuoden sopimuksen mukaisesti niin amerikkalaiset olisivat nauraneet
meille ' .
Tästä syystä hän tuhosi nauhan.
Wilson jatkaa kertomalla kuinka Vallee sitten muutti Yhdysvaltoihin
jossa hän tapasi Hynekin ja sai Hynekin avulla työpaikan Northwestern-
yliopistosta jossa Hynek oli Dearborn- observatorion johtaja.
Tämän jälkeen Wilson kertoo tunnetuista amerikkalaisista
ufohavainnoista joita Hynek ja Vallee tutkivat, esim. Socorron tapaus joka
erityisesti vakuutti Hynekia siitä että ufoilmiö on todellinen.
Tässä kerrotaan myös miten Hynek ja Vallee suhtautuivat
silloisen Blue Bookin johtajaan Hector Quintanillaan ja kersantti Moodyyn joka
oli myös töissä Blue Bookissa ja Wilson toistaa Hynekin lausuntoa jonka mukaan
kersantti Moodyn olisi pitänyt saada Nobelin palkinnon typeryydestä koska hän
oli mm. keksinyt uuden lintulajin jossa oli neljä vilkkuvaa valoa.   Â
Kun Quintanillalle taas oli huomautettu että ufohavaintoja
tehdään ympäri maailmaa niin Quintanilla oli todennut että ' se asia ei
kiinnosta häntä tippaakaan ' .
Wilson toteaa tässä Hynekia lainaten että Quintanillan ja
Moodyn suhtautuminen
ufoilmiöön ' oli tuskin tieteellinen ' .
Tässä luvussa Wilson luonnollisesti keskittyy Valleehen ja
käy läpi hänen kirjojaan ja mitä hän on kirjoittanut niissä. Itse asiassa tässä
luvussa on Wilsonin kirjoittamia kirjaesittelyitä Valleen kirjoista.
Asia jonka Wilson erityisesti ottaa esille Valleen kirjoista
on Valleen kirja ' Invisible College ' jossa hän tuo esille että Valleen mukaan
paranormaalit ilmiöt ja ufoilmiöt liittyvät tiiviisti yhteen, myös esim.
ilmestykset. Ne noudattavat samaa kaavaa ja Vallee olettaa että kyseessä on
yksi ja sama ilmiö, yhden ja saman ilmiön eri ilmenemismuotoja.
Fatimalle annetaan paljon tilaa tässä Wilsonin kirjassa.
Tässä taas tuodaan esille Valleen käsitys siitä että
kyseessä on kontrolli- ilmiö eli joku yrittää kontrolloida ihmisen kehitystä ja
Wilson tuo tässä esille että nykyisin ilmestyy enemmän ja enemmän kirjoja jotka
liittyvät avaruuteen ja ufoihin ja myös paranormaaleihin ilmiöihin.
Saattaa olla että olemme seuraavan kehitysaskeleen edessä
joka laajentaa ihmisen käsitystä maailmasta.Â
Wilson toteaa kuitenkin että Vallee jättää vastaamatta
kahteen kysymykseen eli kuka tai mikä tämä kontrolloija on ja mistä lentävät
lautaset tulevat.
Vallee ei yritäkään vastata näihin kysymyksiin.
Eikä Wilson myöskään.
Wilson viittaa siihen että Vallee tunnetusti on kehittynyt
ja ollut itsekin eri mieltä asioista välillä.
Esimerkiksi kirjassa ' Dimensions ' Vallee ottaa taas esille
sen ettei hän usko että ufot olisivat avaruusaluksia sanan tavanmukaisessa
merkityksessä vaan että joudumme katsomaan todellisuutta uudella tavalla.
Kirjassaan ' Confrontations ' taas Vallee kertoo kuinka hän
oli Etelä- Amerikassa vaimonsa Janinen kanssa ja löysi kertomuksia siitä että
ufot ovat vaarallisia ihmisille ja jopa tappavat ihmisiä.
Wilson viittaa siihen että kirjassaan ' Messengers of
Deception ' Vallee pohtii että onko ilmiössä mukana Maanpäällinen voima joka
tahallaan johtaa ihmisiä harhaan ja viittaa tässä MJ- 12 - papereihin ja toteaa
että joku on nähnyt valtavasti vaivaa jotta ihmiset uskoisivat että ufot ovat
avaruudesta.
Wilson ottaa esimerkin Valleen kirjasta ' Messenger of
Deception ' jossa kerrotaan että Vallee tutkii Melchizedek- ryhmää ja tahtoi
tietää enemmän tästä Raamatun profeetasta Melchizedekistä mutta löysi vain
viitteitä eri kirjoista.
21.2.1976 Vallee oli Los Angelesissa ja otti taxin
radioasemalle jossa hänen piti olla mukana eräässä ohjelmassa ja hän pyysi
kuljettajalta kuitin matkasta.
Kotona myöhemmin kun hän tutki tätä kuittia niin Vallee
huomasi että kuljettajan nimi oli ollut Melchizedek.
Vallee tutki sitten Los Angelesin puhelinluetteloa ja löysi
yhden ainoan Melchizedekin luettelosta, eli juuri tämän kuljettajan.
Valleen mielestä kyseessä on erittäin merkillinen
yhteensattuma .
Tämä on tyypillinen esimerkki ufologiassa usein havaitusta
synkroniteetista ja todettakoon tässä ohimennen että allekirjoittanutkin on
ottanut juuri tämän Melchizedek- tapauksen mukaan kirjaani ' Ufot ja MIB '
jossa on mukana yksi luku jossa puhutaan tästä synkroniteetti- ilmiöstä.
Viittaan tässä tahallani nyt omaan kirjaani koska juuri
tuossa luvussa jossa itse puhun synkroniteetista niin olen kertonut kahdestakin
tapauksesta jossa olen itse törmännyt merkilliseen synkroniteettiin omassa
työssäni ja tämä on mielestäni harvinaisen mielenkiintoista siitä syystä että
ennen kuin Wilson kertoo tästä Melchizedek- tapauksesta niin Wilson kertoo että
hän itse myös omassa kirjoitustyössään on törmännyt tällaiseen synkroniteetti-
ilmiöön.
Wilson kertoo esimerkin siitä kuinka hän vuonna 1971
kirjoitti kirjaa ' The Occult ' ja tarvitsi erään lähteen alkemiaan eikä
tiennyt varmasti mistä etsiä sitä ja otti väärän kirjan kirjahyllystä jolloin
seuraava eli vieressä oleva kirja putosi hyllystä lattialle ja aukesi juuri
oikealla sivulla.
Wilson kertoo myös toisesta tapauksesta joka sattui 1986
jolloin hän kirjoitti nimenomaan synkroniteetista erääseen tietosanakirjaan ja
kertoi tässä jutussa eri synkroniteettitapauksista jota oli sattunut hänelle
itselleen ja hän kertoi tässä jutussa juuri tästä Jacques Valleen Melchizedek-
tapauksesta ja sen jälkeen kuin hän lopetti työnsä hän vei koiransa ulos ja
mennessään ulos hän huomasi sängyllään kirjan jota hän ei muistanut ja jonka
nimi oli ' You Are Sentenced to Life ' ja jonka oli kirjoittanut W. D. Chesney-
niminen kirjailija.
Kirjan sisältö liittyi elämään kuoleman jälkeen.
Wilson oli ostanut sen kauan sitten mutta ei ollut
milloinkaan edes tutkinut kirjaa.
Palattuaan takaisin kotiin koiransa kanssa hän kuitenkin
tarttui tähän kirjaan ja ensimmäinen asia jonka hän huomasi oli viimeisellä
sivulla oleva otsikko ' Order of Melchizedek ' .
Näyttää siltä että ufokirjailijat joutuvat kokemaan näitä
synkroniteetti- ilmiöitä aina välillä mukaanlukien allekirjoittanutkin.
Wilson miettii sitä että miten kirja oli joutunut hänen
sängylleen?Â
Hänen ymmärtääkseen sen olisi pitänyt olla kirjahyllyssä.
Wilson toteaa tästä synkroniteetti- ilmiöstä että joko
alitajunta pystyy muokkaamaan todellisuutta tai sitten joku tuntematon voima
manipuloi todellisuutta.
Kirjan viidennessä luvussa Wilson jatkaa eri kirjalijoden ja
heidän kirjojensa esittelyä ja kertoo englantilaisesta kirjailijasta F. W.
Holidaysta joka on kirjoittanut kirjoja esim. Loch Nessin hirviöstä ja Wilson
kertoo siitä kuinka Holiday välillä oli sitä mieltä että eri puolilla maailmaa
havaitut hirviöt ja muukalaiset ja ufot olivat aineettomia ilmestyksiä ja
kirjoitti kirjankin tästä aiheesta.
Holiday oli tunnettu Loch Nessin tutkija ja hän tuli siihen
tulokseen että Loch Nesshirviö oli aineeton ilmestys.
Tätä ajatusta hän tuki sillä että Englannissa on usein
havaittu merihirviöitä jotka nähtiin niin matalissa järvissä että ne eivät edes
mahtuisi niihin ja toiseksi Holidayn mukaan järvissä oli usein niin paljon
kalaa että jos järvessä olisi hirviö niin hirviö olisi syönyt nämä kalat ja
tämän perusteella Holiday tuli siihen tulokseen että ne ovat aineettomia
ilmestyksiä.
Sitten kun eräs tutkimusretkeilijä sai valokuvan jostain
olennosta Loch Nessista Holiday muutti taas mieltään että Loch Nessin hirviö
sittenkin saattaa olla aineellinen ja tämä mielenmuutos sitten koski myös
tietysti myös muukalaisia ja ufoja.
Holiday tapasi kerran MIB: in eli mustapukuisen miehen joka
odotti Holidayta erään aidan luona. Kun Holiday hetkeksi katsoi muualle niin
tämä MIB katosi.
Myöhemmin Holiday sai sydänkohtauksen juuri samalla
paikalla.
Holidayn jälkeen Wilson puhuu amerikkalaisesta kirjailijasta
John Keelista ja selostaa hänen tutkimusmatkoja ympäri maailmaa, Aasiassa,
Egyptissä ja Euroopassa ja kertoo että Keel kerran Assuanissa näki padon yllä
aivan selvän ufon.
Wilson kertoo myös kuinka Keel Tiibetissä oli tavannut
laamoja jotka pystivät leijumaan ilmassa ja lukemaan hänen ajatuksiaan.
Tästä Keel on itse todistanut omissa kirjoissaankin.
Wilson kertoo Keelista että samaan aikaan kun USA: silloinen
puolustusministeri McNamara ilmoitti maaliskuussa 1966 että ufot olivat vain
illuusioita niin samanaikaisesti lehdet kirjoittivat tuhansista havainnoista
ympäri USA: ta ja Keel matkusti itse ympäri USA: ta ja tutki asioita ja
vakuuttui siitä että havaitsijat olivat rehellisiä ja vilpittömiä.
Nähtyään itse kerran ufon Egyptissä niin Keel ymmärsi että
ilmiö on todellinen huolimatta siitä mitä McNamara sanoi.
Keel oli tilannut lehtileiketoimistosta ufohavaintoihin
liittyvät lehtileikkeet eri lehdistä ja maaliskuussa 1967 hänellä oli jo 12.000
lehtileikettä havainnoista.
Tällöin Keel oppi myös sen että lehdet usein vähättelivät ja
aliarvioivat tapauksia.
Tutkimalla näitä havaintoja ja niiden maantieteellisiä
sijainteja niin Keel tuli myös siihen tulokseen että näytti siltä että ufot
olivat perillä ihmisen kalenterista ja maantiedosta koska hän havaitsi että
yksi viidesosa havainnoista tapahtui keskiviikkoisin kello 20 ja 23 välillä
illalla.
Lisäksi Keel huomasi että satoja havaintoja tuli Arkansista
16.8.1966 kahdelta vyöhykkeeltä jotka menivät pohjoisesta etelään mutta näiden
vyöhykkeiden ulkopuolelta ei tullut ainoatakaan havaintoa.Â
Â
Keel tulee samaan tulokseen kuin Jacques Vallee eli tämä
ilmiö vaikuttaa tahallaan ihmiseen ja välillä se tahtoo tulla havaituksi eli se
valikoi kenelle se näyttäytyy ja koska se näyttäytyy.
Sen jälkeen kuin ufot olivat ryhtyneet seuraamaan Keelia
Long Islandin moottoritiellä hän tajusi että ne osasivat myös lukea hänen
ajatuksiaan.
Keel totesi myös että esim. 1995 mutta jo aikaisemmin 1964-
1968 oli ympäri maailmaa nähty vihreitä ja purppuranvärisiä valopalloja ja nämä
valopallot laskeutuivat usein Ohiojoella liikkuvien laivojen ylle yöllä.
Laivojen miehistöt olivat huomanneet että nämä valopallot
eivät pitäneet heidän valonheittimistään. Heti kun valopallot joutuivat valonheittimien
valokiilaan ne siirtyivät sivuun.
Tämän havainnon on myös mm. allekirjoittanut tehnyt
kirjassani ' Onko ufoilmiössä logiikkaa ? '
Keel istui itse kerran vuorenhuipulla Länsi- Virginiassa
aikaisin vuonna 1967 ja tarkkaili valopalloja joita oli näkyvissä nin 20 kpl ja
kun hän suuntasi voimakkaan taskulamppunsa niihin niin ne siirtyivät heti pois
valokiilasta.
Sen jälkeen Keel yritti viestittää morseaakkosten avulla ja
ohjata noita valopalloja menemään vasemmalle tai oikealle, ylös tai alas, ja valopallot
noudattivat hänen ohjeitaan.
Tämän jälkeen Keel päätti kokeilla omaa koodia, ympyrä
tarkoitti vasemmalle, kolme tarkoitti oikealle jne. ja jälleen nämä valopallot
noudattivat hänen ohjeitaan ja tämä tarkoitti vain sitä että nämä valopallot
pystyivät lukemaan hänen ajatuksiaan.
Wilson toteaa että Keel samalla tavalla kuin Jacques Vallee
vähitellen tuli siihen tulokseen että ufot eivät ole ulkoavaruudesta vaan hän
rupesi kutsumaan niitä parapsyykkisiksi ilmiöiksi.
Valleehan rupesi puhumaan multiversumeista eli siitä että
ufot saattavat tulla mistä tahansa jopa omalta planeetaltamme tai eri ajasta ja
tässä mielessä saattavat olla avaruusaluksia mutta eivät tavallisia mekaanisia
niinkuin me yleensä käsitämme asian.
Allekirjoittanut joutuu Wilsonin kirjan tässä kohdassa
merkilliseen tilanteeseen sen johdosta että Wilson tässä nyt esittelee myösÂ
Keelin kirjaa ' The Eighth Tower ' eli
' The Cosmic Question ' kuten sen myöhempi nimi kuuluu, eli
juuri sitä kirjaa josta itse kirjoitin kirjaesittelyn pari päivää sitten.
Näin ollen saan lukea saman tekstin uudelleen mutta toisesta
kirjasta.
Wilson huomauttaa tässä että Keel tuli siihen tulokseen (
kuten olen jo kertonut omassa kirjaesittelyssäni Keelin kirjasta ) että ufot
saattavat tulla n. s. superspektrista meidän spektriin.
Ja superspektrilla Keel tarkoittaa taajuusaluetta jota emme
pysty havaitsemaan tavallisesti omilla aisteillamme.
Seuraavaksi Wilson kertoo Jungista ja huomauttaa että Jung
puhui kuten tiedämme kollektiivisesta alitajunnasta ja pohti sitä että voiko
tämä kollektiivinen alitajunta synnyttää ufoja.
Samalla Jung huomauttaa kuitenkin että välillä ufot nähdään
tutkassa ja välillä ei.
Joten Wilsonin mukaan Jungkaan ei oikein tiennyt miten pitää
suhtautua ilmiöön.
Asia joka ehkä hämmästyttää lukijaa on se että Jung luki ja
tutustui kahden kontaktihenkilön kirjaan ja vaikuttaa siltä että Jung uskoi
heihin.
Ensimmäinen kontaktihenkilö oli Orfeo Angelucci ja kirja '
The Secret of the Saucers ' ja toinen oli Dino Kraspedon.
Wilson kertoo että hän sai tietää Keelin kirjasta '
Operation Trojan Horse ' että Dino Kraspedonin oikea nimi oli Aladino Felix ja
että hän, Felix eli Kraspedon 1960- luvulla teki useita ennustuksia jotka
pitivät paikkansa.
Vuonna 1967 Kraspedon oli kuulemma ennustanut sekä Martin
Luther Kingin että Kennedyn murhat.
Kraspedon kuitenkin pidätettiin 22.8. 1968 jolloin oli
ilmennyt että hän oli 18 -henkisen ryhmän johtaja joka oli suunnitellut
hallituksen jäsenten muurhaamista ja vallankaappausta.
Kraspedonin tarinahan on hyvin merkillinen.Â
Ja tässä vaiheessa mieleeni hiipii eräs ajatus:
Olen aikaisemmin vuonna 2006 kirjoittanut kirjaesittelyn
Artur Berletin kirjasta
' Contact From Planet Acart. From Utopia to Reality. '
Tuossa kirjaesittelyssä toin esille kuinka epäilin että tuo
Berletin kirja itse asiassa ei ollutkaan mikään avaruuskirja vaan että siinä
peitellysti kritisoitiin Brasilian sen ajan olosuhteita.
Ja nyt mieleeni hiipiikin eräs ajatus:
Oliko Berletilla ja Kraspedonilla mahdollisesti jotakin
tekemistä toistensa
kanssa ?
Berletin kirjahan ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1967 ja
Kraspedon taas pidätettiin vuonna 1968.
Jungista Wilson palaa sitten taas Keeliin ja näyttää siltä
ettei Wilson pääse irti Keelista millään vaan suuri osa Wilsonin kirjasta
liittyy Keeliin ja hänen kirjoihinsa.
Wilson kertoo kuinka Keel joutuu kokemaan kummallisia
asioita.
Kun Keel esim. umpimähkään valitsee jonkun motellin jossa
yöpyä niin motellissa olikin jo valmiiksi varaus hänen nimissään ja hänelle oli
jopa jo jätetty sekavia sanomia.
Keel koki myös poltergeistilmiöitä ja on sanojensa mukaan
usein herännyt keskellä yötä siihen että hän makaa sängyssään lamaantuneena ja
tumma hahmo on kumartuneena hänen ylleen.
Wilson kertoo myös että Keel matkoillaan tapasi useita
hiljaisia kontaktihenkilöitä jotka eivät olleet kertoneet monellekaan
kontakteistaan.
Usein nämä kontaktihenkilöt saivat yhteyden
avaruusolentoihin tai olentoon joka pyysi että kontaktihenkilö soittaa Keelille
jonka kontaktihenkilö tekikin.
Keel saattoi joskus kontaktihenkilön välityksellä
keskustella tämän olennon kanssa joskus tuntikausia.
Keel toteaa että hän koki asian sillä tavalla että tämä
ilmiö ohjasi häntä oikealle tielle ufologiassa.
Keel koki myös sellaista että kun hän lähetti jutun
kustantajalleen niin kustantaja valitti ja ilmoitti että Keelin juttu oli
täyttä roskaa ja palautti sen.
Kun Keel sitten tutustui palautettuun juttuun niin hän
huomasi että kyseessä oli aivan eri juttu kuin se jonka hän oli itse
kirjoittanut.
Kuitenkin tuo juttu oli lähetetty hänen kustantajalleen
Keelin omassa kirjekuoressa.
Â
Erikoista on myös se että Keel havaitsi että hänellä oli
valtava puhelinlasku ja kun hän tarkasti asian niin kävi ilmi että hänellä
olikin kaksi eri puhelinnumeroa jotka erosivat toisistaan vain viimeisen
numeron kohdalla. Keel oli kuitenkin ollut siinä uskossa että hänellä oli vain
yksi puhelinnumero.
Joskus Keelin tuttava soitti tuohon toiseen, väärään
numeroon vahingossa jolloin vastaaja kertoi että he ottavat viestin Keelille.
Ja kun Keel itse soitti tuohon väärään numeroon ja kysyi
että onko hänelle viestejä niin joku löi luurin korvaan.
Keelillä ei ole mitään selityksiä näille asioille.
Wilson on antanut tälle kuudennelle luvulle nimen ' Neljäs
ulottuvuus ' ja hän kertoo kummituksista, poltergeisteista ja siitä kuinka on
olemassa useita kertomuksia siitä että ihmiset ovat kokeneet menneitä aikoja.
Esimerkkinä hän ottaa kahden englantilaisen rouvan havainnon
Ranskan Versailles' ssa jossa he siirtyivät taaksepäin ajassa.
Lisäksi Wilson kertoo pari esimerkkiä siitä että joku on
siirtymässä eteenpäin ajassa.
Tästä Wilson pääsee siihen että ne olennot jotka ihminen
välillä havaitsee niin ehkä heidän on vaikeata määritellä missä ajassa he ovat.
Wilson pohtii sitä että ehkä tästä syystä heidän ennustuksensa
eivät pidä paikkansa koska he eivät osaa määritellä koska joku tapahtuma tulee
tapahtumaan meidän ajassamme.
Punaisena lankana tässä luvussa kulkee Wilsonin, ja Wilsonin
kautta Keelin, ajatus siitä että ufot eivät ole avaruudesta vaan ovat kotoisin
tästä neljännestä ulottuvuudesta ja Keel pohtii Jungin sanoja siitä että onko
mahdollista että ihmisen omat aivot välillä vaikuttavat näkemäänsä tai joskus
ehkä jopa synnyttävät niitä.
Wilson kysyy tässä että ehkä tuntemamme todellisuus ehkä ei
olekaan niin todellinen kuin itse luulemme.
Wilson nojaa tässä hyvin vahvasti Keeliin ja Keelin
ajatuksiin.
Kirjan luvussa seitsemän Wilson kertoo sieppauksista ja
nojautuu aika paljon kirjailija
C. D. B. Bryanin kirjaan '
Close Encounters of the Fourth Kind: Alien Abduction, UFOs and
 the Conference at M.I.T ' .
( Todettakoon reunahuomautuksena että allekirjoittanut on
sanellut nauhalle tämän Bryanin kirjan kirjaesittelyn, mutta sitä ei ole vielä
kirjoitettu puhtaaksi tätä kirjoittaessa ) .
Wilson kertoo jopa viidellä sivulla Annasta ja Bethista
jotka tapaavat toisensa hevosfarmilla ja myöhemmin he ovat mukana siinä
sieppauskokouksessa joka pidetään M. I. T. : llä 1992.
Hypnoosissa nämä naiset muistavat sitten että heidät on
siepattu yhdessä lapsuudesta asti ja että molemmat olivat lapsena Englannissa.
Tästä syystä Wilson onkin antanut tälle luvulle nimen ' Oh
No, Not Again ! ' ( Ei, ei, ei taas! ).
Tällä Wilson viittaa Bettyn huudahdukseen kun hän kerran
näki outoja valoja taivaalla ja tiesi että hänet taas siepataan.
Wilson siirtyy tässä sieppausten yhteydessä puhumaan
hypnoosista ja toteaa että on vanha väite että henkilöä jota vastustaa
hypnoosia ei voida hypnotisoida.
Wilson toteaa että tämä väite on väärä ja tuo esille useita
esimerkkejä tästä.
Esim. eräs rikollinen Heidelbergissa 1930- luvulla
hypnotisoi naisen ja teki hänestä hypnoosin avulla jopa prostitoidun ja
onnistui saamaan naista jopa yrittämään miehensä murhaamista mentyään
naimisiin.
Nainen yritti myös itsemurhaa kolme kertaa.
Kun poliisin hypnositoija sitten paljasti mistä oli kysymys
tämä rikollinen tuomittiin 10 vuodeksi vankilaan.
Sivulla 229 Wilson viittaa Robert Templen klassiseen
teokseen ' Open to Suggestion ' ja viittaa tapaukseen vuodelta 1985 jolloin
portugalilainen mies Englannissa kysyi englantilaiselta naiselta tietä ja kun
hän ei pystynyt auttamaan niin mies kysyi toiselta, myös portugalilaiselta
mieheltä, ja tämä Â mies tarttui englantilaisnaista kädestä.
Välittömästi nainen tunsi että hän oli ikäänkuin unitilassa
ja sai käskyn mennä kotiin hakemaan pankkikirjansa ja nostamaan yli 1.000
puntaa jotka hän antoi näille kahdelle miehelle.
Vuonna 1991 Nelson Lintott- niminen hypnotisti käytti
hyväkseen 113 tyttöä hypnoosissa ja videoi näitä tilaisuuksia.
Hän väitti että hän parantaa heitä kynsien puremisesta tai
tupakoimisesta.
Kun tytöille myöhemmin näytettiin näitä videoita he olivat
kauhuissaan.
Heillä ei ollut harmainta aavistustakaan tai muistia siitä
että heidät olisi riisuttu ja raiskattu.
Wilson luettelee myös muita esimerkkejä ja toteaa että kyllä
ihmisiä voidaan hypnotisoida vastoin heidän tahtoaan.
Wilson ajaa tässä takaa sitä että humanoideilla näyttää
olevan varsin vahva kyky hypnotisoida sieppausuhreja ja saattaa olla että
heidät on altistettu hypnoosille aikaisemminkin sillä tavalla että kun he
näkevät ufon uudelleen niin he vaipuvat transsiin tai hypnoosiin.
He tekevät mitä käsketään tai ehkä on käsketty
aikaisemminkin eli hyppäävät autoon keskellä yötä ja ajavat johonkin
kummalliseen paikkaan.
Wilson ottaa myös esille sen että kontaktihenkilöt on ehkä
valittu sillä tavalla että heidät on helppo hypnotisoida.
Wilson tuo myös esille sen mahdollsiuuden että hypnoosi
saattaa tapahtua telepaattisesti.
Wilson uhraa aika paljon tilaa Budd Hopkinsin kirjalle '
Witnessed ' josta allekirjoittanutkin on kirjoittanut aikaisemmin
kirjaesittelyn.
Vaikka monet ovat varsin, varsin kriittisiä Budd Hopkinsille
ja ovat löytäneet tästä kirjasta paljon kritisoitavaa ( näin myös
allekirjoittanut ) niin Wilson tässä kyllä puolustaa Hopkinsia ja toteaa että
Hopkinsin aikaisempien kirjojen perusteella ( = ovat olleet perusteellisia )
niin ei ole syytä olettaa että Hopkins ' Witnessed ' - kirjan kohdalla olisi
epäasiallinen.
Wilson viittaa lisäksi muihin sieppauksiin ufologiassa, esim.
Barney ja Betty Hillin ja Antonio Villas Boas' en sieppauksiin ja toteaa että
näihin viitaten niin ' Witnessed ' - kirjan päähenkilön Linda Cortilen tapaus
ei vaikuta kovin merkilliseltä.
Kirjan luvussa 8 Wilson kertoo astronautti ja
tähtitieteilijä Brian O' Learysta, miten hän omien kokemusten perusteella
kiinnostui parapsykologiasta ja ufoista ja tässä kerrotaan asia joka muutenkin
on tiedossa että tunnettu tähtitieteilijä Carl Sagan oli se joka oli pyytänyt
O' Learya Cornell- yliopistoon siihen aikaan kuin he ielä olivat hyviä ystäviä.
Myöhemmin heidän tiensä erosivat koska O' Leary kiinnostui
parapsykologiasta ja ufoista ja Sagan jatkoi skeptisellä linjalla.
Wilson kertoo Dick Cavett Show nimisestä televisio-
ohjelmasta jossa oli mukana J. Allen Hynek, Carl Sagan ja helikopterilentäjä
Larry Coyne sekä Pascagoulan tapauksesta tutut Hickson ja Parker.
Sagan suhtautui hyvin kriittisesti Hicksonin kertomukselle
ja kikatti sille ja suhtautui hyvin epäluuloisesti Coynen tapaukseen ja totesi
ettei ' hän tahdo hyökätä kapteeni Coynea vastaan mutta tahton kommentoida
Hynekin lausuntoa siitä ettei korkeusmittarit valehtele. Niin, ei
korkeusmittarit valehtele, mutta ihmiset jotka katsovat niitä nin he
hallusinoivat ' .
1970- luvulla John ja Barbara- niminen pariskunta ostivat
Coloradosta karjatilan jonne he muuttivat teini- ikäisten poikiensa kanssa.
Tällä karjatilalla tapahtui merkillisiä asioita kuten
poltergeistilmiöitä ja karjansilpomisia.
Ufoja ja MIB: eja havaittiin ja jopa Bigfoot liittyi mukaan
kuvaan.
( Tästä karjatilasta on selostus kirjassani ' Ufot ja MIB
'Â ja siihen voi tutusta mm. SUT ry: n CD- ROM: lla ' Ufojen varjossa ')
.Tapausta tutki APRO: n edustajat tri Leo Sprinkle, tri John Derr ja tri Peter
van Arsdale )
Wilson ei mainitse yllämainittujen tutkijoiden nimiä mutta
kertoo kuitenkin aika perusteellisesti tapauksesta.
Tässä luvussa törmään nyt ufologiseen merkillisyyteen eli
kun Wilson kertoo MJ- 12-dokumenteista ja presidentti Trumanin
nimikirjoituksesta niin hän toteaa että
' asiakirja on ilmeisesti väärennös koska Trumanin
nimikirjoitus on melkein, mutta ei ihan samanlainen kuin eräässä
toisessa asiakirjassa ' .
Nyt sattuu sillä tavalla että eräässä toisessa ufokirjassa
jonka olen lukenut joku aika sitten niin siinä sanottiin että
' MJ- 12- asiakirjat ovat väärennöksia koska Trumanin
nimikirjoitus on täsmälleen samanlainen kuin eräässä toisessa
virallisessa asiakirjassa ' .
Â
Lukija joka lukee useita ufokirjoja joutuu näin ollen
pohtimaan että millaiselta nyt Trumanin nimikirjoitus pitäisi näyttää?
Pitäisikö sen olla aivan samanlainen, tai miltei
samanlainen tai ei ollenkaan samanlainen kuin hänen
nimikirjoituksensa muissa asiakirjoissa jotta sitä voitaisiin pitää aitona?
Kirjan luvussa 9 Wilson keskustelee paljon parapsykologisista
asioista kuten kaukokatsomisesta ja siitä että ihmisen aivot voidaan jakaa
kahteen osaan, eli vasempaan ja oikeaan lohkoon ja että nämä ovat täysin
erilaisia toisistaan.
Wilson antaa esimerkin siitä että kun lääkärit ovat
katkaisseet yhteyden vasemman ja oikean lohkon välillä estääkseen epileptisiä
kohtauksia niin ihminen on ikäänkuin jakaantunut kahtia eli vasen lohko kokee
maailman eri tavalla kuin oikea.
Wilson viittaa tässä erääseen kirjailijaan joka on pohtinut
sitä että voisiko olla niin että ihmiskunta on jakautunut joskus kahtia sillä
tavalla että toinen on ryhtynyt käyttämään vasenta lohkoa enemmän ja toinen
oikeata lohkoa enemmän?Â
Wilson miettii että ovatko nämä ihmiset sitten kulkeneet
kehityksessä eri tietä?
Â
Me edustamme toista ryhmää ja humanoidit toista ryhmää.
Luvussa 10 Wilson keskustelee hyvin pitkään
kvanttifysiikasta ja siitä että vanha fysiikka jota tunnettiin aikaisemmin ei
kertonut koko totuutta maailmasta ja että kvanttifysiikka aiheutti sen että
meidän oli pakko katsoa maailmaa uudella tavalla.
Wilson ajaa tässä takaa sitä että ehkä meidänkin on opittava
vähitellen että se fysiikka joka on opetettu yliopistossa ei kerro koko
totuutta maailmasta.
Wilson kertoo englantilasesta perheestä joka siepattiin
ufoon vuonna 1974 eli paljon aikaisemmin ennenkuin ruvettiin keskustelemaan
sieppauksista enemmän julkisuudessa.
Kertomus on hyvin tuttu englantilaisessa ufokirjallisuudessa
ja tapaus on merkillinen siitä syystä että päähenkilö ' John ' muistaa
nähneensä ylhäältäpäin oman autonsa ja samalla hän näki sen myös ufon sisällä,
eli se oli kahdessa paikassa samanaikaisesti.
Wilson pohtii että onko tämä esimerkki siitä että maailma on
erilainen kuin osaamme arvata ja että meillä on vielä paljon opittavaa
fysiikassa.
Perhe muuttui myös paljon tämän jälkeen. Perheenjäsenet
ryhtivät vegetarianeiksi, 10- vuotias koululapsi joka oli ollut huono lukemaan
paransi lukutaitoaan huomattavasti ja perhe kehittyi kaikin tavoin ja
kiinnostui enemmän ympäristöstään.
Perhi koki tapauksen jälkeen myös erilaisia
poltergeistilmiöitä ja Wilson pohtii että saattaa olla etteivät nämä
poltergeistilmiöt liity ufoon vaan että perheen kokemus ja järkytys avasi tien
poltergeistilmiölle.
Tästä luvusta allekirjoittaneen on kyllä todettava että se
soveltuu kyllä lähinnä fyysikolle tai ydinfyysikolle tai henkilölle joka on
kiinnostunut ydinfysiikasta tai fysiikasta koska suurin osa tästä luvusta
liittyy kvanttifysiikkaan ja Einsteiniin ja Einsteinin suhteellisuusteoriaan ja
sen tukemiseen tai kunoamiseen.
Teksti on tässä kyllä sillä tasolla että ei se sovi ihan
kaikille lukijoille.
Törmään tässä kuitenkin hauskaan esimerkkiin joka liittyy
avaruusmatkailuun koska ainahan on sanottu että mikään ei voi liikkua nopeammin
kuin valo ja kirjassa tuodaan esille esimerkki jossa kysytään että jos
ajatellaan junaa joka kulkee nopeudella joka on puolet valonnopeudesta ja joku
menee junan keulaan ja osoittaa taskulampulla eteenpäin niin eikö tuo
taskulampun valo silloin liiku nopeudella joka ylittää valon tunnetun nopeuden?
( Ennen kuin annan vastauksen tähän kysymykseen niin
annan lukijan pohtia itse vastausta itsekseen vähän aikaa. )
Kun Wilson yrittää löytää ratkaisua ufoilmiöön niin hän
viittaa Englannin entiseen ilmailumarsalkkaan Dowdingiin joka oli sitä mieltä
että ' ufot voivat olla näkymättömän maailman luomuksia joka jakaa meidän
kanssamme meidän fyysisen maailmamme ' .
Tässä kohdassa on kuitenkin sanottava että Wilson tässä nyt
hiukan erehtyy sillä se joka puhui näkymättömästä rinnakkaismaailmasta oli ilmamarsalkka
Goddard vuonna 1969 eikä ilmamarsalkka Dowding.
Ilmamarsalkka Dowding oli kyllä myös puhunut ufoista jo
vuonna 1954 mutta hän oli sitä mieltä että ne tulivat avaruudesta.
Toisaalta Wilson muistuttaa Valleen multiversumista ja
viittaa taas John Keelin superspektri- ajatukseen että ufot tulevat
rinnakkaistodellisuudesta joka on rinnakkainen meidän maailmamme kanssa mutta
toisella värähtelytasolla.
Itse asiassa Wilson tämän kirjan lopussa tuo esille niin
monen kirjailijan ajatuksia ufoista että on vaikeata kirjoittaa esittelyä
Wilsonin kirjasta koska omasta esittelystäni tulisi helposti yhtä pitkä kuin
Wilsonin omasta kirjasta.
Kirjan lopussa Wilson puhuu sieppauksista ja siitä että
sieppauksia on usein tapahtunut saman suvun perheenjäsenille monien sukupolvien
ajan ja Wilson kertoo että vähän ennen tri Andrija Puharichin kuolemaa hän
soitti Puharichille hänen kotiinsa Amerikkaan ja kysyi että minkä asian parissa
Puharich työskentelee nykyisin?
Puharich vastasi että hän tutkii supernormaaleja lapsia ja
totesi että ' et uskoisikaan kuinka monta tällaista lasta nykyisin on olemassa.
Näyttää siltä että he ovat neron tasolla. Minä tunnen tusinoittain heitä ja
luultavasti heitä on tuhansia. '
Ja tähän Wilson lopettaa kirjansa sanomalla että
' Minä uskon että tämä on alkua muutokselle jota ufot
yrittävät saada aikaiseksi ' .
Loppulausuntona tästä kirjasta sanoisin että sehän sisältää
suureksi osaksi kirjaesittelyitä eri kirjailijoiden kirjoista mutta täytyy
sanoa että Wilson on osannut valikoida parhaimpien kirjailijoiden parhaimmat
kirjat ja nimenomaan parhaimmat ajatukset.
Wilson on tarttunut hyvin ufologian perusongelmiin ja
tarjoaa omassa kirjassaan valtavan tietopaketin.
Tässä ei saa kuitenkaan vähätellä Wilsonin osuutta ollenkaan
sillä Wilson tuo varsin usein esille myös omia ajatuksiaan ja omia
johtopäätöksiään ja omia arvailujaan joten vaikka Wilsonin kirja sisältää
paljon kirjaesittelyjä niin Wilsonin oma rooli on myös hyvin merkittävä.
Kirjansa lopussa Wilson kertoo että hän on lukenut noin 200
ufokirjaa ja ammentanut tietoa niistä mutta allekirjoittajan mielestä Wilson on
osannut hyvin valikoida kirjansa ja välttää ala- arvoiset kirjat.
Suosittelen lämpimästi tätä kirjaa.
( Einsteinin vastaus ylläolevan kysymykseen:
Einsteinin mukaan juna joka kulkee nopeudella joka on
puolet valon nopeudesta vääristää aika/ avaruutta siinä määrin että
taskulampusta tuleva valo kulkee normaalia nopeutta. )
Björn Borg, 1.11.2008 |