Suomen viranomaiset ovat havainneet vuosina 2003-2005 tunnistamattomia lentäviä esineitä eli ufoja Suomen ilmatilassa ja tallentaneet niitä videolle.
Suomen Ufotutkijat ry, joka on jo vuodesta 1973 asti pyrkinyt tutkimaan ufoja tieteellisesti, on perehtynyt aineistoon. Taivaalla lentäville suorakaiteen muotoisille kohteille ei ole kuitenkaan löytynyt normaaleja selityksiä. Nopeasti mutkittelevaa lentorataa kiitävät kohteet poikkeavat huomattavasti parhaistakin lentokoneista ja raketeista.
Tutustuttuaan toistaiseksi salaiseen aineistoon Suomen Ufotutkijoiden ry:n puheenjohtaja, arkkitehti ja kirjailija Tapani Koivula toteaa, että samantyyppisiä sauvamaisia ufoja on viime vuosina havaittu ja kuvattu eri puolella maapalloa. Outoa Suomessa kuvatuissa ufoissa on se, että suuresta nopeudestaan ja mutkittelustaan huolimatta ne säilyttävät kaiken aikaa pystysuoran asennon.
Toukokuussa 2004 Meksikosta levisi maailmalle uutisfilmi, jossa lentäjät olivat kuvanneet infrapunavideolle heidän koneensa ympärillä lentäneitä valopalloja. Video esitettiin myös Suomen televisiossa, MTV:n aamulähetyksessä.
Vuosikymmenien aikana suomalaiset lentäjät (sekä Finnairilla että ilmavoimissa) ovat tehneet runsaasti ufohavaintoja. Vuonna 1974 ilmavoimien tukikohdassa tarkkailtiin outoa esinettä, joka keskellä kirkasta kesäpäivää lipui taivaalla. Se oli suorakaiteen muotoinen, ulkonaisesti hieman kasvihuonetta muistuttava kohde, jonka toinen pää oli epätarkka. Maasta katsoen lentäjät arvioivat esineen liitävän noin 9000 metrin korkeudella. Kun suihkukone lähetettiin tarkistamaan tilanne, lentäjä palasi neuvottomana takaisin. Hän kertoi käyneensä 9000 metrin korkeudella, mutta myös sieltä ufo näytti edelleen olevan 9000 metrin etäisyydellä.
Vuosina 1963 ja 1972 ilmavoimien eversti Erkki Penttilä sai kahteen eri otteeseen määräyksen seurata suihkukoneellaan kaakosta luoteeseen kiitävää tunnistamatonta kohdetta. Kohteet havaittiin tutkassa, mutta niihin ei saatu näköyhteyttä. Vuoden 1972 tapauksessa Penttilä seurasi ufoa yli tunnin ajan. Juuri kun hän pääsi noin kahden kilometrin etäisyydelle kohteesta ja uskoi saavansa siihen näköyhteyden, lennonjohto ilmoitti, että ufo oli tehnyt 90 asteen käännöksen ja siirtynyt 12 kilometrin päähän.
Ilmavoimat ja Finnair kiistävät
Tapaukset kuvaavat hyvin sitä neuvottomuutta, jonka edessä Suomenkin viranomaiset ovat ufojen suhteen. Kansainvälisen käytännön mukaisesti Suomen ilmavoimat useimmiten kiistää ufohavaintonsa julkisuudessa. Vaikka ufoihin ei liity varsinaisia uhkatekijöitä, niistä ei haluta puhua, jotta ei herätettäisi tarpeetonta pelkoa kansalaisissa.
Erityisen kiinnostunut ufoista on ollut ilmavoimien komentajana 1980-luvulla toiminut Rauno Meriö. Hän on mm. suomentanut alan kirjallisuutta.
Viime vuosina joidenkin maiden ilmavoimat on myöntäneet ufojen esiintymisen ja vaatineet tutkimusten lisäämistä. Avoimin linja ufojen suhteen on viime aikoina ollut Belgian, Unkarin ja Venäjän ilmavoimilla ja viranomaisilla. Neuvostoliiton ja Venäjän aktiivisimpia ufotutkijoita on ollut kosmonautti ja kenraali Pavel Popovitsh, joka on useita kertoja vieraillut myös Suomessa, mm. Oulun tiedekeskuksen Tietomaan ufonäyttelyssä ja sen yhteydessä järjestetyssä kansainvälisessä ufoseminaarissa vuonna 1993.
Myöskään Finnair ei julkisesti myönnä lentäjiensä ufohavaintoja. Edesmennyt Finnairin lentäjä Ilpo Koskinen, itse moninkertainen ufonnäkijä, tutki ufoja useiden vuosikymmenien ajan. Haastateltuaan satoja sekä suomalaisia että ulkomaalaisia lentäjiä hän arvioi, että joka neljäs lentäjä on nähnyt ufoja.
Ainoa lentäjien ufotapaus, jonka Suomen ilmavoimat on virallisesti myöntänyt, sattui Porin lentokentällä vuonna 1969. Parikymmentä ilmavoimien lentäjää (mm. myöhemmin Savonlinnan lentokentän johtajana toiminut Jouko Kuronen) seurasi seitsemää palloa, jotka ilmestyivät kiitoradan yläpuolelle sotaharjoituksen yhteydessä 12.4.1969. Kun lentäjä Tarmo Tukeva sai tehtäväkseen lähestyä palloja Fouga Magister -suihkukoneellaan, pallot lähtivät muodostelmassa lentoon kiihtyvällä nopeudella, eikä suihkukoneella ollut mitään mahdollisuuksia pysyä vauhdissa. Hetkeä myöhemmin pallot havaittiin Vaasan lentokentän tutkassa.
|