KirjasivuFernandes, Joaquim & Fina D' Armada:Heavenly Lights: The Apparitions of Fatima and the UFO PhenomenonEcceNova Editions, Victoria, BC, Canada 2005. 264 sivua
" Loppulausuntona tästä kirjasta olen sitä mieltä että
jokaisen ufologin on pakko lukea se.
Luulen että tästä kirjasta tulee klassikko. "
Allekirjoittanut on joskus jossain toisessa yhteydessä
luokitellut lukemani ufokirjoja n. s. ' raskaisiin 'Â ja ' kevyisiin ' .
Näitä ' kevyitä 'Â kirjoja lukee viidessä minuutissa eikä ne
sisällä sen kummempaa uutta tietoa tai ei aina edes mitään tietoa.
Toisaalta nämä ' raskaat ' kirjat sitten ovat sellaisia että
ne antavat usein paljonkin pohtimisen aihetta lukijalle.
Allekirjoittaneen ei tarvitse kuin vilkaista tätä Fatiman
ilmiöstä kertovaa kirjaa ja lukea ensimmäiset sivut siitä niin ymmärrän että
kädessäni on nyt n. s. ' raskas ' kirja, voisi jopa sanoa ' erittäin raskas 'Â
kirja.
Sen on kirjoittanut fil. tri Joaquim Fernandes ja
historioitsija, maisteri Fina D' Armada ja sen ovat kääntäneet ja toimittaneetÂ
portugalin kielestä englanniksi lakit. tri Andrew D. Basiago ja Evangeline M.
Thompson ja esipuheen on kirjoittanut erittäin tunnettu ufologi,
tähtitieteilijä ja matemaatikko, fil. tri Jacques Vallee.
Toisin sanoen niin kirjan tekemiseen on osallistunut mm.
jopa kolme fil. tri:a.
Tekijän alkupuheesta ilmenee että tämä kirja on ilmestynyt
alunperin jo vuonna 1982.
Reunahuomautuksena voidaan tässä ohimennen todeta että
lakit. tri Basiago on tutkinut hallituksen salaamia ufoprojekteja ja on
kirjoittamassa omaa kirjaa Defence Advanced Research Projects Agencyn ( DARPA:
n ) suorittamista salaisista aika- avaruus tutkimuksista.
Kirjassa kerrotaan katolisen kirkon ehkä merkittävimmästä
ilmestystapauksesta joka sattui Portugalissa Fatima- nimisen kylän lähellä
vuonna 1917.
Havaitsijoina oli kolme pikkulasta jotka olivat
paimentamassa karjaa ja viimeinen kerta kuin tämä ilmestys näyttäytyi niin sitä
oli seuraamassa
60 000 ihmistä.
Omassa esipuheessaan Vallee kertoo kuinka lapset 13.5.1917,
kun he olivat paimentamassa lampaita, näkivät ensin salaman ja sen jälkeen
kuin he saapuivat karjatilan keskiosaan he näkivät toisen salaman ja nyt he
näkivät naisen joka leijui tammipuun yllä. Lapset pelästyivät kovasti kun
näkivät naisen ympärillä olevaa hohtoa.
Tämän jälkeen Vallee kertoo Arias- nimisestä perheestä joka
Argentiinassa 31.8.1972 heräsi intensiiviseen valoon joka oli heidän talonsa
ulkopuolella
ja kun he katsoivat ulos he näkivät munanmuotoisen esineen joka
leijui läheisen eukalyptuspuun yläpuolella.
Tästä esineestä tuli pyöreä valo ja tämän valon toisessa
päässä he näkivät
kaksi tukevaa olentoa jotka molemmat rinnan kohdalla
kantoivat punaista valoa joka oli sen näköinen kuin se tulisi pienestä
vesiputouksesta.
Nämä olennot liikkuivat kankealla tavalla, ikäänkuin 'Â
vedessä kulkeva henkilö joka istuu jonkin päällä ' .
Päinvastoin kuin monessa muussa yhteydessä tuodaan esille,
niin Vallee tässä esipuheessaan sanoo että se on tieteen asia selittää miksi niin
usein pelästyneet mutta luotettavat havaitsijat tekevät tällaisia absurdeja
havaintoja, ja miksi näillä havainnoilla on niin voimakas vaikutus heidän
uskomuksiin.
Vallee tuo esille kaksi eri lähestymistapaa ja toisen mukaan
kielletään kylmästi kaikki tosiasiat ja sanotaan että havaitsijat olivat
sekavia tai valehtelijoita ja näin myös tapahtui ensin Fatimassa vuonna 1917
kun lapset kertoivat havainnostaan ja vasta sen jälkeen kuin 60 000 ihmistä
olivat nähneet valaisevan ilmestyksen, niin vasta sen jälkeen tästä
lähestymistavasta luovuttiin.
Toinen tapa on uskonnollinen lähestymistapa, eli pitää
nimenomaan Fatiman tapausta uskonnollisena tapahtumana eli todetaan että
kyseessä oli ihme ja jonkun jumalallisen olennon aiheuttama. Tämä on se
teologinen lähestymistapa.
Vallee toteaa että hän ei ole kummankaan selityksen puolella
vaan että nykyaikainen laboratoriotutkimus on todennut että havaitsemiskykymme
on helposti muovattavissa fyysisessä ympäristössämme ja että
havaitsemiskykyämme voidaan muuttaa huumeiden, hypnoosin ja
elektromagneettisten kenttien avulla. Lisäksi havaitsemiskykyämme muovaa kieli,
kulttuuri ja koulutus. Lisäksi sosiaalinen painostus muovaa
havaitsemiskykyämme.
Vallee toteaa että akateeminen tutkimus nyt on tosissaan
vähitellen ryhtynyt pohtimaan tietoisuutemme ilmiöitä joita aikaisemmat
tiedemiehet vähättelivät tai kielsivät.
Omassa esipuheessaan kirjan tekijät tuovat selvästi esille
että heidän tarkoituksena tässä kirjassa on tuoda esille niitä yhtäläisyyksiä
joita on olemassa ufoilmiön ja toisaalta Fatiman ilmestysten välillä.
Mutta aloittakaamme alusta:
13.5.1917 nämä lapset, Lucia, Jacinta ja Francisco olivat
paimentamassa lampaita kun he näkivät tämän valo- olennon ja Lucia, joka oli se
joka keskusteli olennon kanssa, ei kertonut asiasta kotonaan ollenkaan vaan
hänen serkkunsa Jacinta ja Francisco olivat ne jotka eivät voineet olla hiljaa
vaan paljastivat asian.
Myöhemmissä keskusteluissa kun ihmiset rupesivat puhumaan
Madonnasta ja Neitsyt Mariasta niin Lucia huomautti erityisesti että hän ei ole
milloinkaan sanonut kuka tämä olento on, vaan että olento oli käskenyt heitä
saapumaan paikalle 13 päivä joka kuukausi ja lokakuun 13 päivänä olento
kertoisi kuka hän on.
Â
Mutta jo ennen tätä päivämäärää kaikki olivat
automaattisesti olettaneet että kyseessä oli Neitsyt Maria ja Lucia sanoi vain
että se oli ' aika pieni ja nätti nainen ' .
Vasta 13 lokakuuta olento kertoi kuka hän on, eli Neitsyt
Maria ja hän oli antanut Lucialle kehoituksen ' Minä olen Rukousnauhan Neitsyt,
rakentakaa tänne kappeli ' !
14- vuoden iässä Lucia vietiin salaa luostariin ja hän jäi
sinne loppuiäksi ja hänet eristettiin täysin ulkomaailmasta ja esim. kaikki
toimittajat jotka yrittivät saada yhteyttä häneen epäonnistuivat.
Luciaan sai yhteyttä vain kirkon korkeiden virkamiesten
kautta ja yleensä nämä kielsivät tapaamiset.
Lucia oli kuitenkin kirjoittanut muistelmiaan ja tehnyt
muistiinpanoja siitä mitä lapset olivat nähneet ja kokeneet ja näitä muistelmia
on julkaistu vuosien varrella.
Tämän kirjan tekijät ovat vertailleet näitä muistiinpanoja
ja muistoja keskenään ja ovat todenneet että aikuisiän Lucian muistot ja
selostukset
vuoden 1917 tapahtumista eroavat alkuperäisista
selostuksista vuodelta 1917 sillä tavalla että on tullut lisää yksityiskohtia
ja tulkintoja joita ei ollut mukana vielä vuonna 1917 ja kirjan tekijät
olettavat että nämä lisäykset ja uudet tulkinnat ovat tulleet mukaan kuvioihin
juuri sen johdosta että Lucia on ollut alttiina uskonnon vaikutukselle
luostarissa.
Tekijät viittaavat Lucian omaan kertomukseen jossa hän
vuonna 1922 vielä puhui siitä että olennolla oli kädessään pallo ja vuonna 1941
74 sivua myöhemmin samassa julkaisussa niin tämä pallo onkin muuttunut
sydämeksi joka sitten taas myöhemmin muuttuu " Marian puhtaaksi sydämeksi
" .
Tässä kirjan tekijät viittaavat siihen että alunperin
olennolla oli pallo kädessään ja he viittaavat tässä taas aikaisemmin
mainittuun tapaukseen joka sattui Argentiinassa vuonna 1978 jolloin ne olennot
joita silloin havaittiin oli myös pallo kädessä.
Tekijät julkaisevat myös piirroksen siitä olennosta jonka
lapset näkivät Fatimassa ja tämä piirros on tehty tämän kirjan tekijöiden
tulkinnan mukaan tutkittuaan tarkkaan lasten alkuperäisiä selostuksia olennon
ulkonäöstä. Tekijät toteavat että tämä piirros ei ole ollenkaan samannäköinen
kuin katolilaisen kirkon perinteinen kuva Neitsyt Mariasta vaan ne ovat aivan
erinäköisiä.
Kirjan sivulla 17 kerrotaan olennon liikkeistä ja että
lasten mukaan olento
ei milloinkaan hymyillyt tai näyttänyt surulliselta vaan oli
vain totisen näköinen eikä olento milloinkaan katsonut suoraan havaitsijoihin
joita myöhemmin oli runsaasti paikalla eikä olento tehnyt ristinmerkkiä eikä
rukoillut eikä siirtänyt rukousnauhan kuulia.
Francisco on huomauttanut että olento ei liikuttanut
lainkaan suutaan ja ainoastaan Lucia sanoo että olento siirsi kerran kätensä
sivulle ja toisen kerran että olento käänsi kätensä kämmenet ylöspäin ja että
kerran olento ' osoitti sormenpäällään pantaa missä aurinko sijaitsi ' .
Francisco puolestaan sanoo että olento ei kävellyt vaan
yksinkertaisesti siirtyi paikasta toiseen. Olento ei liikuttanut jalkojaan.
Francisco sanoo myös että kun olento poistui niin hän teki
sen kääntämällä selkänsä havaitsijoihin joka taas tarkoittaa sitä että olennon
on täytynyt tehdä puoliympyrämäisen käännöksen.
Tämän jälkeen olento haihtui pois vähitellen, ensi pää,
sitten yläruumis ja viimeinen asia jonka he näkivät oli hänen jalkansa.
Yhteenvetona sivulla 18 kirjan tekijät toteavat että:
-Olento jonka lapset havaitsivat oli ilmeisesti naispuolinen
ja erittäin
 kaunis.
-Se oli valossa joka oli niin kirkas että se häikäisi.
-Olento oli suunnilleen 110 cm pitkä, 11- 15 vuoden ikäinen,
hänellä oli
 hame, takki, viitta ja ehkä hartiaviitta jotka olivat valkoisia.
-Hänen hameessaan ja viitassaan oli ruudulliset kultaiset
säikeet.
-Hänen takissaan oli kaksi tai kolme punosta ranteiden kohdalla.
-Hänellä oli päässään jotakin joka peitti hänen korvansa ja
hiuksensa. -Hänellä oli mustat silmät.
-Hänellä oli jokin joka muistutti rukousnauhaa ja kaulassaan
ikäänkuin
 korvarenkaista tehty ketju.
-Vyöterön kohdalla hänellä oli valaiseva pallo.
-Hän tuli ylhäältä ja haihtui pois vähitellen paluusuuntaan.
-Hän ei liikuttanut kasvojaan eikä liikuttanut jalkojaan kun
hän liikkui.
-Hän puhui liikuttamatta huuliaan.
-Hän liikutti kättään vain kerran
-Hän käänsi selkäänsä havaitsijoihin päin kun hän poistui.
Sivulla 18 kirjan tekijät kysyvät että kuka olento oli?
Tekijät viittaavat ilmestykseen vuodelta 1846 La Salettessa
jossa 15- vuotias tyttö kirjoitti Paaville ja pyysi että Paavi päättäköön oliko
kyseessä Neitsyt Maria.
Toisaalta taas Lourdesin tapauksessa niin havaitsija
Bernadette katsoi patsasta jonka veisti Fabisch- niminen kuvanveistäjä ja
toteaa että se on kaunis, mutta ei sen näköinen miltä ilmestys oli näyttänyt.
Fatimassa taas niin se kuva joka on julkaistu Fatiman
Neitsyeestä ei ole yhdenmukainen sen kanssa mitä havaitsijat sanoivat.
Kirjan tekijät ajavat tässä takaa sitä että se on ympäristö
ja yleinen mielipide, ja sen takana tietysti kirkko, joka vaikuttaa sillä
tavalla että havaittu olento monessa ilmestyksessä saa Neitsyt Marian
ulkomuodon vaikka alkuperäiset havaitsijat ovat sitä mieltä että nähty ilmestys
tai olento oli erinäköinen kuin myöhemmin on sanottu.
Tekijät viittaavat myös tilastoon jossa todetaan että 7
ilmestystapauksessa joita kirkko tunnistaa niin Neitsyt kertoi kuka hän on vain
3 tapauksessa.
Sen lisäksi on olemassa 50 tapausta joita kirkko ei tunnista
ilmestyksenä ja näistä taas vain 23 identifioi itsensä.
Ensimmäisessä ryhmässä 43 % identifioi itsensä ja toisessa
ryhmässä 54 % identifioi itsensä.
Tekijät viittaavat tässä sitten Salvador Freixedon kirjaan '
La Religion entre la Parapsicologia y los Ovnis ( Religion within
Parapsychology and Ufology ) vuodelta 1977.
Freixedon mukaan kyseinen ilmiötä on kaikkina aikoina ja
kaikissa uskonnoissa ja oloissa luonnehdittu kolmella eri tavalla:
a) Kyseessä on oikea, todellinen ilmiö joka ei ole täysin
mitä näemme ja
   kuulemme.
b) Ilmiö on fyysinen joka ilmenee mm. säteilynä,
värähtelyinä jne. mutta
    sitä ohjaa sellaiset fysiikan lait joita emme vielä tunne.
c) Tämä ilmiö muuttaa täysin meidän aistimme ja aivomme
normaalia
   toimintaa ja aiheuttaa tahallisesti tai tahattomasti
havaintovirheitä.
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut
kirjaesittelyn Salvador Freixedon kirjasta ' Visionaires, Mystics and
Contactees ) . Â
Tekijät viittaavat tämän jälkeen esim. Bertrand Méheust-
nimiseen kirjailijaan joka täysin torjuu avaruushypoteesin ja ranskalaiseenÂ
Micheliin joka on siirtynyt siihen suuntaan että kyseessä saattaa olla
fantastinen poltergeistilmiö joka irrottaa itsensä spontaanisesti tilassa
ikäänkuin se olisi jonkun kauempana olevan psyykkisen vaikutuksen alainen.
Tekijät luettelevat sitten sivulla 24 eri asiantuntijoiden
mielipiteitä siitä että mistä voisi olla kysymys ja kertovat että Freixedo
hypotisoi että ufot voisivat olla:
-ihmiskunnan alitajunnan kollektiivinen projektio.
-muiden ulottuvuuksien olentojen tai älykkäiden energioiden
 manifestaatio.
-meidän maailmamme muiden fyysisten asukkaiden
manifestaatio.
-miltei älykäs psyykkisen energian jäännös jonka nukleiini
toimii
 automaattisesti.
-ulkoavaruuden asukkaiden vierailut.
Muut tutkijat ovat jakaneet hypoteesit kolmeen pääryhmään:
a) Ufot ovat peräisin meidän universumista
b) Ufot ovat peräisin universumista joka
   1) on aika- avaruudessa rinnakkainen
   2) on rinnakkainen avaruudessa mutta ei ajassa
   3) on rinnakkainen ajassa mutta ei avaruudessa
c) kyseessä on älykäs prosessi joka on meidän oman aika-
avaruus
   jatkumon ulkopuolella.
Tri Jacques Vallee ja tri J. Allen Hynek ovat yhteisessä
teoksessaan esittäneet neljä hypoteesia:
1A- avaruusolennot
1B- ekstra- inhimilliset Maan asukkaat
2A- Olennot salaisesta tukikohdasta Maassa.
2B - geneettinen ohjelmointi
Â
Kirjan toisessa osassa tekijät ottavat esille esimerkkejä
fyysisistä havainnoista ilmestysten aikana ja etsivät vastaavanlaisia
havaintoja ufologiasta.
Ensimmäiseksi tekijät ottavat esille salamoinnin,
eli lapset kertoivat usein että salamoi kun ilmestys saapui.
Vertaileva kohde ufologiasta on esim. tapaus Ranskassa
vuonna 1968 jolloin tri X, josta ranskalainen ufotutkija Michel on kertonut
usein, heräsi keskellä yötä siihen että hänen 14- kuukautta vanha poikansa
osoitti ikkunaa josta näkyi salamointia ja tri luuli aluksi että kyseessä on
ukkonen mutta kun hän siirtyi terassille hän huomasi kaksi samanlaista kiekkoa
jotka lähestyivät toisiaan ja sulautuivat yhteen.
Toisena  esimerkkinä tekijät ottavat esille
mehiläisen surinan ja kertovat että Fatimassa lapset kertoivat kuulleensa
ikäänkuin mehiläisen surinaa ja myös muut paikallaolleet kertoivat että kun
ilmestyksen nainen puhui niin se kuulosti ikäänkuin mehiläisen surinalta vaikka
he eivät pystyneet erottamaan sanoja.
Ufologiasta löytyy taas vastaavanlaisesti monta tapausta
jossa havaitsija puhuu mehiläisen surinasta ja tekijät ovat ottaneet yhden
esimerkin Portugalista vuodelta 1968 jolloin eräs henkilö huomasi että hänen
radioonsa tuli häiriöitä. Kun hän meni ulos katsomaan niin hän näki
kiekkomaisen kohteen jossa oli lasista tehty torni ja pieni kansi jossa oli
kaksi olentoa.
Havaitsija, joka oli vartija, kohdisti taskulamppunsa
olentoihin mutta näki ainoastaan visiirin ja heidän pukunsa joka oli
lyijynvärinen. Samalla hän kuuli ikäänkuin mehiläisten surinaa.
Kolmanneksi niin Fatiman tapauksessa lapset ja myös
useat aikuiset ovat puhuneet jyrinästä, eli ukkosen jyrinästä, joka
toisten mukaan kuului kun ilmestys saapui, ja toisten mukaan kun se poistui, ja
toisten mukaan taas sekä sen saapuessa että poistuessa.
Kirjan tekijät viittaavat tässä myös eri maiden
kansantaruihin joiden mukaan jumalat laskeutuivat ja lähtivät takaisin
taivaaseen jyrinän saattamana ja mainitsevat Zeuksen sekä pohjoismaisen Torin
että hindulaisen Raaman ja Bhiman ja jopa azteekkien Mixcouaatlin joka
laskeutui jyrinän saattamana maahan.
Jopa vielä tänä päivänä Kanadan alkuperäiskansat puhuvat
' jyrinälinnusta ' joka tulee alas taivaasta.
Uuden Seelannin maorit puhuvat myös Tane- nimisestä
jumalasta jota sanotaan ' jyrinäjumalaksi ' .
Tekijät viittaavat tässä amerikkalaiseen ydinfyysikkoon
McCampbelliin ufotutkimuksiin ja kertovat että McCampbell on myös tutkinut
näitä ääni- ilmiöitä. McCampbell tutki 103 tapausta vuosilta 1958- 1968 ja
jakoi näitä ääniä viiteen eri ryhmään, eli
-violent ( raju )
-low tone ( matala ääni )
-blowing ( puhallus )
-high tone ( korkea ääni )
-ringing ( soiminen )
Violent ( raju )- äänen kohdalla McCampbell jakaa äänet
vielä kahteen alaryhmään, eli
-shockwave- type explosion ( paineaaltomainen räjähdys ), ja
-continuous deafening sound ( jatkuva korviahuumaava ääni )
Ilmaisu ' jyrinä' kuuluu tähän viimeiseen ryhmään.
McCampbelliin viitaten tekijät toteavat että tämä voiman
käyttö ufon nopeaa kiihdyttämistä varten tai nopeaa jarruttamista varten on
suorassa yhteydessä näihin ääniin, vaikka niitä ei pidä sekoittaa ufon
tavalliseen hiljaiseen liikkumiseen kun se laskeutuu tai lähtee lentoon.
Tekijät huomauttavat että jyrinä joka kuului kun Fatiman
ilmestys saapui ja lähti sopii täydellisesti McCampbellin luetteloon.
Fatiman ilmestyksen kohdalla on kuultu kaikki McCampbellin
luettelemat äänet, vaikkakin havaitsijat ovat selostuksissaan käyttäneet omia
ilmaisuja niiden kuvaamiseksi.
On kuultu jyrinää, huminaa, hyrinää, miten ' ilmaa
liikuteltiin ' , jylinää, buumi ja ' raketin sihinää ' .
Kirjan tekijöiden mukaan Fatimassa kuultiin erinomainen
kokoelma McCampbellin luettelemia ääniä.
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut
kirjaesittelyn McCampbellin kirjasta ' Ufology- A Major Breakthrough In The
Scientific Understanding of Ufos. ' )
 Neljäntenä fyysisenä ilmiönä tekijät ottavat esille
oudot pilvet ja kertovat että Fatimassa havaittiin kaksi eri pilvityyppiä, eli
yksi pieni pilvi joka oli sen tammen yläpuolella jossa ilmestys näkyi ja josta
lukuisat silminnäkijät ovat kertoneet. Toinen pilvityyppi oli taivaalla olevat
oudonväriset pilvet jotka liikkuivat tuultakin vastaan.
Tekijät kertovat myöskin että Lucia kerran kun hän katsoi
tällaista pientä pilveä joka oli ollut tammen yläpuolella niin kun tämä pilvi
poistui niin Lucia seurasi sitä katseellaan ja totesi että ' nyt tämä pilvi on
noussut taivaalle ja ovet ovat sulkeutuneet ' .
Tekijät kiinnittävät huomiota nimenomaan tähän lausuntoon '
ovista '
ja pohtivat että mitä sekin tarkoitti.
Ufologiasta löytyy taas lukemattomia tapauksia joissa on
nähty outoja pilviä ja jopa ufoja menevän pilviin ja tekijät ottavat esimerkin
Englannista vuodelta 1969 jolloin William Holland- niminen mies näki hopeisen
kohteen joka lensi 20 metrin korkeudessa Englannissa jonka jälkeen esine nousi
ja meni pilveen jonka väri oli epätavallinen ja joka liikkui tuulta vasten.
Tekijät viittaavat taas McCampbelliin joka on tuonut esille
että tällaisia pilviä voi syntyä kun ufo lähtee leijuttuaan ennen lähtöä
matalalla.
Lisäksi viitataan mm. ranskalaiseen Plantieriin josta
allekirjoittanutkin on kertonut kirjassani ' Tosiasioita ufoilmiöstä '.
Myös Plantier tuo esille käsitystään siitä että jos ufo
ajokoneistona käyttää sitä mallia mitä hän on esittänyt niin havaitsijan ei
pidä yllättyä jos yllättäen saa nähdä pienen pilven joka liikkuu itsekseen ja
tarvittaessa tuulta vasten.
McCampbell lisää myös että tavanmukaisesti ufot piiloutuvat
pilviin jolloin pilven väri saattaa muuttua merkilliseksi ufon vaikutuksesta.
McCampbell luulee että se on vety joka aiheuttaa nämä
värimuutokset.
Viidenneksi tekijät ottavat esille vaikutukset
ympäristöön ja kertovat että Fatiman tapauksessa useat, ilmeisesti miltei
kaikki, havaitsijat huomasivat että aikaisemmin kirkkaasti paistanut aurinko
himmeni yllättäen samalla kuin lämpötila laski huomattavasti. Jotkut
havaitsijoista kertovat että taivaalta sateli myös hiukkasia jotka muistuttivat
lumihiutaleita jotka värjäsivät ympäristön eri väreihin.
Tekijät etsivät vastaavanlaisia tapaksia ufologiasta ja
ottavat esimerkiksi tri Padro Leonin joka havaitsi valtavan pallon
Kanariansaarilla kesäkuussa 1976 ja tohtori totesi mm. että lämpötila laski ja
he tunsivat intensiivistä kylmyyttä joka oli erilaista kuin fyysinen kylmyys.
( Leonista on kerrottu lyhyesti allekirjoittaneenkin
kirjoissa ' Ufot ja tiedemiehet ' sekä ' Onko ufoilmiössä logiikkaa?'Â
Tekijät viittavat myös Fatimaan jossa eräs henkilö oli
kiikarilla nähnyt auringon lähellä olevaa ' tikkaita muistuttavan esineen ' .
Tekijät pohtivat että voisiko olla sillä tavalla että hän
näki valtavan emoaluksen jossa oli runsaasti ikkunoita ja nämä näyttivät matkan
päästä tikkailta, ja että tämä pienempi ufo sitten tuli ulos tästä emoaluksesta.
Tekijät pohtivat että kyseessä on saattanut olla
keinotekoinen auringonpimennys ja he ovat laskeneet että jos kyseessä olisi
ollut ufo jonka läpimitta oli 600- 1 000 metriä ja joka olisi 6 km: n
korkeudessa niin tämä aiheuttaisi paikallisen auringonpimennyksen Fatimassa.
Tekijät kysyvät sitten että onko olemassa ufo jonka koko on
tuota luokkaa ja viittaavat siihen että havaintoja on runsaastikin näin isoista
ufoista ja viittaavat mm. Neuvostoliiton Tiedeakatemian raporttiin '
Observations of Anomalous Atmospheric Phenomena in the USSR ' jonka Gindilis
& Menkov & Petrovskaya julkaisivat vuonna 1979.
Tässä raportissa kerrottiin jättimäisestä ufosta joka oli
havaittu Kaukaasuksella ja josta on kerrottu m. m. allekirjoittaneen kirjassa
' Tähtitieteilijät ja ufot ' ( Vuosi 1967, tapaus Kazanissa
) .
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut
kirjaesittelyn Gindilisin & Menkovin & Petrovskayan raportista ) .
Kuudenneksi tekijät tuovat esille tuoksut ja hajut.
Tekijät kertovat kuinka
lapset olivat tuoneet kotiin kukkakimpun josta tuli
miellyttävä parfyymin tuoksu, ikäänkuin tuntemattomista aineista. Lucian äiti
ei ollut milloinkaan tuntenut vastaavaa tuoksua.
Eräänä päivänä lokakuussa Lucia ilmoitti äidilleen että '
hän on täällä nyt ' ja ryhtyi keskustelemaan jonkun kanssa vaikka äiti ei
nähnyt mitään. Äiti tunsi kuitenkin saman tuoksun kuin aikaisemmin.
Ufologiasta voidaan taas esimerkkinä ottaa tapaus vuodelta
1967 jolloin rauhantuomari John H. Demler oli ajelemassa Pennsylvaniassa kun
hän havaitsi kohteen joka oli n. 10 metriä läpimitaltaan ja joka laskeutui
hitaasti maahan ja tällöin lensi Demlerin auton ylitse. Kohteesta kuului ääni
joka muistutti sähkömoottoria ja siitä tuli liekkejä.
Demler kertoi tunteneensa voimakkaan rikin hajun mutta samalla
kamferin tuoksun.
Brasiliasta löytyy taas tapaus jossa rva Lucia Anhaia näki
oranssinvärisen valon joka leijui puiden latvojen korkeudella. Hän ei kuullut
mitään ääntä mutta tunsi miellyttävän tuoksun.
Tekijät viittaavat taas McCampbelliin joka on sitä mieltä
että nämä tuoksut ja hajut saattavat olla seuraus ufon pinnassa tapahtuvasta
sähköisestä purkauksesta ja tuoksut saattavat liittyä ufon valoisuuteen.
McCampbell kertoo että sykkivä mikroaaltojen purkaus ilmaan
saattaa riittää typpihapon synnyttämiseksi, sekä sivutuotteena bentseeniä jota
on havaittu ufojen läheisyydessä.
Â
Seitsemäs  kohta liittyy valaiseviin kohteisiin ja
tässä yhteydessä ilmenee että Fatiman tapauksista 1917 on olemassa useitakin
silminnäkijähavaintoja taivaalla olevista kohteista joista ei ole paljon
puhuttu, ainakaan uskonnollisessa kirjallisuudessa.
Tämän kirjan tekijät ovat kaivaneet esille muutama näistä
silminnäkijäkertomuksista ja toistaa ne nyt tässä kirjassa. Esim. elokuussa
Manuel Marto- niminen henkilö kertoi havainneensa eräänlaisen valaisevan pallon
joka kiersi pilvien sisällä.
Eräs lukija josta tekijät käyttävät nimimerkkiä ' Rva J. '
kirjoitti 30.10.1917 kirjeen ' Correio da Beira ' - nimiseen lehteen.
Lehti julkaisi tämän kirjoituksen 10.11.1917 ja tässä
kirjeessä rva J. kertoi
että ' kello 13 kun pilvet hälventyivät niin näimme hopeisen
pallon joka ilmestyi. Pallo teki pienen ympyrän ja lensi siellä sun täällä
pilvien läpi. Tämän se teki kolme kertaa 3- 4 minuutin välein. '
Fatimasta löytyy useita silminnäkijähavaintoja jotka itse
asiassa ovat klassisia ufohavaintoja.
Esim. Joaquim Xavier Tuna kertoi että ' 13.8 näin auringon
tulevan alas ilmestyksen aikaan. Aurinko ei kuitenkaan milloinkaan normaalistiÂ
laskeutunut yhtä alas kuin sinä päivänä, ei edes 13.10. Kaikki ympärilläni
muuttui keltaiseksi. '
Syyskuussa taas Joel de Deus Magno kertoi kuinka hän näki
kuinka usea silminnäkijä näki pitkulaisen kohteen joka oli valkoinen, vain
vähän pienempi kuin kananmuna, kirkas ja jonka suurempi pää oli alaspäin.
Kirjan tekijöiden mukaan havaitsija tässä yrittää kertoa
että kohde oli korkeampi kuin mitä se oli leveä.
Lääket. tri Jose Maria Pereira Gens oli silminnäkijänä ja
kertoo että kun hän katsoi taivaalle hän näki valaisevan kohteen joka lensi
itäänpäin ja tohtori täsmentää sitten että kohde oli korkeampi kuin leveä. Se
oli valaiseva ja lensi tasaisella nopeudella kunnes se katosi horisonttiin.
Pappi, Monsignor Joao Quaresma, kertoo että hän näki
valaisevan pallon joka liikkui idästä länteen, hitaasti ja majesteetillisesti
kunnes yllättäen pallo valoineen katosi . Itse asaissa Quaresma seisoi Lucian
vieressä Lucian huutaessa ' näin hänet, näin hänet, hän laskeutuu ! ' .
Quaresma sanoo varovasti että se oli ' Lucian näköinen tyttö
' mutta tekstistä ilmenee että se todennäköisesti oli juuri nimenomaan Lucia.
Pappi toteaa vain että hän on nähnyt kulkuneuvon joka
kuljetti Neitsyt Marian taivaasta alas Maapallolle.
Siihen aikaan pidettiin vielä luonnollisena että taivas oli
jossain avaruudessa.
Pappi jatkaa sitten vielä että ilmestyksen jälkeen sama
kulkuneuvo kuljetti Neitsyt Marian takaisin taivaaseen.
Kirjassa kerrotaan sitten että monet kertomukset sanovat
että pallo oli pitkulainen jonka suurempi, eli paksumpi puoli oli alaspäin ja
jotkut sanovat että se oli lentokoneen muotoinen.
Galamba de Oliveira puolestaan havaitsi syyskuussa
valaisevan pallon joka hänen mielestään oli metrin verran auringosta.
Tämä valaiseva pallo laskeutui länteen päin ja kun se
saavutti horisontin se kiipesi taas uudestaan ylös auringon suuntaan.
Edellämainittu Joaquim Xavier Tuna kertoi 13.9 nähneensä
' valtavankokoisen ristin tulevan auringosta ' ja lentävän
horisonttiin. Välillä risti oli näkyvissä ja välillä se katosi näkyvistä kunnes
se ilmestyi taas.
Inacio Antonio Marques taas näki useita valkoisia kuppeja
jotka lensivät idästä länteen.
Eräs Santarem- pappisseminaarin professori, Antonio Maria de
Figueiredo, kertoi toiselle papille että 13 päivänä kello 15 iltapäivällä hän
oli nähnyt tähtiä jotka olivat tähtitaivaan alapuolella.
Eräs rouva L. de S. kirjoitti Raio de Luz- lehteen että
monet havaitsijat näkivät kauniin tähden joka liikkui salamannopeasti
tammipuuta kohti ilmestyspäivänä.
Kun taas varsinaisesta ufologiasta etsii vertailukohteita
Fatiman havaintoihin ja ufoista jotka ovat piilossa pilvien sisällä niin
tekijät ottavat esimerkin Portugalista vuodelta 1977 jolloin Portugalin
ilmavoimien lentäjä havaitsi pilven sisällä ufon. Hän päätti lentää mittarien
avulla ja kun hän meni pilveen hän näki jotakin tummaa pilven sisällä ja
lentäjän mielestä ufo näytti olevan nimenomaan piilossa pilven sisällä.
Toisaalta Ranskassa lokakuussa 1952 havaittiin pilven
sisällä oleva ufo ja ufon sisällä nähtiin ihmisiä muistuttavia hahmoja.
Klassisia ufohavaintoja on kirjallisuudessa runsaastikin ja
otan tässä vain esimerkkinä ja vertailumielessä esille sitä kun eräs havaitsija
Fatimassa puhui siitä että hän näki ' ristin ' .
Kirjan tekijät ovat USA: sta löytäneet esimerkin vuodelta
1951 jolloin kaksi lennonjohtajaa näkivät valaisevan kohteen joka muistutti
lentokonetta jonka runko oli sikarinmuotoinen ja siinä oli suoraan ulospäin
menevät siivet jotka olivat suurempia kuin B- 29 - koneessa, eli toisin sanoen
alhaalta katsottuna se muistutti ristiä.
Myös Englannissa eräs poliisi havaitsi 1967 ristinmuotoisen
kohteen joka lensi taivaalla mutta se oli paljon isompi kuin tähti.
Ennen kuin kohde katosi horisontissa sen poimi mukaansa
toinen kohde joka myös oli ristinmuotoinen.
Fatimassa havaittiin myöskin pieniä kohteita jotka nykyisin
sanottaisiin
' foofightereiksi ' . Vastaavasti kirjan tekijät ovat
löytäneet havainnon Portugalista vuodelta 1957 jolloin luutnantti Alvaro
Vicente havaitsi
' intensiivisen valon joka ilmestyi kiitoradan itäpuolella '
. Se oli suunnilleen 20 cm läpimitaltaan ja liikkui ylös-alas.
Hollantilainen fyysikko Jan Heering toteaa että on olemassa
ufoja jotka ovat
10 cm läpimitaltaan ja näyttävät älykkäiltä ja hänen
mielestään kyseessä ovat kauko- ohjatut laitteet joissa mahdollisesti on
tunnistimet ja ovat etukäteen ohjelmoituja.
Heeringin mukaan nämä ovat älykkäässä ohjauksessa. Heeringin
mukaan nimenomaan nämä pienemmät ' foofighterit ' näyttävät olevan tehty
jonkunlaisesta kaasua tai plasmaa muistuttavasta aineesta ja liikkuvat
hitaasti. Ne saattavat ilmestyä yllättäen ja katoavat yllättäen ikäänkuin niitä
olisi sammutettu samalla tavalla kuin sammutetaan valoa.
Heeringin mukaan ' nämä valmistetut valot saattavat olla
osoitus siitä että on olemassa muunlaisia harvinaisia tai haihtuvia aineita.
'
Heering toteaa näistä myös että ne liikkuvat älykkäällä
tavalla ja näyttävät välillä eläviltä olennoilta.
Kohdassa kahdeksan kirjan tekijät kertovat
valosilloista tai valokiiloista jotka tulevat ufosta ja he viittaavat taas
Fatimaan ja kertovat kuinka lapset kertoivat että ilmestys saapui valon
ympäröimänä, ja että tämä valo ulottui ehkä puolitoista metriä hänestä.
KIrjan tekijät ovat löytäneet silminnäkijän, eli Gilberto
dos Santosin, kertomuksen jossa hän kertoo havainneensa kaksikin kertaa, eli
ensin syyskuussa valorampin joka ulottui ilmestyksestä tammipuuhun ja olento
laskeutui tätä ramppia pitkin ikäänkuin se olisi ollut ' katu ' .
Hän näki kuinka lapset polvistuivat ja olivat värikkään
valaisevan läpinäkyvän valoympyrän sisällä.
Tämä valokiila tuli taivaalta jostain auringon ja idän
välistä ja kun lapset taas nousivat pystyyn niin valokiila vetäytyi maasta
ylöspäin muutamassa sekunnissa kunnes se katosi kokonaan.
Kuukausi myöhemmin, eli 13.10 Gilberto palasi takaisin
paikalle ja oli jo paikalla kun lapset saapuivat ja myös tällä kertaa hän näki
kuinka lapset olivat valaisevan, värikkään, läpinäkyvän ympyrän sisällä samalla
tavalla kuin syyskuussa ja Gilberton mielestä ympyrän läpimitta oli suunnilleen
2- 3 metriä.
Gilberto kertoo myöskin että Lucia oli käynyt hänen
vanhempiensa kotona ja Lucia oli tällöin kertonut että hän näki ikäänkuin '
kadun ' joka oli tehty värikkäästä valosta ja joka johti alhaalta ylöspäin.
Tämä oli tilanteessa jossa ilmestys taas nousi taivaalle.
Lucia kertoo muistelmissaan että oli ikäänkuin hän olisi
nähnyt ' tien, valotien ' .
Kirjan tekijät ovat etsineet vastaavanlaisia tapauksia
ufologiasta ja tuovat esille suomalaisen Imjärven tapauksen vuodelta 1970,
jolloin havaitsijat myös näkivät tällaisen valokiilan joka tuli ufosta ja
valokiilassa ilmestyi olento.
Toinen tapaus on Argentiinasta vuodelta 1978 jolloin
aikaisemmin mainittu Arias- perhe näki valokiilan päässä kaksi tukevaa olentoa
ja kirjan tekijät ovat sitä mieltä että tätä valokiilaa käytetään muukalaisten
kuljettamiseen ja he kertovat myös että on havaittu valokiiloja jotka tulevat
niin korkealta kuin 2000- 3000 metrin korkeudesta.
Usein on nähty että tämä valokiila muistuttaa kiinteätä
ainetta. On useita tapauksia joisa on havaittu että se etenee vaihettain ufosta
ja vetäytyy vaiheittain takaisin ufoon. Â
Tässä tekijät viittaavat ranskalaiseen professoriin Petitiin
ja hollantilaiseen Meesseniin jotka pohtivat protonisädettä ja kirjan tekijät
vittaavat Heeringiin joka puolestaan viittaa Physics Today- julkaisun vuoden
1976 marraskuun numeroon jossa James F. Ziegler on julkaissut valokuvan jossa
näkyy protonisäde jonka muoto on täysin sylinterinmuotoinen.
Kohdassa yhdeksän  kirjan tekijät ottavat esille
tuulenpuuskat.
Jotkut havaitsijat Fatimassa kertoivat tuulenpuuskasta ja tekijät
ovat löytäneet ufologiasta vastaavanlaisia kuvauksia.
Esim. Coloradossa, USA: ssa vuonna 1950 niin eräs mies
Denveristä näki munanmuotoisen kohteen joka lensi noin 15 metrin korkeudessa
eräässä rotkossa. Ufon yläosassa oli valaiseva valo ja havaitsija tunsi
tuulenpuuskan ja akridiinihapon hajun.
Myös Espanjasta löytyy tapaus vuodelta 1967 jossa eräs nuori
mies palasi kalastusmatkalta polkupyörällä ja hän näki taivaalla mustan kohteen
ja hän tunsi tuulenpuuskan joka aiheutti sen että hän rupesi palelemaan.
Kirjan tekijät viittaavat tässä Meesseniin joka pohtii että
saattaa olla että se on poistuva ufo joka aiheuttaa tämän tuulenpuuskan samalla
tavalla kuin ohi ajava auto aiheuttaa tuulenpuuskan.
Kirjan tekijöiden analyysissa niin sanottu enkelintukka on
kohta kymmenen .
Tekijät toistavat varsin monen Fatiman silminnäkijän
selostuksen siitä kuinka he näkivät ' lunta tai lumihiutaleita tai kukkia tai
ruusujen terälehtiä ' jotka satoivat alas taivaalta.
Eri henkilöt kuvailevat alastulevaa ainetta eri sanoilla,
toiset viittaavat lumeen, toiset lumihiutaleisiin, toiset kukkiin, ruusujen
terälehtiin, kukkasateeseen jne.
Esim. 13.5.1923 Isä Benevenute kertoo havainneensa
hiutaleita jotka putosivat alas ja hän lähettää lehden yleisöpalstalle
kirjoituksen jossa hän huomauttaa että tätä ainetta tuli alas koko alueella ja
myös kaukana Fatimasta, eli sitä tuli alas laajalla alueella.
Tyypillistä sille aineelle joka tuli alas Fatimassa oli se
että se haihtui heti kun se putosi maahan ja monen mielestä se haihtui jo ennen
kuin se osui maahan.
40 vuotta Fatiman jälkeen,eli 17.10.1957 tämäntyyppistä
ainetta putosi Cova da Iriaan mutta tällä kertaa se ei haihtunut heti
osuessaan maahan vaan sitä jäi puihin ja puhelinpylväisiin ja moneen muuhun
paikkaan.
Tästä aineesta otettiin jopa valokuva joka julkaistaan tässä
kirjasssa sivulla 92.
Kirjan tekijät etsivät taas rinnakkaisia tapauksia
ufologiasta ja löytävät tapauksen niinikään Portugalista mutta vuodelta 1857,
jolloin tällaista n. s. ' enkelintukkaa ' putosi taivaalta.
Tämän jälkeen tekijät siirtyvät tunnettuun ranskalaiseen
Oloronin tapaukseen vuodelta 1952 jolloin nähtiin iso sylinterimäinen ufo jonka
vanavedessä tuli 30 muuta kohdetta ja jokaisesta tuli tällaista ' enkelintukkaa
' ulos. Myös tästä enkelitukasta saatu valokuva julkaistaan sivulla 93.
Kirjan tekijät ryhtyvät tässä nyt käyttämään '
enkenlitukasta ' nimeä
' fibralvina ' jonka nimen on keksinyt portugalilainen
tutkija Raul F. Berenguel.
Ufotutkija Raul F. Berenguel joka on tutkinut nimenomaan
tätä nykyaikaista
' enkelintukkaa ', eli ' fibralvinaa ' on tuonut esille että
siinä on erittäin vahva vetovastus ja on erittäin ohutta ja että se koostuu
natriumista, hiilestä, vedystä, tinasta, boorista, kalsiumista, ja
magnesiumista.
Siinä on myös jossain määrin silikonia.
Se palaa 280 asteessa (C?).
Berenguel on sitä mieltä että on olemassa eri tyyppisiä
fivralvinoja.
Manitobassa, Kanadassa, eräs karjatilallinen näki kaksi ufoa
maillaan syyskuussa 1968 ja hän näki leijuvaa ainetta jota hän rinnasti popcorniin
joka putosi koneista.
Tästä satiin talteen näytteitä ja infrapunaspektroskooppi
paljasti että kyseessä oli selluloosaa jonka kuidut olivat 0,02 mm
läpimitaltaan.
Aikaisemmat tutkimukset tästä aineesta osoittivat että
kuidut olivat raionia jota oli päällystetty viskoosisella aineella.
Italian Firenzessa taas havaittiin vuonna 1954 merkillinen
kohde josta putosi pumpulimaista ainetta. Eräs opiskelija keräsi talteen
näytteitä tästä aineesta ja vei ne paikallisen yliopiston kemian laboratorioon
ja siellä tutkittiin tätä n. s. ' lunta ' ja todettiin että se koostui
etupäässä boorista, silikonista, kalsiumista ja magnesiumista
makromolukaarisessa rakenteessa.
2.11.1959 kaksi kiekkomaista kohdetta lensi Evoran yli ja
niistä putosi
n. s. ' enkelintukkaa ' alas ja paikallisen Kauppa- ja
Teollisuuskoulun oppilaat ja professorit keräsivät talteen tätä ainetta ja
tutkivat sitä laboratoriossa jossa todettiin että se koostui ohuista langoista
jotka menivät sikin sokin poikittain täydellisessä epäjärjestyksessä ja että
niiden ympäri oli gelatiininen aine joka oli läpinäkyvä, väritön mutta hiukan
kellertävä.
Tällöin syntyi ajatus että ne kiekot jotka oli havaittu
Evoran yllä kuljettivat mukanaan erittäin suurta, meduusan tapaista,Â
biologista olentoa itse teknisen kiekon alapuolella.
Tällaiseen tulokseen tuli raportin kirjoittaja joka oli
käyttänyt kaukoputkea tarkkaillessaan ufoja.
Raportin kirjoittaja oli siihen aikaan mainitun koulun
johtaja ja lisäksi hän kertoi että kun tutkittiin tätä enkelintukkaa niin
löydettiin merkillistä otusta jolla oli pyöreä keho josta tuli kymmenen
lonkeroa ja jokaisen lonkeron päässä oli kolme sorminaista ulottumaa.
Tästä keskusteltiin paljon ensimmäisessä Iberian
ufologisessa kongressissa jossa raporttia tuotiin esille. Tämä raportti on
julkaistu Raul Berenguelin kirjassa ' Ovni: Portas para o Ano Zero ' .
Vuonna 1976 USA: n Sonorassa putosi enkelintukkaa jota tutki
tri David J. Miletich joka oli Chicagon yliopiston Anesthesia Research-
laboratorion johtaja.
Ensimmäinen tutkimustulos julkaistiin CUFOSin International
Reporter- julkaisussa ( Vol. 2, nro.8, August 1977 ) ja todettiin että aine oli
orgaanista alkuperää mutta suureksi yllätykseksi he havaitsivat että siinä oli
radioaktiivista vetyisotooppia tritiumia ja raportissa todetaan että jos
jätetään pois laskuista että näyte olisi ollut saastunut niin tämän tason
tritiummäärä näytti osoittavan että aine on ollut alttiina jonkunnäköiselle
ydinfissiolle tai- fuusiolle.
Toinen tutkimus tehtiin Michael Reese- sairaalan
mikrobiologilaboratoriossa jossa todettiin että kuidut olivat steriilejä ja
raportin mukaan saattaa olla että kuidut olivat peräisin elävästä organismista.
Kirjan tekijät huomauttavat tässä vaiheessa taas että n. s.
enkelintukan kohdalla voimme unohtaa uskonnolliset tulkinnat ja sen sijaan
todeta että se liittyy nimenomaan ufoilmiöön.
Yhdestoista kohta liittyy eläimiin ja niiden
reaktioihin ja kerrotaan kuinka Fatiman lapset olivat olleet huolissaan
lampaista että ne menevät vehnäpellolle syömään vehnää sillä aikaa kuin lapset
keskustelivat Neitsyt Marian kanssa.
Olento toisti kuitenkin pariin otteeseen ettei lasten
tarvitse olla huolissaan lampaista koska lampaat eivät tule syömään sitä vehnää
sillä aikaa, niinkuin ne eivät tehneetkään.
Lampaat olivat hyvin rauhallisia. Kirjan tekijät ovat
ufologiasta taas löytäneet useita tapauksia joissa eläimet on lamaannettu ufon
lähellä
ja tässä viitataan taas McCampbelliin joka uskoo että
mikroaallot ovat syynä pelolle, odotukselle ja hiljaisuudelle.
Kahdennessatoista kohdassa kirjan tekijät tuovat
esille suurena yllätyksenä että he ovat löytäneet vielä neljännen lapsen joka
koki Fatiman ilmestyksen, eli neljännen havaitsijan.
Yleensä on puhuttu kolmesta lapsesta, mutta tämän kirjan
tekijät ovat löytäneet vielä neljännen lapsen, eli Carolina Carreiran.
Tämä tyttö oli 12- vuotias Fatiman tapahtumien aikaan vuonna
1917 ja hänen äitinsä mainitsee hänet ohimennen kuulusteluissa joita
suoritettiin vuoden 1917 tapahtumien jälkeen, mutta kukaan ei ole seurannut
tätä johtolankaa ennenkuin tämän kirjan tekijät haastattelivat Carolinaa
heinäkuussa 1978 jolloin Carolina kertoi että kukaan ei ole aikaisemmin kysynyt
hänen kokemuksistaan Fatimassa, ei edes kukaan pappi,
Se on siis ensimmäinen kerta kuin Carolina kertoo
kokemuksistaan tämän kirjan tekijöille.
Hän kertoi että 28.7. hän oli yhdessä toisen tytön kanssa
jonka nimi oli Conception ollut paimentamassa lammaslaumaa jolloin he olivat
nähneet noin 10- vuotiaan lapsen tammipuun alla. Tämä lapsi käveli edestakaisin
ja samalla Carolina kuuli päässään käskyn saapua tammipuun luo ja samalla
Carolina käskettiin rukoilla Ave Mariaa kolme kertaa.
Carolina vastusti tätä päässään kuulemaansa käskyä sen
johdosta että hän ei uskaltanut jättää lammaslaumaa.
Tästä syystä Carolina ja Conception eivät olleet mennet ihan
lähelle tätä enkeliksi kutsumaansa olentoa mutta Carolina kertoi vielä
aikuisena kuinka hän kuuli käskyn päässään että hänen pitäisi saapua puun luo
ja rukoilla Ave Mariaa kolme kertaa.
Tähän liittyy vielä se että alkuperäisestä kolmesta lapsesta
Lucia oli kysynyt näkemältään olennolta että onko kukaan muu nähnyt olentoa
jolloin olento, eli Neitsyt Maria, oli kertonut että Carolinan havaitsema
olento oli enkeli.
Kirjan tekijät viittaavat tässä taas vanhoihin
kansantaruihin ja nimenomaan Jacques Valleen ' Magonia '- kirjaan jonka mukaan
ihmiset ovat kautta aikojen nähneet lapsenkokoisia pienempiä olentoja, usein
myös vaaleita lapsennäköisiä olentoja jotka lähettävät telepaattisia käskyjä ja
määräyksiä.Â
Kirjan tekijät näin ollen eivät usko lainkaan että Carolinan
ja Conceptionin näkemä olento olisi ollut mikään lapsi vaan että se oli ufosta
tullut olento.
Kirjan toisen osan viimeisenä kohtana, eli kolmantenatoistaÂ
kohtana tekijät pohtivat mikroaaltojen vaikutusta ihmisen aivoihin ja
viittaavat taas uudestaan McCampbelliin mutta myös kanadalaiseen tutkimukseen
jonka mukaan 200- 300 megahertzin välinen mikroaaltosäteily aiheuttaa ihmisen
pään sisällä ääniä.
Esimerkiksi Fatiman neljäs lapsi, eli Carolina, hänhän sanoi
että hän kuuli äänen pään sisällä ja myös Fatiman kolme alkuperäistä lasta
sanoivat että olento puhui heille liikuttamatta huulia.
Tri Petit on Ranskan CNRSin tutkimuspäällikkö ( CNRS=
Ranskan Valtion Tieteellinen Tutkimuskeskus ) ja myös Provencen yliopiston
Laskentayksikön apulaisjohtaja.
Petit kertoo professori Thourelista joka on tutkinut Ranskan
avaruushallituksen mikroaaltokeskuksessa mikrosäteilyä ja tällöin todennut että
henkilöt jotka vahingossa joutuvat tällaiselle säteilylle alttiiksi ovat
kuulleet ääniä päässään.
Sivulla 121 Claude Rifat- niminen henkilö on tuonut esille
hypoteesin jonka mukaan mikroaalto, jos se osuu aivoissa olevaan Locus
Coeruleus- nimiseen keskukseen saattaa aiheuttaa muutoksia aivojen normaalisssa
toiminnassa.
Rifat huomauttaa myös että tämä keskus on myös se keskus
jossa unet syntyvät.
Edelleenkin Rifat pohtii sitä että säteilyn alttiiksi
joutununeen henkilön alitajunta muokkaa informaatiota sillä tavalla että se on
yhdenmukainen sen ajan ja kulttuuriympäristön kanssa.
Fatiman tapauksessa on kertomus siitä miten 13.10. aurinko
pyöri ja tanssi taivaalla varsin tunnettu. Kirjan kolmannen osan neljännessäÂ
kohdassa kerrotaan tästä:
Havaitsijoiden mukaan taivaalle ilmestyi musta pilvi joka
jakaantui kahtia ikäänkuin ovea olisi avattu ja tämän mustan pilven jakautuessa
esille tuli jotakin mitä aina on sanottu auringoksi ja tämä aurinko pyöri ja
tanssi taivaalla.
Silminnäkijöiden kertomuksista löytyy kuitenkin runsaastikin
selostuksia siitä että se mitä he kuvailivat ei itse asiassa ollutkaan aurinko
vaan jokin muu.
-Maria Augusta Saraiva näki ' hopeisen pyöreän hunnun '
-Ermelinda Barbosa kertoi että ' aurinko näytti
läpikuultavalta ja sen
 takana näkyi taivas ' .
-Julia Francon mukaan ' aurinko oli kuin Kuu, mutta paljon
suurempi ' .
-Gilberto dos Santos sanoi että ' näin että aurinko näytti
mattapintaiselta
 hopeanväriseltä kiekolta ' .
-Ana Maria da Camara näki ' erittäin kirkkaan
hopeisen/sinisen kiekon,
 joka saatuaan luonnollisen värinsä rupesi pyörimään ' .
-Madalena Patricio kertoi että ' Hopeinen aurinko näytti
pyörivän ja rullasi
 ympäriinsä ' .
-L.de S. ' Raio de Luz ' - lehdessä: ' Yllättäen, valaiseva
kiekko...jota kaikki
 sai tuijottaa ' .
-Carlos de A. Mendes: ' Näin auringon ikäänkuin se olisi
ollut tulipallo ' .
-Beira Baixa: ' Aurinkokiekko näytti metalliselta kiekolta,
kuin se olisi tehty
 hopeasta ' .
Kirjan tekijät ovat ufologiasta löytäneet useitakin
selostuksia satojenkin vuosien takaa kohteista jotka muistuttavat aurinkoa
taivaalla ja myös Fatiman jälkeen ufologiasta löytyy selostuksia kohteista
jotka ehkä muistuttavat aurinkoa.
Kirjan tekijät ovat sitä mieltä että ei se ollut aurinko
joka pyöri ja tanssi Fatimassa, vaan että se oli jättimäinen ufo joka laskeutui
pilvistä ja että se oli tämä joka pyöri ja tanssi samalla kuin oikeata aurinkoa
piilotettiin.
Kirjan tekijät ovat myös löytäneet selostuksen joka on ollut
unohduksissa ja tässä selostuksessa kyseessä on uskonnollisen lehden Raio de
Luzin kirjeenvaihtaja joka kertoo että hän näki valaisevan kiekon... mutta jota
voi katsoa samalla tavalla kuin katsoo Kuuta, ilman että se häikäisi.
Tässä selostuksessa sanotaan suoraan että kiekko asetti
itsensä auringon eteen.
Kirjan kolmannen osan viidennessä kohdassa
keskustellaan Fatiman väri- ilmiöstä ja kerrotaan niistä lukuisista
kertomuksista erilaisista väri- ilmiöstä joita ihmiset näkivät.
Itse aurinkoa kuvattiin välillä eriväriseksi ja auringon
ympärillä nähtiin värimuutoksia ja jopa ihmiset maassa ja kaikki vaatteet
värjäytyivät välillä erivärisiksi.
Fatiman kertomuksissa on erittäin laaja skaala näistä väri-
ilmiöistä.
Kirjan tekijät palaavat tässä taas McCampbelliin ja ottavat
esille McCampbellin teorian siitä että ufon ympärillä olevan ilman eri kaasut
ionisoituvat riippuen siitä miten paljon energiaa ufosta tulee ja tässä
McCampbell toteaa että jos ufo seisoo paikallaan niin se on metallisen
näköinen.
Tekijät käyttävät tässä mitta-asteikkoa 0- 4 josta
-0 edustaa tilannetta että ufo seisoo paikallaan metallisen
näköisenä. Â
-kun ufo käyttää 1- vaiheen energiaa niin silloin xenon-
kaasu ionisoituu ja
 näkyy sinistä valoa.
-2- vaiheessa neon- kaasu ionisoituu ja silloin nähdään
punaista tai
 keltaista/punaista väriä.
-3- muunneltu typpi heikkenee ( Weakening of the altered
nitrogen )Â ja
 nähdään hehkuvaa valkoista väriä.
-4- vaiheessa kaikki kaasut ionisoituvat ja silloin ufo
muuttuu kirkkaaksi
  valopalloksi.
Kirjan tekijät huomauttavat tässä erityisesti että Fatiman
silminnäkijöiden kertomukset siitä missä järjestyksessä nämä eri valoilmiöt
nähtiin ovat yhdenmukaisia McCampbellin teorian mukaan ja tämä on kirjan
tekijöiden mielestä varsin osuva todiste siitä että Fatimassa tapahtui ilmiö
joka selittyy juuri ufolla ja McCampbellin teorialla siitä miten ufo kehittämä
energia vaikuttaa sitä ympäröivän ilmakehän kaasuihin.
Kirjan tekijät ovat löytäneet selityksen myös sille että
silminnäkijät ja heidän kaikki vaatteensa ja varustuksensa värjäytyivät
tiettyyn väriin aina välillä.
Tekijät lainaavat taas fyysikko Meesseniä joka sanoo että
ufosta tuleva valo saattaa olla monkromaattinen ja jolloin kaikki esineet eivät
heijasta valoa ja tämä voisi selittää sen että ympäristö muutti väriään ja
Meessen tässä antaa esimerkkinä tienvarsilla olevat natriumlamput.
Kun tulee tällaisen natriumlampun valopiiriin niin kaikki
värjäytyy samanväriseksi.
Tästähän on kaikilla autoilijoilla kokemuksia nykyisin.
Se joka juuri nyt lukee tätä esittelyä niin hänen kannattaa
tässä nyt pysähtyä ja välillä miettiä asioita sen johdosta että Fatima on
katolilaisen kirkon suurimpia tapahtumia ja olento joka silloin näyttäytyi on
virallisesti kirkon toimesta julistettu Neitsyt Mariaksi.
Toisaalta paikalla oli 50 000 ihmistä ja heidän
kertomuksensa värivaihteluista ovat yhdenmukaisia McCampbellin teorian kanssa
jolloin paikalla McCampbellin ja kirjan tekijöiden mukaan olisi ollut ufo.
Tämähän on mullistava tulkinta Fatiman ilmestyksestä.
Kirjan kolmannen osan kuudennessa kohdassa tutkitaan
n. s. auringon liikkeitä.
Tekijät toistavat varsin monen havaitsijan selostuksen siitä
että näytti siltä kuin olisi katsottu pyörivää kiekkoa. Toisten mukaan
ainoastaan kiekon reunat pyörivät.
LIsäksi suuri osa havaitsijoista oli sitä mieltä että tämä
kiekko laskeutui miltei maahan saakka, toisin sanoen puun latvan korkeudelle
saakka, ja että tämä laskeutuminen tapahtui n. s. ' putoavan lehden ' tavoin.
Tämän jälkeen kiekko nousi taas päinvastaisella liikkeellä
kuin ' putoava lehti ' .
Kirjan tekijät viittaavat jälleen mm. McCampbelliin ja
toteavat että on täysin selvää että kyseessä oli tyypillinen ufoilmiö eikä
mikään Neitsyt Marian ilmestys.
Ilmiön kesto oli noin 5- 10 minuuttia vaikka joidenkin
arviot poikkeavat siitä. Tekijät viittavat myös siihen että monen havaitsijan
mukaan tämä
n. s. aurinko oli eri paikassa kuin missä tavallisen auringon
pitäisi olla.
Seitsemännessä kohdassa tekijät kiinnittävät
huomiota siihen että vaikka Fatimassa havaitsijoiden mukaan oli satanut
rankasti ja kaikki olivat sananmukaisesti läpimärkiä niin kaikki kuivui
yllättäen kun tämä n. s. aurinko lähestyi.
Maaperä kuivui ja havaitsijoiden vaatteet kuivuivat
yllättäen.
Tästä on runsaasti todistuksia ja asiaa ihmeteltiin kovasti.
Toisaalta ufologiassa löytyy runsaasti esimerkkejä siitä
että havaitsija joka on ollut lähellä ufoa tuntee voimakasta kuumuutta.
Tekijät ottavat esimerkin USA: sta 1956 jolloin
suihkuhävittäjä lähestyi kiekkomaista ufoa joka oli havaittu tutkalla ja
yllättäen valtava kuumuus iski koneeseen niin että lentäjän oli hypättävä
laskuvarjolla pelastaakseen itsensä.
Sen sijaan kone syöksyi maahan ja tuhoutui.
Kirjan tekijät viittaavat tässä fyysikko Meesseniin joka
toteaa että kuumuuden tunne ja nopea kuivuminen sateen jälkeen voidaan liittää
matalafrekventtiseen elektromagnettiseen säteilyyn joka aiheuttaa tärinää ja
pyörimistä aineen molekyylitasolla.
Myös McCampbell on samoilla linjoilla ja viittaa tapauksiin
joissa sateisina päivinäkin on havaittu että puut, pensaat ja jopa itse maaperä
on täysin kuiva sen jälkeen kuin ufo on ollut tietyn paikan yläpuolella.
Eräs seuraus tästä on kasvien juurien kalkkiutuminen ilman
että mitään näkyvää vahinkoa olisi tapahtunut kasvin varrelle tai lehdille.
Tällaista on tapahtunut esim. West Palm Beachissa,
Floridassa.
Toisin sanoen kirjan tekijät toteavat taas että kyseessä ei
ollut mikään metafyysinen ihme vaan vaikutukset olivat lähtöisin ufosta.
Kahdeksannessa  kohdassa tekijät ottavat esille
mekaaniset vaikutukset ja kertovat parista miehestä jotka olivat hyvin
epäluuloisia ja tekivät pilkkaa
Fatiman tapahtumista ja lähtivät itse ajamaan autollaan
katsomaan Fatiman tapahtumia. Matkalla mukana ollut bensiinikanisteri syttyi
palaamaan ja tuulilasi hajosi ja yllättäen auton konepelti irtosi ja lensi
jonnekin.
Niinikään eräs ryhmä joka jostain syystä tahtoi hävittää
Fatiman tunnusmerkit menivät Fatimassa sen puun luokse jossa ilmestykset olivat
tapahtuneet ja kirveellä he kaatoivat puun ja lisäksi he hajoittivat sen puisen
alttarin joka oli rakennettu paikalle.
Mutta poistuessaan paikalta heidän autonsa hajosi ja tämä
aiheutti sen että kuljettaja ja hänen toverinsa lähtivät peloissaan karkuun.
Sekä puun kaatajat että aikaisemmin mainitut miehet pitivät
tapausta Fatiman olennon kostona siitä että he olivat pilkanneet häntä.
Kun etsitään ufologiasta vastaavanlaisia tapauksia niitä
löytyy erittäin runsaasti, siis tapauksia joissa auton moottori on pysähtynyt,
valot sammuneet ja kirjan tekijät tuovat esim. esille tapauksen Norjasta
vuodelta 1970 jolloin eräs mies koki sen että hänen tuulilasinsa hajosi samalla
kuin hän havaitsi ufon.
Kirjan tekijöiden mukaan kyseessä on ufosta tuleva
mekaaninen vaikutus joka osittain johtuu säteilystä ja myöskin ufosta tulevasta
imusta kun ufo liikkuu ja poistuu.
Esim. norjalainen tapaus johtui oletettavasti tällaisesta
imusta.
Niinikään kahden aikaisemmin mainitun  miehen kohdalla niin
kyseessä saattoi olla samanlainen imu joka aiheutti tuulilasin hajoamisen ja
konepellin irtoamisen.  Â
Mielenkiintoista tässä on se että kirjan tekijät ovat
alkuperäisistä Fatiman muistiinpanoista ja kertomuksista etsineet, ja myös löytäneet,
selostuksia joissa on kerrottu samanlaisesta imusta ja he ovat löytäneet
muutamia selostuksia joissa sanotaan että kun Fatiman Neitsyt poistui niin se
tammipuu jonka yläpuolella hän oli näyttäytynyt, niin sen
tammen oksat ikäänkuin ' imettiin itäänpäin ' jonkunlaisen imun vaikutuksesta.
Nämä kertomukset ovat juuri sitä mitä kirjan tekijät
etsivätkin, eli taas tyypillinen mekaaninen vaikutus joka johtui ufosta.
Kirjan tämän osan yhdeksäs  kohta kertoo
sponttaanisista parantumisistaÂ
ja kertoo muutaman esimerkin ufologiasta jossa joku on
parantunut nopeasti tai välittömästi jostakin fyysisestä vaivasta sen jälkeen
kuin on joutunut lähelle ufoa tai joutunut ufosta tulevaan valosäteeseen.
Esimerkkinä mainitaan poliisia Robert Goode jonka kättä lemmikkialligaattori
oli purrut ja joka parantui välittömästi sen jälkeen kuin ufosta tullut säde
oli osunut hänen käteensä.
Tapaus on lyhyesti selostettu allekirjoittaneen kirjassa '
Ufot ja MIB ' .
Tämän jälkeen kirjan tekijät tuovat esille useita kertomuksia
Fatimasta joissa kerrotaan että moni silminnäkijä oli parantunut jostain
vaivasta joka oli vaivanut häntä ennen Fatimaa.
Kirjan tekijät tyytyvät raportoimaan tästä asiasta sekä
Fatiman kohdalla että ufologian kohdalla mutta eivät viittaa mihinkään fyysikkoon
tässä asiassa.
Kymmenennessä Â Â kohdassa kirjan tekijät pohtivat että
ketkä olivat n. s.
' miehistö '?
Tekijät huomauttavat että Lucia jo elokuussa oli kertonut
papille että lokakuussa ' Pyhä Joosef saapuu Jeesuslapsen kanssa tuomaan rauhaa
maailmaan. Rukousnauhan Neitsyt tulee ilmestymään molemmilla sivuilla olevan
enkelin kanssa. Saatte nähdä Surun Neitsyeen kukista tehdyn holvikaaren alla '
.
Myöhemmin sitten lokakuun ilmestyksen jälkeen Lucia on
hiukan vaihtelevalla tavalla kertonut ketä hän todellakin näki ja Lucia on
kertonut että hän näki ensin Rukousnauhan Neitsyeen, Pyhän Joosefin ja
Jeesuslapsen ja myöhemmin hän näki Herran. Sen jälkeen hän näki Surun Neitsyeen
ja lopuksi Karmeliitan Neitsyeen.
Lucian mukaan hahmot olivat auringon alapuolella sen jälkeen
kuin Neitsyt Maria oli poistunut tammipuun luota.
Herran hän näki ainoastaan vyöteröstä ylöspäin.
Miespuolisilla hahmoilla oli tulipunaiset viitat.
19.10 Lucia kertoi että hän näki hahmon joka näytti mieheltä
auringon vieressä ja myöhemmin samassa kuussa Lucia sanoo taas että ' en nähnyt
niin hyvin, mutta näytti siltä että näin miehen kasvot ja lapsen ' .
Kun kirjan tekijät ovat analysoineet Lucian havaintoja ja
myös muiden paikalla olleiden silminnäkijöiden havaintoja niin tekijät ovat
tulleet siihen tulokseen että itse asiassa Lucia ja muut näkivät n. s. auringon
sisällä kolme hahmoa joista yksi oli pienempi kuin muut ja yksi oli näkyvissä
vain vyöteröstä ylöspäin.
Lucia ja muut havaitsijat kertovat myös että Pyhä Joosefin
käsi teki siunausliikkeen, eli että hän siunasi paikallaolleita.
Tekijät viittaavat tässä taas ufologiaan ja ottavat esim.
Kanariansaarilla sattuneen tapauksen vuodelta 1976 jolloin tri Padron ja muut
paikallaolevat näkivät valtavan läpinäkyvän pallon joka lensi matalalla ja sen
sisällä oli kaksi hahmoa joista toinen oli pitempi kuin toinen.
Molemmilla oli kirkkaanpunaiset univormut ja seisoivat
ufossa.
Tekijät viittaavat myös tunnettuun Isä Gillin havaintoon
Papualta vuodelta 1959 jolloin ufo tuli lähelle ja ufon ulkopuolella olevalla
kannella seisoi olentoja jotka vilkuttivat Isä Gillille ja muille alhaalla
oleville.
Sivulla 203 tekijät julkaisevat muutaman kohdan luettelon
siitä millä tavalla olennot Fatimassa muistuttavat olentoja joita on havaittu
ufojen yhteydessä muualla, myös myöhemmin.
Kohdassa yksitoista  tekijät tuovat esille että
Fatiman ilmiöitä havaittiin myös muualla kuin Fatimassa, eli jos ollaan
tarkkoja Cova da Iriassa, eli ihmeitä havaittiin myös muissa kylissä, eli
Alburitelissa, joka on 13 km: n päässä Cova da Iriasta ja myös Aljustrel-,
Minde-, Torres Novas- ja Leira- nimisissä kylissä tehtiin havaintoja.
Esim. havaitsijat Alburitelista kertovat kuinka he olivat
nähneet auringon joka ' hyppi ' heidän ylitseen kolme kertaa ja toisen selotuksen
mukaan aurinko oli kuin lumipallo joka pyöri eteenpäin ja yllättäen se
laskeutui alas sik- sak- liikkeellä ja näytti siltä että se oli vähällä
syöksyä maahan.
Kohdassa kaksitoista  analysoidaan tilastollisesti
havaitsijoita ja heidän lausuntojaan ja kirjassa julkaistaan monenlaista eri
tilastoa ja analyysia.
Poimin näistä vain pari esimerkkiä:
-Riippuen siitä mitä lähdettä käytetään niin
havaitsijoita oli yhteensä
 30 000 - 100 000 ihmistä. Keskimäärin puhuttiin 50 000
ihmisestä.
-Voidaan myös lukea että 72,1 % kansalaisista olivat
lukutaidottomia.
-94 % havainnoista tapahtui Cova da Iriassa, eli se tarkka
paikka mikä
 yleensä kulkee nimellä Fatima.
-6 % havainnoista tapahtui muualla.
-Havaitsijoista oli 89 % täysin tunnistettu.
-Havaitsijoista 99 % näki ilmiön paljain silmin ja 1 %: lla
oli kiikari
-34 % kertoi että sade lakkasi heti kun ilmiö alkoi.
-13 % sanoi että sade loppui kuin taikaiskusta.
-21 % kertoi vaan että sade loppui.
-31 % mainitsi havaittujen pilvien käyttäytymisestä.
-Havaitsijoista 78 % kertoi että he näkivät auringon mutta
ilman auringon
 säteitä.
-13 % puhuu kiekosta.
-3 % puhuu pallosta.
-2 % puhuu ehtoollisleivän muotoisesta kohteesta.
-1 % puhuu pyöreästä lautasesta (= chapa).
- ja toinen 1% puhuu myös pyöreästä lautasesta (= plaka).
- ja 1% puhuu pyöreästä hunnusta.
- ja 1 % puhuu pitkulaisesta pallosta.
- Silminnäkijöistä 6 % rinnastivat kohteen Kuuhun ja toinen
-6 % puhui kiillottoman hopeisen värisestä kiekosta.
-1% kukin puhui sitten lautasesta joka oli tehty kiillottomasta
hopeasta,
 pallosta joka oli tehty kiillottomasta hopeasta, hopeisesta lautasesta,
 tulipallosta, kiekosta joka oli ' shellin ' ( shell= simpukka, ammus,
 kranaatti ) näköinen, metallisesta kiekosta, kiekosta joka oli tehty
 savuisesta kristallista, kiekosta joka oli tehty kiillottomasta lasista,
 lautasesta joki oli tehty kiiltävästä hopeasta, tai
lumipallosta.
-Tyypillisesti moni totesi että he pystivät katsomaan n. s.
aurinkoa jota
 tavallisesti ei voi tehdä ilman että sokeutuu ja 40 % sanoi että tämä kohde
 ei häikäissyt ja 60 % ei mainitse tästä ollenkaan.
 -Kohteen väristä 11 % sanoi että se oli keltainen ja 18 %
sanoi että se oli
  monivärinen. Sen lisäksi löytyy kaiken maailman värejä ja
esim. 9 %
  sanoi että se oli sininen.
-Silminnäkijöistä 14 % sanoi että kohde laskeutui yhden
kerran ja 2 %
 sanoo että se laskeutui kaksi kertaa ja 5 % sanoo että se laskeutui kolme
 kertaa.
-13 % sanoi että he näkivät olentoja.
-6 % sanoi että he näkivät Neitsyt Marian.
-8 % sanoi että he näkivät Pyhän Joosefin.
-6 % sanoi että he näkivät Jeesuslapsen.
-1 % näki kolme hahmoa, siis kolme hahmoa samanaikaisesti.
-Ilmiön kestoaika vaihteli silminnäkijöiden mukaan
muutamasta
 minuutista jopa 20 minuuttiin.
-4 % sanoi että he paranivat jostain vaivasta.
-18 % puhui siitä että heidän vaatteensa olivat kuivuneet.
Kohdassa kolmetoista  haastatellan Lissabonin
observatorion johtajaa joka toteaa että Fatiman tapahtumapäivänä kaikki oli
normaalia observatoriossa. He eivät havainneet mitään merkillistä.
Tämä taas viittaa siihen että ilmiö havaittiin ilmakehässä
ja silloin taas on joidenkin taholta tuotu esille että kyseessä olisi ollut
revontulet ja tähän taas tekijät toteavat että yleensä revontulia ei näy niin
etelässä kuin Portugalissa.
Joku vielä viitannut sateenkaareen ja tekijät toteavat että
sateenkaari on ilmiö joka pysyy paikallaan.
Sitten keskustellaan ilmakehän refraktiosta ja todetaan että
sekään ei sovi kuvioihin.
Tri Jesus Manuel da Costa on Compostelanan yliopison
tähtitieteen professori ja on tuonut esille ajatuksen että kyseessä olisi
voinut olla sivuauringot ja tekijät torjuvat myös tämän selityksen sen johdosta
että mainittu professori kertoi tapauksesta jolloin hän itse näki kolme
aurinkoa, eli varsinaisen auringon ja kaksi sivuaurinkoa ja kirjan tekijät
toteavat Fatimasta että kaikkien havaitsijoiden mukaan kyseessä oli vain yksi
kohde.Â
Tekijät viittaavat myös siihen että joiden havaitsijoiden
mukaan he näkivät pilviä jotka ohittivat n. s. auringoon sen takana. Tekijät viittavat
myöskin ufologian arkkiskeptikkoon astrofyysikko Donald Menzeliin joka on
yrittänyt selittää Fatiman ilmiötä lämpötilainversiolla ja tekijät toteavat
että vaikka jonkun mielestä tämä saattaisi kelvata selitykseksi niin he
viittaavat Yhdysvaltojen ilmavoimien Project Blue Bookin tilastoon jossa
todettiin että kaikista tutkituista tapauksesta ainoastaan 144 tapausta, eli
0,3 % kaikista tutkituista ufohavainnoista voitiin selittää ilmakehän ilmiöllä,
eli esim. pilvi, valaiseva ilmiö tai auringonheijastus ja tämän pienen
prosenttiosuuden johdosta tekijät hylkäävät Menzelin teorian.
Kohdassa neljätoista  kirjan tekijät ottavat esille
hallusinaatiohypoteesin ja nimenomaan kollektiivinen hallusinaatio ja kertovat
että jo 15.10.1917 tämä vaihtoehto tuli esille eräässä lehtikirjoituksessa.
Tekijät viittaavat kuitenkin René Sudreen joka on
kirjoittanut teoksen Tratado de Parapsicologia joka kertoo että hypnoosin
ulkopuolella niin sellaista kuin kollektiivinen hallusinaatio ei ole
olemassakaan.
Tekijät huomauttavat myöskin että kyseessä oli 50 000
ihmistä joilla kaikilla oli erilainen sosiologinen ja ammatillinen tausta.
Tekijät ottavat esille muitakin seikkoja jotka puhuvat
hallusinaatiota vastaan, kuten silmitön pelko joka tapahtui Alburitelissa,13
km: n päässä Fatimasta, ja josta aikaisemmin on kerrottu, eli ihmiset
heittäytyivät maahan huutaen ja uskoen että heidän henkensä oli vaarassa.
Eli pelkokerroin puhuu hallusinaatiota vastaan.
Lisäksi paikalla oli useita epäuskoisia joita tuskin olisi
voitu manipuloida hallusinaation avulla.
Lisäksi selostukset tapahtumasta erosivat suuresti
toisistaan niin kuin on nähty ja tämä puhuu sitä vastaan että 50 000
ihmistä olisi ohjelmoitu samalla tavalla, sillä tavalla että he olisivat
kertoneet saman tarinan.Â
Fyysinen todiste oli myös vaatteiden kuivuminen jollaista
tuskin olisi saatu aikaiseksi hallusinaation avulla.
Viidennessätoista  osassa tekijät pohtivat
ufoilmiön matkivaa ja kopiovaa luonnetta ja toteavat että se asia että
Fatimassa ollut ufo näytti auringolta ei ollut mikään sattuma vaan että kautta
aikojen on havaittu ufoja jotka matkivat sen ajan tunnettuja ilmiöitä.
Tekijät kertovat 13- vuotiaasta ranskalaisesta pojasta joka
vuonna 1976 yöpyi ulkona koska hän tahtoi katsoa jos hän näkisi ufoja ja seuraavana
aamuna hän kertoi kotona ettei hän nähnyt mitään muuta koko yönä kuin Kuun.
Vasta myöhemmin havaittiin että sinä yönä Kuu ei ollutkaan
näkyvissä.
Tällaisia kertomuksia on runsaasti jolloin on nähty joko
kaksi Kuuta tai Kuu silloin kuin sen ei pitäisi olla näkyvissä tai täysikuu
silloin kuin ei pitäisi olla täysikuu.
Muita esimerkkejä ovat ilmalaivat Yhdysvalloissa vuonna 1897
tai Skandinaavian kummitusraketit toisen maailmansodan jälkeen tai jopa
kummitusjuna joka nähtiin Morezin lähellä sijaitsevassa Jarassa ja joka oli
asettunut rautatiekiskojen päälle.
Tekijät mainitsevat myös nykyaikana satelliitit joita
voidaan matkia.
Siis kyseessä on ilmiö joka tahallisesti piiloutuu jaÂ
matkii olemassaolevia ilmiöitä tai laitteita tai yrittää matkia niitä.
Osassa kuusitoista   kirjan tekijät tekevät
yhteenvedon siitä mitä tapahtui Fatimassa.
Sivulla 241 he julkaisevat 8- kohtaisen selostuksen
piirrustuksineen joissa näytetään kuinka ufo saapui ja laskeutui melkein maahan
asti ja yhdessä vaiheessa muuttui miltei läpinäkyväksi jolloin sen sisällä
nähtiin kolme hahmoa.
Koska tekijät ovat pystyneet paikallistamaan useita
havaitsijoita muissa kaupungeisssa ja kylissä niin he ovat pystyneet tekemään
kolmiomittauksia ja näiden mitausten mukaan ufo oli noin 25 metriä
läpimitaltaan ja se havaittiin 1500 metrin etäisyydellä havaitsijoista ja se
oli noin 900 metrin korkeudessa.
Tämän analyysin ja tilastollisen yllättävänä seikkana tuli
esille että ne havaitsijat jotka olivat puhuneet toissijaisista vaikutuksista,
eli vaatteiden kuivumisesta ja yllättävistä paranemisista jne., niin nämä
kaikki olivat oleskelleet alueella joka oli kaistan muotoinen joka kulki
enemmän tai vähemmän etelä- pohjoissuunnassa ja tämän kaistan leveys oli
suunnilleen 70 m.
Kirjan tekijät lopettavat kirjansa sanoihin että kun
katsotaan Neitsyt Marian ilmestyksiä ja ufoilmiötä yhdessä saman realiteetin
pohjalta niin tämä saattaa jonakin päivänä antaa meille lopullisen
ymmärtämyksen todellisuudesta ja maailmankaikkeudesta joka huomattavasti
ylittää sen mikä meillä on tänä päivänä.
Tekijät lainaavat H. P. Lovecraftia joka sanoo että ' tuo
maailma edelleenkin on
 MIELIKUVITUKSEMME
ULKOPUOLELLA.
Loppulausuntona tästä kirjasta olen sitä mieltä että
jokaisen ufologin on pakko lukea se.
Se on perusteellinen ja tarkka analyysi jonka pohjana on
käytetty monen tiedemiehen tietoja ja taitoja ja sen merkitys ufologiassa on
valtava kun ottaa huomioon Fatiman ilmestyksen merkitys katolisessa kirkossa.
Tämä kirja johdattaa meidät asioihin jotka ovat niin suuria
että esim. allekirjoittanut jää sanattomaksi niiden edessä.
Luulen että tästä kirjasta tulee klassikko alallaan.
Fatiman ensimmäisen ilmestyksen vuosipäivänä 13.5.1981
turkkilainen Mehmet Ali Agca yritti murhata paavi Johannes Paavali II: n.
Paavi selvisi hengissä mutta matkusti myöhemmin Fatimaan ja
jätti erääseen tammeen ne luodit jotka oli poistettu hänen kehostaan.
13.10.2007 ( Fatiman tanssivan auringon vuosipäivänä)
Björn Borg
JK.
Muutama päivä ennen ylläolevan kirjaesittelyn valmistumista
allekirjoittanut oli Googlaamassa hiukan umpimähkään etsien jotakin.
Jonkun linkin kautta törmäsin täysin sattumalta suomalaisen
fyysikon M. Pitkäsen artikkeliin ' Ufot, ETt, ja uusi fysiikka ' joka oli
päivätty 15.2.2003.
Allekirjoittaneen yllätykseksi Pitkänen kertoo olleensa
yhteistyössä Joaquim Fernandesin kanssa.
Artikkelissaan Pitkänen kertoo että ' Tämä johti malliin,
jossa plasmoidiset elämänmuodot, tyypillisesti valopallot......'
Björn Borg
|